Ιππόλυτος - Το μανιφέστο του πολέμου: δυνατό διήμερο στην Επίδαυρο

Ένα διήμερο ιδανικό για κατάβαση στην Αργολίδα αποδεικνύεται το προσεχές, στις 25-26/7, καθώς αυτές τις ημέρες η Λυδία Κονιόρδου ανεβάζει τον ερωτικότατο «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με έναν εξαιρετικό θίασο και η Ρούλα Πατεράκη καταθέτει στο θεατράκι της Μικρής Επιδαύρου μια πολλά υποσχόμενη σκηνική εκδοχή του –κατά Θουκυδίδη– Πελοποννησιακού Πολέμου.

Ιππόλυτος - Το μανιφέστο του πολέμου: δυνατό διήμερο στην Επίδαυρο

Ένα διήμερο ιδανικό για κατάβαση στην Αργολίδα αποδεικνύεται το προσεχές, στις 25-26/7, καθώς αυτές τις ημέρες η Λυδία Κονιόρδου ανεβάζει τον ερωτικότατο «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με έναν εξαιρετικό θίασο και η Ρούλα Πατεράκη καταθέτει στο θεατράκι της Μικρής Επιδαύρου μια πολλά υποσχόμενη σκηνική εκδοχή του –κατά Θουκυδίδη– Πελοποννησιακού Πολέμου.

Ιππόλυτος - Το μανιφέστο του πολέμου: δυνατό διήμερο στην Επίδαυρο - εικόνα 1
Νίκος Κουρής, Μάρθα Φριντζήλα και Λυδία Κονιόρδου στον «Ιππόλυτο»

Tο 1954, με τον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη σε παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου και τον πρωτοεμφανιζόμενο τότε Αλέκο Αλεξανδράκη στον ομώνυμο ρόλο να προκαλεί ρίγη συγκίνησης με το εντυπωσιακό ντεμπούτο του, έγιναν τα «ανεπίσημα» εγκαίνια του θεσμού των Επιδαυρίων. Φέτος το καλοκαίρι, εξήντα χρόνια μετά, η τραγωδία του 428 π.Χ. ανεβαίνει και πάλι στην Επίδαυρο από το Εθνικό, με Ιππόλυτο έναν από τους πιο αξιόλογους και λαμπερούς πρωταγωνιστές της νεότερης γενιάς, τον Νίκο Κουρή. Πιστός οπαδός της Άρτεμης, ο Ιππόλυτος είναι προσκολλημένος σε μια ιερή αγνότητα, απαξιώνοντας τις χαρές του έρωτα. Η θεά Αφροδίτη θα τον τιμωρήσει εξωθώντας τη μητριά του, τη Φαίδρα, να τον ερωτευθεί παράφορα. Η Λυδία Κονιόρδου σκηνοθετεί την παράσταση και ερμηνεύει τη Φαίδρα, η οποία μη βρίσκοντας ανταπόκριση στον έρωτά της, αυτοκτονεί. Προκειμένου, όμως, να σώσει την τιμή της, αφήνει ένα γράμμα με το οποίο κατηγορεί τον Ιππόλυτο πως την πρόσβαλε, προκαλώντας έτσι το εξίσου τραγικό τέλος του προγονού της.
Ο συνθέτης Τάκης Φαραζής ενώνει ελληνικά, γεωργιανά και κέλτικα μοτίβα στη μουσική της παράστασης, ενώ ένας εξαιρετικός θίασος συντροφεύει τους δύο πρωταγωνιστές: Λήδα Πρωτοψάλτη (Τροφός), Θέμις Πάνου (Θησέας), Μάρθα Φριντζήλα (Αφροδίτη), Φαίδων Καστρής (Θεράπων), Μιχάλης Σαράντης (Άγγελος) και ακόμη είκοσι ηθοποιοί (Χορός). Η «αρρώστια» του έρωτα και η προσήλωση σε απόλυτα ιδεώδη, η ελεύθερη βούληση και η πάλη με τους κοινωνικούς κανόνες είναι ορισμένα από τα ζητήματα που θέτει ο Ευριπίδης στο σύνθετο αυτό έργο που έγραψε τρία χρόνια μετά την έναρξη του Πελοποννησιακού Πολέμου, ένα χρόνο μετά το θάνατο του Περικλή και ενώ ο λοιμός μαινόταν στη μέχρι πρότινος κραταιά Αθήνα.

