Ένα εκπληκτικό μνημείο, μοναδικό αρχιτεκτονικό δείγμα οθωμανικού μπαρόκ στον ελλαδικό χώρο, το ιστορικό Ιμαρέτ της Καβάλας μετατράπηκε σε μια πρότυπη πολυτελή γωνιά ελληνικής φιλοξενίας. Με βάση και αφορμή αυτό το ξενοδοχείο-κόσμημα, σχεδιάζουμε για σας ένα long weekend με τα πιο ενδιαφέροντα σημεία της πόλης και κοντινές εκδρομές.
Η διάρκεια της πτήσης από το Ελευθέριος Βενιζέλος ως το αεροδρόμιο Μέγας Αλέξανδρος της Καβάλας είναι περίπου μια ώρα. Ικανός χρόνος για να συνοψίσουμε με τον Παύλο, τον φωτογράφο, το ταξίδι μας στην Καβάλα. Με τον "αεροπλανικό" καφέ ανά χείρας, βάζουμε προτεραιότητες, σημειώνουμε διαδρομές μέσα και έξω από την πόλη, και κάθε φορά η συζήτηση επιστρέφει στην αφορμή αυτού του ταξιδιού, το Ιμαρέτ, σήμα κατατεθέν της Καβάλας, που πρόσφατα αποκαταστάθηκε για να λειτουργήσει ως ξενοδοχείο υψηλότατων προδιαγραφών. Παρασύρομαι σε περιγραφές καθώς αναλογίζομαι την αυτοκρατορική ανατολίτικη γοητεία του κτιρίου: ένα κομψοτέχνημα οθωμανικής αρχιτεκτονικής, σκαρφαλωμένο στις πλαγιές της παλιάς πόλης, με τους εκατό (και βάλε) μολύβδινους τρούλους που το ξεχωρίζουν απ' όλα τα σπίτια της Παναγιάς (έτσι λέγεται η παλιά πόλη). Μερικές ώρες αργότερα όμως, όταν περνάω την εξώπορτα και αντικρίζω τους τρεις εσωτερικούς του κήπους, καθώς το βλέμμα μου χάνεται στις καμάρες και τα σταυροθόλια του, καταναλώνει λεπτομέρειες "στιλβωμένες" από τις εργασίες αναπαλαίωσης, αρχίζω να αγχώνομαι αν θα καταφέρω να το περιγράψω σε όλη του τη λάμψη...
Ένα μύθο θα σας πω…
Το Ιμαρέτ είναι ένα ωραίο παραμύθι που μας ξαναγυρνάει στις τελευταίες δεκαετίες του 18ου αιώνα και στη μορφή του Μοχάμετ Άλι Πασά, του φτωχού τουρκαλβανού από την Καβάλα που έμελλε να γίνει ηγεμόνας της Αιγύπτου και ιδρυτής της τελευταίας δυναστείας της! Πριν από δύο μήνες, η ιδιοκτήτριά του Άννα Μισιριάν άναψε το πρώτο κερί στα δεκάδες φανάρια των ανακαινισμένων στοών του, δίνοντας στο αρχιτεκτονικό αυτό κόσμημα το φιλί της ζωής και χαρίζοντας στην Ελλάδα ένα ξενοδοχείο που κατά την άποψή μου πρόκειται να φιλοξενηθεί στα μεγαλύτερα ταξιδιωτικά έντυπα του κόσμου.
"Δεν θέλω να γράψεις τίποτα για μένα" μου λέει η Άννα. Διαφωνώ μαζί της^ ο άνθρωπος μιλάει για το έργο και το αντίστροφο: γιατί αν η ίδια δεν είχε πάθος και πείσμα για το Ιμαρέτ (κισμέτ, θά 'λεγε κάποιος που σκαλίζει τα μεταφυσικά), το Ιμαρέτ θα κατέληγε ένα ωραίος "ερειπιώνας", όπως δεκάδες άλλα ιστορικά κτίρια στη χώρα μας. Κατάφερε όχι απλώς να το σώσει, αλλά να το μετατρέψει -σεβόμενη την ταυτότητά του -σε ένα ξενοδοχείο υψηλών προδιαγραφών, και αυτό είναι ακόμα πιο σπουδαίο. Γιατί τα κτίρια αυτού του τύπου έγιναν για να κατοικηθούν από ανθρώπους και ανασαίνουν καλύτερα με την δική τους παρουσία.
