Τι σου έρχεται πρώτα-πρώτα στο μυαλό όταν ακούς τη λέξη βρικόλακας; Αίματα, κοφτερά δόντια, φέρετρα που ανοίγουν αργά και τρίζουν; Αυτά μέχρι το 2019, τη χρονιά που ήρθε το τηλεοπτικό "What we do in the shadows". Έκτοτε τα πράγματα έχουν αλλάξει και τα βαμπίρ παραπέμπουν πλέον σε ατόφια διασκέδαση, ζωντανούς χαρακτήρες, φρέσκες ιδέες και ένα τρανταχτό, πηγαίο γέλιο (το δικό σου, όταν παρακολουθείς τα επεισόδια) που μέχρι και νεκρούς ανασταίνει.
Ακολουθώντας τους κορυφαίους του mockumentary είδους ("The Office", "Arrested Development", "Parks and Recreation", "Modern Family"), το "What we do in the shadows", βασισμένο στην ομότιτλη comedy horror ταινία των Τζεμέιν Κλεμέντ και Τάικα Γουαϊτίτι (2014), ήρθε στο τηλεοπτικό FX να δώσει νέα πνοή στο αμερικανικό sitcom με… "κόντρα ρόλο", αφού έχει ως πρωταγωνιστές βαμπίρ που όμως ξέρουν να ζουν τη ζωή τους κι ας βρίσκονται στη γη χιλιάδες χρόνια.
O Νάντορ (Κέιβαν Νόβακ), ο Λάζλο (Ματ Μπέρι) και η Νάντια (Νατάσια Δημητρίου), τα τρία απέθαντα βαμπίρ που συγκατοικούν σε μια έπαυλη στη Νέα Υόρκη του σήμερα, είναι οι πρωταγωνιστές της mockumentary σειράς, άρα και οι υπεύθυνοι για την προαναφερθείσα αλλαγή στον ορισμό της λέξης βρικόλακας. Κι αυτό επειδή η ιστορία τους, όπως καταγράφεται σε αυτό το "παρωδιακό ντοκιμαντέρ", δεν μένει μόνο στο πώς θα επιβιώσουν –βλέπε κυνήγι ανθρώπινου αίματος και αποφυγή του φωτός του ήλιου– αλλά στο πώς θα βιώσουν μέχρι το μεδούλι την όποια (ακόμα και ανθρώπινη) εμπειρία.
Στη σειρά, ο τέταρτος κύκλος της οποίας παίζεται στο Hulu (όλα τα προηγούμενα επεισόδια είναι διαθέσιμα στο Disney+), τίποτα δεν μένει στα εύκολα βαμπιρο-gags που θα μπορούσαν να βγάλουν εξίσου εύκολο γέλιο. Αντίθετα, η σειρά καταφέρνει ένα σπουδαίο χτίσιμο χαρακτήρων που δεν φοβάται να επικεντρωθεί στις υπαρξιακές ανησυχίες των απέθαντων βαμπίρ, με το αποτέλεσμα να απογειώνεται χάρη στις κορυφαίες ερμηνείες των ηθοποιών και την ασύγκριτη μεταξύ τους χημεία.
Έχουμε, λοιπόν, τον Νάντορ που έζησε σαν αδίστακτος Πέρσης στρατηλάτης και πλέον παλεύει με τις ανασφάλειές του πασχίζοντας να βρει την αγάπη και τη συντροφικότητα, αλλά και τους –παντρεμένους για αμέτρητα χρόνια– Λάζλο και Νάντια, που, ενώ έχουν βαρεθεί πλέον ο ένας τον άλλον, διατηρούν μια αρρωστημένη σχέση αλληλεξάρτησης. Στις εκπλήξεις της σειράς που συμπληρώνουν το απίστευτο αυτό τρίο, αθροίστε και τον Γκιγιέρμο, τον θνητό υποτακτικό τους (που υπομένει τα πάντα ελπίζοντας κάποια στιγμή να τον μετατρέψουν κι εκείνον σε βαμπίρ ώστε η ζωή του να αποκτήσει νόημα), που σύντομα γίνεται ατρόμητος κυνηγός βρικολάκων, αλλά και τον "energy vampire" Κόλιν, μια απολαυστικά έξυπνη και πρωτότυπη προσθήκη των δημιουργών, που δύναμή του είναι να σε κάνει να βαρεθείς μέχρι θανάτου και που στην τέταρτη σεζόν συνεχίζει να είναι εν μέρει παρών με τον πιο… κουλό τρόπο.
Σε όλα αυτά, προσθέστε την εξαιρετική μουσική επένδυση, ήχο με ουσία και νόημα (μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για "ντοκιμαντέρ", οπότε τι συμβαίνει όταν βαμπίρ τρώνε τον ηχολήπτη;), λεπτοδουλεμένα κοστούμια που εντυπωσιάζουν περισσότερο κι από εκείνα ταινιών εποχής, πίνακες ζωγραφικής που χρησιμοποιούνται σαν αφηγηματικά εργαλεία εξιστόρησης παλιότερων "ζωών", μερικά κορυφαία βαμπιρο-guest (ξεχωρίζουμε τη γεννημένη για το ρόλο του βαμπίρ Τίλντα Σουίντον) και ένα κάρο φρέσκες, a-list και καθόλου εύκολες (το τονίζουμε) ιδέες, γεννημένες από τα γνήσια κωμικά "καμένα" μυαλά (ανάμεσά τους και οι παραγωγοί του "Atlanta"). Το αποτέλεσμα είναι μια αναζωογονητικά αστεία σειρά, ένα to-die-for πανέξυπνο και κοφτερό διαμάντι, στο οποίο παραδίνεσαι χωρίς να χρειαστεί καν να σε "δαγκώσει".