Ηλέκτρα

3

Μια ενδιαφέρουσα παράσταση καλλιτεχνών της νεότερης γενιάς, συγκρατημένα «σύγχρονη», με γνώμονα την παρουσίαση του αρχαίου δράματος σε κλειστό χώρο τόσο για το ελληνικό όσο και για το ξένο κοινό της πόλης μέσω της χρήσης υπέρτιτλων.

Ηλέκτρα

Μια ενδιαφέρουσα παράσταση καλλιτεχνών της νεότερης γενιάς, συγκρατημένα «σύγχρονη», με γνώμονα την παρουσίαση του αρχαίου δράματος σε κλειστό χώρο τόσο για το ελληνικό όσο και για το ξένο κοινό της πόλης μέσω της χρήσης υπέρτιτλων.

Ηλέκτρα - εικόνα 1

Φονική παρθένα και αμετανόητη εκδικήτρια, η σοφόκλεια Ηλέκτρα είναι ταγμένη σε ένα σκοπό: να τιμωρήσει τη μητέρα της Κλυταιμνήστρα και τον θείο της κι εραστή της μητέρας της Αίγισθο για το φόνο του πατέρα της Αγαμέμνονα. Όπως το θέτει και η πανεπιστημιακός Ελένη Παπάζογλου (στο εξαιρετικό βιβλίο της «Το πρόσωπο του πένθους»): «η Ηλέκτρα προτείνει ένα έμπλεο μίσους “οφθαλμόν αντί οφθαλμού”». Ως Ηλέκτρα, η Βάσω Καβαλιεράτου βουλιάζει στον πυρήνα του μίσους, με μια όμως παράταιρη καθημερινότητα, «γλιτώνοντας» ίσως έτσι τον ρόλο από την πολυφορεμένη έννοια της τραγικότητας. Μοιάζει, ωστόσο, συμπλεγματικά μετέωρη, κάπου ανάμεσα στα αρχέτυπα και στη σύγχρονη ψυχολογία. Η πορεία του ρόλου είναι υποκριτικά και σκηνοθετικά ασαφής.
Η μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά ανοίγει την κατεύθυνση προς το πολιτικό πεδίο, βάζοντας την Ηλέκτρα να δηλώνει: «Δεν θέλω να ζω μ’ αυτούς τους νόμους». Πράγματι, η Ηλέκτρα δεν θέλει να ζει με αυτούς τους νόμους – ούτε και με αυτό το πένθος. Η παράσταση δεν παρουσιάζει τους δύο μητροκτόνους, την Ηλέκτρα και τον αδερφό της Ορέστη, ως κατ’ ουσίαν τυραννοκτόνους. Ανοίγει το διάλογο μύθου και παρόντος, κυρίως όμως χάρη στην ιερατική και αφαιρετική όψη της παράστασης με την εντυπωσιακή «μεταλλόφωνη» πύλη που παράγει… μουσική (Κλειώ Μπομπότη). Αποφεύγοντας τις ρητορείες και το στόμφο, αλλά δίχως να ανατρέπει τις συμβάσεις, ο Ξανθόπουλος προτείνει ένα νηφάλιο, στατικό και στοχαστικό ύφος στα όρια του νεοκλασικισμού. μόνο που μες στη σκηνική νηνεμία χάνεται, λόγου χάρη, η εκρηκτική σκηνή της αναγνώρισης Ηλέκτρας και Ορέστη (ο Γιάννης Παπαδόπουλος με σκηνική δύναμη, αλλά άγουρη φωνή).