Αργά το βράδυ στο ρεστοράν του Ιμαρέτ. Ο πολύς κόσμος έχει φύγει. Λινά λευκά τραπεζομάντιλα, αναμμένα κεριά, η φωτισμένη Καβάλα στον ορίζοντα (πόσο πιο όμορφη είναι τη νύχτα), λευκά τριαντάφυλλα παντού (φετίχ της Άννας), οι μυρωδιές των βοτάνων από τους κήπους, ο σομελιέ να επιλέγει ένα κόκκινο κρασί για το χουνκιάρ μπεγιεντί μας και σάουντρακ το "As time goes by" από την Καζαμπλάνκα (play it again, Sam). Κι εγώ να βρίσκομαι στην πιο γλυκιά αντίφαση. Στα μονοπάτια της ιστορίας του Ιμαρέτ μέσα από τη διήγηση της Άννας και στη λεπτότητα της πορσελάνης Limoges μπροστά μου. Στην δροσερή αίσθηση της σαλάτας με ρόκα και φρέσκα σύκα από το κτήμα που απολαμβάνω και σε μουσειακές εικόνες, όπως τα παλιακά "ψυγεία" (πήλινα πιθάρια, δηλαδή, χωμένα κατά το ήμισυ στη γη) του Ιμαρέτ στα παλαιά μαγειρεία. Ιστορική μνήμη και πολυτέλεια χέρι-χέρι. Πόσες φορές την αναζήτησα στα ταξίδια μου στην Ελλάδα, ζηλεύοντας ανάλογα παραδείγματα του εξωτερικού!
Μείναμε μόνοι στο εστιατόριο και η Άννα Μισιριάν, χαλαρή πια, πετάει τα παπούτσια της και ξετυλίγει το νήμα της ιστορίας. Όλα άρχισαν με την γέννηση του Μοχάμετ Άλι Πασά στην Καβάλα το 1769. Κάποιοι υποστηρίζουν πως στην πραγματικότητα γεννήθηκε ένα χρόνο πριν, αλλά ως θαυμαστής του Μεγάλου Ναπολέοντα ήθελε να δηλώνει την ίδια με αυτόν χρονολογία γέννησης. Γιος ενός δερβέναγα αλβανικής καταγωγής, μένει ορφανός από νωρίς και υιοθετείται από τον Τούρκο φρούραρχο της Καβάλας. Πολύ γρήγορα μπαίνει στη φρουρά της πόλης. Σε νεαρή ηλικία παντρεύεται μια πλούσια ζωντοχήρα από το χωριό Νουσρετλί της Δράμας, το σημερινό Νικηφόρο (το σπίτι υπάρχει ακόμα και σήμερα στο χωριό). Ανεβαίνει γρήγορα τα σκαλοπάτια της ιεραρχίας στον οθωμανικό στρατό και τον στέλνουν εναντίον του Ναπολέοντα στην Αίγυπτο. Αυτό είναι το πρώτο ταξίδι στο πεπρωμένο του. Με την επιστροφή του στην Καβάλα ασχολείται παράλληλα και με το εμπόριο του καπνού. Η Υψηλή Πύλη που έχει ήδη εκτιμήσει τις στρατιωτικές του δυνατότητες, τον ξαναστέλνει στην Αίγυπτο για την καταστολή της εξέγερσης των Μαμελούκων. Νικά και ανακηρύσσεται Βαλής της Αιγύπτου, αντιβασιλιάς δηλαδή. Μέσα σε λίγα χρόνια μόνο θα καταφέρει να αναδιοργανώσει το κράτος σε όλους τους τομείς εισάγοντας στη χώρα νέες ευρωπαϊκές δομές. Η δυναστεία του θα βασιλεύσει στη γη του Νείλου για περισσότερα από εκατόν πενήντα χρόνια· τελευταίος της απόγονος, ο βασιλιάς Φαρούκ. Το 1824 ο σουλτάνος ξαναζητάει τη βοήθεια του για να καταστείλει την επαναστατημένη Πελοπόννησο. Και έτσι ο γιος του, ο περιβόητος Ιμπραήμ βρίσκεται αντιμέτωπος με τον Παπαφλέσσα στα Δερβενάκια.
Ο Μοχάμετ Άλι Πασάς δεν επέστρεψε ποτέ στην γενέθλια γη, την Καβάλα, αν και του είχε παραχωρηθεί μαζί με την Θάσο από τον σουλτάνο. Υπήρχε όμως πάντα στη σκέψη του. Κάποια στιγμή αποφασίζει να κάνει μια μεγάλη δωρεά. Το ερώτημα που τίθεται είναι: λιμάνι ή σχολείο; Οι κάτοικοι της πόλης ζητάνε σχολείο. Και έτσι η Καβάλα αποκτά το γνωστό σήμερα ως Ιμαρέτ, ένα θρησκευτικό και εκπαιδευτικό κέντρο μεγάλης ακτινοβολίας, από την ίδρυσή του το 1817 και καθ' όλη τη διάρκεια του 19ου αιώνα. Στις αρχές του 20ου αιώνα μετατράπηκε σε πτωχοκομείο για όλους τους αναξιοπαθούντες της πόλης, ανεξαρτήτως θρησκεύματος.
