Net save the queen!

Οι οικονομικές θέσεις μιας πτήσης στην αργκό των travel agents λέγονται «queens». Επειδή, όμως, οι... βασίλισσες «πετάνε» πολύ νωρίς, η Βίκυ Νταλακώστα διερευνά off και online τρόπους για να ταξιδέψετε παντού και με χαμηλό κόστος χωρίς να χρειαστεί να τρέχετε ξωπίσω τους...

Net save the queen!

Οι οικονομικές θέσεις μιας πτήσης στην αργκό των travel agents λέγονται «queens». Επειδή, όμως, οι... βασίλισσες «πετάνε» πολύ νωρίς, η Βίκυ Νταλακώστα διερευνά off και online τρόπους για να ταξιδέψετε παντού και με χαμηλό κόστος χωρίς να χρειαστεί να τρέχετε ξωπίσω τους...

Net save the queen! - εικόνα 1

Eίμαι με μια φίλη νέα ταξιδιωτική πράκτορα και κάνουμε φανταστικά ταξίδια στον πλανήτη, αναζητώντας διαθέσιμα φτηνά εισιτήρια – ντεμί πείραμα, ντεμί πραγματική αναζήτηση. Για να δούμε, τι μπορεί να βρει ο «απλός» ταξιδιώτης;

Η Μαρίνα πληκτρολογεί προορισμούς και αναζητά οικονομικές θέσεις. Τα βρίσκει σκούρα. Νέα Υόρκη; Σίντνεϊ; Αγία Πετρούπολη; Τρίπολη (Λιβύη, όχι Αρκαδία); Τίποτα. Αρχίζει να μουρμουράει στην jargon των ταξιδιωτικών πρακτόρων. «Αν είναι δυνατόν! Δεν έχει ούτε charlie. Κλειστά τα πάντα: μέχρι και οι delta. Κάτσε να δούμε μήπως έχει κάνα queen να πάμε Ρίγα». Για queen ούτε λόγος, αλλά ακόμη κι ο charlie, o johnie, o delta, και τα... άλλα αγόρια, είχαν πετάξει – χωρίς εμάς. Και είναι μόνο αρχές φθινοπώρου!

Αντελήφθην, με τα πολλά, ότι η περιζήτητη queen δεν είναι παρά κωδικός οικονομικής θέσης, όπως αντίστοιχα τα «αγόρια» αντιστοιχούν σε θέσεις business class. Ως «ελεύθερος σκοπευτής», όμως, ελάχιστες ελπίδες υπήρχαν να τους πετύχω – τουλάχιστον για την περίοδο των Χριστουγέννων.

Θα μου πείτε, γιατί σας τα λέω όλα αυτά διεξοδικά. Γιατί οι περιπέτειες στο θέμα budget travel ξεκινούν πάντα από το πιο καυτό και καίριο σημείο: το timing. Αρχές Οκτωβρίου, έψαχνα εισιτήριο για τυχαίους προορισμούς ανά τον κόσμο, σε νορμάλ ημερομηνίες, για νορμάλ εργαζόμενους και οι επιλογές μου ήταν ελάχιστες στις οικονομικές θέσεις και περιορισμένες στην business class!

Δηλαδή, κλείσαν οι στράτες στον Μοριά; Σε κάποιες περιπτώσεις, ναι. Σε κάποιες άλλες, ένας καλά οργανωμένος, εξειδικευμένος δηλαδή, ταξιδιωτικός πράκτορας μπορεί να κάνει θαύματα. Και γιατί διαθέτει προαγορασμένα εισιτήρια για συγκεκριμένους προορισμούς (λέξη-κλειδί: εξειδίκευση), και γιατί «ψάχνοντας πας στην Πόλη».

nο cost

Net save the queen! - εικόνα 2

low-budget εταιρεiες

Το ζήτημα είναι ότι το πράγμα με την προ-χρονολόγηση γίνεται ολοένα και πιο πιεστικό. Ιδίως όσον αφορά τις αποκαλούμενες low budget εταιρείες, αυτό μόνο μυστικό δεν είναι. Αυτή τη στιγμή, λειτουργούν πάνω από 100 low cost –και άρα low fare– εταιρείες στην Ευρώπη! Θα τις δείτε με μια ματιά στο www.attitudetravel.com/lowcostairlines/europe. Το νούμερο είναι πραγματικά τεράστιο. Ακόμη και πόλεις που μόλις ξεφεύγουν από την κατηγορία της κωμόπολης (εντάξει, αστειεύομαι...) χρησιμεύουν ως βάσεις για μια low budget αεροπορική. Ποιες είναι αυτές, όμως; Και πώς μαθαίνεις γι’ αυτούς τους νέους προορισμούς, με δεδομένο ότι ένας ταξιδιωτικός πράκτορας δεν βλέπει στο σύστημά του τις no frills εταιρείες που πετάνε σ’ αυτούς τους «μικρούς», εξειδικευμένους προορισμούς και άρα δεν μπορεί να σε βοηθήσει; Για παράδειγμα, ξέρατε ότι η Air Southwest θα προσθέσει μέχρι τον Απρίλιο του 2008 νέα routes από τις βάσεις της σε Νιούκουεϊ και Πλίμουθ προς Γλασκόβη, Νιουκάσλ, Δουβλίνο και Κορκ;

