Τί είναι αυτό που ωθεί έναν φιλήσυχο άνθρωπο στην αλόγιστη βία; Στις αρχές του 1900 στα Κύθηρα, ένας άνθρωπος αδικήθηκε, ενοχοποιήθηκε και εξοστρακίστηκε κοινωνικά. Ο Αντώνης Καστελάνης στερήθηκε το αίσθημα του ανήκειν και σε αυτήν την έλλειψη απάντησε με μια από τις μαζικότερες δολοφονίες της χώρας. Βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Πάνου Δημάκη, σε σενάριο Μιρέλλας Παπαοικονόμου και Κάτιας Κισσονέργη, η νέα σειρά του Σωτήρη Τσαφούλια και της COSMOTE TV, "17 Κλωστές", έρχεται να αφηγηθεί μία αληθινή ιστορία που καταγράφεται έναν αιώνα πριν και παραμένει απόλυτα επίκαιρη μέχρι σήμερα.
Η αφήγηση ακολουθεί δυο χρονικές γραμμές, το "πριν" και το "μετά" μεταξύ των οποίων μεσολαβεί το έγκλημα του πρωταγωνιστή, σκιαγραφώντας εν τέλει δυο διαφορετικούς ανθρώπους. Ξεκινώντας το 1909, οι "17 Κλωστές" συστήνουν τον Αντώνη Καστελάνη (Πάνος Βλάχος) ως έναν χαμηλών τόνων, γλυκό και εργατικό νεαρό με ταλέντο στη λύρα, που ζει στο χωριό του με τους γονείς του. Αυτή η εικόνα του συγκρούεται με τις σκηνές που διαδραματίζονται στις φυλακές Μπουρτζίου, τρία χρόνια αργότερα, οι οποίες φέρνουν στο φως την αποστεωμένη, εξαθλιωμένη εκδοχή του.
Στο πρώτο επεισόδιο βλέπουμε τον Αντώνη να δουλεύει στο τσαγκαράδικο του πατέρα του (Κώστας Φλωκατούλας), ο οποίος τον παρακινεί να φύγει στη χώρα και να μάθει την τέχνη από τον καλύτερο τσαγκάρη του νησιού. Όπως και κάνει. Εκεί, θα διαπρέψει, θα γνωρίσει τον έρωτά του και θα πέσει θύμα της ανασφάλειας ενός μεγαλοκτηματία ο οποίος σε λίγα μόνο λεπτά θα καταστρέψει τη ζωή του Αντώνη και, αργότερα, πολλών ακόμα ντόπιων.
Μέσα από ευρύχωρα πλάνα των άγριων τοπίων τα οποία εναλλάσσονται ποιητικά με τα εμβυθιστικά κοντινά στα όλο συναίσθημα πρόσωπα των πρωταγωνιστών, τα δύο πρώτα επεισόδια σχεδιάζουν μια δραματική ατμόσφαιρα, που συμπληρώνεται από την πρωτότυπη μουσική του Μίνωα Μάτσα. Η σειρά επικεντρώνεται στους χαρακτήρες, τόσο ατομικά όσο και συλλογικά, αποφεύγοντας το μελό στοιχείο και εγκλωβίζοντας τον θεατή χωρίς να τον προϊδεάζει για τα όσα θα ακολουθήσουν.
Στην πρώτη του δουλειά σε μια σειρά εποχής, ο Σωτήρης Τσαφούλιας "ξεκλειδώνει" μια ακόμα δεξιότητά του και καταφέρνει να δημιουργήσει έναν αληθοφανή μυθοπλαστικό κόσμο, αξιοποιώντας τον ρεαλισμό χωρίς να ευτελίζει τα συστατικά του, όπως πχ. τις έμφυλες δυναμικές. Σε αυτό, φυσικά, συμβάλλουν τόσο οι ερμηνείες του καστ όσο και τα προνόμια που προσφέρει η παραγωγή.
Οι "17 Κλωστές" γυρίστηκαν στα Κύθηρα, όπου οι συντελεστές ήρθαν σε επαφή με συγγενείς των πραγματικών θυμάτων, όπως επισήμαναν οι συντελεστές της σειράς μετά την προβολή των επεισοδίων. Η βαρύτητα που φέρουν τα αληθινά πρόσωπα τα οποία αφορά η ιστορία, αποτέλεσε κίνητρο και για τους συμμετέχοντες, οι οποίοι κινήθηκαν με γνώμονα τον σεβασμό και την προσήλωση. Ο Πάνος Βλάχος -ο οποίος για τις ανάγκες του ρόλου έμαθε να παίζει λύρα, έκανε μαθήματα ιππασίας και έχασε σχεδόν δέκα κιλά μυϊκής μάζας- αναφέρθηκε στην οδηγία του Σωτήρη Τσαφούλια για μια ιδεολογική προσέγγιση, την οποία εξυπηρετεί τόσο η άρτια, χωρίς υπερβολές, σκηνοθεσία όσο το προσεγμένο σενάριο και η χημεία των πρωταγωνιστών.
Είναι εμφανές εξ αρχής πως σκοπός της σειράς δεν είναι να δικαιώσει ή να καταδικάσει τους χαρακτήρες, αλλά να παρατηρήσει τις πανανθρώπινες και διαχρονικές τάσεις που τους ωθούν εκτός ορίων. Κατά τον σκηνοθέτη, ο πρωταγωνιστής του και όλοι οι χαρακτήρες -και άρα τα πραγματικά πρόσωπα στα οποία βασίζονται- είχαν καλές προθέσεις οι οποίες μεταφράστηκαν σε κακομεταχείριση, αδικία και μένος. "Το θέμα είναι πως στέκονται οι άνθρωποι όταν γίνει το κακό", μοιράστηκε ο δημιουργός, κατά τον οποίο οι "17 Κλωστές" αφηγούνται μια ιστορία για "το πώς εμείς οι άνθρωποι μετατρέπουμε τους συνανθρώπους μας σε τέρατα, κι όταν αυτά απασφαλίσουν και μας χτυπήσουν κάποια στιγμή, αναρωτιόμαστε τι φταίξαμε".
Οι "17 Κλωστές", σε παραγωγή της COSMOTE TV και της Tanweer, έρχονται στο COSMOTE CINEMA1 τη Δευτέρα, 22 Ιανουαρίου στις 23.00.