Ντιζαϊνάτο, σε κέλυφος art deco, το «Excelsior» είναι ένα ξενοδοχείο-αφορμή για ν’ ανεβούμε στη Θεσσαλονίκη. Aκόμη και μόνο γι’ αυτό.
Ολα αυτά τα μεσοπολεμικά μέγαρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μοιάζουν σαν να περιμένουν κάποιον να τα μετατρέψει σε boutique hotels. Τα βασικά υλικά της σκηνογραφίας υπάρχουν ήδη... Το κτίριο του «Excelsior», στη γωνία Κομνηνών και Μητροπόλεως, με τη γοητευτική πρισματική του πρόσοψη (ένα ιδιαίτερο στοιχείο που έχουν συνήθως τα μεσοπολεμικά γωνιακά κτίρια), λειτούργησε αρχικά το 1925 ως ξενοδοχείο, αλλά αργότερα μετατράπηκε σε κτίριο γραφείων. Η αίγλη του, που δηλωνόταν περήφανα από το όνομά του (αναφορά στο διαμάντι Excelsior, το μεγαλύτερο και πολυτιμότερο του κόσμου – τουλάχιστον μέχρι το 1905), ξεθώριασε σταδιακά. Μου έκανε εντύπωση ότι οι Θεσσαλονικείς φίλοι δεν το είχαν καν υπόψη τους κι ας είναι ένα τόσο εντυπωσιακό κτίριο, με άφθονα νεοκλασικά αλλά και χαρακτηριστικά art deco στοιχεία. Έως ότου το «υιοθέτησε» η ξενοδοχειακή οικογένεια Τορνιβούκα, γνωστή όχι μόνο από το all time classic resort στην Ουρανούπολη Χαλκιδικής, το «Eagles Palace», και το τετράστερο «City Hotel» στo κέντρο της Θεσσαλονίκης, αλλά και ως η οικογένεια που είχε το μυθικό «Μεντιτερανέ», το οποίο έκλεισε μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1978.
Η πρώτη κίνηση, φυσικά, ήταν η ανακαίνιση, που θα αναδείκνυε τη φυσιογνωμία του κτιρίου, τις ψηλοτάβανες αίθουσες με τα γύψινα διακοσμητικά στοιχεία, το κεντρικό κλιμακοστάσιο με την ελικοειδή ξύλινη κουπαστή, το σιδερένιο ασανσέρ-αντίκα... Ο ανασχεδιασμός ανατέθηκε στο αρχιτεκτονικό γραφείο 3SK Στυλιανίδης, το οποίο έχει δώσει στο παρελθόν εξαιρετικά δείγματα γραφής με τη δημιουργία μίνιμαλ ξενοδοχείων. Άλλωστε και στο «Excelsior» η απόφαση ήταν η διαρρύθμιση να έχει απόλυτα μίνιμαλ και σύγχρονο χαρακτήρα κι αυτό ήταν που απογείωσε το τελικό αποτέλεσμα. Τα πάντα μοιάζουν να πλέουν στο φως. Τα λευκά ψηλοτάβανα δωμάτιά του, μάλιστα, έχουν ακόμη πιο αρχοντικό χαρακτήρα, χάρη στις αυστηρές γραμμές των ιταλικών ντιζάιν επίπλων. Η λιτότητα της σύνθεσης «σπάει» με μελετημένες πινελιές χρώματος, όπως π.χ. τα κίτρινα πάνελ που παίζουν το ρόλο της κουρτίνας. Τα φωτιστικά, κάποια με εξαιρετικές γλυπτές φόρμες της Artemide, προσθέτουν στο παιχνίδι του φωτός, που δίνει αυτήν την τόσο αέρινη αίσθηση στο σύνολο. Για τη διαρρύθμιση των 34 δωματίων έγιναν αρκετές ενοποιήσεις χώρων, αλλά και πάλι, με εξαίρεση τον τελευταίο όροφο που είναι καινούργια προσθήκη, τα δωμάτια δεν είναι ιδιαίτερα ευρύχωρα σε τετραγωνικά. Έξυπνες ιδέες, όμως, δίνουν λύσεις και δημιουργούν σύνολα που δεν σου δίνουν ούτε μια στιγμή την αίσθηση της στενότητας – ιδιαίτερα στα μπάνια, από τα οποία συχνά η ντουσιέρα έχει... αποσπαστεί, για ν’ αποτελέσει στοιχείο του κυρίως δωματίου.
Η ρεσεψιόν είναι μικρή, αλλά δεν μπορείς να μην την προσέξεις χάρη στο «βιομορφικό» γλυπτό-φωτιστικό που κρέμεται από το ταβάνι και είναι έργο Ισραηλινής ντιζάινερ. Οι χώροι στο ισόγειο συμπληρώνονται από την brasserie, που φιλοδοξεί ν’ αναδειχθεί σε νέο στέκι της πόλης. Κι εδώ ο χώρος είναι λευκός, αυστηρά γεωμετρημένος. Κάποιοι σχολίασαν ότι μοιάζει άδειος. Όμως εμάς μας άρεσε ακριβώς γι’ αυτόν το λόγο, διότι δεν έχει τη «νόσο της καφετέριας» (βλέπε θέλω να δείξω πολύ high) και χτίζει χαρακτήρα με τις λεπτομέρειες στα φωτιστικά και στους σύγχρονους πίνακες. Στον ημιώροφο βρίσκεται η αίθουσα πρωινού, χώρος που από τα Χριστούγεννα θα λειτουργεί και ως γκουρμέ εστιατόριο τα βράδια. Δεν προλάβαμε, δυστυχώς, να δοκιμάσουμε τα πιάτα στα δύο εστιατόρια (σίγουρα θα κάνουμε κι ένα δεύτερο inspection...), αλλά βασίζουμε την εμπιστοσύνη μας στην εμπειρία που έχει αποκομίσει η εταιρεία από το «Eagles Palace», ένα ξενοδοχείο το οποίο, χωρίς να έχει κάνει μεγάλες κινήσεις, έχει παράδοση στο καλό και ουσιαστικά νόστιμο φαγητό.
Τέλος, οι τιμές του –από € 195 με πρωινό– δείχνουν μια εξαιρετική σχέση αναφορικά με την ποιότητα. Φαντάζομαι ότι ήδη έχετε καταλάβει το συμπέρασμά μας: το «Excelsior» είναι ένα από τα πιο γοητευτικά νέα ξενοδοχεία στην Ελλάδα.
INFOTo «Excelsior Hotel» είναι μέλος των SLH, Κομνηνών 10 & Μητροπόλεως 23, 2310021020, www.excelsiorhotel.gr.