Microsoft Kinect: από δω και πέρα, τί;

Το προαιρετικό όχι τόσο ελκυστικό, αβέβαιο το μέλλον για το χειρισμό με ανίχνευση κίνησης γενικότερα

Όπως είχε ευρέως συζητηθεί από τους πρώτους κιόλας μήνες πορείας του Xbox One, η Microsoft προχώρησε στην κίνηση που από κάποιες απόψεις "απελευθερώνει" το σύστημά της στην προσπάθειά του να εξισορροπήσει την μάχη με τη Sony και το PlayStation4: θα διαθέσει στην αγορά και έκδοση του Xbox One χωρίς το περιφερειακό της για την ανίχνευση κίνησης και ομιλίας, το ανανεωμένο Kinect. Αυτό της επιτρέπει να πωλεί το σύστημά της από τον Ιούνιο στην ίδια τιμή με το PS4... αλλά με ποιό τίμημα;

Το τίμημα, δυστυχώς, έχει περισσότερες από μία πλευρές. Σε πρώτο επίπεδο, αυτό των εντυπώσεων, υποδηλώνει σαφώς μία "ήττα" της Microsoft - καθώς ναι μεν με την κίνησή της αυτή δίνει επιλογές στο καταναλωτικό κοινό, αλλά πρακτικά "αποδέχεται" και πως το Kinect δεν είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του Xbox One. Αυτό δεν ήταν το αρχικό πλάνο: το περιφερειακό είχε σχεδιαστεί ως τμήμα του συνολικού περιβάλλοντος χειρισμού του Xbox One και η δεδομένη η παρουσία του "εξασφάλιζε" πως και για τις σχετικές χειρονομίες και φωνητικές εντολές θα μπορούσε de facto να χρησιμοποιηθεί, και σε ειδικά σχεδιασμένα games.

Τώρα, και τα δύο αυτά θα αλλάξουν άρδην, με τις σχετικές... επιπλοκές. H Microsoft έχει ήδη επιβεβαιώσει πως θα κάνει τις σχετικές αλλαγές στο γραφικό περιβάλλον του Xbox One, ώστε να είναι πλήρως εφικτός ο χειρισμός του μόνο με το joypad του συστήματος - και, σε δεύτερη φάση, με φωνητικές εντολές μέσω του μικροφώνου/ακουστικού. Οι αλλαγές αυτές θα είναι σαφώς ευπρόσδεκτες, καθώς ναι μεν ενδιαφέρουσα ιδέα ήταν το να ελέγχει κανείς το Xbox One μόνο με λεκτικές εντολές και χειρονομίες, στην πράξη ωστόσο - στα απλά και καθημερινά - δεν αποδείχθηκε τόσο απλό ή αξιόπιστο.

Στα games το θέμα είναι περισσότερο περίπλοκο, προφανώς: καθώς οι δημιουργοί τίτλων από το καλοκαίρι και μετά δεν θα μπορούν να θεωρούν δεδομένο πως κάθε Xbox One που θα πωλείται θα συνοδεύεται από Kinect, έχουν λιγότερα κίνητρα για να αναπτύξουν games σχεδιασμένα γι' αυτό. Τα 5 εκατομμύρια Xbox One με Kinect που έχουν διοχετευθεί στην παγκόσμια αγορά μέχρι στιγμής δεν είναι μικρός αριθμός βέβαια - αλλά ένας τίτλος ειδικά και στοχευμένα για Kinect θα πρέπει να είναι εξαιρετικός για να σημειώσει υψηλές πωλήσεις. Και καθώς δεν έχει μέχρι στιγμής εμφανιστεί τέτοιος, δεν είμαστε ιδιαίτερα βέβαιοι πως θα εμφανιστεί εύκολα στο προσεχές μέλλον. Σίγουρα όχι εύκολα από ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής/έκδοσης πέραν της ίδιας της Microsoft.

Πού αφήνει λοιπόν όλη η προκύπτουσα κατάσταση το Kinect; Σε όχι ακριβώς πολλά υποσχόμενη θέση, δυστυχώς. Η αποτυχία του να προσφέρει στο Xbox One ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι του PlayStation4 - στο οποίο την νέα PlayStation Camera την είχαμε εξ αρχής εκλάβει ως αξεσουάρ - έχει γίνει αποδεκτή πλέον και θα είναι δύσκολο ως εικόνα να ανατραπεί. Αν δεν δώσει η Microsoft ή οποιοσδήποτε άλλος "δείγματα γραφής" με games ή εφαρμογές που το αξιοποιούν αληθινά, κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί. Σε μορφή αυτόνομου περιφερειακού υποθέτουμε πως θα κυκλοφορήσει κάποια στιγμή, αλλά αν κοστίζει $99 (πόσο μάλλον $149 όπως ο προκάτοχός του), το Kinect ως αξεσουάρ επίσης δεν θα έχει πολλές πιθανότητες επιτυχίας χωρίς το σωστό software. Γιατί, τελικά, όλα εκεί γυρίζουν: στο τί έχει να προσφέρει σε πρακτικό επίπεδο, ψυχαγωγικά και λειτουργικά.

Περισσότερο δυσάρεστο όλων, ωστόσο; Το γεγονός ότι η - έστω και σε επίπεδο εντυπώσεων αν όχι ουσίας - αποτυχία του Kinect να προσφέρει εκείνoν τον... φουτουριστικό τρόπο διασκέδασης που τα αρχικά demos υπόσχονταν, πιθανότατα θα "μεταφραστεί" σε γενικότερη αποτυχία του ελέγχου video games με ανίχνευση κίνησης. Το Wii της Nintendo είναι πρακτικά νεκρό εδώ και πολύ καιρό, το WiiU δεν δίνει έμφαση στον μηχανισμό αυτόν (και έχει ούτως ή άλλως αποτύχει ως προϊόν), το PlayStation Move στο PS3 έχει εγκαταληφθεί από πέρυσι και η PlayStation Camera στο PS4 επίσης δεν έχει ακόμη αξιοποιηθεί με τρόπο θελτικό ή ενδιαφέροντα. Όπως φαίνεται... ξαναγυρίζουμε στα joypad για την ώρα, κάτι που οι αφοσιωμένοι gamers θα επικροτήσουν μεν, αλλά εμείς όχι. Τα games για παραδοσιακά χειριστήρια τα είχαμε πάντα και θα τα έχουμε για πολλά χρόνια, όπως δείχνουν τα πράγματα. Δεν μπορούμε να μην σκεφτόμαστε πως με τα Kinect, Move, Camera κλπ. θα μπορούσαν να είχαν γίνει πολύ περισσότερα και πολύ καλύτερα πράγματα. Θα επιστρέψει στο προσκήνιο η όλη ιδέα κάποια στιγμή; Αν το κάνει σωστά, μακάρι!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