Στο πλαίσιο του ειδικού τμήματος "Series Special Screenings" (SSS) της 65ης έκδοσης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (31/10-10/11), είδαμε τα πέντε πρώτα από τα συνολικά δέκα επεισόδια της ισπανικής σειράς "The New Years" ("Los años nuevos", 2024) που θα έρθει στο Cinobo τον Δεκέμβριο. Η τελευταία δουλειά του παγκοσμίως διακεκριμένου Ροδρίχο Σορογκογιέν ("Ο Έκπτωτος", "Ο Εχθρός Δίπλα Σου", "Εξαφανισμένος"), επιβεβαιώνει πως ορισμένα τηλεοπτικά πρότζεκτ αξίζει, πράγματι, να ιδωθούν στις μεγάλες οθόνες των κινηματογραφικών φεστιβάλ, δηλαδή ως ταινίες αρκετά μεγάλης διαρκείας. Η περίπτωση του "The New Years" είναι μια από αυτές, αφενός λόγω της κινηματογραφικής εμπειρίας του δημιουργού, η οποία έχει φανερά επηρεάσει την αισθητική και σεναριακή προσέγγιση της σειράς, και αφετέρου λόγω συγκεκριμένων επιλογών όσον αφορά τον πειραματισμό με το φορμά.
Ξεκινώντας από την Πρωτοχρονιά που σηματοδοτεί την γνωριμία των πρωταγωνιστών Άνα (Iria del Río) και Όσκαρ (Francesco Carril), η σειρά αφιερώνει κάθε επόμενο επεισόδιο σε κάθε επόμενη 31η Δεκεμβρίου, σκιαγραφώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το χρονικό της συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης τους, αλλά και της ζωής του καθενός μεμονωμένα. Ακολουθώντας μια χρονολογική αφήγηση η οποία δεν περιλαμβάνει αναδρομές και υιοθετώντας ένα ντοκιμαντερίστικο ύφος αρκετά συναφές με το υποείδος mumblecore, η σειρά καλεί τους θεατές να συμπληρώσουν τα κενά μεταξύ των 365 ημερών που μεσολαβούν σε κάθε ενότητα, βασιζόμενοι απλώς στο σενάριο. Πέρα όμως από το αίσθημα περιέργειας που τριγκάρει αυτή η διαδικασία του "ενώστε τις τελείες", το "The New Years" θέτει ένα πανανθρώπινο ερώτημα – πώς αλλάζουν έτσι οι άνθρωποι, οι σχέσεις, οι ζωές – και ταυτόχρονα το απαντά: πολύ. Και είναι ελάχιστα αυτά που μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε.
Ο Σορογκογιέν χρησιμοποιεί ως κύριο εργαλείο τον ρεαλισμό (από την θέση της κάμερας και τα μονοπλάνα μέχρι την απόλυτη φυσικότητα με την οποία παρουσιάζονται και συνομιλούν οι πρωταγωνιστές) και το κάνει τόσο επιδέξια ώστε το αποτέλεσμα καταλήγει μια μυθοπλασία από την οποία δύσκολα απομακρύνεσαι. Αντιθέτως γίνεσαι ένα με αυτήν, αρχικά ως στενός παρατηρητής των χαρακτήρων και των κομβικών για τις ζωές τους 24ώρων, και τελικά εντοπίζοντας ενοχλητικά πολλά και τρανταχτά σημεία ταύτισης. Πολύ συνειδητά λοιπόν, τα επεισόδια δεν "κλείνουν" παραδοσιακά, δηλαδή με τίτλους τέλους, ούτε ξεκινούν με τίτλους αρχής. Αυτό που βλέπουμε είναι το συνεχές μιας σχέσης, η ζωή που δε σταματά για κανέναν. Γι’ αυτό και η σειρά αλληλοεπιδρά τόσο σωστά με τη βαρύτητα της ατμόσφαιρας που προσφέρει η σκοτεινή αίθουσα και η σχεδόν τετράωρη προβολή, πείθοντας τελικά ως ένα κινηματογραφικό έργο που δε θέλει να οριοθετηθεί, που "παίζει" με την έννοια του χρόνου και ταυτόχρονα στέκεται απέναντι της με απόλυτο σεβασμό.
Το "The New Years" έρχεται τον Δεκέμβριο του 2024 στο Cinobo.