Ή ότι η συνιδιοκτησίας Air France-KLM Transavia (www.transavia.com), από τις 28 Μαρτίου 2008 πετά από Παρίσι για Μαρακές; Πώς θα το μάθετε; Μα, βέβαια, αποκλειστικά μέσω Internet!

σωστε το πορτοφολι σας

Μα καλά, θ’ απορήσετε, από τώρα μας λες για τις πτήσεις του Μαρτίου; Ναι, κι έχω σχεδόν... αργήσει. Γιατί το σημείο-κλειδί, το κουμπί των low budget αεροπορικών, είναι η εξαιρετικά προχρονολογημένη κράτηση. Έχουμε, λοιπόν, τους δύο βασικούς άξονες για ένα ταξίδι με low cost airline: η ίδια η γνώση του «πού, ποιος, πότε» και η έγκαιρη κράτηση του εισιτηρίου. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, θα χρειαστεί να συνδυάσετε δύο πτήσεις: μία προς ένα αεροδρόμιο-κόμβος, που αποτελεί ταυτόχρονα τη βάση μιας low cost αεροπορικής, και μία προς τον τελικό σας προορισμό. Για την πτήση προς το αεροδρόμιο-κόμβος, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν ταξιδιωτικό πράκτορα: κάνετε, δηλαδή, την προκράτηση σε μία από τις μεγάλες αεροπορικές και καταγράφετε τα στοιχεία της πτήσης (ώρες αναχωρήσεων, αφίξεων κ.λπ.). Σημείωση: στα μεγάλα αεροδρόμια, δώστε κάποια προσοχή στα τέρμιναλ, ώστε να είστε σίγουροι ότι έχετε αρκετό χρόνο για το transit. Για παράδειγμα, στο χαοτικό αεροδρόμιο του Μονάχου χρειάζεται κανείς κυριολεκτικά μισή ώρα ταχύ βάδισμα για να φτάσει από το Τέρμιναλ 1 στο νέο –καταπληκτικό είν’ η αλήθεια– Τέρμιναλ 2 της Lufthansa. Εδώ, είναι πολύ χρήσιμο να έχετε απο πριν διερευνήσει την ιστοσελίδα του transit του αεροδρομίου για να ξέρετε πώς να κινηθείτε. Εγώ μπορώ μόνο να σας υπενθυμίσω τα www. worldairportguide.com/airport και www.hotelstravel.com/airports.html – από κει και πέρα είστε μόνοι σας.

Online... οτοστοπ

Σ’ αυτό το στάδιο τίθεται το επόμενο ερώτημα. Πώς θα μάθω ποιες αεροπορικές πετάνε στον προορισμό που θέλω να πάω; Online, φυσικά. Και ιδού το μεγάλο πανηγύρι! Τα sites που δίνουν απαντήσεις είναι αμέτρητα και πολλαπλασιάζονται διαρκώς: αυτό σημαίνει ότι θα πιείτε πολλούς καφέδες για να βγάλετε άκρη, γιατί τα περισσότερα σε στέλνουν από τον Άννα στον Καϊάφα (από κλικ σε κλικ, χάνεσαι) και δεν δίνουν τα routes της αεροπορικής, αλλά σε παραπέμπουν στο site της, όπου... άααλλο δράμα μέχρι να καταλάβεις αν και ποιες ημέρες πετά κάποια εταιρεία προς την πόλη που θες (και άρα αν «κολλάει» με τη βασική σου πτήση κ.λπ.). Οι διαφορές από ιστοσελίδα σε ιστοσελίδα είναι τεράστιες και μόνο περιπτωσιολογικά μπορείς να τις αντιμετωπίσεις. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι αφορούν δεδομένα και αεροπορικές που απευθύνονται κυρίως στον Αμερικανό, τον Λονδρέζο, τον Παριζιάνο –άντε και στον κάτοικο της Φρανκφούρτης ή του Μονάχου–, καθόλου όμως στον δύστυχο Αθηναίο.

