Οι εμμονικοί με τη μόδα και το vintage ή όσοι σκρολάρετε με τις ώρες στο TikTok, πιθανόν να έχει πάρει το μάτι σας το "Handpicked Cherries", ένα vintage κατάστημα ρούχων που έχει ξεφυτρώσει κοντά στο κέντρο της πόλης. Το μικρό εγχείρημα που θα συναντήσετε ανηφορίζοντας την οδό Φρύνης στο Παγκράτι έχει ανοίξει εδώ και αρκετό καιρό (πρόσφατα γιόρτασε δύο χρόνια λειτουργίας) και τελευταία έχει αρχίσει να τραβάει πολύ περισσότερο το ενδιαφέρον των Αθηναίων και όσων αγαπούν το thrifting.
Καθόλου περίεργο που στην Κωνσταντίνα το "Handpicked Cherries" ήρθε σαν ιδέα μέσα στην πρώτη καραντίνα, μιας και τότε είχε άπλετο ελεύθερο χρόνο. "Μου άρεσε πολύ το thrifting. Πριν τον covid, πήγαινα κάθε μέρα για thrifting στα μαγαζιά που τα έχουν όλα €5-10. Μ’αρέσει να ψάχνω με τις ώρες τα ρούχα γιατί σε τέτοια μαγαζιά δεν υπάρχουν πολλά πράγματα μεγάλης αξίας, αλλά έχει πλάκα να ψάχνεις μέσα στους σωρούς από ρούχα και να ανακαλύπτεις ένα-δυο διαμαντάκια. Μου άρεσε να αναζητώ τα ρούχα και είχα καταλήξει με μια πολύ μεγάλη γκαρνταρόμπα που δεν μπορούσα να την αξιοποιήσω στο έπακρο. Παράλληλα δεν μου άρεσε και η δουλειά που έκανα τότε, οπότε η ιδέα ενός vintage shop μου φάνηκε σαν διέξοδος". Το πρώτο βήμα έγινε με έναν λογαριασμό στο Instagram, όπου αναρτούσε δικά της ρούχα που είχε βρει από thrifting και vintage μαγαζιά.
Αρχικά, η Κωνσταντίνα δεν σκεφτόταν να ανοίξει ένα φυσικό κατάστημα για το πρότζεκτ της. Καθώς όμως το προφίλ στο Instagram άρχισε να γίνεται πιο δημοφιλές και η ίδια πια είχε ένα σημαντικό επιπλέον εισόδημα από τα κομμάτια που πουλούσε, άρχισε να σκέφτεται ότι θα μπορούσε να ασχοληθεί και επαγγελματικά με το vintage fashion. Έτσι, άφησε τη δουλειά της και τον Δεκέμβριο του ’21 άνοιξε το "Handpicked Cherries". Η alternative γειτονιά του Παγκρατίου έμοιαζε ιδανική για ένα vintage shop. Εξάλλου δεν υπάρχουν πολλά vintagαδικα εκεί τριγύρω, σε σύγκριση με το κέντρο, και η Κωνσταντίνα σκέφτηκε ότι το κατάστημα θα ήταν μια ωραία προσθήκη στην περιοχή.
"Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να κάνεις όταν ξεκινάς μια επιχείρηση και είναι αδύνατο να τα γνωρίζεις από πριν"
"Ήταν κάπως δύσκολο στην αρχή επειδή ήμουν μικρότερη και δεν είχα ξανακάνει κάτι παρόμοιο" παραδέχεται. "Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει να κάνεις όταν ξεκινάς μια επιχείρηση και είναι αδύνατο να τα γνωρίζεις από πριν, για παράδειγμα έξοδα που προκύπτουν ξαφνικά". Προτεραιότητα ήταν να βρεθούν οι σωστοί προμηθευτές, πράγμα δύσκολο για έναν πρωτάρη που δεν ξέρει τι να αναζητήσει και τι ποιότητα θα έχουν τα κομμάτια που θα αγοράσει. Πλέον, η Κωνσταντίνα συνεργάζεται με διάφορες επιχειρήσεις από Ιταλία, Ολλανδία, Αγγλία, Ισπανία, ενώ έχει βρει και μερικούς προμηθευτές στην Ελλάδα, αν και οι εγχώριες εταιρείες σπανίως έχουν την ίδια ποιότητα στα ρούχα τους. "Αρχικά τέσταρα κάποιες εταιρίες αγοράζοντας απόθεμα χαμηλότερου ποσού, γιατί τυχαίνει να μας έρχονται πράγματα που είναι εντελώς κατεστραμμένα. Ρισκάρεις αρκετά αναζητώντας αξιόπιστους προμηθευτές, γι’αυτό χρειάζεται πολύ έρευνα".
