Όταν ο Πίτερ Τζάκσον έφερε στη μεγάλη οθόνη την τριλογία του "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών" πριν από 21 χρόνια, δεν κατάφερε απλώς να αποδώσει μαεστρικά το μυθικό κόσμο του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν, αλλά επιπλέον να δημιουργήσει ένα franchise σημείο αναφοράς στη σύγχρονη κινηματογραφική ιστορία. Ακόμα περισσότερο, η πρωτότυπη τριλογία του Τζάκσον αποτελεί μία από τις καλύτερες σινε-διασκευές όλων των εποχών και εκείνη που αποθέωσε τον πλούτο που κατοικεί στις σελίδες του Τόλκιν.
Έτσι, με την παρένθεση του "Χόμπιτ" να αφήνει μια γλυκόπικρη ανάμνηση, η επιστροφή στη Μέση Γη διαμέσου της τηλεόρασης και δη της streaming πλατφόρμας Amazon Prime, αναπόφευκτα απογείωσε τις προσδοκίες όλων όσων συγκινούνται στο άκουσμα λέξεων όπως Ξωτικά, Νάνοι και Ορκ. Απολύτως δικαιολογημένα δε, αφού μόνο για την πραγματοποίηση της πρώτης σεζόν της σειράς "Τα Δαχτυλίδια της Δύναμης" δαπανήθηκαν περισσότερα από 460 εκατομμύρια δολάρια. Ήτοι, σχεδόν 60 εκατομμύρια για κάθε ένα από τα συνολικά 8 μονόωρα επεισόδια που τη συνθέτουν. Ποσά που ωχριούν απέναντι στο συνολικό προϋπολογισμό των 280 εκατομμύριων που χρειάστηκε η αρχική τριλογία του Τζάκσον.
Λίγες ώρες, λοιπόν, μετά την πρεμιέρα των νέων "Δαχτυλιδιών" τι έχει απομείνει; Μια καλοδεχούμενα νοσταλγική αλλά και αμήχανη αίσθηση. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Η υπόθεση εκτυλίσσεται πολλούς αιώνες πριν τα γεγονότα των ταινιών, όταν ο Σάουρον ανασυντάσσει τις δυνάμεις του κρυμμένος στη Μέση Γη. Η μόνη πεπεισμένη πως δεν έχει εξοντωθεί πλήρως είναι η Γκαλάντριελ (ιδανική στο ρόλο η Μόρφιντ Κλαρκ) η οποία είναι αποφασισμένη να τον εντοπίσει και να τον εξουδετερώσει μια και καλή. Παράλληλα, ένα ακόμα Ξωτικό ο Έλροντ (Ρόμπερτ Αραμάγιο) εκκινεί μια ξεχωριστή αποστολή με στόχο τη σφυρηλάτηση ενός μεγαλεπήβολου έργου ενώ, σε μια άλλη γωνιά της Μέσης Γης, δύο Τριχοπόδαροι, μία εκ των φυλών των Χόμπιτ, έρχονται σε επαφή με ένα παράξενο ον που έπεσε σα μετεωρίτης από τον ουρανό. Την ίδια στιγμή, το Ξωτικό στρατιώτης Άροντιρ (Ίσμαελ Κόρντοβα) πλησιάζει στον εντοπισμό της πηγής του κακού.
