4 σπουδαίες ταινίες για το Ολοκαύτωμα που δεν έχετε δει

Τιμούμε την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος βλέποντας ξανά φιλμ που απεικόνισαν με ανατριχιαστική ευστοχία το οδυνηρό γεγονός.

Ο Γιος του Σαούλ «Ο Γιος του Σαούλ»

Την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος, τιμούμε τα θύματα των εφιαλτικών πρακτικών των ναζί βλέποντας ξανά τις παρακάτω 5 ταινίες που αποτυπώνουν με ανατριχιαστική ευστοχία το οδυνηρό γεγονός.

"Shoa" (Κλοντ Λανζμάν, 1985)

shoah_new

Αδιαπραγμάτευτα, το απόλυτο έργο πάνω στο Ολοκαύτωμα. Με κανονική διάρκεια τις 9.5 ώρες(!) και γυρίσματα που διήρκησαν περίπου 12 χρόνια, ο Γάλλος σκηνοθέτης Κλοντ Λανζμάν συνθέτει την οδύνη της εξόντωσης των Εβραίων χρησιμοποιώντας τα απολύτως απαραίτητα. Δηλαδή, συνομιλώντας με όσους συμμετείχαν στα εγκλήματα: τους θύτες, τα θύματα, συγγενείς των νεκρών και όσους κατάφεραν να επιβιώσουν. Ένα βαθιά ισοπεδωτικό έργο.

"Ο Γιος του Σαούλ" (Λάζλο Νέμες, 2015)

o_gios_tou_saoul_new

Στο Άουσβιτς του 1944 ο Σαούλ είναι ένας από τους λίγους επιζώντες Εβραίους, ο οποίος αναγκάζεται να βοηθά τους Γερμανούς στο κάψιμο των νεκρών ομοεθνών του. Μέχρι που κάποια στιγμή αποφασίζει να θάψει το πτώμα ενός παιδιού, το οποίο ισχυρίζεται πως είναι δικό του. Μια σκληρή ιστορία επιβίωσης μετατρέπεται με συγκλονιστικό τρόπο στην απόλυτη υπαρξιακή οδύσσεια ως την καρδιά του σκοταδιού. Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες, ξενόγλωσσο Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα για ένα εντελώς πρωτότυπο και τολμηρό αριστούργημα, σκηνοθετικό ντεμπούτο ενός βοηθού του Μπέλα Ταρ. Διαβάστε την αναλυτική κριτική της ταινίας εδώ.

"Νύχτα και Καταχνιά" (Αλέν Ρενέ, 1956)

night_and_fog

Γυρισμένο στο Άουτσβιτς δέκα χρόνια μετά την απελευθέρωσή του, το 1955, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του σπουδαίου Αλέν Ρενέ ("Χιροσίμα Αγάπη μου") αποτελεί μια μισάωρη καταγραφή των συνθηκών στο στρατόπεδο συγκέντρωσης που σφίγγει το στομάχι. Ο τίτλος παραπέμπει στην ονομασία του σχεδίου των ναζί στο πλαίσιο του οποίου απήγαγαν και δολοφονούσαν Εβραίους πολίτες. Ο Γάλλος σκηνοθέτης αρχικά ήταν διστακτικός απέπαντι στην ιδέα του ντοκιμαντέρ, λόγω του πολύ δύσκολου θέματός του, ωστόσο οι ενστάσεις του κάμφθηκαν όταν ο Ζαν Καϊρόλ που είχε επιβιώσει του στρατοπέδου Μαουτχάουσεν δέχθηκε να αναλάβει το σενάριο. Το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει τους δημιουργούς, οι οποίοι υπογραμμίζουν το δηλητηριώδη σαδισμό των ναζί.

"The Last Stage" (Γουάντα Γιακουμπόφσκα, 1948)

the_last_stage

Ένα υποτιμημένο πολωνικό δράμα, το φιλμ της Γιακουμπόφσκα αποτελεί απροσδόκητο κινηματογραφικό διαμάντι για περισσότερους από έναν λόγους. Πρώτα από όλα διότι γυρίστηκε στις πραγματικές τοποθεσίες του Άουσβιτς με τη συμμετοχή και μη επαγγελματιών ηθοποιών. Έπειτα, γιατί η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από τα βιώματα γυναικών φυλακισμένων στο στρατόπεδο, με τη σκηνοθέτρια να κάνει μια άψογη δουλειά στην απεικόνιση της καθημερινότητάς τους δίχως να εκμαιεύει στιγμή το συναίσθημα. Ένα σπάνιο δείγμα ικανής δραματουργίας και ευαισθησίας, το οποίο είναι διαθέσιμο στο κοινό μέσω του Mubi.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.