Βασική προϋπόθεση είναι να έχεις την οικονομική δυνατότητα να στηρίξεις την επιχείρησή σου όταν πρωτοξεκινάς, αλλά παίζει ρόλο και τι είδους μαγαζί θες να συντηρήσεις, εξηγεί η ιδιοκτήτρια του "Handpicked Cherries". "Ένα μαγαζί με ρούχα σίγουρα είναι πιο εύκολο να κάνει τα πρώτα του βήματα, σε αντίθεση με ένα εστίασης που θέλει αρκετά μεγαλύτερη οικονομική ενίσχυση. Εγώ ξεκίνησα μόνη μου, χωρίς υπάλληλο. Είχα στο μυαλό μου ένα συγκεκριμένο budget, που προφανώς το ξεπέρασα, αλλά αρχικά σκόπευα να ανοίξω ιστοσελίδα, όχι φυσικό κατάστημα. Μετά βρήκα ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ που θα με βοηθούσε να αποκτήσω δικό μου χώρο, αλλά τους πρώτους 4-5 μήνες που άνοιξα, ζορίστηκα λίγο οικονομικά. Ό,τι χρήματα μάζευα, έφευγαν όταν αγόραζα καινούριο απόθεμα. Νομίζω όμως ότι άξιζε η ταλαιπωρία, γιατί μετά το πρώτο τετράμηνο ο κόσμος άρχισε να ανταποκρίνεται πολύ γρήγορα, η κοινότητα εδώ με στήριξε και απέκτησα σταθερούς πελάτες".
Η νοσταλγική μανία με το vintage
Πλέον η Κωνσταντίνα ψωνίζει σχεδόν αποκλειστικά από μεταχειρισμένα ή vintage μαγαζιά και, ως χορτοφάγος, την ενδιέφερε πολύ να ενσωματώσει τη λογική του ethical living και στη δουλειά της. Για τον ίδιο λόγο, στο "Handpicked Cherries" δεν βρίσκεις μόνο ρούχα. Η ιδιοκτήτριά του συνεργάζεται με διάφορες μικρές επιχειρήσεις που πουλούν χειροποίητα κομμάτια (όπως τα scrunchies της vukamvilia, κοσμήματα, κροσέ τοπάκια που πλέκει η Κωνσταντίνα, καθώς και αφίσες που προμηθεύεται από τοπική επιχείρηση) ή vintage και second hand προϊόντα, θέλοντας να προωθήσει την ιδέα ενός πιο βιώσιμου τρόπου ζωής.
Η βιωσιμότητα απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό τον κόσμο της μόδας και αν υπάρχει μια τάση που πράγματι τηρεί τους κανόνες ενός βιώσιμου lifestyle, αυτή είναι το second hand. Φυσικά, στο εξωτερικό το μεταχειρισμένο ρούχο είναι δημοφιλές εδώ και δεκαετίες, ενώ στην Ελλάδα ξεκίνησε να παίρνει έδαφος την τελευταία πενταετία, όπως και το vintage. "Για πολύ καιρό, υπήρχε στην Ελλάδα το στίγμα ότι τα second hand είναι χρησιμοποιημένα ρούχα, φθαρμένα και κακής ποιότητας. Αυτή η άποψη πλέον έχει σταματήσει να επικρατεί και επίσης νομίζω ότι γενικότερα ενδιαφέρει πολύ τον κόσμο η βιωσιμότητα, ειδικά τα νεότερα άτομα, και όλο και περισσότεροι συνειδητοποιούν ότι μπορούν να βρουν πραγματικά πολύ όμορφα ρούχα σε πιο προσιτές τιμές ή να αγοράσουν φθηνότερα κομμάτια υψηλής μόδας" μας εξηγεί η Κωνσταντίνα. Από την άλλη, η νοσταλγία για τα 90s και πλέον και τα 2000s, που ενισχύεται μέσω των social media αλλά και διάφορους καλλιτέχνες (Olivia Rodrigo, Dua Lipa), έχει αναζωπυρώσει την αγάπη μας για το vintage στυλ. "Το vintage είναι πια κομμάτι της σημερινής ποπ κουλτούρας, ειδικά της gen z, και δεν αφορά μόνο τα ρούχα, αλλά και παλιές σειρές, ταινίες, μουσική -τα πάντα".