Ηλέκτρα - εικόνα 2

Πάντως, δεν είναι τόσο τα δύο βασικά πρόσωπα όσο τα περιφερειακά που κάνουν αίσθηση, όπως ο Θανάσης Δόβρης –να ένας νέος ρολίστας– ως Παιδαγωγός με… αυξημένες αρμοδιότητες: εκπαιδευτής του Ορέστη στον ρόλο του «εκτελεστή» κι ενορχηστρωτής του δόλου. «Τελειώνετε με το άπληστο βουητό της ευτυχίας σας. Μπείτε μέσα», διατάζει τα δύο αδέρφια στέλνοντάς τα στο παλάτι για να ξεπαστρέψουν τη μητέρα τους. Η Μαρία Πανουργιά προσεγγίζει την Κλυταιμνήστρα φλερτάροντας με το μεταμοντέρνο: γίνεται η μπουρζουά πόρνη που δεν μπορεί να σταθεί στα πόδια της από τις καταχρήσεις, το φόβο, ίσως και τις ενδόμυχες τύψεις. «Φυσικοί», σχεδόν καθημερινοί είναι οι Κατερίνα Μαυρογεώργη (Χρυσόθεμις) και Γιάννης Λεάκος (Αίγισθος).
Τη μεγάλη διαφορά κάνει ο Χορός, ενδεδυμένος από την Ιωάννα Τσάμη με κοθόρνους κι «εξωτικές» ενδυμασίες, που παραπέμπουν ταυτόχρονα σε ταναγραίες κόρες, παραδοσιακή φορεσιά κάποιου βαλκανικού έθνους και στη… Φρίντα Κάλο! Ιδανικά ερμηνευμένος από τις Στέλλα Βογια­τζάκη και Νάνσυ Σιδέρη και τολμηρά εκπαιδευμένος από τη Ρηνιώ Κυριαζή (φωνητική), αυτός ο διμελής Χορός με την κουκλίστικη εμφάνιση και τις παιδικές φωνούλες συντρέχει την Ηλέκτρα με τους παρηγορητικούς ψιθύρους, τους μελωδικούς λαρυγγισμούς, τα νανουρίσματα και τα μοιρολόγια του. Το ερώτημα της σύγχρονης ερμηνείας του αρχαίου Χορού μοιάζει εδώ να απαντήθηκε επιτυχώς.

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ Ευμολπιδών 45, Γκάζι, 2103464380. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηλέκτρα

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Μετά τη δολοφονία του Αγαμέμνονα από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα και τον Αίγισθο, ο γιος του Ορέστης επιστρέφει στο παλάτι με σκοπό να εκδικηθεί

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι

Υπάρχουν έργα που λατρέψαμε ως ταινίες και τώρα ζωντανεύουν μπροστά μας στη σκηνή, αποκαλύπτοντας μια νέα διάσταση της ιστορίας τους. Ποια είναι και πού παίζονται;

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
24/11/2024

"Ανδρείκελα": Παράσταση θεάτρου ντοκουμέντο στο Κακογιάννη

Στο Ίδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" παρουσιάζεται το έργο "Ανδρείκελα", που φωτίζει τις ιστορίες και τις σκέψεις πέντε ανδρών που έχασαν τη ζωή τους απρόσμενα.

Μετά τα 50 (δεν) σταματάει: οι νέοι/ες καλλιτέχνες/ιδες βλέπουν το γήρας αλλιώς

Η τρίτη ηλικία αποκτά ορατότητα σε παραστάσεις, βιβλία και έργα τέχνης, χωρίς ταμπού και στερεότυπα, όχι μόνο από ηλικιωμένους αλλά και από νέους και νέες δημιουργούς

Τρία χοροθεατρικά ραντεβού

Τρεις χορογράφοι ρίχνουν το δικό τους φως σε μια σειρά από θέματα που αφορούν την ανθρώπινη οντότητα. Οι παραστάσεις τους κάνουν πρεμιέρα τις επόμενες ημέρες.

Διαχρονικό και επίκαιρο "Τυχερό Λαχείο"

Το σατιρικό διήγημα του Άντον Τσέχωφ "Το Τυχερό Λαχείο" παρουσιάζεται στο Θέατρο 104, με τη σύγχρονη ματιά της Λουκίας Ανάγνου.

Κατερίνα Λέχου: " Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου· τη ζω"

Η Κατερίνα Λέχου μας μιλά για την ηρωίδα που ενσαρκώνει στο έργο "Linda", αναδεικνύει τη δύναμη της τέχνης να μετακινεί, να εμπνέει και να θέτει ερωτήματα για τη ζωή, ενώ μοιράζεται προσωπικές σκέψεις για την ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική ευτυχία.

Υπάρχει συνταγή για την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων";

Η Βίλη Σωτηροπούλου επανέρχεται με την "Υψηλή Μαγειρική των Σχέσεων", μια κωμωδία που συνδυάζει το χιούμορ με τη βαθύτερη ανάλυση των δυναμικών που αναπτύσσονται ανάμεσα στις σχέσεις.