on line news

Net save the queen! - εικόνα 3

Sites-πρακτορεια

Κολοσσοί του είδους είναι το Expedia, το Travelocity και το Orbitz, τα οποία αφορούν όχι μόνο εισιτήρια αλλά και ξενοδοχεία, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, κρουαζιέρες – you name it. Το θέμα είναι ότι επισκεπτόμενος ένα site κάτι χάνεις (χρόνο και προσπάθεια), κάτι κερδίζεις (πληροφορία). Δεν θα παρουσιάσω αναλυτικά το τι σας προσφέρουν: το καθένα είναι ένας κόσμος ολόκληρος. Απλώς, συνοψίζω στο εξής: από εδώ θα μάθετε κυρίως το ποιος πετάει πού, ώστε να προωθηθείτε στο site της αεροπορικής εταιρείας που σας ενδιαφέρει. Άλλωστε, εφόσον τα sites αυτά είναι επί της ουσίας ταξιδιωτικά πρακτορεία, οι τιμές τους είναι συνήθως εξωφρενικά πιο ακριβές σε σύγκριση με αυτές που θα πάρετε αν κάνετε εσείς το συνδυασμό «ταξιδιωτικός πράκτορας + απευθείας κράτηση από τη συγκεκριμένη low cost αεροπορική εταιρεία».

Cheap newsletter

Προσωπικά, πίνω (και μεθώ... από τα σχέδια) στο newsletter (RSS) του flycheapo. Αφορά τον Ευρωπαίο (πράγμα πολύ σημαντικό), είναι περιεκτικό, σαφές, εύκολο στη χρήση και με περιγραφές δύο γραμμών μάξιμουμ ανά είδηση. Πάει να πει, ζαλίζεσαι πιο λίγο, ανατρέχεις εύκολα σ’ αυτά τα οποία ψάχνεις κ.λπ.

low budget Business class

Τέλος, αξίζει ν’ αναφερθεί ότι πρόσφατα στο παιχνίδι μπήκαν και low budget αεροπορικές... υψηλής οφρύος.

Η Silverjet είναι μια αποκλειστικά business class αεροπορική εταιρεία που πραγματοποιεί πτήσεις Λονδίνο-Νέα Υόρκη, σε πραγματικά συμφέρουσες για τις παροχές της τιμές. Αντίστοιχα, η L’ Avion πετά με «Classes Affaires» μεταξύ Παρισιού-Νέας Υόρκης (μπορείτε να κλείσετε και ξενοδοχείο μέσα από το site της). Με δεδομένες τις παροχές, ένα μέσο κόστος € 800 είναι πραγματικά συμφέρουσα τιμή. Φυσικά, οι promo θέσεις για τις γιορτές ήδη πέταξαν!

Από τις 20 Οκτωβρίου, στο παιχνίδι Λονδίνο-JFK μπήκε και η MAXjet, πραγματοποιώντας πτήσεις κάθε Σάββατο. «Μόνο 48 θέσεις» είναι το μότο και της EOS Airlines, που ήδη ανακοίνωσε πτήσεις Παρίσι-Newark (ΝΥ) μέσα στο 2008.

budget prize

low cost βραβειο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Πάντως, οι προοπτικές της Αθήνας να προσελκύσει low cost αερoπορικές είναι πραγματικά σημαντικές, χάρη στη welcoming προσέγγιση του αερολιμένα μας ως φορέα. Στην κορυφαία ετήσια συνάντηση αεροπορικών εταιρειών-αεροδρομίων, το 13ο συνέδριο Routes που έγινε στη Στοκχόλμη, οι αεροπορικές εταιρείες έδωσαν για 3η συνεχή χρονιά την πρωτιά στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με το 1ο βραβείο OAG Airport Marketing Award για το αναπτυξιακό πρόγραμμά του. Το αποτέλεσμα ήταν να προσελκύσει φέτος 12 νέες αεροπορικές εταιρείες και να προσθέσει 11 νέους προορισμούς τόσο στην Αμερική και την Ασία όσο και στην Ευρώπη. Εν ολίγοις, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» δίνει κίνητρα, όπως ένα γενναιόδωρο πρόγραμμα εκπτώσεων κι ένα ευρύ φάσμα προωθητικών και διαφημιστικών υποστηρικτικών ενεργειών προς τις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να έρθουν σε μας – μακάρι, για να μπορούμε να πάμε κι εμείς σε όλους...

Μας κaνει click!

