Το Air Condition μου και σε άλλη παραλία

Πώς επηρεάζει ο καύσωνας και η κλιματική αλλαγή τις εμπειρίες και τη διασκέδαση με τις οποίες έχουμε συνδέσει το ελληνικό καλοκαίρι; Είναι η βραδινές βόλτες στους αρχαιολογικούς χώρους μια εικόνα απ' το μέλλον;

Καύσωνας Air Condition στην Αθήνα © Shutterstock

Δευτέρα απόγευμα κατεβαίνω με το 550 από το γραφείο προς το κέντρο και σιχτιρίζω για άλλη μια μέρα για τα ανυπόφορα κύματα ζεστού αέρα που κυριολεκτικά καίνε τα πόδια μου, παρότι στέκομαι όρθια στο διάδρομο και έχω αποφύγει τις "σεσημασμενες" θέσεις στο πίσω μέρος του λεωφορείου. Ναι, αυτές που διόλου τυχαία μένουν άδειες σε ένα ασφυκτικά γεμάτο όχημα, επειδή, παρότι ο κλιματισμός λειτουργεί ή ίσως εξαιτίας αυτού, βράζουν καθημερινά και περιμένουν μόνο τους άπειρους στο συγκεκριμένο δρομολόγιο ή τους αθεράπευτα αισιόδοξους να τις επιλέξουν. Αφήνοντας στην άκρη τις εξαγγελίες για τα νέα λεωφορεία που κυκλοφορούν πιλοτικά στην πόλη (σίγουρα όχι κατά μήκος της Κηφισίας και σε κάθε περίπτωση ελάχιστα σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες) και τη δραματική κατάσταση των συγκοινωνιών στην Αθήνα, το καλοκαίρι και οι νέες θερμοκρασίες στις οποίες θα πρέπει να συνηθίσουμε κάνουν την κατάσταση αβίωτη και την ανάγκη να παρθούν μέτρα επιτακτική αν θέλουμε να μιλάμε για βασική ποιότητα ζωής του/ης πολίτη. Συρμοί μετρό χωρίς κλιματισμό, δρομολόγια που αργούν (λόγω αδειών;) χωρίς οι ανάγκες, ειδικά με τον τουρισμό, να έχουν μειωθεί, κάνουν όλους/ες εμάς που χρησιμοποιούμε καθημερινά τα μέσα μαζικής μεταφοράς να φτάνουμε κουρασμένοι/ες στη δουλειά μας, για να μην πούμε για το πώς επιδρούν στη διάθεσή μας για έξοδο επιστρέφοντας. 

Sightseeing μετά τη δύση του ηλίου: μια εικόνα από το μέλλον; 

Θυμάμαι την εποχή που έκανα το μεταπτυχιακό μου στο Λονδίνο ότι μια ξαφνική ζέστη 30λίγων βαθμών είχε προκαλέσει παροξυσμό στην εξαιρετικά υγρή και άμαθη τότε σε αυτές τις θερμοκρασίες μητρόπολη, με τα καλυμμένα με μοκέτες σπίτια να σε πετάνε έξω στα πάρκα όπου κόσμος με μαγιό προσπαθούσε απεγνωσμένα να δροσιστεί. Δεν ξέρω σε τι κατάσταση είναι πλέον τα σπίτια στο Λονδίνο αλλά στο Παρίσι φίλη μου έλεγε ότι είναι υποχρεωτική η ενεργειακή τους θωράκιση, η οποία λόγω της ιστορικότητας μεγάλου μέρος των κτιρίων έχει επιπλέον προκλήσεις. Στην Αθήνα, πάλι, καλούμαστε να κάνουμε ό,τι μας κατεβαίνει στο κεφάλι, το οποίο ως επί το πλείστον μεταφράζεται στο να γεμίσουμε το σπίτι air condition και να το ανάβουμε όσο μας το επιτρέπουν οι λογαριασμοί.

Πρόσφατα επισκέφθηκα τη Σαουδική Αραβία, όπου ο βασικός αρχαιολογικός χώρος της Diriyah άνοιγε από τις 5 το απόγευμα μέχρι τα μεσάνυχτα, ενώ οι χώροι της Μπιενάλε άρχιζαν να γεμίζουν μετά τις 9 το βράδυ κι ας είχε τελειώσει το Ραμαζάνι. Την ξαναθυμήθηκα όταν διάβασα τα έκτακτα μέτρα στους αρχαιολογικούς χώρους της Αθήνας λόγω του καύσωνα. Αντίστοιχα, στο Ριάντ, οι εξωτερικοί χώροι των εστιατορίων και των μπαρ ήταν σχεδόν διακοσμητικοί για οποιαδήποτε ώρα, πλην των εντελώς βραδινών. Είναι αυτή μια εικόνα από το μέλλον που έρχεται νωρίτερα απ’ ό,τι φανταζόμαστε;

