Ο ιστορικός διαγωνισμός είναι για πολλούς eurofans και μουσικόφιλους το μεγάλο ετήσιο γεγονός, όμως η φετινή χρονιά τράβηξε αδιαμφισβήτητα, μετά από χρόνια, την προσοχή και των υπολοίπων. Φέτος, όλη η Ελλάδα ασχολήθηκε και πάλι με την Eurovision. Το χθεσινό βράδυ του τελικού (δείτε τα αποτελέσματα εδώ), οι δρόμοι της Αθήνας άδειασαν, ενώ στη Βέροια οι πιτσαρίες ξέμειναν για κάποιες ώρες από ζυμάρι (!). Το γεγονός πως σχεδόν ολόκληρη η χώρα ήταν συντονισμένη στην ΕΡΤ1 για την μετάδοση του τελικού, επιβεβαιώνει το εντυπωσιακό ποσοστό τηλεθέασης, το οποίο άγγιξε το 82,3%.
Πρώτος και κύριος λόγος, η Μαρίνα Σάττι και το πολυμορφικό "ZARI", μια συμμετοχή φρέσκια και - επιτέλους - δημοφιλής και στις νεότερες γενιές. Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη συμμετοχή της χώρας στον διαγωνισμό, η Ελλάδα μπήκε δυναμικότατα στον "χορό" με ένα απόλυτα ποπ κομμάτι ελληνικού στίχου και χαρακτήρα, που συνδυάζει balkan ήχο με ρεγκετόν και φολκ στοιχεία, κάνοντας μικρούς και μεγάλους να παραμιλούν ("τα τα τα τα").
Ο ενθουσιασμός του ελληνικού κοινού ενδυναμώθηκε από την αρχή της εβδομάδας, με την Έλενα Φουρέιρα να ερμηνεύει το εκρηκτικό "Fuego”, τη συμμετοχή της Κύπρου του 2018, κατά τη διάρκεια του Α’ Ημιτελικού και την Έλενα Παπαρίζου να τραγουδά και πάλι το "My Number One", περίπου 20 χρόνια μετά τη νίκη του και μοναδική ελληνική πρωτιά στον διαγωνισμό μέχρι σήμερα, εξυψώνοντας την εθνική μας υπερηφάνεια.
Ποιοι ήταν, λοιπόν, οι λόγοι που έφεραν φέτος την Eurovision στο επίκεντρο των ημερών;
Ο παρασκηνιακός ντόρος
Ας πούμε πως δεν ήταν αμιγώς θετική η προσοχή που τράβηξε ο φετινός διαγωνισμός. Την ενωτική, φαν διάθεση που συνήθως συνοδεύει τα Eurovisionικά δρώμενα επισκίασαν σε μεγάλο βαθμό τα τρέχοντα γεγονότα στη Γάζα, σε συνδυασμό με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ραδιοφωνικής Ένωση (EBU) να επιτρέψει την συμμετοχή του Ισραήλ στον διαγωνισμό, με το "Hurricane” που ερμηνεύει η Ίντεν Γκολάν. Αξίζει να υπενθυμίσουμε πως τρεις μέρες πριν τον μεγάλο τελικό ξεκίνησε η επιχείρηση του Ισραήλ στη Ράφα, όπου έχουν εγκλωβιστεί 1 εκατομμύριο άνθρωποι (600.000 παιδιά).
Η ΕΒU επιμένει στον απολιτίκ χαρακτήρα του διαγωνισμού, δικαιολογώντας έτσι τη φετινή συμμετοχή του Ισραήλ, παρότι το 2020 η Ρωσία αποκλείστηκε λόγω της εισβολής στην Ουκρανία. Όμως τόσο σε κρατικό όσο και σε ατομικό επίπεδο, τα πολιτικά σχόλια δεν έλειψαν. Η κρατική βέλγικη τηλεόραση έριξε "μαύρο" κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της ισραηλινής συμμετοχής, η Μαρίνα Σάττι σχολιάστηκε για την απορριπτική της στάση την στιγμή που η Γκολάν πήρε τον λόγο στη συνέντευξη τύπου της Παρασκευής, παλαιστινιακές σημαίες υψώθηκαν τόσο στο κοινό όσο και στο green room κατά τη διάρκεια των Ημιτελικών.
Μέχρι τον τελικό στο Μalmo Arena, η EBU απαγόρευσε επισήμως την είσοδο σε άτομα που κρατούσαν παλαιστινιακές σημαίες και ταμπλό με πολιτικά μνήματα, ενώ τα γιουχαρίσματα του κοινού κατά τη διάρκεια της περφόρμανς του Ισραήλ "καλύφθηκαν" άχαρα στο μοντάζ. Παράλληλα, διαδηλωτές υπέρ της κατάπαυσης του πυρός κατέκλεισαν τον χώρο έξω από το στάδιο.
Τέλος, ένταση προκάλεσε και η καταγγελία ενός μέλος της παραγωγής κατά του εκπροσώπου της Ολλανδίας, Zουστ Κλάιν, για κακοποιητική συμπεριφορά, γεγονός που οδήγησε την σουηδική αστυνομία σε έρευνα και την ΕΒU στην απόφαση να αποκλείσει τη χώρα από τον διαγωνισμό, μία μέρα πριν τον τελικό.
