PC Games, Day One: ή το κάνεις ή δεν το κάνεις

Νέο φιάσκο, αυτή τη φορά της Ubisoft με το Watch Dogs - η ανοχή μας, πια, ανύπαρκτη

Ειλικρινά δεν γνωρίζουμε. Δεν έχουμε ιδέα. Ίσως οι πολυεθνικές εταιρείες που εκδίδουν games για προσωπικούς υπολογιστές έχουν την αίσθηση ή την ελπίδα πως θα σταματήσουμε να θίγουμε το συγκεκριμένο θέμα - ή πως, αν το κάνουμε εμείς και οι συνάδελφοί μας και άλλα μέσα ενημέρωσης, κάποια στιγμή θα... πάψει να είναι πρόβλημα και θα θεωρηθεί ως κάποιου είδους "δεδομένη δυσκολία". Ειναι απελπιστικά παραπλανημένες αν όντως αυτό ισχύει, ωστόσο, γιατί θα θίγουμε το συγκεκριμένο ζήτημα κάθε, μα κάθε φορά. Κάθε. Φορά. Κάθε φορά και όσες χρειαστεί, μέχρι να αντιληφθούν ότι δεν έχουν άλλη επιλογή από την αλλαγή της νοοτροπίας και της συμπεριφοράς τους.

Χθες η Ubisoft, μετά από 4 χρόνια ανάπτυξης και 7 μήνες περαιτέρω καθυστέρησης, διέθεσε στο κοινό το Watch Dogs, το φουτουριστικό action thriller της που είχε αποκαλυφθεί στην έκθεση της Ε3 το 2012 εντυπωσιάζοντας τότε τους πάντες. Ο τίτλος κυκλοφόρησε για PS4/PS3 και Xbox One/Xbox 360, ενώ για PC μάλλον... "κυκλοφόρησε" παρά κυκλοφόρησε. Ο λόγος: η Ubisoft δεν είχε - όπως έχει συμβεί ουκ ολίγες φορές στο δικό της παρελθόν και ακόμη περισσότερες στο παρελθόν των Electronic Arts, Blizzard, Activision κλπ. - φροντίσει ώστε οι server της να είναι σε θέση να πιστοποιήσουν την νομιμότητα (authenticate) των αντιτύπων του Watch Dogs για PC. Σχεδόν όλη την ημέρα χθες, 27/5 που ο τίτλος είχε την επίσημη πρεμιέρα του, η υπηρεσία UPlay της Ubisoft όχι μόνο αρνούνταν σε πολλές χιλιάδες χρήστες PC τη σύνδεση (ώστε να γίνει η πιστοποίηση), όχι μόνο δεν επέτρεπε την εγγραφή νέων χρηστών (ώστε να γίνει έστω και σε δεύτερο χρόνο η πιστοποίηση), αλλά είχε... εξαφανιστεί ακόμη και από το Web, όπου θα μπορούσε να καταφύγει κάποιος για να ψάξει οποιουδήποτε είδους λύση στο πρόβλημα!

Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του "φάουλ" - και τον απόλυτο εξευτελισμό της γαλλικής εταιρείας, της οποίας πάνω από 300 άνθρωποι συνολικά εργάζονταν για μια πενταετία σε αυτό το προϊόν, μόνο και μόνο για να το δουν να αμαυρώνεται στα μάτια των PC gamers τη μέρα της πρεμιέρας του λόγω του UPlay - πρέπει να θυμηθεί το εξής απλό: η πιστοποίηση αυτή δεν είναι προαιρετική. Είναι υποχρεωτική. Κοινώς, χιλιάδες κάτοχοι H/Y που είχαν αγοράσει το Watch Dogs σε οποιαδήποτε μορφή - σε DVD, από την Steam, ακόμη και από την ίδια τη Ubisoft ψηφιακά - δεν ήταν σε θέση να παίξουν με το προϊόν που πλήρωσαν να αποκτήσουν και έπρεπε να περιοριστούν στην ανάγνωση των... tweets της Ubisoft πως "γνωρίζει το πρόβλημα και προσπαθεί να το λύσει". Εμείς, τουλάχιστον, μόνο αυτό μπορούσαμε να κάνουμε όλο το απόγευμα, το βράδυ και... τη νύχτα της επόμενης μέρας από την κυκλοφορία του Watch Dogs. Το πρόβλημα για μας λύθηκε πριν από λίγες ώρες, οι σχετικές αναφορές ωστόσο στο Twitter από άλλους χρήστες δεν είχαν ακόμη σταματήσει να δημοσιεύονται - πρακτικά 24 ώρες μετά τη "διάθεσή" του.