Ιππόλυτος - Το μανιφέστο του πολέμου: δυνατό διήμερο στην Επίδαυρο - εικόνα 2
Ο Δημήτρης Λιγνάδης πρωταγωνιστεί στο «Μανιφέστο του πολέμου» (c) Panagiotis Evaggelidis

Κι ενώ ο λόγος του Ευριπίδη θα ακούγεται στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, εκείνος του Θουκυδίδη θα δίνει το «παρών» στη Μικρή Επίδαυρο. Πενήντα ηθοποιοί, με μπροστάρη τον Δημήτρη Λιγνάδη και συνοδούς τις Ελένη Ερήμου, Διώνη Κουρτάκη, Μαριάνθη Σοντάκη κ.ά., θα καταθέσουν στο ειδυλλιακό αυτό ανοιχτό θεατράκι μια σκηνική εκδοχή πάνω στην «Ιστορία» του Θουκυδίδη, δηλαδή στο εμβληματικό κείμενο του πρώτου ιστορικού της ανθρωπότητας για τον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Η παράσταση, ουσιαστικά μια ανοιχτή περφόρμανς, με τον τίτλο «Το μανιφέστο του πολέμου» έχει ως επίκεντρο τη μορφή του Περικλή, με αποκορύφωμα τον «Επιτάφιο», τον οποίο θα ακούσουμε διά στόματος Λιγνάδη.
Όλα αυτά με την υπογραφή-ορόσημο της Ρούλας Πατεράκη, μιας γυναίκας που ανήκει στο βαρύ πυροβολικό των βετεράνων ρηξικέλευθων σκηνοθετών μας. Γεμίζοντας τη σκηνή με αποξηραμένα λουλούδια, η Πατεράκη στήνει ένα θέαμα ανυπότακτο σε κατηγοριοποιήσεις, βασισμένο εξίσου σε θραύσματα από το έργο του Θουκυδίδη όσο και σε ποιητικά και άλλα κείμενα-σχόλια στο ζήτημα του πολέμου.

Οι παραστάσεις «Ιππόλυτος» και «Το μανιφέστο του πολέμου» παρουσιάζονται, αντίστοιχα, στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και στη Μικρή Επίδαυρο στις 25 και 26/7.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιππόλυτος

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Ο παράφορος έρωτας της Φαίδρας για τον γιο του συζύγου της, τον Ιππόλυτο, και οι τραγικές συνέπειές του

Το μανιφέστο του πολέμου (μέρος α΄)

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 120 '

Το εμβληματικό κείμενο του Θουκυδίδη για τον Πελοποννησιακό Πόλεμο μεταφέρεται στο θέατρο ως έργο εν εξελίξει, που πραγματεύεται τα γεγονότα με άξονα την αθηναϊκή δημοκρατία και αποκορύφωμα τον «Επιτάφιο»

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι

Υπάρχουν έργα που λατρέψαμε ως ταινίες και τώρα ζωντανεύουν μπροστά μας στη σκηνή, αποκαλύπτοντας μια νέα διάσταση της ιστορίας τους. Ποια είναι και πού παίζονται;

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/11/2024

"Ανδρείκελα": Παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο στο Κακογιάννη

Στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" παρουσιάζεται το έργο "Ανδρείκελα", που φωτίζει τις ιστορίες και τις σκέψεις πέντε ανδρών που έχασαν τη ζωή τους απρόσμενα.

Μετά τα 50 (δεν) σταματάει: οι νέοι/ες καλλιτέχνες/ιδες βλέπουν το γήρας αλλιώς

Η τρίτη ηλικία αποκτά ορατότητα σε παραστάσεις, βιβλία και έργα τέχνης, χωρίς ταμπού και στερεότυπα, όχι μόνο από ηλικιωμένους αλλά και από νέους και νέες δημιουργούς

Τρία χοροθεατρικά ραντεβού

Τρεις χορογράφοι ρίχνουν το δικό τους φως σε μια σειρά από θέματα που αφορούν την ανθρώπινη οντότητα. Οι παραστάσεις τους κάνουν πρεμιέρα τις επόμενες ημέρες.

Διαχρονικό και επίκαιρο "Τυχερό Λαχείο"

Το σατιρικό διήγημα του Άντον Τσέχωφ "Το Τυχερό Λαχείο" παρουσιάζεται στο Θέατρο 104, με τη σύγχρονη ματιά της Λουκίας Ανάγνου.

Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda", αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

Υπάρχει συνταγή για την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων";

Η Βίλη Σωτηροπούλου επανέρχεται με την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων", μια κωμωδία που συνδυάζει το χιούμορ με τη βαθύτερη ανάλυση των δυναμικών που αναπτύσσονται ανάμεσα στις σχέσεις.