Ένας παλιός, σκοτεινός κι αστείος σινε-φίλος σηκώνει σήμερα Τετάρτη 28/8 την αυλαία του 81ου Φεστιβάλ Βενετίας, η οποία το επόμενο δεκαήμερο θα συγκεντρώσει πάνω της τα φώτα της κινηματογραφικής επικαιρότητας. Το εκτός συναγωνισμού "Σκαθαροζούμης Σκαθαροζούμης" του Τιμ Μπάρτον επέστρεψε λοιπόν στη μεγάλη οθόνη 36 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνισή του, εγκαινιάζοντας ένα φεστιβαλικό line-up με 21 ταινίες στην κούρσα διεκδίκησης του Χρυσού Λέοντα, τον οποίο θα απονείμει η πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής Ιζαμπέλ Ιπέρ, το Σάββατο 7/9.
Ανάμεσά τους το βρετανογερμανικό "Harvest" της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, που εκτυλίσσεται σε ένα αγγλικό χωριό το οποίο θα υποστεί την "εισβολή" των κάθε είδους αλλαγών της μοντέρνας εποχής, όπως και η ελληνικής συμπαραγωγής "Maria" του Πάμπλο Λαραΐν, Χιλιανού δημιουργού με παρελθόν στις "λοξές" βιογραφίες ("Νερούδα", "Jackie", "Spencer") και με την Αντζελίνα Τζολί στο ρόλο της Μαρίας Κάλλας. Ένα από τα μεγαλύτερα φαβορί της διοργάνωσης είναι αναμφίβολα το "The Room Next Door", η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ, ενός σκηνοθέτη ο οποίος δεν έχει κερδίσει ποτέ το βραβείο καλύτερης ταινίας σε κανένα από τα τρία σπουδαιότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ (Κάννες, Βενετία, Βερολίνο). Θα το πετύχει άραγε με το τελευταίο γυναικείο (φυσικά!) δράμα του, στο οποίο οι Τίλντα Σουίντον και Τζούλιαν Μουρ υποδύονται δυο παλιές φίλες, μια λογοτέχνη και μια πολεμική ρεπόρτερ, οι οποίες συναντιούνται ξανά, αποφασισμένες να ξεκαθαρίσουν τις εκκρεμότητες του παρελθόντος;
Με μεγάλη αδημονία αναμένεται το βασισμένο σε μυθιστόρημα του Γουίλιαμ Μπάροουζ "Queer" του Λούκα Γκουαντανίνο με τον Ντάνιελ Κρεγκ, τοποθετημένο στην Πόλη του Μεξικού της δεκαετίας του ’40, και το σχεδόν τετράωρο(!) "The Brutalist" του Μπράντι Κόρμπετ ("Vox Lux"), ιστορία ενός ουγγρικής καταγωγής Εβραίου αρχιτέκτονα (Έντριεν Μπρόντι), ο οποίος μεταναστεύει στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1947. Οι οικοδεσπότες Ιταλοί φωνάζουν δυνατά "παρών" με τα "Vermiglio" (Μάουρα Ντελπέρο), "Iddu" (Φάμπιο Γκρασαντόνια και Αντόνιο Πιάτσα), "Campo di Battaglia" (Τζιάνι Αμέλιο) και "Diva Futura" (Τζούλια Λουίς Στίγκερβαλτ), και οι Γάλλοι με τα "Jouer Avec le Feu" (Ντελφίν και Μιριέλ Κουλέν), "Leurs Enfants Après Eux" (Λουντοβίκ και Ζοράν Μπουκερμά) και "Trois Amies" (Εμανουέλ Μουρέ). Όλα τους δράματα και κάποια με επώνυμους πρωταγωνιστές –από τον Τόνι Σερβίλο και τον Βενσάν Λιντόν ως την Καμίγ Κοτέν και τον Ζιλ Λελούς– και ισχυρούς διεκδικητές των βραβείων ερμηνείας· όπως και το πρωταγωνιστικό δίδυμο της μουσικής φαντασίας "Joker: Τρέλα για Δύο" Γιόακιν Φίνιξ και Λέιντι Γκάγκα, σίκουελ της ανατρεπτικής κόμικς μεταφοράς του Τοντ Φίλιπς, η οποία το 2019 είχε αποσπάσει εντελώς αναπάντεχα το βενετσιάνικο Χρυσό Λιοντάρι.
Ο χαμένος εδώ και καιρό Βάλτερ Σάλες ("Ημερολόγια Μοτοσικλέτας") επιστρέφει με ένα βιογραφικό πολιτικό δράμα και μας υπενθυμίζει πως "I’m Still Here", ο Τζάστιν Κερζέλ φέρνει ως το Λίντο τους Τζουντ Λο, Τάι Σέρινταν, Νίκολας Χουλτ για το αστυνομικό θρίλερ "The Order" και η Ολλανδέζα Αλίνα Ρέιν ("Bodies Bodies Bodies") τους Νικόλ Κίντμαν και Αντόνιο Μπαντέρας για το δράμα μυστηρίου "Babygirl". Εκτός συναγωνισμού θα προβληθεί το δεύτερο –και πάλι τρίωρο– μέρος του επικού γουέστερν του Κέβιν Κόστνερ "Ορίζοντας", το περιπετειώδες θρίλερ του Κιγιόσι Κουροσάβα "Cloud", η πολυαναμενόμενη κωμωδία δράσης "Wolfs" του Τζον Γουότς με τους Μπραντ Πιτ - Τζορτζ Κλούνεϊ και πολλά ντοκιμαντέρ, όπως το "2073" του Ασίφ Καπάντια, ένα "true sci-fi" με τη Σαμάνθα Μόρτον και στοιχεία μυθοπλασίας, το "One to One: John & Yoko" των Κέβιν ΜακΝτόναλντ και Σαμ Ράις Εντουαρντς, αλλά και το πολιτικά καταγγελτικό "Separated" του Έρολ Μόρις. Τέλος, η ελληνική συμπαραγωγή "Quiet Life" του Αλέξανδρου Αβρανά, η οποία εκτυλίσσεται στη Σουηδία του 2018 και αφορά το σύνδρομο "παιδικής παραίτησης", θα προβληθεί στο παράλληλο τμήμα των "Οριζόντων", μέλος της κριτικής επιτροπής του οποίου είναι ο Έλληνας σκηνοθέτης των "Μήλων" Χρήστος Νίκου.