Διανύουμε πλέον και επίσημα την χρονιά κατά την οποία οι Sony και Microsoft θα προσφέρουν στο κοινό τους νέα PlayStation και Xbox - μα όλα δείχνουν πως, σε ορισμένα τουλάχιστον πράγματα, δεν θα έχουμε να κάνουμε με μία ακόμη τυπική "σύγκρουση" ανάμεσα σε δύο νέα συστήματα οικιακής ψυχαγωγίας. Τις προσπάθειες των δύο πολυεθνικών χαρακτηρίζει διαφορετική φιλοσοφία και διαφορετικοί στόχοι... και ο ένας εκ των δύο αντιπάλων τουλάχιστον, η Microsoft, θα κάνει μία σημαντική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αυτά τα προϊόντα προωθούνται στην αρχική φάση της εμπορικής τους πορείας: το Xbox One Series X δεν θα έχει να επιδείξει την ημέρα που θα κυκλοφορήσει ούτε ένα αποκλειστικά δικό του video game!
Πράγματι: σε συνέντευξη που έδωσε στο κλαδικό περιοδικό MCV ο επικεφαλής των Microsoft Studios, ο Matt Booty, επιβεβαίωσε πως κανένας από τους τίτλους που θα κυκλοφορήσουν από την εταιρεία του το 2020 και το 2021 δεν θα είναι σχεδιασμένος αποκλειστικά για το νέο, πανίσχυρο Xbox. "Τα επόμενα δύο χρόνια όλα μας τα games θα λειτουργούν σε όλη την οικογένεια των Xbox γιατί θέλουμε να εξασφαλίσουμε πως οποιοσδήποτε αγοράσει ένα Xbox One S ή Χ μέχρι το καινούργιο, δεν θα αισθανθεί πως έκανε κακή επένδυση". Όχι για τον ίδιο... ευγενή ίσως, μα συζητήσιμο λόγο, είναι ασφαλές να υποθέσει κανείς πως αν η ίδια η Microsoft δεν έχει πλάνα για κάποιον αποκλειστικό τίτλο στο καινούργιο Xbox, τότε δεν έχει και καμία άλλη εταιρεία από τις μεγάλες εκδότριες - ενώ δεν έχει, φυσικά, νόημα να κάνει κάτι διαφορετικό και κάποιος από τους μικρότερους ανεξάρτητους δημιουργούς (indies) της αγοράς.
Η επιλογή αυτή της Microsoft είναι πρωτοφανής: "παραδοσιακά" κάθε νέο οικιακό σύστημα ψυχαγωγίας - συμπεριλαμβανομένων και των προηγούμενων Xbox και PlayStation - επεδίωκε να προσφέρει έναν αριθμό από games που δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν στον προκάτοχό του ώστε να αναδείξει τις συγκριτικά εξελιγμένες του δυνατότητες. Όταν γίνει διαθέσιμο το Halo Infinite, ωστόσο, την ίδια ημέρα με το νέο Xbox Series X, θα μπορεί να παιχθεί τόσο στο Xbox One X, όσο και στο Xbox One S (και σε PC με Windows 10). Το ίδιο ισχύει για το επόμενο Hellblade, το επόμενο Forza και άλλα AAA games της Microsoft, όπως - θα ίσχυε ούτως ή άλλως δηλαδή... - και για τα επόμενα Assassin's Creed, FIFA, Call of Duty κλπ. των μεγάλων εκδοτών.
Η προσέγγιση της Microsoft έχει προφανώς θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά. Στα θετικά περιλαμβάνεται αυτή η "συνέχεια" ανάμεσα στα διαφορετικής γενιάς Xbox την οποία προωθεί η Microsoft, καθώς και οι πιθανότητες για υψηλότερες πωλήσεις κάθε τίτλου αν αυτός κυκλοφορεί σε πολλαπλές "γενιές" συστημάτων (cross-generation). Στα αρνητικά περιλαμβάνεται η... ακύρωση, ουσιαστικά, των κινήτρων που δίνει η Microsoft σε πολύ κόσμο να αγοράσει το νέο Xbox - αν τα games του κυκλοφορούν ταυτόχρονα και στα προηγούμενα Xbox, έστω και τεχνικά κατώτερα, γιατί να κάνει αυτήν την αγορά γρήγορα; - καθώς και η καθυστέρηση στην υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών που εξελίσσουν τα games ως μορφή ηλεκτρονικής διασκέδασης. Γιατί αν π.χ. το νέο Halo Infinite μπορεί να παιχθεί με απλώς όχι και τόσο καλά γραφικά αλλά με τον ίδιο λειτουργικό τρόπο στα Xbox One S/X, αυτό σημαίνει πως δεν εκμεταλλεύεται τον δίσκο τεχνολογίας SSD του Xbox One Series X παρά μόνο για τα τυπικά (ταχύτερη μεταφορά δεδομένων). Όχι για κάτι περισσότερο.
H δεδηλωμένη αυτή επιλογή της Microsoft τοποθετεί, δε, σε... ενδιαφέρουσα θέση την Sony και το PlayStation5. O ιαπωνικός κολοσσός έχει προφανώς ήδη κάνει την δική του αντίστοιχη επιλογή και θα είναι σημαντικό ενδεικτικό στοιχείο της όλης στρατηγικής του η προσέγγιση που έχει προτιμήσει ν' ακολουθήσει: θα συνοδεύσουν το PS5 στα καταστήματα games που δεν μπορούν να παιχθούν σε PS4 ή θα είναι και αυτά "συμβατά προς τα πίσω" όπως τα games του Xbox One Series X; Το δεύτερο δεν είναι πλέον τεχνικά δύσκολο (όπως ίσχυε ανάμεσα στα PS4 και PS3), καθώς η Sony έχει ήδη επιβεβαιώσει πως θα επιδιώξει πολύ μεγάλη ή πλήρη συμβατότητα ανάμεσα στα PS4 και PS5 όσον αφορά στα games του πρώτου. Άρα, θεωρητικά, θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν και games του δεύτερου με εκδόσεις "υποβιβασμένες" στις δυνατότητες του πρώτου.
Αν έπρεπε να στοιχηματίσουμε - βάσει των όσων διαβάζουμε και ακούμε μέχρι στιγμής τουλάχιστον - θα λέγαμε πως η Sony το πιθανότερο είναι ν' ακολουθήσει... συνδυαστική προσέγγιση. Αναμένουμε δηλαδή πως θα υπάρξουν εκδόσεις κορυφαίων, επερχόμενων ή παλαιότερων, τίτλων του PS4 - Dreams, The Last of Us II, Ghost of Tsushima, Gran Turismo Sport κ.α. - αναβαθμισμένες για PS5, αλλά πως θα εμφανιστούν παράλληλα και μερικά τουλάχιστον games που αξιοποιούν πολλά νέα χαρακτηριστικά του PS5 οπότε, από τεχνικής πλευράς, δεν είναι εφικτά στο PS4. Για τους λόγους που εξηγήσαμε νωρίτερα θεωρούμε πως αυτή είναι προσέγγιση που και μεγαλύτερο κίνητρο δίνει στους καταναλωτές να αποκτήσουν ένα PS5 ή να μεταβούν σε αυτό από PS4, και στην εξέλιξη των games ως σύγχρονη μορφή ψυχαγωγίας βοηθά. Για να δούμε... τί θα δούμε (και τί όχι) όσον αφορά στις αποκλειστικότητες τον επόμενο καιρό, λοιπόν!