Ωστόσο υπάρχουν αρκετοί αρνητές του vintage, κυρίως λόγω των υποτιθέμενων υψηλών τιμών. Δεν είναι λίγα τα παράπονα που έχει δεχτεί η Κωνσταντίνα για τις τιμές των ρούχων, σε σημείο που αναρωτήθηκε αν θα έπρεπε να πουλάει τα κομμάτια που προμηθεύεται ακόμα πιο φθηνά. "Προσπαθώ να αποβάλλω τα αρνητικά σχόλια γιατί πλέον πολύς κόσμος αγαπά το μαγαζί και αυτό είναι το σημαντικό για εμένα. Καταλαβαίνω ότι, αν κάποιος δεν γνωρίζει πώς λειτουργούν τα second hand και vintage, δεν θα αποδεχτεί εύκολα τέτοιες τιμές. Πολλοί επίσης μπερδεύουν το vintage με το thrifting, αλλά το γεγονός ότι ένα ρούχο είναι από δεύτερο χέρι, δεν σημαίνει αυτόματα ότι θα είναι πάρα πολύ φθηνό. Αυτό ισχύει όχι μόνο στα ρούχα, άλλα σε όλα τα προϊόντα. Ένα vintage αυτοκίνητο μπορεί να πουληθεί πολύ πιο ακριβά από την αρχική του τιμή, επομένως γιατί να μην ισχύει το ίδιο για ένα vintage ρούχο;".
Παρά την αναπόφευκτη γκρίνια ορισμένων, το "Handpicked Cherries" φαίνεται πως έχει αγαπηθεί από το κοινό, αφού πολύ συχνά τα νέα κομμάτια που ανεβάζει η Κωνσταντίνα στην ιστοσελίδα του καταστήματος εξαντλούνται μέσα σε ένα 24ωρο. Βέβαια, μεγάλο ρόλο έπαιξαν τα social media. "Νομίζω ότι χωρίς αυτά το κατάστημα δεν θα είχε πάει τόσο καλά και, μάλιστα, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Θεωρώ ότι όλων των ειδών οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν στη διαδικτυακή προβολή, γιατί ο πελάτης κατανοεί έτσι καλύτερα το περιεχόμενο των προϊόντων που πουλάς. Επίσης, έτσι είναι πολύ πιο εύκολο να σε μάθει ο κόσμος".
Αν και το μαγαζί βρίσκεται σε ένα σχετικό κεντρικό σημείο της πόλης, η αλήθεια είναι ότι η Φρύνης δεν είναι από τους πιο πολυσύχναστους δρόμους. Τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, οι περαστικοί δεν ήταν αρκετοί για να ορθοποδήσει μια τόση μικρή επιχείρηση. Χάρη στο Instagram, αλλά και αργότερα το TikTok, η Κωνσταντίνα κατάφερε να προωθήσει το "Handpicked Cherries" σε νέο κοινό, το οποίο μπορούσε να δει και το κόνσεπτ πίσω από το thrifting, τη διαδικασία που απαιτείται κλπ. Γι’αυτό και θεωρεί το online advertising (και γενικότερα το marketing) το πιο ισχυρό εργαλείο ενός επιχειρηματία, καθώς σου δίνει την ευκαιρία να δημιουργήσεις σταδιακά μια κοινότητα. Ειδικά με τα μικρά events που ανά διαστήματα διοργανώνονται στο κατάστημα, από θεματικές εκδηλώσεις μέχρι μηνιαία μπαζάρ, ο κόσμος πλέον βλέπει το "Handpicked Cherries" σαν ένα alternative στέκι και όχι ένα απλό μαγαζί ρούχων.