Συνεχίζοντας να αποκαλύπτει σταδιακά τα στοιχεία που συνθέτουν την εικόνα του νέου της συστήματος οικιακής ψυχαγωγίας, του PlayStation5, η Sony δημοσιοποίησε πριν από λίγες ώρες τον τελικό σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά του χειριστηρίου που θα διαδεχθεί το, θρυλικό πια, DualShock4 του PS4. Το χειριστήριο του PS5 δεν ονομάζεται DualShock5 αλλά DualSense και υπάρχει λόγος γι' αυτό: όπως είχε υπογραμμίσει ο επικεφαλής υλοποίησης του PS5, ο Mark Cerny - από την ημέρα που επισημοποιήθηκε το όνομα του συστήματος μάλιστα - το νέο χειριστήριο ενσωματώνει δύο μηχανισμούς που σκοπό έχουν να προσφέρουν διαδραστική "επαφή" του παίκτη με πολλών ειδών διαφορετικά games, καθιστώντας την πολύ περισσότερο ενδιαφέρουσα.
Ο ένας μηχανισμός είναι αυτός της "ανάδρασης μέσω επαφής" (haptic feedback), o οποίος αντικαθιστά τον απλό "ανάδρασης με δόνηση" (rumble feedback) που φέρουν οι τελευταίες τρεις εκδόσεις των χειριστηρίων PlayStation. Το DualSense ενσωματώνει νέο υποσύστημα που δεν αποδίδει με μία απλώς γενική "δόνηση για όλα" την ανάδραση στοιχείων του εκάστοτε παιχνιδιού, αλλά την μεταβάλλει με διαφορετικούς τρόπους για διαφορετικές περιπτώσεις. Έχει ήδη αναφερθεί π.χ. πώς μέσω haptic feedback ο παίκτης μπορεί σε ειδική δοκιμαστική έκδοση του Gran Turismo για PS5 να "νοιώσει" την διαφορά όταν ο τροχός του αυτοκινήτου που οδηγεί βγαίνει από την άσφαλτο του οδοστρώματος και κυλά στο χαλίκι. Αν και περιμένουμε να δούμε πιο πολλά παραδείγματα σε πιο πολλά είδη τίτλων για ν' αποφανθούμε, πρόκειται σαφώς για βήμα εξέλιξης στον χειρισμό των video games εν γένει.
Ο άλλος μηχανισμός είναι αυτός της "μεταβλητής αντίστασης" (adaptive feedback) στα δύο πλήκτρα-σκανδάλες (L2/R2) του DualSense. Και εδώ η πρόοδος είναι εύκολα αντιληπτή: ενώ σε όλα τα χειριστήρια PlayStation μέχρι σήμερα τα L2/R2 είχαν δυαδική λειτουργία αντίστοιχη των άλλων πλήκτρων, δηλαδή... on/off, στο νέο χειριστήριο έχουν πολλαπλά "επίπεδα πίεσης" και παράλληλα "αντίσταση" εκ μέρους του υποσυστήματος που τα ελέγχει. Έτσι ο παίκτης θα "εισπράττει" περισσότερο πειστικά π.χ. την αντίσταση ενός τόξου όταν τεντώνεται πριν ρίξει ένα βέλος. Το χειριστήριο του Xbox Series X είναι βελτιωμένο αλλά δεν προσφέρει αντίστοιχα εξελιγμένα χαρακτηριστικά, απομένει λοιπόν να δούμε αν οι εταιρείες ανάπτυξης games θα αξιοποιήσουν δημιουργικά τους νέους αυτούς μηχανισμούς για να κρίνουμε αν συνιστούν πλεονέκτημα του PlayStation5 έναντι του επερχόμενου καινούργιου συστήματος της Microsoft.
Ενδιαφέρων είναι και ο ανασχεδιασμός του χειριστηρίου του νέου PlayStation: η Sony έχει αυτή τη φορά επιλέξει την διχρωμία - δεν ξέρουμε με βεβαιότητα αν αυτό σημαίνει κάτι και για το σύστημά της αυτό καθ' αυτό αλλά οι πιθανότητες δεν είναι λίγες - και το ματ λευκό όντως ταιριάζει πολύ με το παραδοσιακό μαύρο αποπνέοντας αίσθηση περισσότερο μοντέρνα απ' ότι άλλοτε. Οι σχεδιαστικές γραμμές έχουν αλλάξει ώστε να αναδεικνύουν αυτήν την διχρωμία, ενώ και ο υποφωτισμός λειτουργίας του χειριστηρίου έχει μετακινηθεί στο πάνω μέρος του, ώστε να είναι ορατός από τον παίκτη με ευκολία. Το "κράτημα" πάντως, σύμφωνα με την Sony, είναι πρακτικά το ίδιο (κάτι προφανώς επιθυμητό από τους gamers) και το βάρος του δεν έχει μεταβληθεί αισθητά, παρά την προσθήκη των καινούργιων κι εξελιγμένων μηχανισμών ανάδρασης.
Σε επίπεδο πρακτικό οι υπόλοιπες αλλαγές δεν είναι μεγάλες. Το πλήκτρο PlayStation, το κεντρικό ενεργοποίησης δηλαδή, έχει πια το σχήμα του λογοτύπου PlayStation μα λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, το πλήκτρο Option βρίσκεται στην ίδια θέση με την ίδια αποστολή, ενώ το πλήκτρο Share βρίσκεται επίσης στην ίδια θέση, αλλά η Sony το ονομάζει πλέον Create. Οι Ιάπωνες επιφυλάχθηκαν ν' αναλύσουν πώς ακριβώς έχουν εμπλουτιστεί οι δυνατότητές του - εικασίες πάντως θέλουν τον παίκτη να μην συλλαμβάνει πια μόνο στιγμιότυπα 2D ή video clips με το Create, αλλά πλήρη "3D" screenshots όπως γίνεται σήμερα με το Photo Mode πολλών τίτλων ή σετ δεδομένων που δημιουργεί σε τίτλους π.χ. όπως το Dreams και στην συνέχεια αποθηκεύει στο PS5 για π.χ. αποστολή και χρήση στο PS5 ενός φίλου ή σε άλλα games (!).
Όσον αφορά στα υπόλοιπα η Sony κατά βάση επιβεβαίωσε όσα ήδη γνωρίζαμε: το DualSense φέρει ενσωματωμένο μικρόφωνο που επιτρέπει την ελεύθερη φωνητική επικοινωνία (συνεχίζουν να υποστηρίζονται τα ακουστικά για καλύτερη ποιότητα ήχου), φέρει ενσωματωμένη επαναφορτιζόμενη μπαταρία (η Microsoft για το δικό της χειριστήριο επέλεξε τις μπαταρίες ΑΑ) και θύρα USB-C για σύνδεση ή/και φόρτιση (ταχύτερη και στις δύο περιπτώσεις). Σε αντίθεση με όσα ακούγονταν, το DualSense δεν φαίνεται να φέρει στο κάτω μέρος του επιπλέον πλήκτρα σαν αυτά που προσθέτει το αξεσουάρ BackButton για το DualShock4. Περισσότερα τόσο για το νέο χειριστήριο - διαθέσιμα χρώματα, τιμή κλπ. - όσο και για τις δυνατότητές του και πώς αυτές αξιοποιούνται στο PlayStation5 αναμένουμε να μάθουμε το επόμενο διάστημα και σίγουρα όσο πλησιάζουμε στην εμπορική διάθεση του συστήματος. Εν αναμονή, λοιπόν!