Τη χρονιά που μας άφησε, ήταν κάποιες πολύ συγκεκριμένες τάσεις που έκαναν την εμφάνισή τους στο ταξιδιωτικό γίγνεσθαι ή ενίσχυσαν περαιτέρω τη θέση τους σε αυτό: Η υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης σαν βοήθεια για το ταξίδι, οι πολυτελείς διαδρομές με τρένο, τα blending προορισμού-συναυλίας, οι πιο γρήγορες πτήσεις, ο αστροτουρισμός. Κάποια από τα travel trends του 2025 έρχονται λοιπόν να διαδεχθούν/προστεθούν στα προαναφερθέντα.
Luxury travel σε άνθιση
Τα πολυτελή ταξίδια γνωρίζουν άνθιση, καθώς οι νεότερες γενιές επιλέγουν να ξοδεύουν περισσότερα και να αναζητούν αντίστοιχες εμπειρίες στον προορισμό τους. Πρόκειται για ένα γκρουπ ταξιδιωτών που έχει την άνεση να ξοδεύει αρκετά για ειδικές περιστάσεις, που προτιμά την επώνυμη πολυτέλεια και, κυρίως, απαιτεί και αναζητά διαρκώς αξία αντίστοιχη για τα χρήματά του. Είναι επίσης μία κατηγορία από travelers που εκτιμά τα προγράμματα επιβράβευσης και τους 'πόντους'/benefits που έχει από αυτά. Η εταιρεία McKinsey μάλιστα προβλέπει ότι το 'σπορ' θα αυξηθεί σε τζίρο (ξεπερνώντας τα 390 δισεκατομμύρια) μέχρι το 2028.
Παρακαμπτήριες διαδρομές αντί για εναλλακτικές
Το έχεις δει σε λίστες, ίσως να το έχεις κάνει: "Προτίμησε τη Ρεμς από το Παρίσι, τη Γένοβα απέναντι στη Βενετία, τη Φουκουόκα αντί για το Τόκιο". Η λιγότερο επισκέψιμη εναλλακτική λύση ως σημείο διαμονής είναι τόσο... 2024. Τα δοκιμασμένα σημεία-προορισμοί θα εξακολουθήσουν να προσελκύουν τους ταξιδιώτες. Αλλά πάντοτε μπορείς να βρεις χρόνο για μια επιπλέον στάση πριν, μετά ή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, κάτι που αναμένεται να παίξει πολύ φέτος. Δε θα μείνεις λοιπόν όλες τις ημέρες στη Μαδρίτη αλλά θα πεταχτείς και μια βόλτα στο Τολέδο. Δε θα ξοδέψεις μια εβδομάδα στη Βιέννη αλλά θα πας να δεις τι συμβαίνει και στη Μπρατισλάβα.
Δεν είναι μόνο κάτι λογικό στην ευρύτερη προσπάθεια να ξεφύγεις από τα πλήθη, αλλά σημαίνει επίσης ότι βλέπεις περισσότερα στο ίδιο ταξίδι - γεγονός που εξοικονομεί χρήματα. Στοιχεία της Expedia μάλιστα δείχνουν πως το 63% των πελατών της είναι πολύ πιθανό να επισκεφθεί κι έναν "προορισμό παράκαμψης" στο επόμενο ταξίδι του.
Γυναικεία υπόθεση
Μπορεί να ακούγεται σαν στίχος της Taylor Swift, αλλά τα ταξίδια σήμερα είναι... "all about the girls". Πράγματι, η κυριαρχία των γυναικών στα ταξίδια είναι τόσο εκπληκτική. Σύμφωνα με πρόσφατο report της Condor Ferries, το 64% των ταξιδιωτών παγκοσμίως είναι γυναίκες, με τις εκτιμήσεις για το άμεσο μέλλον να κάνουν λόγο για αύξηση του ποσοστού αυτού. Για παράδειγμα, ο μέσος ταξιδιώτης στις ΗΠΑ έχει το προφίλ μιας γυναίκας 45-50 ετών. Περίπου το 75% αυτών επιλέγουν πολιτιστικά, περιπετειώδη ή φυσιολατρικά ταξίδια.
Ταξίδι και σπορ
Πρόκειται για μία τάση που έρχεται σε συνέχεια των όσων συνέβησαν το 2024 (βλέπε Ολυμπιακοί Αγώνες στο Παρίσι και EURO στη Γερμανία). Ο αθλητισμός και τα σημαντικά γεγονότα στο εξωτερικό επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι ταξιδιώτες -ιδιαίτερα οι νεότεροι- εξερευνούν έναν προορισμό.
Οι τάσεις της Skyscanner ανέφεραν ότι το 29% των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών που συμμετείχαν στην έρευνά της σχεδιάζουν να ταξιδέψουν είτε στο εσωτερικό είτε στο εξωτερικό για να δουν ένα αθλητικό γεγονός το 2025, με κίνητρα την "ψυχαγωγία", τον "ενθουσιασμό" και την "κοινότητα". Δεν πρόκειται όμως μόνο για τις στιγμές εντυπωσιασμού αλλά και για πρακτικά ζητήματα: Το 45% των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών επιθυμούν να εξερευνήσουν ένα νέο μέρος τρέχοντας ή κάνοντας ποδήλατο.
