Κυκλοφορεί μια φήμη στους τηλεοπτικούς και γαστρονομικούς κύκλους ότι τα πιάτα που βλέπουμε τόσο περίτεχνα να παρουσιάζονται και να μαγνητοσκοπούνται στα μαγειρικά reality που έχουν κατακλείσει τις οθόνες μας τα τελευταία χρόνια, στις περισσότερες των περιπτώσεων ελάχιστη σχέση έχουν με τις γεύσεις, τις υφές και τα αρώματα που περιγράφουν οι σεφ – παρουσιαστές και οι καλεσμένοι τους, όταν έρχεται η ώρα της κρίσης. Το κατά πόσο αυτό ισχύει είναι συζήτηση για άλλη ώρα, αν όμως, υποθετικά, λέγαμε ότι οι κριτές των reality βάζουν μια μυθοπλαστική πρέζα νοστιμιάς στις περιγραφές τους, τότε αυτό που πρόκειται να δούμε από την ηρωίδα των Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου, Γιώργου Γαρυφαλάκη και Παναγιώτη Μελίδη στη νέα σειρά του Ant1+, δεν θα απέχουν πολύ από την πραγματικότητα.
Ο λόγος για το "Σωτέ", τη νέα μίνι σειρά του συνδρομητικού καναλιού, που έκανε πριν από λίγες μέρες την πρεμιέρα της με δύο από τα οκτώ επεισόδια να διατίθενται στην πλατφόρμα. Η Σωτέ (εκπληκτική η Δάφνη Λαμπρόγιαννη, εξίσου εκπληκτικό το στιλιζάρισμά της) είναι η Σωτηρία Βοκάκη: μια πολυβραβευμένη σεφ ελληνικής καταγωγής με μισελενάτο εστιατόριο στη Βαρκελώνη. Και φυσικά δεν γίνεσαι πολυβραβευμένη σεφ με μισελενάτο εστιατόριο στη Βαρκελώνη χωρίς προτεραιότητες: οι δικές της την ώθησαν να εγκαταλείψει την κόρη της στα τέσσερά της χρόνια, προκειμένου να κυνηγήσει την καριέρα της, όμως η ζωή πάντα βρίσκει τρόπο να εκδικηθεί και – ειδικά στη μυθοπλασία – να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.
Έτσι, η μοίρα (μεταμφιεσμένη ως… λαιμαργία που σκοτώνει αυτοκράτορες, όπως μας ενημερώνει το ευρηματικό voice over που ανοίγει τη σειρά), την φέρνει ξανά κοντά στην αποξενωμένη (και γεμάτη νευρώσεις) κόρη της, Μαριάννα (Κατερίνα Μαυρογεώργη): μια τηλεοπτική παραγωγό μια ανάσα από την πρεμιέρα του ολόδικού της μαγειρικού reality (με τον γλαφυρό τίτλο "Fork Off"), που χάνει τον βασικό της κριτή με εντελώς μοιραίο τρόπο. Μια σειρά από κόντρες εγωισμού ανάμεσα στις δυο βάζει τη Σωτέ στο πρώτο αεροπλάνο για Αθήνα, όπου, αναπάντεχα, ανεξήγητα και εντελώς ταιριαστά, χάνει τη γεύση της!
Το πώς ακριβώς αυτό θα επηρεάσει την πορεία της στο "Fork Off" θα το δούμε στη συνέχεια, μια και τα πρώτα επεισόδια της σειράς αφοσιώνονται κυρίως στο να εδραιώσουν πλοκή και χαρακτήρες, όπως ο αφασικός executive του καναλιού (ο Βασίλης Κουκαλάνι σε μια 180ο στροφή από το "Προξενιό της Ιουλίας"), ο νεοχίπης συγκάτοικος της Μαριάννας (ο Πάνος Παπαδόπουλος φαίνεται ότι θα είναι το κωμικό διαμάντι της σειράς), ή ο δεύτερος κριτής του show (Βασίλης Μαγουλιώτης), ένας "food-fluencer και food-disruptor" που ό,τι του λείπει σε άποψη το αναπληρώνει σε πόζα, και ο οποίος προφανώς θα εξελιχθεί στο τομέμ όλων όσα πάνε στραβά με την κουλτούρα των foodies, με το δίδυμο των βοηθών του ήδη να ξεδιπλώνεται ως μια καρικατούρα της παντοκρατορίας των social media σε εστίαση και media εξίσου.
Για όσους θυμάστε τη μπάλα βόλεϊ στο "Ναυαγό", η Σωτέ έχει τον δικό της Γουίλσον στις ζύμες και τα ψωμάκια της, μόνο που, σε αντίθεση με τον χαρακτήρα του Τομ Χανκς, αντί να μιλάει η ίδια στα ψωμάκια της, ακούει να τις μιλούν εκείνα. Σε ένα από τα πιο πετυχημένα χιουμοριστικά ευρήματα της σειράς, την εγκαλούν στην τάξη με άπταιστη κρητική προφορά (από εκεί και η καταγωγή της Σωτηρίας Βοκάκη, άλλωστε), υπογραμμίζουν τις παραξενιές και τις αποτομάρες της, και προσφέρουν στο θεατή μια σπαρταριστή δίοδο προς αυτό που κρύβει κάτω απ’ την πανοπλία στραβόξυλου που φοράει: μια γυναίκα ευάλωτη, ευαίσθητη, γεμάτη πληγές, ελαττώματα κι ανάγκες, με προεξέχουσα αυτήν για ουσιαστική οικειότητα κι αγάπη. Έναν χαρακτήρα που, όπως φαίνεται απ’ τα δύο πρώτα επεισόδια τουλάχιστον, είναι και το πιο νόστιμο απ’ τα συστατικά της συνταγής του "Σωτέ". Και σίγουρα αυτό που μας έχει ψήσει για έξι ακόμη εβδομαδιαία ραντεβού στο Ant1+.
+ Το μοντέρνο σκηνοθετικό βλέμμα προσεγγίζει το φαγητό περισσότερο με βλέμμα Greenaway παρά "Chef’s Table", δίνοντας σοφιστικέ τόνο στην αισθητική της σειράς, ενώ η – θα το πούμε άλλη μια φορά – εκπληκτική Δάφνη Λαμπρόγιαννη μας δίνει εδώ ίσως τον πιο ενδιαφέροντα γυναικείο χαρακτήρα που θα δούμε όλη τη φετινή σεζόν στην ελληνική τηλεόραση.
- Το λίγο που έχουμε δει από το ίδιο το μαγειρικό reality θυμίζει (ίσως ηθελημένα) φτωχό συγγενή του "Top Chef" του ’21 (που ήταν ήδη φτωχός συγγενής του genre μαγειρικά reality εν γένει), ενώ το κομματάκι άνισο μοντάζ, (στακάτο σε σημεία, εξαιρετικά άνευρο σε άλλα), υπονομεύει σε στιγμές το κωμικό timing της σειράς, αφήνοντας χιουμοριστικές σκηνές (βλ. μια από τις τελευταίες του 2ου επεισοδίου) να πλαδαρεύουν αχρείαστα.