Πάτι Σμιθ στη Στέγη: Δύο άνθρωποι με μια καρδιά

Η Πάτι Σμιθ βρέθηκε στην Αθήνα, μαζί με τους Soundwalk Collective, παρουσιάζοντας μια εκδοχή απαγγελίας που στηρίζεται στην ποιητική πρόζα, τον ήχο και την εικόνα.

Correspondences © Frankie Casillo

Είδα τη συναυλία της Πάτι Σμιθ λες και ήμουν δύο διαφορετικοί άνθρωποι. Ο ένας καθόταν στις μπροστινές θέσεις της κεντρικής σκηνής στη Στέγη. Ο άλλος, πίσω, στο βάθος. Ο πρώτος ήταν έφηβος και μόλις είχε αγοράσει το "Radio Ethiopia", προσπαθώντας να καταλάβει τι είναι αυτό που ακούει. Ο δεύτερος ήταν πενηντάρης, σχεδόν κουρασμένος. Σίγουρα πιο κουρασμένος από την Πάτι, που εκείνο το βράδυ ήταν επίσης δύο άνθρωποι. Μια ηλικιωμένη γυναίκα που χρειαζόταν τη βοήθεια του Στεφάν από τους Soundwalk Collective για να φτάσει ως το μικρόφωνο. Και μια γυναίκα, γύρω στα τριάντα, με δυνατή φωνή, έτοιμη να εκραγεί σαν βόμβα πάνω μας.

Πιστεύω πως αν ο Φρεντ Σόνικ Σμιθ δεν είχε πεθάνει το ’94, η Πάτι Σμιθ δεν θα γινόταν αυτό που έγινε. Δεν θα έφευγε ποτέ από το Ντιτρόιτ. Δεν θα επέστρεφε στη Νέα Υόρκη. Δεν θα έμενε σ’ ένα σπίτι με πεταμένα πράγματα στο πάτωμα. Δεν θα είχε ανάγκη για νέες συνεργασίες. Τίποτα. Θα σκάλιζε τον κήπο μαζί με τον άντρα της. Δύο πανκ ρόκερ που ζουν δίπλα στο ποτάμι, σκαλίζοντας το χώμα στον κήπο τους.

Correspondences
© Frankie Casillo

Να όμως που βρίσκεται ξανά μπροστά μας, διαβάζοντας ποιήματα για τους λύκους, τη ραδιενέργεια και τον Παζολίνι. Κάθε φορά που τελειώνει την ανάγνωση ενός φύλλου, το σπρώχνει από το αναλόγιο. Τα χαρτιά σωριάζονται δίπλα στις μπότες της. Κάποια στιγμή, στη μεγάλη οθόνη, που προβάλλει εικόνες, εμφανίζονται οι ρίγες μιας κόκκινης βροχής που χαράζουν το πρόσωπό της. Λίγα πράγματα θυμάσαι μετά από μια συναυλία. Περισσότερο σου μένει κάτι απροσδιόριστο, ώσπου κι αυτό ξεθυμαίνει, για να μείνει (αν μείνει) ένας μικρός τροχός που τον σέρνεις στη μνήμη σου για χρόνια: "Με θυμάσαι;".

Τα τελευταία χρόνια, η Πάτι Σμιθ κάνει δευτερογενείς δουλειές, στην περιφέρεια του κύκλου της, οι οποίες όμως έχουν καταλήξει να είναι κεντρικές, επειδή η περιφερειακή δουλειά ενός επιδραστικού δημιουργού περιέχει πάντα τα στοιχεία των σημαντικών του έργων. Σίγουρα, τα βρίσκεις σε μια πιο μαλακή εκδοχή, εξασθενημένα από την επανάληψη, μα ούτως ή άλλως, με το πέρασμα του χρόνου, τα πάντα δεν χάνουν την αιχμή τους και καταλήγουν να είναι ανώδυνα;

