Το καλλιτεχνικό δίδυμο VASKOS καταλαμβάνει το χώρο του Ινστιτούτου Γκαίτε και, με αφορμή το πρότζεκτ "Evrovizion", μας καλεί να βιώσουμε μια αλλόκοτη περφόρμανς (7/6). Το "Crushed Bitter Oranges" παρουσιάζεται στην εγκατάσταση "Pickle Bar" των Slavs and Tatars και, χρησιμοποιώντας χιούμορ και θεατρικότητα, μιλά για την οικολογική κρίση στην Αθήνα, τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις και τις ραγδαίες κοινωνικές αλλαγές που βιώνουμε σήμερα. Θα προηγηθεί ξενάγηση στην έκθεση από την επιμελήτρια Ιόλη Τζανετάκη, την οποία θα συνοδεύσει η καλλιτέχνιδα Μαρία Τσάγκαρη.
Το Atopos ξεκινά τις καλοκαιρινές δράσεις με αφορμή το "Γραφείο των Υδάτινων Κοινών": την Πέμπτη 8/6 θα γίνει μια ειδική ξενάγηση στην έκθεση "Υγρή καρδιά" από την καλλιτέχνιδα Μαρία Νικηφοράκη και τις δύτριες-περφόρμερ του οπτικοακουστικού έργου "Hydrodance: Elephant Cave" (Άννα Ηλιάδου, Anastasia Kutkovska, Fayrouz El Mehdawi). Την επόμενη, 9/6, θα πραγματοποιηθεί μία μεγάλη εκδήλωση με συζητήσεις για τον "πλανητικό φεμινισμό", προβολή αποσπασμάτων του "Transindigenous Assembly" της Joulia Strauss, αυτόχθονης Mari και η βραδιά θα κλείσει με τις Μαργαρίτα Τσώμου, Joulia Strauss και Ελένη Ρήγα, οι οποίες θα μιλήσουν για τις πρακτικές του και τα αλληλένδετα ζητήματα των γυναικών, των ομοφυλόφιλων, των κουήρ και των αυτόχθονων στο ευρύτερο πλαίσιο του οικοφεμινισμού.
Ανάμεσα στις πολλές, δημιουργικές εκδηλώσεις που έχει ετοιμάσει φέτος το Athens Pride, είναι και η προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ "Cured" των Bennett Singer, Patrick Sammon. Το "Cured" αφηγείται τις κινητοποιήσεις της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας για την αφαίρεση της ομοφυλοφιλίας από τις λίστες ψυχικών διαταραχών του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου Ψυχικών Διαταραχών. Η ταινία θα προβληθεί στις 8/6 (7 μ.μ.) στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Με τη σειρά της, η Τεχνόπολη τιμάει τις κουήρ ομάδες με την έκθεση "Inter-visibility braille". Στρέφοντας για άλλη μια φορά την προσοχή μας στο ζήτημα της προσβασιμότητας, ο Δημήτρης Καπετάνου στήνει μία πρωτότυπη εγκατάσταση: επίτοιχες επιφάνειες με κωδικοποιημένα σε γραφή braille κείμενα προτείνουν έναν διαφορετικό τρόπο ανάγνωσης μιας συνέντευξης, καλώντας τον θεατή να μπει για λίγο στη θέση ενός ατόμου με οπτική αναπηρία. Αυτή τη φορά, ο Καπετάνου παίρνει συνέντευξη από ένα τυφλό άτομο που παράλληλα είναι μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας. Ο συνεντευξιαζόμενος διηγείται στοιχεία από τις δύο του ταυτότητες, πόσο αποδεκτές είναι από την κοινωνία, αλλά και τον αποκλεισμό που βιώνει (έως 7/6).
Οι προβολές του "Park your cinema" στο ΚΠΙΣΝ συνεχίζονται στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ με τα "Παιχνίδια Πολέμου" του Τζον Μπάνταμ. Η ταινία θα προβληθεί την Κυριακή 4/6, στις 9 μ.μ. Ακόμη, το "Ίριδα Visions" μάς περιμένει με δύο προβολές αυτό το σαββατοκύριακο στο Κινηματοθέατρο Ίρις: "Το Τσεκούρι" του Κώστα Γαβρά (3/6, 8 μ.μ.) και "Το Προξενιό της Άννας" του Παντελή Βούλγαρη (4/6, 8 μ.μ.). Και στις δύο προβολές θα παρευρεθούν οι σκηνοθέτες για να συζητήσουν με το κοινό.