Θα είναι σε λίγο οι πεζόδρομοι, οι κήποι, οι αυλές, τα ντεκ και οι ταράτσες με τις οποίες έχουμε συνδέσει το ελληνικό καλοκαίρι αφόρητοι και θα αναζητάμε μια θέση με θέα σε… κλιματιζόμενες αίθουσες;

Ας μην πάμε μακριά. Στην πρόσφατη επίσκεψή μας στο Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας, τα εστιατόρια της πόλης μας πρότειναν ως προνομιακές θέσεις αυτές μέσα στις κλιματιζόμενες αίθουσες και όχι στις γραφικές πλατείες κάτω από τα δέντρα. Θα είναι σε λίγο οι πεζόδρομοι, οι κήποι, οι αυλές, τα ντεκ και οι ταράτσες με τις οποίες έχουμε συνδέσει το ελληνικό καλοκαίρι αφόρητοι και θα αναζητάμε μια θέση με θέα σε… κλιματιζόμενες αίθουσες; Τα πρόσφατα μηνύματα από τους Αμερικανούς τουριστικούς πράκτορες θέλουν τους πελάτες τους να επιλέγουν τους ευρωπαϊκούς προορισμούς εκτός καλοκαιριού και να διαμορφώνουν το πρόγραμμά τους με λιγότερες παραλίες και βόλτες στην πόλη και περισσότερα αξιοθέατα σε εσωτερικούς χώρους – δημιουργώντας βέβαια συνωστισμό σε συγκεκριμένες ώρες που μένει να ρυθμιστεί. 

Ας το δούμε θετικά, μπορεί σε λίγα χρόνια να έχουμε μείνει μόνοι/ες στην Ελλάδα τον Αύγουστο να βράζουμε στα νησιά και τις ριβιέρες όπου μπορούμε πλέον να πηγαίνουμε όλο και λιγότερο και στις παραλίες όπου υψώνονται αντιαισθητικά τείχη κόβοντας την επαφή με τον αιγιαλό και αλλάζοντας την εικόνα που έχουμε για ολόκληρες περιοχές. Και όπου δεν έχει air condition μπορούμε να φέρνουμε το φορητό μας, όπως κάναμε και στο σχεδιασμένο αρχικά ως AC-free Ολυμπιακό χωριό στο Παρίσι, που στην πορεία έβαλε νερό στο κρασί του και οι χώρες που μπορούν και επιλέγουν να πληρώσουν εγκαθιστούν τα δικά τους. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Ψηφιακός μετασχηματισμός και βιώσιμη ανάπτυξη: Το όραμα για τον ελληνικό τουρισμό

Η κα Όλγα Κεφαλογιάννη, παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσεων που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με στόχο την αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού σε ένα σύγχρονο, ποιοτικό και ανταγωνιστικό προϊόν.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Mona's Marché: Το Χριστουγεννιάτικο pop-up μarket του House of Shila επιστρέφει

Για δεύτερη χρονιά, ένα από τα πιο ξεχωριστά χριστουγεννιάτικα events της Αθήνας υπόσχεται ένα διήμερο γεμάτο τέχνη, δημιουργικότητα, γεύσεις και μουσική.

Τιμητική εκδήλωση για τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Λόρδου Βύρωνα

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Ακαδημία Αθηνών.

Νέο σύστημα κατάταξης ελληνικών ξενοδοχείων με βάση τα κριτήρια βιωσιμότητας

Η Υπουργός Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη, έθεσε τα θεμέλια για μια νέα εποχή στον ελληνικό τουρισμό, ανακοινώνοντας την εφαρμογή ενός πρωτοποριακού συστήματος κατάταξης των ξενοδοχείων.

"Dune, The Audiobook Experience": Η επική περιπέτεια του Φρανκ Χέρμπερτ πλέον στη συλλογή του JukeBooks

Το "α" βρέθηκε στο event του JukeBooks με αφορμή την κυκλοφορία του θρυλικού sci-fi βιβλίου σε ελληνικό audiobook.

"Αντιμιλώντας στην anti-woke/anti-gender ατζέντα"

Αυτός είναι ο τίτλος της εκδήλωσης του Κέντρου Διοτίμα όπου θα συζητηθούν φεμινιστικές και διαθεματικές αντιστάσεις απέναντι στην άνοδο των alt-right ιδεολογιών.

"Είμαι άνθρωπος, όχι σκουπίδι": Η τέχνη της Ελλάδας Στασινόγλου συναντά την επαυξημένη πραγματικότητα

Η καλλιτέχνιδα δρόμου Ελλάδα Στασινόγλου επιστρέφει με τη νέα εκδοχή της αφίσας χρησιμοποιώντας την επαυξημένη πραγματικότητα (AR) για να θίξει τη σκληρή πραγματικότητα της σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκων, μέσα από μια δυναμική καλλιτεχνική προσέγγιση.