Αν αναρωτιέστε πού εξαφανίστηκαν οι Αθηναίοι το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, μην καταφύγετε στην αναμενόμενη απάντηση "στα νησιά". Ένας ορεινός προορισμός κατάφερε να κάνει το απόλυτο sold out, ακόμα και με βροχή και αρκετό κρύο: ο λόγος για τον Χελμό, όπου συνέρρευσαν πλήθη μουσικόφιλων (10.000 για να είμαστε ακριβείς) για να παρακολουθήσουν το πιο πολυσυζητημένο φεστιβάλ των τελευταίων μηνών. Το "Helmos Mountain Festival" εμφανίστηκε τόσο ξαφνικά στις ζωές μας, όσο γρήγορα εξαντλήθηκαν και τα εισιτήριά του. Και όχι άδικα, μιας και το νεότευκτο φεστιβάλ κατάφερε να συγκεντρώσει ένα line up συνδεδεμένο με τις λέξεις sold out. Έχουμε και λέμε: Novel 729, Παύλος Παυλίδης, Γιάννης Αγγελάκας, Χατζηφραγκέτα, Εισβολέας, Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Σπύρος Γραμμένος, Γιάννης Χαρούλης, Σωκράτης Μάλαμας και, για φινάλε, Ιουλία Καραπάτακη και Γκιντίκι σε ένα μεσημεριανό πανηγύρι στην πλατεία των Καλαβρύτων. Οι εμφανίσεις τους στην Αθήνα (αλλά και εκτός) γεμίζουν σχεδόν αμέσως με κοινό όλων των ηλικιών –όπως έγινε και στο φεστιβάλ στο οποίο κατασκήνωσαν από οικογένειες με μικρά παιδιά μέχρι φοιτητές– και αποτελούν εγγυημένες συναυλιακές προτάσεις, γεμάτες τραγούδι από τα βάθη των πνευμονιών, χορό και… καπνογόνα.
Η ιδέα πίσω από το φεστιβάλ, όμως, δεν ήταν αμιγώς καλλιτεχνική, αλλά είχε στόχο την επέκταση της τουριστικής περιόδου και επομένως της λειτουργίας του χιονοδρομικού κέντρου, το οποίο και φιλοξένησε τις εκδηλώσεις. "Θέλαμε να κάνουμε τον κόσμο να επισκεφτεί το χιονοδρομικό και την καλοκαιρινή περίοδο για να γνωρίσει το βουνό, όχι με τη χιονισμένη ομορφιά που έχει το χειμώνα, αλλά με μια άλλη, ακόμα πιο ιδιαίτερη", μας εξηγεί ο διευθυντής του χιονοδρομικού, Αλέξης Άγριος. Εκτός από τις συναυλίες, για τις ίδιες ημέρες είχαν προγραμματιστεί δράσεις στην ευρύτερη περιοχή των Καλαβρύτων, από πεζοπορίες μέχρι ξεναγήσεις από τοπικούς παραγωγούς. Η ιδέα, δηλαδή, του μουσικού τουρισμού και των θετικών αποτελεσμάτων του έγινε πράξη, ανοίγοντας το δρόμο για μια βιομηχανία που μέχρι στιγμής δεν έχει ανθίσει στη χώρα.
Περισσότερες πληροφορίες για τα οφέλη του μουσικού τουρισμού μάς είχε δώσει λίγες μέρες νωρίτερα ο Olaf Furniss, συνιδρυτής της σκωτσέζικης Wide Events, ο οποίος βρέθηκε στην Αθήνα για να συμμετάσχει σε σχετικό πάνελ του Athens Music Week. Σύμφωνα με στοιχεία που μας παραχώρησε, στη μουσική Μέκκα Αγγλία, τα έσοδα αυτού του είδους τουρισμού αποτιμώνται σε περίπου 100 εκατομμύρια λίρες, ενώ μια αντίστοιχη μελέτη στη Γλασκόβη πρόσθεσε το 2017 άλλα 50 εκατομμύρια στον συνολικό προϋπολογισμό. Φυσικά δεν μπορούμε να μιλήσουμε για ποσά της ίδιας τάξης μεγέθους στην Ελλάδα, αλλά δεν χρειάζεται απαραίτητα να αναζητάμε τουρίστες από το εξωτερικό, όταν ο πολιτιστικός τουρισμός μπορεί να αποτελέσει μια εξαιρετική επιλογή και για τους Έλληνες, όπως απέδειξε το παράδειγμα του Χελμού.
Άλλωστε δεν μας λείπουν τα καλοκαιρινά μουσικά φεστιβάλ στην Περιφέρεια, πολλά από τα οποία μετράνε δεκαετίες ζωής: Από το Νεστόριο Καστοριάς (River Party) έως τη Ζηρία (Ziria Festival) και από τη Χίο (Chios Music Festival) έως την Κεφαλονιά (Saristra), η βεντάλια απλώνεται για να καλύψει όλα τα γούστα, μουσικά και ταξιδιωτικά. Αυτό που λείπει είναι η κρατική στήριξη σε ένα εγχώριο προϊόν, που μπορεί να λειτουργήσει θετικά για τις τοπικές κοινωνίες, εντός και εκτός σεζόν, για όσους επιθυμούν οικονομικές μα και ψυχαγωγικές διακοπές, αλλά και για τους ίδιους τους καλλιτέχνες, που κερδίζουν ένα ακόμα κανάλι επαφής με το κοινό τους.