Με μία εβδομάδα περίπου μακριά από το κλείσιμό της, η ομαδική έκθεση χαρακτικής "BURR" διοργανώνει ειδικές ξεναγήσεις και εκδηλώσεις στο KȮREN process space: Το Σάββατο 3/6 και 10/6 (5.30 μ.μ.), οι επιμελητές της έκθεσης Βίκυ Τσίρου και Ευριπίδης Παπαδοπετράκης, μαζί με συμμετέχοντες εικαστικούς, θα ξεναγήσουν το κοινό στην έκθεση μιλώντας για την τέχνη και τις τεχνικές της χαρακτικής. Τις μέρες των ξεναγήσεων θα παρουσιαστεί και η ειδική συλλεκτική έκδοση του προγράμματος, με συνεντεύξεις και θεωρητικά κείμενα της Βίκυς Τσίρου για κάθε έναν από τους καλλιτέχνες.
Έχοντας το βλέμμα στραμμένο όχι μόνο στην ιστορία, αλλά και το μέλλον, το παράλληλο πρόγραμμα της πολυμορφικής, ομαδικής έκθεσης "1922-2022 Έξοδος - Διέξοδος" στο Δημόσιο Καπνεργοστάσιο ανοίγει μια συζήτηση για τα κόμικς, παρέα με τους καλλιτέχνες Θανάση Καραμπάλιο και Θανάση Πέτρου (8/6, 7 μ.μ.). Τη συζήτηση συντονίζει ο γελοιογράφος και δημιουργός κόμικς Πάνος Ζάχαρης.
Περισσότερες πληροφορίες
Υγρή καρδιά
Το διεπιστημονικό και διακαλλιτεχνικό πρόγραμμα της Ελένης Ρήγα «Το Γραφείο Υδάτινων Κοινών» εγκαινιάζεται στο Atopos την Παγκόσμια Ημέρα Νερού (22/3) και ανοίγει μια συζήτηση γύρω από το σώμα και τη σχέση του με το νερό, αλλά και τα φλέγοντα οικολογικά και κοινωνικά ζητήματα. Πως ορίζεται η έννοια του «σύγχρονου νερού»; Τι συμβολισμούς κρύβει και ποιοι οι κίνδυνοι ιδιωτικοποίησής του; Απαντήσεις σε αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα αναζητάει μια ομάδα «ερευνητών του νερού» στο Atopos. Συνδυαστικά με το Γραφείο Έρευνας, το πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας και πολλές άλλες δράσεις που θα ανακοινώνονται κάθε μήνα, το πρότζεκτ περιλαμβάνει και την ομαδική έκθεση «Υγρή Καρδιά»: οι καλλιτέχνιδες που συμμετέχουν διερευνούν προβλήματα όπως η λειψυδρία, η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος και η μόλυνση των υδάτων εξαιτίας των πλαστικών και των μικροπλαστικών. Και όλα αυτά εντάσσοντάς στα έργα τους το στοιχείο της ρευστότητας και περιθωριοποίησης των πιο ευάλωτων σωμάτων.
Evrovizion. Crossing Stories and Spaces
Η περιοδική έκθεση του ifa (Institut für Auslandsbeziehungen) έρχεται στην Αθήνα σε συνεργασία του Ινστιτούτου Γκαίτε και του ΕΜΣΤ. Πρόκειται για μία εκθεσιακή διερεύνηση της τρέχουσας κοινωνικοπολιτικής κατάστασης στην Ευρώπη και εξετάζει την ιδέα μιας ευρωπαϊκής ταυτότητας. Στο Γκαίτε θα παρουσιαστεί μία μικρότερη επιλογή έργων του πρότζεκτ, με τη συμμετοχή της Ελληνίδας εικαστικού Μαρίας Τσαγκάρη, της Johanna Diehl και του Adnan Softić.
