![Θα αλλάξει την τηλεόραση ο Στίβεν Σόντερμπεργκ;](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/pad/both/lmnts/articles/2524934/mosaic.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Μια δυναμική συγγραφέας παιδικών βιβλίων (Σάρον Στόουν) δολοφονείται σε ένα χειμερινό θέρετρο στη Γιούτα. Είσαι έτοιμος να λύσεις το μυστήριο με τη βοήθεια του Στίβεν Σόντερμπεργκ και να ζήσεις μια διαφορετική τηλεοπτική εμπειρία; Το «Mosaic» είναι μια διαδραστική εφαρμογή για iPad και iPhone (διατίθεται δωρεάν μόνο στους διαμένοντες στις ΗΠΑ), που περιέχει περίπου 7,5 ώρες βίντεο με τη μορφή κεφαλαίων των 8-38 λεπτών για να επιλέξεις πώς θα φτάσεις στο τέλος της ιστορίας. Στο τέλος κάθε κεφαλαίου επιλέγεις έναν από δύο χαρακτήρες για να προχωρήσεις, ενώ η διαδραστική εμπειρία εμπλουτίζεται με ηχητικό υλικό, έγγραφα και δημοσιεύματα που φωτίζουν την υπόθεση, αλλά δεν χάνεις και κάτι αν δεν τα πατήσεις.
Το «Mosaic» κόστισε 20 εκατ. δολάρια στο HBO (που θα δείξει μια παραδοσιακή εκδοχή έξι επεισοδίων τον Ιανουάριο), χρειάστηκε τρία χρόνια προετοιμασίας και 500 σελίδες σεναρίου για να εξασφαλίσει την ομαλή μετάβαση μεταξύ των πιθανών συνδυασμών που μπορεί να κάνει ο χρήστης και είναι αποτέλεσμα της δυσφορίας του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη για τις πρακτικές του Χόλιγουντ – σε ομιλία του για την κατάσταση του σινεμά έχει δηλώσει ότι «ένα τρωκτικό θα ήταν πιο έξυπνο στις επιλογές projects απ’ ό,τι ένα κινηματογραφικό στούντιο».
Όλα αυτά είναι ενδιαφέροντα, αλλά αμφιβάλλουμε αν θα ταράξουν το τηλεοπτικό τοπίο όσο το κοινό προσπαθεί να βρει χρόνο για να παρακολουθήσει μερικές από τις εκατοντάδες σειρές που βγαίνουν μέσα στη χρονιά. Φυσικά, τα όμορφα γραφικά της εφαρμογής, η αποστασιοποιημένη σκηνοθεσία του Σόντερμπεργκ και η «κατηφής» φωτογραφία κάνουν το «Mosaic» ένα ενδιαφέρον εγχείρημα, δεν αρκούν όμως για να κοιτάξουμε πέρα από το hype. Η PodOp, η εταιρεία του πρώην αφεντικού της Universal Pictures, που δημιούργησε το «Mosaic», είναι αποφασισμένη να βρει νέους τρόπους για να αφηγηθεί ιστορίες, ενώ το Netflix έκανε ένα μικρό βήμα προς τη διαδραστική τηλεόραση με παιδικό πρόγραμμα.
Ο Τζος Γουέντον (το «Justice League», όπου είναι συν-σεναριογράφος, βγαίνει αύριο στις αίθουσες) έχει εντελώς αντίθετη γνώμη, υποστηρίζοντας την παραδοσιακή παθητική θέση του θεατή: η άποψή του «μη δίνετε στο κοινό ό,τι θέλει, δώστε του ό,τι χρειάζεται» μοιάζει προς το παρόν ακλόνητη.