![Είδαμε το απρόσωπο και χλιαρό «Τραγούδι του Χιλμπίλη»](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/pad/both/lmnts/articles/2545642/hillbilly-elegy1.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Στα ελληνικά θα μπορούσαμε να το αποδώσουμε ως «βλάχοι» ή «χωριάτες». Αν και κυριολεκτικά είναι χαρακτηρισμός που αφορά σε όσους ζουν στα Απαλάχια Όρη, την οροσειρά που διασχίζει από βορρά προς νότο την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, το «Χίλμπιλις» χρησιμοποιείται συχνά με υποτιμητικό τρόπο, εννοώντας τους άξεστους, χοντροκομμένους επαρχιώτες. Το «Hillbilly elegy: A memoir of a family and culture in crisis» είναι ένα δημοσιευμένο το 2016 αυτοβιογραφικό χρονικό τού χρηματιστή και ενεργού πολιτικά (ως Ρεπουμπλικάνος) Τζέι Ντι Βανς, ο οποίος αφηγείται την οικογενειακή ιστορία του και υπερασπίζεται την χίλμπιλι κουλτούρα ως χαμένη αμερικανική αξία.
Η σεναριακή διασκευή της Βανέσα Τέιλορ, με θητεία στην τηλεόραση και οσκαρική υποψηφιότητα για τη «Μορφή του Νερού», δίνει δραματικότερη μορφή στο εξομολογητικό και κοινωνιολογικής ανάλυσης βιβλίο, υιοθετώντας μια «τεθλασμένη» αφήγηση που πηγαινοέρχεται στο χρόνο: Καθώς πληροφορείται πως η μητέρα του βρίσκεται στο νοσοκομείο από υπερβολική δόση ηρωίνης, ο Τζέι Ντι Βανς επιστρέφει επειγόντως στο Μίντλταουν του Οχάιο από το Γέιλ όπου σπουδάζει νομική. Σε 24 ώρες, όμως, πρέπει να επιστρέψει για μια σημαντική συνέντευξη η οποία θα καθορίσει το μέλλον του. Έτσι, στοιχειωμένος από το οικογενειακό του παρελθόν, πρέπει να αποφασίσει αν θα συμπαρασταθεί ουσιαστικά στη μητέρα του ή θα δώσει προτεραιότητα στην επαγγελματική καριέρα του.
![Είδαμε το απρόσωπο και χλιαρό «Τραγούδι του Χιλμπίλη» - εικόνα 1](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2545642/hillbilly-elegy2.jpg)
Ακόμα μια ταινία που αναζητά τη μοντέρνα αμερικανική ταυτότητα, το «Τραγούδι του Χιλμπίλη» είναι ένα ξεπερασμένης, εντελώς ακαδημαϊκής κοπής και οσκαρικής συνταγής δράμα. Ένα μπεστ σέλερ, μια δοκιμασμένη σεναριογράφος, ο πλέον αποτελεσματικός σκηνοθέτης - διεκπεραιωτής (ο Ρον Χάουαρντ των «Απόλλων 13», «Ένας Υπέροχος Άνθρωπος», «Κώδικας Da Vinci», «Rush», «Solo: A Star Wars Story») και δυο σταρ έτοιμες να βγάλουν τα εσώψυχά τους στην οθόνη σε ρόλους πρόκληση. Γιατί οι Έιμι Άνταμς και Γκλεν Κλόουζ μεταμορφώνονται γραφικά σε δυο white trash με χίλμπιλι καταγωγή, η μητέρα και η γιαγιά τού Τζέι Ντι Βανς, αντίστοιχα, οι οποίες κουβαλούν - άλλη θορυβωδώς κι άλλη στωικά - τη δική τους προσωπική τραγωδία. Η ταινία προσπαθεί να θίξει κάποιες από τις σκοτεινές πλευρές τους, δεμένες με τη βίαιη πραγματικότητα της εποχής τους, τις αντιμετωπίζει όμως με αγιογραφικούς στην ουσία όρους, τονίζοντας την οικογενειακή τους αυταπάρνηση. Ακόμα και η αυτοκαταστροφική και εγωίστρια καθ’ όλη τη διάρκεια της ταινίας Μπεβ είναι πλέον καθαρή και ασχολείται με τα εγγόνια της, όπως μας πληροφορούν οι κάρτες του φινάλε.
![Είδαμε το απρόσωπο και χλιαρό «Τραγούδι του Χιλμπίλη» - εικόνα 2](https://www.athinorama.gr/lmnts/articles/2545642/hillbilly-elegy3.jpg)
Το «Τραγούδι του Χιλμπίλη» υπερασπίζεται με στόμφο την ιδέα πως το αμερικανικό όνειρο δεν πρέπει να χαθεί όσο κι αν έχει θολώσει η πάλαι ποτέ ακαταμάχητη λάμψη του. Πατάει σε δοκιμασμένες φόρμουλες τις οποίες υπηρετεί χλιαρά και απρόσωπα, υπερασπίζεται παλιομοδίτικα τους «ιερούς» οικογενειακούς δεσμούς και φέρνει στο προσκήνιο τις αξίες της βαθιάς, επαρχιακής Αμερικής. Μια τάση που επαναφέρει στο πολιτικό προσκήνιο των ΗΠΑ έναν αταβιστικό κομφορμισμό (εφτά εκατομμύρια περισσότεροι από το 2016 ψήφισαν τον Τραμπ στις πρόσφατες εκλογές), πριμοδοτημένο από την ακαμψία της πολιτικής ορθότητας και τον έντονο, διχαστικό μετασχηματισμό της αμερικανικής κοινωνίας.
Βαθμολογία:
Σκηνοθεσία: Ρον Χάουαρντ. Πρωταγωνιστούν: Έιμι Άνταμς, Γκλεν Κλόουζ, Γκάμπριελ Μπάσο, Όουεν Αζτάλος, Χάλεϊ Μπένετ, Φρέιντα Πίντο. ΗΠΑ. 2020. Διάρκεια: 116΄. Προβολή: NETFLIX