Φωτεινό παράδειγμα και δείκτης μετεξέλιξης του είδους των low budget αεροπορικών η ισπανική Clickair, που πρόσφατα κέρδισε τον τίτλο της καλύτερης νέας αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους στον κόσμο, στο παγκόσμιο Συνέδριο Εταιρειών Χαμηλού Κόστους που έγινε στο Λονδίνο. Αν και «νεοσσός», μ' ένα μόλις έτος λειτουργίας, αλλά με 22 αεροσκάφη Airbus A-320 200, χωρητικότητας 180 θέσεων, η εταιρεία εξυπηρετεί πλέον περισσότερες από 120 πτήσεις την ημέρα σε 50 προορισμούς, πράγμα που της προσδίδει το χαρακτηρισμό της ταχύτερα αναπτυσσόμενης εταιρείας στην Ευρώπη. Το ευτυχές είναι ότι ήδη από τα τέλη Οκτωβρίου, η Clickair κάνει πτήσεις από την Αθήνα για το αεροδρόμιο El Prat της Βαρκελώνης. Κι έχει επιπρόσθετο ενδιαφέρον, όχι μόνο γιατί μας βολεύει για ένα σαββατοκύριακο με «τέχνη και tapear», αλλά και γιατί κάνει ευκολότερα τα πράγματα για μας όσον αφορά όλη την Ισπανία και τις Βρετανικές Νήσους, αλλά ιδίως τη Βόρεια Αφρική – περιοχή μάλλον προβληματική για τον Έλληνα ταξιδιώτη, αφού μέχρι τώρα ο μόνος τρόπος ήταν μέσω αεροδρομίων-hub, όπως το ιταλικό Malpensa ή το γαλλικό Charles de Gaulle (άντε να βρεις εισιτήριο γιορτές και διακοπές...).

Ως εταιρεία «τρίτης γενιάς», η Clickair διαθέτει ενδιαφέρουσες ιδιομορφίες. Πρώτον, μπορείτε να κλείσετε εισιτήρια όχι μόνο μέσω Internet (www.clickair.com) αλλά

και μέσω ταξιδιωτικών πρακτορείων. Δεύτερον και κυριότερον, ενώ έχει χαμηλούς ναύλους, προσφέρει και την ευελιξία ν’ αλλάξεις ημέρα και ώρα αναχώρησης χωρίς υψηλή επιβάρυνση, την επιλογή θέσεων στο αεροσκάφος online και την εκτύπωση κάρτας επιβίβασης κατά την αγορά του εισιτηρίου –το πρώτο στον κόσμο σύστημα «click & fly»– καθώς και άλλα πλεονεκτήματα έναντι των παραδοσιακών εταιρειών χαμηλού κόστους, όπως το πρόγραμμα συλλογής μιλίων frequent flyer «Iberia Plus» και πρόσβαση σε αίθουσα αναμονής διακεκριμένης θέσης.

Διάσημα sites, όπως η Expedia, η Kayak, το Farechase κ.λπ., αντιμετωπίζονται πλέον από τη net κοινωνία ως... προσωπικότητες και αποκαλούνται με το μικρό τους όνομα. Η διαδικτυακή διεύθυνσή τους είναι απλώς www.το όνομά τους.com.

Γλωσσάρι E-travel

Online travel agency Λειτουργούν σαν ταξιδιωτικά πρακτορεία και άρα εδώ μπορείς να κάνεις κράτηση σε πραγματικό χρόνο. Χαρακτηριστικότερα τα Expedia και Travelocity. Flight-only websites Ιστοσελίδες που σας παρέχουν πληροφορίες μόνο για πτήσεις και σας γλιτώνουν από τη βαβούρα... Χαρακτηριστική η www.justtheflight.co.uk. Υπάρχει επίσης και η whichbudget, την οποία προσωπικά βρίσκω δυσλειτουργική, είναι όμως μεταφρασμένη στα ελληνικά. Επίσης στη γλώσσα μας και πολύ χρήσιμη είναι η www.flylowcostairlines.org: δίνει μια πλήρη εικόνα του αεροπορικού δικτύου που καλύπτει έναν προορισμό και σε παραπέμπει στα sites των low cost εταιρειών. Metasearch engines Το ζουμί της υπόθεσης. Οι μηχανές μετα-αναζήτησης (metasearch) ερευνούν ταυτόχρονα όλα τα sites των προμηθευτών, αεροματαφορέων, online πρακτορείων και low cost αεροπορικών (και όχι μόνο στα εισιτήρια: ψάχνουν ακόμη ενοικιάσεις αυτοκινήτων, ξενοδοχεία κ.λπ.), ώστε να βρουν για σας τις χαμηλότερες προσφερόμενες τιμές. Εδώ, όμως, αντίθετα από τα Online Travel Agencies, δεν μπορείτε να κάνετε κράτηση. απλώς σας παραπέμπουν στο μητρικό site. Από τις πιο αξιόπιστες και αποτελεσματικές του είδους είναι η www.itasoftware.com, που μάλιστα σας προειδοποιεί για μεγάλα layovers κ.λπ., ενώ μπορείτε να προωθήσετε με e-mail τα αποτελέσματα στον ταξιδιωτικό πράκτορά σας, για να τα συνταιριάξει με κάποια άλλη πτήση. Μεγάλης εμβέλειας μηχανή μετα-αναζήτησης είναι προς στιγμήν η Kayak, που βρίσκεται πίσω από το Pinpoint Travel της AOL, το Farechase, που ανήκει πλέον στο Yahoo Τravel, το Sidestep, ένας από τους πρώτους metasearchers και ίσως ο μεγαλύτερος αυτή τη στιγμή, και το Mobissimo, ένας «ζόρικος» Ευρωπαίος στο παιχνίδι (έχει και blog με πικάντικα