Οι low-budget αεροπορικές θα κάνουν την αντεπίθεσή τους
Ξέρω, ξέρω. Όλοι έχουν μια δυσάρεστη εμπειρία που τους οδήγησε να πουν πως δε θα πετάξουν ποτέ ξανά με κάποια από τις γνωστές -ή όχι και τόσο γνωστές- low-fare αεροπορικές εταιρείες. Προβλέπω πως θα το ξανακάνουν. Κι αυτό γιατί υπάρχουν λόγοι. Οι τιμές-ευκαιρίες σε αεροπορικά εισιτήρια ήταν μειωμένες το προηγούμενο δίμηνο παγκοσμίως, καθώς ο επίμονος πληθωρισμός συνέχισε να δημιουργεί κενά αέρος στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται πάνω από τα σύννεφα. Κάτι που με τη σειρά του οδήγησε σε αύξηση τον δείκτη τιμών καταναλωτή.
Παρόλα αυτά, μερικές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους κράτησαν τα πράγματα σε σχετικά τίμια επίπεδα. Ως αποτέλεσμα, οι ταξιδιώτες να τους δίνουν ευκαιρίες ακόμη κι αν πρόκειται να πετάξουν μόλις μία φορά με αυτές. Βοηθά επίσης το γεγονός πως πια έχουν χαμηλότερο ποσοστό ακύρωσης πτήσεων στο industry.
JOMO
"Τι είναι πάλι αυτό;", πιθανότατα αναρωτιέσαι. Σίγουρα όμως γνωρίζεις τι ακριβώς σημαίνει FOMO (fear of missing out). Το JOMO είναι το ακριβώς αντίθετο (joy of missing out) και μάλιστα φαίνεται να βρίσκει εφαρμογή στο ταξιδιωτικό σύμπαν. Mια σχετικά απλή αλλαγή νοοτροπίας θα μπορούσε να διαμορφώσει το επόμενο ταξίδι σου. Το Jomo travel -η χαρά της απουσίας- συνιστά ένα είδος "ήπιου ταξιδιού" που βαδίζει δίπλα στο πιο δημοφιλές κίνημα του "slow travel". Δεν έχει να κάνει τόσο με τον ρυθμό που βλέπεις ένα μέρος όσο με το να κάνεις λιγότερα, να αισθάνεσαι περισσότερα και να βυθίζεσαι στην εμπειρία, στους ανθρώπους που συναντάς αλλά και σε αυτούς με τους οποίους είσαι μαζί.
Γιατί θα έχει σημασία το 2025; Δεδομένου ότι ο υπερτουρισμός εξακολουθεί να αποτελεί ζήτημα και πολλά μέρη δυσκολεύονται να διαχειριστούν τις ανάγκες τόσο των ντόπιων όσο και των τουριστών, τα εν λόγω ταξίδια μπορούν να βοηθήσουν στον επαναπροσανατολισμό της πυξίδας, (και) σαν μέρος μιας ευρύτερης τάσης ευεξίας. Ίσως και μια απάντηση στις μεταβαλλόμενες, όλο και πιο απαιτητικές ζωές μας.
Μια νέα αυγή για τον οινοτουρισμό
Είναι γνωστό πως οι ταξιδιώτες επισκέπτονται εδώ και καιρό οινοπαραγωγικές περιοχές, σε εξορμήσεις που είναι τόσο απολαυστικές όσο και εκπαιδευτικές, γεμάτες γευσιγνωσίες, περιηγήσεις σε οινοποιεία, τοπία αμπελώνων και αγορές αναμνηστικών που αξίζουν. Ωστόσο, πέρα από τις γνωστές και μη εξαιρετέες αγορές-προορισμούς (λέγε με Μπορντώ, Τοσκάνη, Ντούρο κλπ), θα αυξηθεί η περιέργεια για λιγότερο γνωστούς και αναδυόμενους οινοπαραγωγικούς τόπους που έχουν κάτι να πουν. Και η κίνηση προς αυτούς, επίσης.
Προσβάσιμη περιπέτεια
Πρόκειται για μία τάση που επικεντρώνεται στο να καταστήσει τις υπαίθριες περιπέτειες -από το σκι και την πεζοπορία μέχρι το καγιάκ, το ράφτινγκ και την ορεινή ποδηλασία- προσβάσιμες σε όλους, με την άρση τόσο των φυσικών όσο και των συμπεριφορικών εμποδίων καθώς και με ειδικά προσαρμοσμένο εξοπλισμό και περισσότερο inclusive tour operators.
Εντός του 2025, η πρόσβαση σε 'ταξίδια περιπέτειας' θα αποτελέσει ακρογωνιαίο λίθο του outdoor industry με γνώμονα την κοινωνική ζήτηση για συμμετοχικότητα και την αυξανόμενη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών με προβλήματα κίνησης. Εταιρείες όπως η Rocky Mountain Adaptive και η Bowhead έχουν πρωτοπορήσει στον προσαρμοστικό εξοπλισμό και τις καθοδηγούμενες εμπειρίες, αποδεικνύοντας ότι οι περιπέτειες μπορούν να ανήκουν σε όλους.
Ακολούθησε το Αθηνόραμα στο Facebook και το Instagram.