Updated | Να μην σταλεί ταινία στα Όσκαρ προτείνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

Σε ανακοίνωσή του το διοικητικό συμβούλιο της ΕΑΚ κρίνει πως με υπαιτιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού η διαδικασία συμμετοχής ελληνικής εκπροσώπησης στα αμερικανικά βραβεία δεν έχει πλέον νόημα.

Ανοιχτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό απευθύνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου

Update: Προστέθηκε η ανακοίνωση 

Ακόμα ένα επεισόδιο έρχεται να προστεθεί στην τρικυμιώδη διαδικασία επιλογής της ελληνικής εκπροσώπησης στα 97α βραβεία Όσκαρ, καθώς με ανακοίνωσή του το διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) προτείνει τη ματαίωση της διαδικασίας και άρα, να μην αποσταλεί ελληνική παραγωγή στην αμερικανική απονομή. Την ίδια στιγμή, σε δίκη του ανακοίνωση ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού υπερασπίζεται το συνάδελφο που μπήκε στο στόχαστρο και επιρρίπτει ευθύνες στον Υφυπουργό.

Αφορμή αποτέλεσαν οι ελαττωματικοί χειρισμοί της φετινής διαδικασίας από το Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο ενώ σε πρώτη φάση φάνηκε να επιλέγει ανεπίσημα τα μέλη της επταμελούς γνωμοδοτικής επιτροπής που θα επέλεγε την ελληνική πρόταση, εν τέλει αιφνιδιαστικά τα αντικατέστησε με άλλα τελευταία στιγμή. Για αυτήν την εξέλιξη, σε συνέντευξη τύπου ο Υφυπουργός Ιάσων Φωτήλας επέρριψε ευθύνες σε έναν υπάλληλο της Διεύθυνσης Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου, λέγοντας πως "ενήργησε από υπερβάλλοντα ζήλο" έτσι ώστε "να τρέξουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες και να κερδίσουμε χρόνο". Αναλυτικό χρονικό όσον έχουν συμβεί, αλλά και όλα όσα ειπώθηκαν στη σχετική συνέντευξη τύπου θα βρείτε εδώ.

Τώρα, στην ανακοίνωσή της η ΕΑΚ "κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα". Να θυμίσουμε εδώ πως την ευθύνη για την ανάδειξη ελληνικής οσκαρικής πρότασης έχει αποκλειστικά του Υπουργείο Πολιτισμού, παρόλο που η Ακαδημία έχει θέσει ως πάγιο αίτημα να αναλάβει η ίδια τη διαδικασία.

Διαβάστε Επίσης

Η ανακοίνωση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου:

"Αξιότιμε κ. Φωτήλα,

Η πρόσφατη δημόσια απάντησή σας στα κρίσιμα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι φορείς του χώρου (ΕΣΠΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ, ΠΑΚΤ) σχετικά με τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ κατά τη σύσταση της επιτροπής γνωμοδότησης για τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, κάθε άλλο παρά καθησυχάζει την κινηματογραφική κοινότητα. 
Η επιστολή σας αποτελεί επί της ουσίας μη απάντηση καθώς στερείται ουσιαστικού περιεχομένου ενώ αφήνει αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα τα οποία παραθέτουμε εκ νέου προς υπενθύμιση της ουσίας αυτής της αλληλογραφίας:

●    Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες; 
●    Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ.
Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στην διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024.

Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα. 

Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία. 
Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το Υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα. Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο.
Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.

Το ΔΣ της ΕΑΚ
Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος
Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος
Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας
Βίκυ Μίχα, ταμίας
Γιούρι Αβέρωφ, μέλος
Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος"

Η ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού:

"Αθήνα, 23/8/2024

Στην χτεσινή συνέντευξη τύπου του Υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού κ. Φωτήλα και της ΓΓ κ. Δουνδουλάκη υπήρξε προσπάθεια όλο το 'φιάσκο' με την επταμελή επιτροπή επιλογής της ταινίας που θα αποσταλεί στα βραβεία Όσκαρ να φορτωθεί σε μια συνάδελφό μας.

Ξεκαθαρίζουμε ότι:

1. Σύμφωνα με την υπηρεσιακή πρακτική και τις κείμενες διατάξεις, η εν λόγω Επιτροπή προτείνεται από την αρμόδια Διεύθυνση και σε καμία περίπτωση 'από μία υπάλληλο', όπως αναφέρθηκε. Κατά γενική ομολογία, η Επιτροπή που προτάθηκε από τα υπηρεσιακά στελέχη ήταν μια άψογη επιτροπή, καθολικής αποδοχής από τον κόσμο του ελληνικού κινηματογράφου, με μέλη εγνωσμένου κύρους από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