BURR
To KȮREN process space παρουσιάζει το επιστέγασμα του εικαστικού προγράμματος μακράς διάρκειας που επιχειρεί τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου της χαρακτικής στο πεδίο των σύγχρονων εικαστικών τεχνών. Την έκθεση θα συνοδεύει συλλεκτική βιβλιόδετη έκδοση με θεωρητικά κείμενα, φωτογραφική καταγραφή και τεκμηρίωση της πορείας και του αποτελέσματος του προγράμματος. Με αφορμή τη χαλκογραφία «Melancholia» του Albrecht Durer, που αποτέλεσε το πρώτο εννοιολογικό έργο χαρακτικής στην ιστορία, το BURR προσβλέπει στο να υπογραμμίσει το περιεχόμενο και με έμμεσο τρόπο να σκιαγραφήσει το περιέχον. Ο αγγλικός όρος burr παραπέμπει στο «γρέζι», την τραχιά άκρη που αφήνεται σε ένα αντικείμενο – ιδιαίτερα από μέταλλο – από τη δράση ενός εργαλείου και χρησιμοποιείται για να επισημάνει πως το επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται στο ίδιο το μέσο της χαρακτικής, σε εκείνο που «αφήνεται» πίσω και σε αυτό που μένει να κατακτηθεί με όχημα αυτή. Από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2023, δέκα εικαστικοί καλλιτέχνες με διεθνή παρουσία, επιδραστικό έργο και ετερόκλητη καλλιτεχνική γλώσσα, αλλά χωρίς προηγούμενη – ή με ελάχιστη – πρακτική επαφή με το εργαλείο της χαρακτικής, κλήθηκαν να εκπαιδευτούν, μελετώντας νέες τεχνικές εντός και εκτός του πεδίου δράσης τους, δημιουργώντας νέα έργα. Στη διάρκεια των πέντε αυτών μηνών, οι καλλιτέχνες Κυριακή Γονή, Μάρω Μιχαλακάκου, Ζάφος Ξαγοράρης, Ηλίας Παπαηλιάκης, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Irene Ragusini, Στέφανος Ρόκος, Κατερίνα Στεφανιδάκη, Παντελής Χανδρής και Ευριπίδης Παπαδοπετράκης εξοικειώθηκαν με την «νέα» εικαστική και εκφραστική τους γλώσσα μέσα από εβδομαδιαίες συναντήσεις και εργαστήρια ενώ τους παρέχονταν όλα τα θεωρητικά και τεχνικά «εργαλεία» για την προσέγγιση των τεχνικών της υψιτυπίας και της βαθυτυπίας. Παράλληλα, οι συμμετέχοντες ήρθαν σε επαφή και με το προπαρασκευαστικό κομμάτι του έργου (επεξεργασία υλικών, κατασκευή εργαλείων). Τόσο μέσω του εικαστικού προγράμματος, όσο και μέσω της έκθεσης και της ειδικής έκδοσης επιχειρείται η δημιουργία νέων αφηγήσεων για το εικαστικό μέσο της χαρακτικής, προτείνοντας την καλλιτεχνική πολυφωνία και την εξωστρέφεια. Η χαρακτική αρχικά χρησιμοποιούταν ως βασικό μέσο εικονογραφίας στην οπτική επικοινωνία και στον χώρο του εντύπου και αργότερα ως ένα φωτοτυπικό πολυτελείας ή μέσο διακόσμησης. Σήμερα, επιχειρείται η αναδιατύπωση της ταυτότητάς της, προτείνοντας πρωτότυπες προσεγγίσεις στην σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή. Απώτερος στόχος της δράσης αυτής είναι έτσι η εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με την ίδια τη χαρακτική και τις πολλαπλές δυνατότητες του μέσου, αλλά και η διεύρυνση του ορίζοντα των εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα.
