Τα τελευταία χρόνια, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, έχει ανοίξει χώρο για την προβολή και την προώθηση και τηλεοπτικών πρότζεκτ. Στο πλαίσιου αυτού του ειδικού τμήματος, "Series Special Screenings" (SSS), της τρέχουσας 65ης έκδοσης του θεσμού (31/10-10/11), είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τα δυο πρώτα επεισόδια της πολυαναμενόμενης μίνι σειράς της ΕΡΤ "Η Μαρία που έγινε Κάλλας", ένα βιογραφικό τηλεοπτικό έργο που αφηγείται το μεταμορφωτικό χρονικός της μοναδικής σοπράνο, διαθέσιμο από τον Δεκέμβριο μέσω του ERTFLIX.
Η Όλγα Μαλέα ("Ο Οργασμός της Αγελάδας", "Η Κρυφή Γοητεία των Αρσενικών") πιάνει το βιβλίο του Νίκου Πετσάλη-Διομίδη "Η Άγνωστη Κάλλας", μια βιογραφία που στρέφει τα φώτα στις αθέατες πτυχές της ζωής της Μαρίας Καλογεροπούλου προτού γίνει η μεγάλη ντίβα που όλοι - σε έναν βαθμό - γνωρίσαμε, και τις οπτικοποιεί. Αφετηρία της σειράς είναι η άφιξη της Μαρίας (Κλεοπάτρα Ελευθεριάδου) στην Αθήνα το 1937. Εκεί, φτάνει με την μητέρα της Αλίκη/Λίτσα (Ελένη Ράντου) και την αδερφή της Τζάκι (Ντέμι), αφήνοντας πίσω τον πατέρα της, παρά την θέλησή της. Θα τις υποδεχτούν η γιαγιά (Κάρμεν Ρουγγέρη) και οι θείες της, οι οποίες θα τις φιλοξενήσουν.
Σε αυτό το πλαίσιο καταναγκαστικής συμβίωσης - κανένα μέλος της οικογένειας δεν έχει χρήματα - γίνεται εμφανές πως οι οικογενειακές δυναμικές, συγκεκριμένα αυτή της μητέρας-κόρης, θα αποτελέσουν τον κεντρικό αξόνα της σειράς. Το πρώτο επεισόδιο επικεντρώνεται άμεσα στην μεγαλομανία της Λίτσας, και την πίεση που ασκεί στην Μαρία να εκμεταλλευτεί/ προβάλλει/αφοσιωθεί στο φωνητικό ταλέντο της, μια πίεση στην οποία η δεύτερη ανταποκρίνεται αντιδραστικά, και έμμεσα στον υποβόσκοντα ανταγωνισμό που αναπτύσσεται μεταξύ των δυο αδερφών.
Η σειρά συνεχίζεται παράλληλα με τα ιστορικά γεγονότα που καθόρισαν τα χρόνια ενηλικίωσης της Μαρίας, φτάνοντας στην κατοχή, κατά τη διάρκεια της οποίας την βλέπουμε να φοιτεί στο ωδείο και να αναγκάζεται από την μητέρα της να τραγουδά για τους Ιταλούς, ώστε να εξασφαλίζει για την οικογένεια εφόδια και προστασία. Στη διάρκεια των 10 επεισοδίων, μένουν να συμπληρωθούν τα κομμάτια που συντέλεσαν τελικά την εικόνα της ντίβας, σε μια σειρά που πατά ξεκάθαρα στο trope του "ασχημόπαπου" αλλά δεν περιορίζεται σε αυτό.
Με πρωτότυπη μουσική από την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ και σκηνικά που κάνουν τη διαφορά σχεδιάζοντας μια πολύ συγκεκριμενη αισθητική, "Η Μαρία που έγινε Κάλλας" καταφέρνει να ξεχωρίσει ως ένα ειδικό τηλεοπτικό πρότζεκτ, κάτι που οφείλεται και στο γεγονός πως στην ελληνική τηλεόραση θα δούμε σπάνια βιογραφίες, πόσο μάλλον προσωπικοτήτων τέτοιου μεγέθους. Το όραμα της δημιουργού Όλγας Μαλέα είναι ξεκάθαρο και στοχευμένο, ενώ η εμπειρία της στο σινεμά διαγράφεται και σε αυτήν τη δουλειά.
Το απόγευμα της φεστιβαλικής πρεμιέρας, στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη, υποδεχτήκαμε μαζί με την Όλγα Μαλέα και την διευθύνουσα σύμβουλο της ΕΡΤ, Κατερίνα Κασκανιώτη, η οποία μας μετέφερε μια συζήτηση μεταξύ της ίδιας και της σκηνοθέτριας. Στην ερώτηση της κ. Κασκανιώτη που αφορούσε τα κίνητρα που οδήγησαν την δημιουργό σε αυτό το πρότζεκτ, η δεύτερη αποκρίθηκε: "Θέλω να πηγαίνω σε χώρους που δεν έχω ξαναπάει, να πιάσω ένα κορίτσι από το πουθενά και να το δω να γίνεται ντίβα".
Με τη σειρά της η σκηνοθέτρια και επικεφαλής σεναριογράφος της σειράς τόνισε ότι: "Η Μαρία είναι ένα κορίτσι που αξιοποίησε το τεράστιο ταλέντο της και άλλαξε την όπερα για πάντα. Η Κάλλας δεν τραγουδούσε, ερμήνευε, ζούσε τον κάθε ρόλο της. Είναι η πρώτη γυναίκα που κατάφερε να κάνει τον εαυτό της σήμα κατατεθέν, όχι χάρη στην ομορφιά της, αλλά χάρη στην προσωπικότητά της. Αυτό το κορίτσι είναι βέρα Ελληνίδα και η μεταμόρφωσή της έγινε εδώ στην Ελλάδα, στην Αθήνα, στα χρόνια της Κατοχής. Η νεαρή Μαρία συνεχίζει να μας συγκινεί και να μας εμπνέει μέχρι σήμερα".