Σε μια κτητορική του επιγραφή σημειώνεται: "να είναι αθάνατο, όσο ο εννιάθολος ουρανός". Μετά την μικρασιατική καταστροφή, στα κελιά του βρήκαν καταφύγιο εκατοντάδες πρόσφυγες, οι τελευταίοι των οποίων αποχώρησαν από εδώ το 1967. Οι χώροι του κατά καιρούς χρησιμοποιήθηκαν ως καφενείο και ταβέρνα. "Έβλεπα το κτίριο να κλαίει" μου λέει η Άννα Μισιριάν και συνεχίζει την διήγησή της για την απόκτησή του, μια μικρή οδύσσεια, καθώς το Ιμαρέτ (όπως και το σπίτι του Μοχάμετ Άλι) αποτελεί περιουσία του Αιγυπτιακού κράτους. Από τη στιγμή που η εκμετάλλευσή του πέρασε στα χέρια της, μέσα σε δυο χρόνια, έγινε το θαύμα της αποκατάστασης και της μετατροπής του σε ξενοδοχείο.
μουσική... δωματίου
Μαγευτικό ως σκηνικό, μοναδικό ως αρχιτεκτονικό οικοδόμημα, υποβλητικό με το βάρος της ιστορίας του και πολυτελές μέσα στην απλότητά του: το Ιμαρέτ πρέπει να το ζήσεις για να αντιληφθείς όλη του τη χάρη. Κάποιος μπορεί να το δει απλώς ως ένα υπερπολυτελές ξενοδοχείο. Προσωπικά ένιωσα σαν να έμπαινα σε μοναστήρι. Σιώπησα στον ντερσανέ, την κεντρική αίθουσα διδασκαλίας που μοιάζει με τζαμί^ εδώ, κάτω από τον υποβλητικό θόλο, θα στήνονται εκθέσεις και θα φιλοξενούνται εκδηλώσεις. Περπάτησα αλαφροπατώντας κάτω από τις στοές -και όχι μόνο από σεβασμό στους υπόλοιπους πελάτες. Απόλαυσα την καλύτερη βεράντα (δίπλα στο δωμάτιο 28) του ξενοδοχείου, χαζεύοντας τους υπαλλήλους του Ιμαρέτ που κινούνταν αθόρυβα σαν ξωτικά φτιάχνοντας τους κήπους (η καλύτερη μου στιγμή να τους παρακολουθώ να ανάβουν τα λευκά κεριά στα εκατοντάδες φανάρια των στοών, φως που του χαρίζει μια απόκοσμη διάσταση). Βούτηξα στην εσωτερική πισίνα με τις ψηφίδες και ένιωσα σαν να κολυμπάω στην καρδιά του κτιρίου. Ξεναγήθηκα στο χώρο του χαμάμ και υποσχέθηκα στον εαυτό μου να ξαναγυρίσω μόλις αρχίσει να λειτουργεί στα μέσα Οκτώβρη. Λάτρεψα τον οθωμανικό κήπο (σ' αυτόν έχουν πρόσβαση οι περισσότερες σουίτες). Ήθελα περισσότερο χρόνο (ας όψεται το ρεπορτάζ…) για να αφιερώσω στην ιεροτελεστία του πρωινού - χαμογέλασα με την έκπληξη του Γερμανού τουρίστα στο διπλανό τραπέζι όταν είδε μαζί με τον καφέ του να φτάνει σε δίσκο και η γερμανική του εφημερίδα. Κι ύστερα, δημοσιογραφική αδεία, είχα την τύχη να ξεναγηθώ σε όλα τα δωμάτια που δεν φιλοξενούσαν κόσμο. Όλα θολοσκέπαστα, αλλά διαφορετικά μεταξύ τους σε μέγεθος και εσωτερική διαρρύθμιση, "ανοίγουν" στα περίκλειστα αίθρια-αυλές, έχουν παράθυρα (και κάποια ελάχιστα δική τους βεράντα) με πανοραμική θέα προς τη θάλασσα και την πόλη της Καβάλας. Οι κομψοί θόλοι τόσο των δωματίων όσο και των κυρίως χώρων, επενδυμένοι εξωτερικά με φύλλα μολύβδου, είναι το σήμα κατατεθέν του Ιμαρέτ. Ξύλινα πατώματα, υπέροχα αναπαυτικά κρεβάτια, σεντόνια που σε χαϊδεύουν, στρογγυλές μπανιέρες που παραπέμπουν σε Ανατολή, μπακιρένιοι ή μαρμάρινοι νιπτήρες, φωτιστικά που μοιάζουν με καντηλέρια, καλλυντικά Βulgari στο μπάνιο και οικολογικά σαπούνια, κόκκινα τριαντάφυλλα στα βάζα και ένα λευκό τριανταφυλλάκι πάντα στο νιπτήρα…
Κάθε δωμάτιο και μια έκπληξη. Το 5 έχει το μεγαλύτερο θόλο και μάλιστα επιζωγραφισμένο. Η σουίτα νούμερο 3 σε παραπέμπει στις Χίλιες και μια Νύχτες με το κρεμαστό καντηλέρι, το καμπυλωτό τζάκι και την στρογγυλή μπανιέρα μέσα στο υπνοδωμάτιο. Από το κρεβάτι του 31 έχεις την καλύτερη θέα στους θόλους -χαλάλι τα λίγα τετραγωνικά του. Αντίθετα, η προεδρική σουίτα, το νούμερο 2, απλώνεται σε δύο επίπεδα, αλλά δεν στερείται καθόλου θαλπωρής -αντιθέτως το μεγαλύτερο της θέλγητρο είναι το τζάκι δίπλα στο κρεβάτι. Α, και κάτι ακόμα. Εγώ είδα το ξενοδοχείο ντυμένο στα καλοκαιρινά του. Από τον Οκτώβριο φοράει τα χειμωνιάτικα (χειροποίητα χαλιά, διακριτικά βελούδα, τζάκια αναμμένα). Το Ιμαρέτ κάνει επιτέλους ταξιδιωτικό προορισμό την Καβάλα.
