Update: Προστέθηκε η σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού.
Ενδεχομένως να βαίνει προς το τέλος της η οδύσσεια αναφορικά με την επιλογή της ελληνικής πρότασης για τα βραβεία Όσκαρ 2025, αφού το Υπουργείο Πολιτισμού ανήρτησε στη Διαύγεια απόφαση μέσω της οποίας ανακοινώνει τα δύο νέα μέλη της αρμόδιας γνωμοδοτικής επιτροπής.
Θυμίζουμε πως όλα ξεκίνησαν αρχές Αυγούστου, όταν ελαττωματικοί χειρισμοί του Υπουργείου οδήγησαν σε αιφνιδιαστική αντικατάσταση των μελών που είχαν αρχικά επιλεγεί να συμμετάσχουν στην εν λόγω επιτροπή. Σε μια προσπάθεια να δοθούν εξηγήσεις, ο Υφυπουργός Ιάσων Φωτήλας προχώρησε σε συνέντευξη τύπου όπου επέρριψε ευθύνες σε έναν υπάλληλο της Διεύθυνσης Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου, λέγοντας πως "ενήργησε από υπερβάλλοντα ζήλο" έτσι ώστε "να τρέξουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες και να κερδίσουμε χρόνο". Αναλυτικό χρονικό όσων έχουν συμβεί, αλλά και όλα όσα ειπώθηκαν στη σχετική συνέντευξη τύπου θα βρείτε εδώ. Ακολούθησε οργισμένη ανακοίνωση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ), όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι η "μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ", προτείνοντας στη συνέχεια τη ματαίωση της διαδικασίας.
Στο ενδιάμεσο, από την επιτροπή παραιτήθηκαν η σκηνοθέτρια Ασημίνα Προέδρου ("Πίσω από τις Θημωνιές") και ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, με αποτέλεσμα τα εναπομείναντα μέλη να απαρτίζονται από τους: Εβαν Σπηλιωτόπουλο (σεναριογράφος, Πρόεδρος), Δημήτρη Δανίκα (κριτικός κινηματογράφου, Αντιπρόεδρος), Χριστίνα Λαζαρίδη (σεναριογράφος), Παναγιώτη Ράππα (σκηνοθέτης, animator) και Σπύρο Ταραβήρα (σκηνοθέτης). Σε αυτούς, τώρα, ήρθαν να προστεθούν οι Νίκος Πλατύραχος (συνθέτης) και Αναστάσιος Μίχος (διευθυντής φωτογραφίας). Ωστόσο, οι προαναφερθέντες έχουν ουσιαστικά να λάβουν υπόψη τους μόνο μία ταινία, τη "Φόνισσα" (Εύα Νάθενα), αφού όλες οι υπόλοιπες έχουν αποσυρθεί από τη διαδικασία.
Όλα δείχνουν πως στο Υπουργείο επιθυμούν απλώς να ολοκληρωθεί η ιστορία, με δεδομένο πως από το 2025 την ελληνική πρόταση για τα Όσκαρ θα αποφασίζει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Τουλάχιστον αυτό συμφώνησαν οι δύο μεριές, όπως ανέφερε σχετικά η ΕΑΚ σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, η οποία σημειώνει τα εξής:
"Ο Υφυπουργός δεσμεύτηκε ότι από τον νέο χρόνο η ψηφοφορία για την υποψήφια ταινία θα διενεργείται από την ΕΑΚ. Επίσης συμφωνήθηκε πως θα υπάρξει διακριτό ποσό για την υποστήριξη και προώθηση της επιλεγμένης ελληνικής ταινίας στη κούρσα των Όσκαρ που να ανταποκρίνεται στα κόστη των απαραίτητων ενεργειών. Στη συνέχεια θέσαμε τα μείζονα θέματα που ταλανίζουν τον οπτικοακουστικό κλάδο της χώρας. Συγκεκριμένα:
Την εκκρεμότητα καταβολής της έκτακτης επιχορήγησης 3.000.000€ στο ΕΚΚ η οποία θα έπρεπε να έχει καταβληθεί έως τον Ιούνιο του 2024, προκειμένου να προχωρήσουν οι εγκρίσεις σχεδίων που θα έπρεπε να είχαν ανακοινωθεί έως τις 31/7/2024. Ο Υφυπουργός δεσμεύθηκε να απαντήσει μέχρι την 1η Οκτωβρίου 2024.
Σχετικά με τον ΕΚΟΜΕ ζητήσαμε την άμεση ολοκλήρωση όλων των εκκρεμοτήτων για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν κατατεθεί μέχρι την ημερομηνία που έκλεισε η πλατφόρμα. Επίσης ζητήσαμε οι πληρωμές από εδώ και στο εξής να διενεργούνται το αργότερο εντός τριμήνου από την υποβολή του αιτήματος ελέγχου. Τέλος, ζητήθηκε να αποσαφηνιστεί το πώς και ποιός θα διευθετήσει αυτές τις εκκρεμότητες των οποίων η επίβλεψη διαχέεται μεταξύ ΕΚΟΜΕ, Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ΥΠΠΟ. Ο Υφυπουργός δεσμεύτηκε να απαντήσει μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα.
Ως προς τον νέο φορέα, ζητήσαμε την άμεση εκκίνηση λειτουργίας του και το άνοιγμα της πλατφόρμας του cash rebate από 1/10/24 όπως έχει ανακοινωθεί. Ο Υφυπουργός δεσμεύτηκε ότι θα γίνει την 1/10/2024.