νεάκια).

RSS Feed Ακούγεται απειλητικό, αλλά σημαίνει πολύ απλά «really simple syndication», δηλαδή απλούστατη παραχώρηση δικαιωμάτων στην πληροφορία (σε ελεύθερη μετάφραση). Γράφεσαι στο newsletter ενός σχετικού φορέα (αεροπορικές, ενημερωτικές ιστοσελίδες) και λαμβάνεις τακτικά ενημερωτικά e-mails

σε σχέση με προσφορές, νέα κ.λπ. Το θετικό είναι ότι η πληροφορία σε βρίσκει, και μάλιστα εγκαίρως, χωρίς να την ψάχνεις εσύ. Το αρνητικό: πάντα γεμάτο mailbox και ενίοτε... πονοκέφαλος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Πώς εξελίχθηκε η τουριστική περίοδος στις Κυκλάδες το τρίτο τρίμηνο του 2024

Η φετινή τουριστική περίοδος στις Κυκλάδες ανέδειξε σημαντικές αυξομειώσεις στα έσοδα των κλάδων καταλυμάτων και εστίασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2024

Αράχοβα: Ένας από τους κορυφαίους χειμερινούς προορισμούς στην Ευρώπη για το 2025

Η Αράχοβα, δημοφιλής χειμερινός προορισμός στην Ελλάδα, αναδείχθηκε ανάμεσα στους 14 κορυφαίους στην Ευρώπη για το 2025, σύμφωνα με το περιοδικό TimeOut.

Αυτές είναι οι πιο φιλικές πόλεις του κόσμου

Τα αποτελέσματα της 37ης Ετήσιας Έρευνας του κοινού του Condé Nast Traveler καλύπτουν περιοχές από τον Καναδά μέχρι τη Νοτιοανατολική Ασία.

Ανακαλύπτοντας την Κεντρική Ευρώπη: Βιέννη, Βουδαπέστη και Μπρατισλάβα σε μια μαγευτική περιήγηση

Πήγαμε σε τρεις από τις πιο γοητευτικές πόλεις της Κεντρικής Ευρώπης και ζήσαμε ένα ταξίδι γεμάτο ιστορία, τέχνη και αξέχαστες στιγμές.

Ανταπόκριση απ’ τη World Travel Market 2024: Προορισμοί και τάσεις

Η πιο πετυχημένη WTM έως τώρα συγκέντρωσε και πάλι στο Λονδίνο μεγάλους παίχτες της βιομηχανίας του ταξιδιού για συζητήσεις με κριτική σκέψη και ανεβασμένη διάθεση.

Η Airbnb μετατρέπει το Κολοσσαίο σε αρένα μονομάχων

Με την ταινία "Μονομάχος ΙΙ" να κατακτά τις κινηματογραφικές αίθουσες, η Airbnb αποφάσισε να κεφαλαιοποιήσει τον ενθουσιασμό γύρω από την αρχαία Ρώμη, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία που επιτρέπει στους επισκέπτες.

Εξερευνώντας μερικά από τα καλύτερα χιονοδρομικά κέντρα στην Ευρώπη

Τα ευρωπαϊκά χιονοδρομικά κέντρα μεταμορφώνονται κάθε χειμώνα σε πραγματικούς παραδείσους για τους λάτρεις του σκι και των χειμερινών σπορ.