INFOImaret, 2510/620151, www.imaret.com Τιμή δίκλινου από 300 ευρώ. Πρωινό 20 ευρώ. Δεν δέχεται παιδιά κάτω από 12 χρόνων.
48 ώρες στην Καβάλα
Η Καβάλα έχει τη φήμη της όμορφης. Αν την κοιτάξεις με συμπάθεια θα καταλάβεις το γιατί. Υπήρξε πόλη-σταρ, η Μέκκα του καπνεμπορίου. Και μια σταρ όσο κι αν έχει "τσαλακωθεί", φέρει πάνω της τα παλιά σημάδια ομορφιάς που την κάνουν να ξεχωρίζει. Άνθισε το 19ο αιώνα και πολύ γρήγορα από ένα μικρό χωριό έγινε μεγαλούπολη αναπτύσσοντας μια μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα ποιότητα ζωής. Η αλλοτινή ευημερία έχει αφήσει τα σημάδια της στα κτίρια, στους ανθρώπους στις συμπεριφορές. Και είναι αναγνωρίσιμη ακόμα και πίσω από τους τσιμεντένιους όγκους των πολυκατοικιών που πνίγουν την σύγχρονη Καβάλα. Την είδαμε λοιπόν με συμπάθεια και σας προτείνουμε τα σημεία εκείνα, που μαζί με την εμπειρία του Ιμαρέτ, θα κάνουν το ταξίδι σας εδώ αξέχαστο.
Ίσως η αναμόρφωση του Ιμαρέτ να ανοίξει νέους δρόμους. Η Παναγία θα μπορούσε να γίνει στολίδι πραγματικό για την Καβάλα: Μια πινελιά φροντίδας, με άποψη, θα μετατρέψει τα κουτουκάκια και τα μπαράκια της περιοχής σε νησίδες αισθητικής, αλλά και ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τον επισκέπτη. Στην μικρή διαμορφωμένη πλατεία της Παναγιάς θα δείτε το σπίτι του Μοχάμετ Αλι (από τα ελάχιστα στον ελλαδικό χώρο στο οποίο διασώζεται η χωριστή διάταξη των διαμερισμάτων των ανδρών και των γυναικών), που αυτή την εποχή αναστηλώνεται και θα λειτουργήσει ως ρεστοράν από την Άννα Μισιριάν.
BOX- Βιβλίο
Ένα βιβλίο που σας εισάγει με τον καλύτερο τρόπο στην πόλη της Καβάλας είναι αυτό του Διαμαντή Αξιώτη "Καβάλα", από τη σειρά των εκδόσεων Μεταίχμιο "Μια πόλη στη λογοτεχνία". Με την επιμέλεια του Καβαλιώτη συγγραφέα έχουν συγκεντρωθεί κείμενα των σημαντικότερων Ελλήνων πεζογράφων, στα βιβλία των οποίων αναφέρεται η Καβάλα: Ανάμεσα τους ο Παπαδιαμάντης, η Μάρω Δούκα, ο Βασίλης Βασιλικός, ο Μένη Κουμανταρέας, ο Γιώργος Χειμωνάς, αλλά και ξένοι περιηγητές. Ένα βιβλίο που με βοήθησε να δω την Καβάλα μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνιές. Ο Διαμαντής Αξιώτης έχει εκδώσει επίσης το βιβλίο "Το ελάχιστον της ζωή μου" (εκδόσεις Κέδρος), που αναφέρεται στη ζωή του Μοχάμετ Άλι, ιδρυτή του Ιμαρέτ.