Ζητήσαμε επίσης τον καθορισμό ελάχιστου προϋπολογισμού αποκλειστικά για τα επιλεκτικά προγράμματα χρηματοδότησης, με δεσμευτική ανακοίνωση συγκεκριμένου ποσού κατ’ έτος, κατ’ ελάχιστον 10 εκ. ευρώ.
Ζητήσαμε τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης επένδυσης στην εγχώρια παραγωγή όλων των πλατφορμών που εκπέμπουν στην Ελλάδα. Ο Υφυπουργός δεσμεύθηκε ότι θα έχει θεσμοθετηθεί μέχρι τις 31/12/2024".
Δείτε εδώ την ανακοίνωση στη Διαύγεια.
Η ανακοίνωση του Υπουργείου για τον ορισμό της επιτροπής:
"Αθήνα, 11 Σεπτεμβρίου 2023
Ανακοίνωση της Ελληνικής Επιτροπής Επιλογής Υποψηφιότητας για τα βραβεία OSCAR
Το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοινώνει την συμπλήρωση της Επιτροπής επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για την συμμετοχή στηδιαδικασία των βραβείων OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους, με δύο νέα μέλη, προς αντικατάσταση των παραιτηθέντων. Η Επιτροπή συγκροτείται ως εξής:
Έβαν Σπηλιωτόπουλος, (Πρόεδρος της Επιτροπής), Λος Άντζελες, έχει δουλέψει με τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλυγουντ (Disney, 20eth Centuy Fox, Paramount, Universal κλπ). Σεναριογράφος (ταινιών blockbuster του Χόλυγουντ, όπως το Η ΠΕΝΤΑΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΡΑΣ, ΗΡΑΚΛΗΣ, ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΤΟΥ ΤΣΑΡΛΙ, κλπ, με 25 χρόνια εμπειρία στην αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία του Χόλυγουντ. Μέλος στην Αμερικανική Ένωση Σεναριογράφων – Writers Guild of America, ψηφίζον Μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου EFA.
Δημήτρης Δανίκας, (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής), Αθήνα, κριτικός κινηματογράφου, δημοσιογράφος (ΒΗΜΑ / ΝΕΑ / ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ), με τουλάχιστον 35 χρόνια εμπειρία στον χώρο της κριτικής κινηματογράφου.
Χριστίνα Λαζαρίδη, σεναριογράφος, (υποψήφια για Όσκαρ), Νέα Υόρκη, Ψηφίζον & ισόβιο Μέλος στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου (που απονέμει τα Όσκαρ όπου θα υποβάλλουμε την εθνική μας συμμετοχή), Μέλος στην Αμερικανική Ένωση Σεναριογράφων – Writers Guild of America, ψηφίζον Μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, διδάσκει σενάριο στο COLUMBIA UNIVERSITY στη Νέα Υόρκη και έχει διδάξει σενάριο και σε πολλά άλλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, σε σεμινάρια σε Ελλάδα, Μεξικό κλπ.
Παναγιώτης Ράππας, σκηνοθέτης animation, Αθήνα, έχει δουλέψει για τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλυγουντ, για την AMBLIN ENTERTAINMENT LONDON (του Στήβεν Σπήλμπεργκ), για την BIOSKOP FILM Μόναχο, μια από τις μεγαλύτερες γερμανικές εταιρείες παραγωγής κλπ, με πολλά βραβεία στο ενεργητικό του. Το μοναδικό διαμένον στην Ελλάδα ψηφίζον & ισόβιο Μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (που απονέμει τα Όσκαρ όπου θα υποβάλλουμε την εθνική μας συμμετοχή), ψηφίζον Μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου – European FilmAcademy EFA.
Σπύρος Ν. Ταραβήρας, σκηνοθέτης, παραγωγός, σεναριογράφος, Αθήνα – Μόναχο,Ψηφίζον Μέλος στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία – European FilmAcademy EFA και είναι το μοναδικό στην Ελλάδα ψηφίζον Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου EFA. Έχει διατελέσει Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Σκηνοθεσίας & Σεναρίου του Πανεπιστημίου Τηλεόρασης & Κινηματογράφου και εκλεγμένο Μέλος της Συγκλήτου του στο Μόναχο.
Nίκος Πλατύραχος, μουσικός, συνθέτης soundtacks πολλών αλλοδαπών και ελληνικών βραβευμένων ταινιών με μεγάλη διεθνή πορεία και σπουδές σε Ελλάδα και Γερμανία. Έχει γράψει τη μουσική σε πάνω από 30 ταινίες του ελληνικού και ευρωπαϊκού κινηματογράφου και έχει αποσπάσει βραβεία σε ελληνικά και διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ.
Αναστάσιος Μίχος, Διευθυντής Φωτογραφίας, έχει δουλέψει σε μεγάλες παραγωγές για όλα τα μεγάλα στούντιο του Χόλυγουντ και με τεράστιους ηθοποιούς.Ψηφίζον & ισόβιο Μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τα Όσκαρς της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών & Επιστημών AMPAS στο Λος Άντζελες, Μέλος του εκ των σημαντικότερων Σωματείων της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας Σωματείου Αμερικανών Διευθυντών Φωτογραφίας (American Society of Cinematographers ASC), ψηφίζον μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου EFA, Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Διευθυντών Φωτογραφίας GSC (Greek Society of Cinematographers)".