Τα top στιγμιότυπα του τελικού
Παρόλα αυτά, φτάσαμε στον χθεσινό τελικό και παρότι η φετινή διοργάνωση ήταν ομολογουμένως μια από τις πιο αμφιλεγόμενες, προσπαθήσαμε να εστιάσουμε έστω και για λίγο στο ψυχαγωγικό κομμάτι, από το οποίο, φυσικά, δεν έλειψαν (έμμεσες) πολιτικές δηλώσεις και άβολες στιγμές.
Το συγκινητικό ΝΕΜΟ
Η φετινή νικήτρια του διαγωνισμού είναι η Ελβετία, η οποία εκπροσωπήθηκε από το non-binary ΝΕΜΟ. "Εύχομαι αυτός ο διαγωνισμός να μπορέσει να στηρίξει την υπόσχεσή του, συνεχίζοντας να εκπροσωπεί την ειρήνη και την αξιοπρέπεια για κάθε άτομο στον πλανήτη", είπε το ΝΕΜΟ δακρυσμένο, παραλαμβάνοντας το βραβείο της φετινής Eurovision.
ΜΑ ΡΙ ΝΑ!
Το περφόρμανς της Μαρίνας Σάττι στον τελικό ξεπέρασε τις προσδοκίες μας, με την Ελληνίδα εκπρόσωπο και την ομάδα της να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, πετώντας το "ZARI" και ξεσηκώνοντας το πλήθος (και εμάς από το σπίτι), σε μία από τις πιο ζωηρές εμφανίσεις της χώρας που έχουμε δει στον διαγωνισμό τα τελευταία χρόνια. Παρά την όχι και τόσο ικανοποιητική 11η θέση της χώρας, η Μαρίνα Σάττι έχει ταυτιστεί με την χρονιά που αναζωπύρωσε το εθνικό ενδιαφέρον μας για τον διαγωνισμό.
Οι αγκαλιές ΝΕΜΟ και Μαρίνας
Ελβετία και Ελλάδα ανταλλάξαμε 12άρια και είδαμε το ΝΕΜΟ και την Μαρίνα να αγκαλιάζονται backstage με τις δύο ανακοινώσεις, μια φιλία που αναπτύχθηκε από νωρίς όπως είδαμε αυτήν την εβδομάδα σε φωτογραφίες και βίντεο των social media.
O φεμινιστικός ύμνος της Ισπανίας
To ζευγάρι και ηλεκτρονικό ντουο Nebulossa συμμετείχαν στο διαγωνισμό με ένα τραγούδι για τη γυναικεία σεξουαλικότητα και την απελευθέρωση, ένα diss track κατά της πατριαρχίας και του slut shaming. Το τελικό τους ακομπλεξάριστο περφόρμανς ήταν ένα κορυφαίο στιγμιότυπο, που άφησε την αίσθηση πως ο σκοπός του τραγουδιού - η ενδυνάμωση των θηλυκοτήτων και η επανοικειοποίηση των όρων που στοχεύουν στην προσβολή τους - ήταν μεγαλύτερης σημασίας από την νίκη. Το απέδειξαν, άλλωστε, με μια σκηνική παρουσία που αδιαφόρησε επιδεικτικά για την ικανοποίηση του ανδρικού βλέμματος.
Το μήνυμα ιστότητας της Αυστρίας
Φορώντας ένα μπλουζάκι με την λέξη "EQUALITY." παρουσίασε ο εκπρόσωπος της Αυστρίας το 12άρι στην Ελβετία, σχολιάζοντας την ανάγκη για ισότητα και ενότητα, ένα μήνυμα που δε μεταφράστηκε στα ελληνικά, ούτε σχολιάστηκε από την Σουηδή παρουσιάστρια, Πέτρα Μέντε.
Το είδωλο Loreen
Η Βασίλισσα της Eurovision, Loreen, που μας συστήθηκε το 2012 με το "Euphoria" κατακτώντας την πρώτη θέση του διαγωνισμού, εμφανίστηκε στον τελικό τραγουδώντας το νέο της τραγούδι "Forever” και το "Tattoo", με το οποίο νίκησε για δεύτερη φορά την περσινή χρονιά. Υ.Γ. Παρότι νομικά υποχρεωμένη να παραδώσει το μεγάλο βραβείο στον φετινό νικητή, ακούστηκε από πηγές εντός της διοργάνωσης πως η Loreen δήλωσε πως σε περίπτωση που κέρδιζε το Ισραήλ, θα άφηνε το βραβείο στη σκηνή και θα αποχωρούσε.
Η αμήχανη φάση με τους ABBA
Αρκετά αστεία ήταν η "τρολιά" των παρουσιαστριών, οι οποίες προετοίμασαν το κοινό για την λάιβ επανένωση ενός ιστορικού σουηδικού συγκροτήματος, που έχει συμμετάσχει στην Eurovision και ξεκινάει από "Α". Και όχι, δεν ήταν οι ABBA, ήταν οι Alcazar. Από ΑΒΒΑ, πήραμε, μία εκτέλεση του "Waterloo" από τους ερμηνευτές Charlotte Perrelli, Carola και Conchita.