1922-2022 Έξοδος - Διέξοδος
Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (Ε.Ε.Τ.Ε.), μετά από ανοιχτό κάλεσμα συμμετοχής σε όλα τα μέλη του, διοργανώνει μια μεγάλη ομαδική έκθεση σύγχρονου έργου, με τίτλο «1922-2022 Έξοδος - Διέξοδος. Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Συμμετέχουν 372 καλλιτέχνες, με έργα από όλα τα είδη των εικαστικών τεχνών, ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, εγκαταστάσεις, βίντεο, performance. Η πολυαναμενόμενη έκθεση ετοιμάζεται εδώ και μήνες, από το καλοκαίρι του 2022. Δεν αποτελεί απλά μια έκθεση με ιστορική αναφορά, αλλά έχει το βλέμμα στραμμένο στο παρόν και το μέλλον. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν κλήθηκαν να μελετήσουν τα ιστορικά γεγονότα του Α' Παγκόσμιου Πολέμου και της Μικρασιατικής Εκστρατείας που οδήγησαν στην Καταστροφή, να αναδείξουν τις τραγικές ιστορίες των πάνω από 1,5 εκατομμυρίων Ελλήνων, Αρμένιων και Τούρκων προσφύγων, τις περιπέτειες στους τόπους εγκατάστασης. Ακόμη, να θίξουν σύγχρονες πλευρές του πολέμου, του ξεριζωμού και της προσφυγιάς, να αναρωτηθούν για τις αιτίες της μεγαλύτερης μάστιγας στην Ιστορία, που οι άνθρωποι την προκαλούν και οι άνθρωποι μπορούν να την εξαφανίσουν. Στα έργα που θα εκτεθούν είναι στο επίκεντρο ο άνθρωπος, η καταγραφή των σκληρών βιωμάτων των προσφύγων, η καταγγελία της απανθρωπιάς του πολέμου και της καταστροφής. Η έκθεση επιχειρεί να προβληματίσει, συνομιλεί ζωντανά με το κοινό, αναδεικνύει πώς, μέσα από την αλληλεγγύη και τον κοινό αγώνα των λαών, ανθίζει η ελπίδα. Το σύνολο των έργων δικαιώνει την πολύμηνη προσπάθεια να στηθεί η έκθεση και δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες για κάθε επισκέπτη.
Δημήτρης Καπετάνου. Inter-visibility braille
Στο πλαίσιο του Athens Pride 2023, παρουσιάζεται η εικαστική έκθεση του Δημήτρη Καπετάνου. Μία εγκατάσταση που αποτελείται από από επίτοιχες επιφάνειες, οι οποίες περιλαμβάνουν κείμενα κωδικοποιημένα στο σύστημα braille, και το περιεχόμενό τους προκύπτει από συνέντευξη που έλαβε ο εικαστικός δημιουργός από άτομο με ζητήματα οπτικής αναπηρίας, το οποίο είναι παράλληλα μέλος της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας. Στη συνέντευξη αυτή το συγκεκριμένο άτομο μας αφηγείται στοιχεία από τις δύο του ταυτότητες, στο πόσο δεκτές τις κάνει η κοινωνία, αλλά και στον διπλό αποκλεισμό που έχει βιώσει. Ακόμα, αναφέρεται σε πολλά σύγχρονα ζητήματα που ταλανίζουν την κοινωνία όπως το προσωπικό του coming out όσο και των διασήμων, το πολιτικά ορθό, την πατριαρχία, τα σωματεία ατόμων ΑμεΑ, το goalboal, το πως βλέπει τα χρώματα και πολλά άλλα. Η ιδιαιτερότητα της έκθεσης εναπόκειται στον σκοπό και τον τρόπο υλοποίησης του έργου. Επιτυγχάνεται δηλαδή μια ανατροπή στην έννοια της θέασης, αφού άτομα που γνωρίζουν το σύστημα γραφής braille, μπορούν, ως κοινωνοί του έργου, να αντιληφθούν το περιεχόμενο των πινάκων και να λειτουργήσουν ως ξεναγοί, κάτι το οποίο δε συνηθίζεται στην καθημερινότητα αλλά και σε φορείς - ιδρύματα τέχνης. Από την άλλη, όσοι δε μπορούν να αντιληφθούν το περιεχόμενο της γραφής έρχονται για λίγο στη θέση όλων των ατόμων για τα οποία δε προβλέπεται κάποιος τρόπος αλληλεπίδρασης των ιδίων με το εκάστοτε εικαστικό έργο. Συνεπώς, άξονας του όλου σκεπτικού γίνονται οι έννοιες της ενσυναίσθησης, της συμπερίληψης και της προσβασιμότητας σε χώρους της τέχνης, ενώ συντελείται παράλληλα μια άτυπη performance στον χώρο, με την επικουρία της επιδαπέδιας όδευσης τυφλών. Στο χώρο της έκθεσης υπάρχουν απομαγνητοφωνημένα τα κείμενα της συνέντευξης, ώστε μετά τη περιήγηση του επισκέπτη στο χώρο και τον αρχικό του ξαφνιασμό, να έρχεται η στιγμή που θα μπορέσει να πληροφορηθεί τα όσα καταθέτει το άτομο της συνέντευξης.