Αναπόφευκτα, τα δύο πρώτα επεισόδια που έχουν ήδη γίνει διαθέσιμα στο Amazon Prime (τα καινούρια κάθε Παρασκευή) δε θα μπορούσαν παρά να είναι εισαγωγικά στο νέο saga. Από το εναρκτήριο κιόλας πλάνο η αύρα και η επιρροή του Τζάκσον είναι οφθαλμοφανής. Τόσο όσον αφορά την αισθητική και την εικονογραφία του "τολκινικού" κόσμου, όσο και νοερά στον τρόπο που εισάγονται οι αφηγηματικές οδοί. Διαφορές σε σχέση με το πρωτότυπο έργο του Τόλκιν προφανώς και υπάρχουν, όμως ο δοκιμασμένος σκηνοθέτης Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα γνωρίζει πολύ καλά πώς να αποδώσει καλοστημένα ένα επιβλητικό σύμπαν. Το έχει αποδείξει εξάλλου στο παρελθόν ("Το Ορφανοτροφείο", "The Impossible"), έτσι και με την ελευθερία που του προσφέρει ο τεράστιος προϋπολογισμός της παραγωγής, καταφέρνει να φτιάξει μια σειρά που οπτικά δείχνει άψογη. Υπάρχουν στιγμές που η ομορφιά των κάδρων κόβει την ανάσα και εύχεσαι να τα απολάμβανες σε μια σκοτεινή αίθουσα. Επιπλέον ατού η ερμηνεία της Κλαρκ, η οποία δείχνει να διασκεδάζει τις αντιφάσεις της δυναμικής ηρωίδας της και να στέκεται με αυτοπεποίθηση κάτω από τις σάρκες μιας από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες που σκαρφίστηκε ο Τόλκιν.
Εκείνο που λείπει, προς το παρόν τουλάχιστον, είναι το αίσθημα του αληθινού διακυβεύματος, της γνήσιας σκοτεινής απειλής και του δέους, στοιχεία συνυφασμένα με τα φαντασμαγορικά έπη του Τόλκιν όπως, φυσικά, και τις ταινίες του Τζάκσον. Βασική αιτία για αυτό είναι το αδύναμο δέσιμο μεταξύ των παράλληλων πλοκών, οι οποίες προς στιγμήν αποσπούν την προσοχή και τη συνοχή της δράσης. Έτσι, τα εναρκτήρια επεισόδια μοιάζουν περισσότερο με μια καλλωπισμένη περιοδεία στη Μέση Γη, παρά ένα μύθο εν τη γενέσει. Παρόλα αυτά, καθώς η σειρά τώρα θα αποκτήσει χειροπιαστό παλμό, έχει ήδη πετύχει κάτι καθοριστικά ουσιώδες· να αποπνέει το αίσθημα του νόστου στο άγνωστο και της ανακάλυψης του αξιοπερίεργου που οφείλει να συνοδεύει ένα παραμύθι.
Συμπεραίνοντας, τα "Δαχτυλίδια της Φωτιάς" μπορεί να μην είναι ο μεγαλοπρεπής θρίαμβος που υποσχόταν, διαθέτει ωστόσο τις προϋποθέσεις να εξελιχθεί σε μια σειρά που δε θα λησμονηθεί εύκολα. Αν μη τι άλλο, οι δημιουργοί της Τζ. Ντ. Πέιν και Πάτρικ ΜακΚέι έχουν δεσμευθεί για συνολικά πέντε σεζόν, των οποίων διατείνονται πως γνωρίζουν μέχρι και το τελευταίο καρέ… Έπειτα, υπάρχει και ο ανταγωνισμός στη μέση. Με την έναρξη των "Δαχτυλιδιών" έχει εκκινήσει η άτυπη κόντρα ακροαματικότητας μεταξύ των "μπλοκμπάστερ σειρών", συγκεκριμένα ανάμεσα στην Amazon και το HBO, το οποίο πρόσφατα λάνσαρε το πρίκουελ "House of the Dragon" που ανήκει στο σύμπαν του "Game of Thrones". Διαφορετικά σε κλίμα και ύφος αλλά αμφότερα κομμάτι του φανταστικού, οι δύο παραγωγές θα κρίνουν πολλά σε σχέση με το μέλλον της τηλεόρασης. Επίσημα πια, έχουμε εισέλθει σε μια τηλεοπτικά πρωτόγνωρη περίοδο όπου ταυτόχρονα προβάλλονται σειρές που οικονομικά ανταγωνίζονται τον κινηματογράφο. Το νέο τοπίο που διαμορφώνεται εξαρτάται από την επιτυχία τους, για αυτό και οι επόμενες εβδομάδες προμηνύονται συναρπαστικές…