H Ubisoft δεν είναι η μόνη εταιρεία που έχει υποπέσει σε τέτοιο "φάουλ" και έχει ταλαιπωρήσει με τον τρόπο αυτό εκατοντάδες χιλιάδες παίκτες σε όλο τον κόσμο. Με το Titanfall της Electronic Arts είχαμε μόλις δύο μήνες πριν παρόμοια προβλήματα. Με το Sim City 2013 της ίδιας εταιρείας πέρυσι τέτοιο καιρό τα ίδια, τόσο στην πιστοποίηση του τίτλου όσο και στις Δικτυακές λειτουργίες γενικότερα, όπως και με το δημοφιλέστατο Battlefield 4 το χειμώνα. Με το Diablo III της Blizzard πρόπερσι τέτοιο καιρό, τα ίδια και χειρότερα - για μέρες. Είναι τα παραδείγματα τίτλων σε PC που μπορούμε να ανακαλέσουμε προσωπικά, είμαστε όμως κατά... 120% βέβαιοι πως υπάρχουν και άλλα με άλλους τίτλους - στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων για Η/Υ, καθώς οι Sony και Microsoft εμφανίζονται (ακόμη κι αν όχι πάντα) πολύ καλύτερα προετοιμασμένες να "υποδεχθούν" μεγάλους αριθμούς από gamers στην "πρεμιέρα" ΑΑΑ τίτλων για τα συστήματά τους, απ' ότι είναι οι EA, Ubisoft, Activision, Blizzard και... όχι μόνο.

Η περίπτωση του Watch Dogs, ωστόσο, είναι ιδιάζουσα όχι μόνο επειδή ήταν τίτλος που πάρα, πάρα πολλοί gamers - ανεξαρτήτως προτίμησης σε συγκεκριμένο φορμά - περίμεναν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αλλά και επειδή ήταν από τα ελάχιστα games του 2014 που υποσχόταν πως θα αξιοποιήσει εντυπωσιακά το ισχυρό hardware που έχουν να επιδείξουν τα gaming PC σε σχέση με τα PS4 και Xbox One. Οι άνθρωποι που έχουν στη διάθεσή τους το είδος του Η/Υ που μπορεί να προβάλλει το Watch Dogs καλύτερα από τα συστήματα των Sony και Microsoft είναι οι ενθουσιώδεις χρήστες, οι καταναλωτές που επενδύουν σημαντικά χρήματα στη διασκέδασή τους, οι gamers που αν ένα νέο franchise στα video games "τους κερδίσει", θα το ακολουθήσουν πιστά. Η Ubisoft κατάφερε σε μία και μόνο μέρα να απογοητεύσει έως... εξαγριώσει αυτό ακριβώς το κοινό. Το οποίο δικαίως δεν θα την "τιμήσει" αν αυτή προσπαθήσει να του "πουλήσει" στο μέλλον ένα Watch Dogs 2.

Για πολλοστή φορά, θα επαναλάβουμε: δεν μας ενδιαφέρει τί θα πρέπει να κάνει η Ubisoft και η κάθε Ubisoft προκειμένου να εξασφαλίσει ότι την ημέρα της "πρεμιέρας" των games της δεν θα έχουμε φαινόμενα όπως το χθεσινό. Δεν μας αφορά ως καταναλωτές αυτό. Είναι δική της ευθύνη. Όταν προωθεί και πωλεί προς €49.99 έναν τίτλο για Η/Υ - και έχει ανάγει τη Δικτυακή σύνδεση ως τμήμα του όλου "πακέτου" - οφείλει να κάνει τα πάντα για να κυλήσουν όλα ομαλά. Ας αφήσει μερικές μέρες περιθώριο ανάμεσα στις κυκλοφορίες των τίτλων της σε Αμερική, Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο, ώστε να μην δημιουργείται αυτή η "συμφόρηση" στους server της. Ή ας αγοράσει... 300 server farms για ν' "αντέξει" την αυξημένη "κίνηση" των πρώτων ημερών, κι ας είναι σημαντικό το κόστος. Δεν μας ενδιαφέρει. Αλλά ας σταματήσει, όταν όλα έχουν ειπωθεί, να κοροϊδεύει το καταναλωτικό κοινό. Ή την κάνεις τη διάθεση ενός προϊόντος, στην τελική, ή δεν την κάνεις. Τόσο απλά.

Μέσα από το πρίσμα των όσων συνέβησαν, φυσικά, δείχνει πια ελαφρώς... γελοίος ο τρόπος με τον οποίο η γαλλική εταιρεία κατέφυγε σε όλων των ειδών τις υπερβολές με την προώθηση του Watch Dogs. Press kits σε μορφή... φορητού χρηματοκιβωτίου με κωδικό; Επτά (!) διαφορετικές εμπορικές εκδόσεις του τίτλου της, συλλεκτικές με... διαβαθμίσεις; Άσε, μαμά Ubisoft. Αξιώσου πρώτα να μην ταλαιπωρήσεις τόσες χιλιάδες PC gamers προσφέροντας τα... βασικά - δηλαδή αυτήν την αναθεματισμένη πιστοποίηση, την οποία έχεις μάλιστα και την απαίτηση να επιβάλλεις ως υποχρεωτική - και δεν πειράζει, δώσε μας μία μόνο έκδοση του Watch Dogs. Μία που να λειτουργεί όμως. Και συμπάθα μας αν αγοράζουμε τα games σου από την Steam και όχι από το δικό σου online shop, καθώς γι' αυτό... δεν ξέρουμε: θα είναι όντως online τη μέρα της κυκλοφορίας ενός τίτλου σου που μάς ενδιαφέρει; Δεν θα είναι...; Ολοφάνερα, ουδείς γνωρίζει!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