2. Η συγκρότηση της Επιτροπής σε καμία φάση της διαδικασίας δεν ήταν 'παράτυπη', όπως είπε στη συνέντευξη τύπου ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας. Δεν 'αναγκάστηκε' να αλλάξει τη σύνθεση της Επιτροπής, επειδή ήταν 'παράτυπη'. Το επιχείρημα αυτό δεν ισχύει και δεν απαντά γιατί κράτησε ίδια δύο μέλη της προτεινόμενης Επιτροπής (το τρίτο μέλος ήταν ex officio και ήταν υποχρεωμένος να το κρατήσει). Ο Υφυπουργός επέλεξε να αλλάξει αιφνιδιαστικά τη σύνθεση της Επιτροπής και με την επιλογή του οδήγησε σε απόσυρση ταινιών από την διαδικασία και σε παραίτηση μελών της Επιτροπής. Η εξέλιξη με την απόσυρση 23 υποψήφιων ταινιών, που ναρκοθετεί κάθε έννοια αξιοκρατίας στην διαδικασία επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για τα Όσκαρ, αποτελεί αποκλειστικά ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας.

3. Οι διεργασίες για την επιτροπή από τους αρμόδιους υπαλλήλους είχαν ξεκινήσει εγκαίρως, πολύ πριν την καταληκτική ημερομηνία της 15/8/2024. Πριν συνταχθεί το σχέδιο της Υπουργικής Απόφασης, που στάλθηκε για υπογραφή, δεν είχε υπάρξει καμία αντίρρηση από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας, που ήταν ενήμερη. Αντί να ψάχνουν να βρουν 'εξιλαστήρια θύματα' ανάμεσα στους υπαλλήλους της αρμόδιας Διεύθυνσης, καλό είναι ο Υφυπουργός κ. Φωτήλας και η ΓΓ κ. Δουνδουλάκη, να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί χωρίς να την μετακυλίουν σε εργαζόμενους, οι οποίοι εκτέλεσαν με υπηρεσιακή επάρκεια τα καθήκοντά τους, με ευσυνειδησία και ευαισθησία για την αξιοκρατία και την διαφάνεια.

Δεν θα ανεχθούμε καμία 'προκάτ' πειθαρχική διαδικασία, για να αποσείσει τις ευθύνες της η πολιτική ηγεσία. Στεκόμαστε δίπλα στους συναδέλφους-ισσες της αρμόδιας Διεύθυνσης και την υπάλληλο που στοχοποιείται άδικα, ώστε να μην αποδοθούν οι ευθύνες εκεί που πραγματικά ανήκουν.

Ο Πρόεδρος, Λιώνης Δέδες
Η Γραμματέας, Κουτσή Αναστασία"

Τελευταία άρθρα Σινεμά

International Micro μ Festival 2024: Κινηματογραφικές προβολές και ψηφοφορίες κοινού σε Ελλάδα και εξωτερικό

Οι λάτρεις των ταινιών μικρού μήκους θα απολαύσουν ταινίες από Έλληνες και διεθνείς δημιουργούς και θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν ενεργά στην ανάδειξη των νικητών του Διαγωνιστικού και Σπουδαστικού τμήματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/11/2024

Οι "Γυναίκες απαντούν" στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Το πέμπτο επεισόδιο της σειράς δωρεάν διπλών προβολών που διοργανώνει το Ινστιτούτο σε συνεργασία με το Ethnofest μάς ταξιδεύει στους Φούρνους και τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας.

Ανακαλύπτοντας την εφηβεία μέσα από τον κινηματογράφο στο 7ο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας 2024

Οι ταινίες του φεστιβάλ εξερευνούν τις εμπειρίες της εφηβείας, προσφέροντας στους νέους θεατές μια εμπειρία γεμάτη συναισθηματική ένταση, φιλίες, όνειρα και προκλήσεις.

Οι 10 καλύτερες ταινίες του Πέδρο Αλμοδόβαρ

Με αφορμή την πρεμιέρα του "Διπλανού Δωματίου", της πρώτης αγγλόφωνης ταινίας του 73χρονου Ισπανού δημιουργού, επιλέγουμε το top-10 της εντυπωσιακής φιλμογραφίας του.

Οι 5 must προβολές του 7ου Παιδικού και Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας

Η διοργάνωση που αποθεώνει τις ταινίες για λιλιπούτειους σινεφίλ επιστρέφει 18-24/11 και παρουσιάζει ένα πραγματικά πλούσιο πρόγραμμα.

Μονομάχος ΙΙ

Η σκιά του πρώτου "Μονομάχου" πέφτει βαριά σε ένα θεαματικότατο peplum, το οποίο, αναποφάσιστο ανάμεσα σε ριμέικ και σίκουελ, προσπαθεί ασθμαίνοντας να αντιγράψει μια αφηγηματικά αλάνθαστη συνταγή.

Το Διπλανό Δωμάτιο

Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία για έναν ώριμο κι εξομολογητικό Αλμοδόβαρ, ο οποίος θέλει να τα πει (πιο λιανά απ’ όσο χρειάζεται) και το κάνει με απίστευτη τρυφερότητα, υπαρξιακή αγωνία και συγκίνηση.