Correspondences

Η Πάτι Σμιθ δεν προχώρησε ποτέ μακρύτερα από το "Horses", την πρώτη της κυκλοφορία. Ούτε ήθελε. Το μόνο που ήθελε ήταν να ζήσει συντροφιά με τους μύθους της -τον Ρεμπό, τον Αρτό, τον Ζενέ και τον Ταρκόφσκι-, κάνοντας μουσική, γράφοντας βιβλία, τραβώντας πολαρόιντ. Ήταν μια πιστή θαυμάστρια που κατάφερε να κάνει το θαυμασμό της, ποίηση. Κι αυτό ήταν αρκετό. Το πέτυχε μάλιστα με μια ανεπιτήδευτη κίνηση ειλικρίνειας, αφέλειας και καλοσύνης, προτρέποντας το κοινό της να αισθανθεί πως υπάρχει κάτι καλό σε καθετί. Αρκεί ν’ ανοίξει τα μάτια και τ’ αυτιά του. Κι αυτό πράγματι συνέβη στην αθηναϊκή της εμφάνιση. Όλο το βάρος που κουβαλούσαμε μες στη μέρα, έγνοιες, συμβιβασμοί και αγωνίες, άρχισε να λιώνει κάτω από τη φωνή της, ώσπου έγινε μια σταγόνα βροχής που κύλησε στα μάγουλά μας.

Μπορεί οι άγριες νύχτες της στο CBGB να έχουν παρέλθει, αλλά η Πάτι δεν ανήκει ούτε στη Στέγη. Κι όσο τη βλέπω, ξανά και ξανά, στο βίντεο που μου έστειλε μια φίλη, η Μάνια, να φτύνει οργισμένα στο πάτωμα της σκηνής, πριν το κλείσιμο της συναυλίας, σαν μανιασμένο κορίτσι, καταλαβαίνω πως ακόμα κι αν ήταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι εκείνο το μαρτιάτικο βράδυ, είχαν κοινή καρδιά. Κάτι που ευχήθηκα και για μένα: "Ήμουν ένα φτερό στον μπλε ουρανό".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Alkyone, από τι "υλικά" είναι φτιαγμένο το μουσικό σύμπαν σου;

Η τραγουδοποιός μιλάει στο "α" με αφορμή τη συμμετοχή της στον προγραμματισμό του 6ου Athens Music Week ("Arch", 23/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥς
20/05/2024

"Φως! Ω, πού είναι το φως;": Εντυπώσεις από μια συναυλία με ποιήματα του Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ

Μια αληθώς ξεχωριστή βραδιά στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με πολλά μπράβο και χειροκροτήματα, παρά τα ερωτήματα που εξακολουθούν να πλανώνται για το πόσο συμπλέει, τελικά, η ποίηση του μεγάλου Ινδού στοχαστή με τη φόρμα του ευρωπαϊκού λυρικού τραγουδιού.

The Offspring και Brian May μαζί στη σκηνή

Οι σπουδαίοι punk-rockers ήταν καλεσμένοι του θρυλικού κιθαρίστα των Queen στο φεστιβάλ Starmus.

Πολυσυλλεκτικά πλην ετερόκλητα συναυλιακά προγράμματα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών: σαγήνες και αμηχανία

Όμορφες αλλά και αμήχανες στιγμές περιελάμβαναν δύο συναυλίες της ΚΟΑ, με πληθώρα ετερόκλητων μεταξύ τους έργων και σολίστ, στην "Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης" του Μεγάρου Μουσικής στις αρχές και τα τέλη Μαρτίου.

Ryuichi Sakamoto: Το "κύκνειο άσμα" του παγκοσμίου φήμης Ιάπωνα συνθέτη στο Subset Festival

Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν την τελευταία παράσταση ενός εμβληματικού συνθέτη που επηρέασε με πρωτοποριακό τρόπο τη σύγχρονη μουσική. Οι επιλογές του Sakamoto στο "Opus" καλύπτουν ολόκληρη την καριέρα του.

Όσα δεν θα χάσουμε από τον τριήμερο προγραμματισμό του φετινού Athens Music Week

Ξεχωρίζουμε τα must-see της φετινής διοργάνωσης που επιστρέφει μεγαλύτερη από ποτέ στη γειτονιά της Τεχνόπολης (22-25/5).

"Μυστήριο 66 Φωνές στην πόλη": Ένα πάρτι για το παρόν και το μέλλον του Arkopolis

Η 2023 Ελευσίς και η ομάδα Cultterra προσκαλούν την τοπική κοινότητα της Ελευσίνας και του Θριάσιου πεδίου να συνδιαμορφώσει τον δημόσιο χώρο αλλά και να χορέψει στους ρυθμούς της eurodance μουσικής που θα επιλέξει το dj δίδυμο Arvanite Pistols από την Ελευσίνα.