Ζήτημα ημερών είναι πλέον να πέσουν οι υπογραφές μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την παραχώρησης Αττικής Οδού, καθώς σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, την Πέμπτη αναμένεται η υπογραφή της νέας σύμβασης.
Από εκεί και έπειτα θα ακολουθήσει ένα διάστημα μερικών μηνών ώστε να γίνει το handover στον νέο παραχωρησιούχο και από τις 6 Οκτωβρίου, που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση, αναμένεται να μειωθούν τα διόδια από τα 2,8 στα 2,5 € για τα ΙΧ όπως είχε δηλώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο ύστερα από το καλοκαίρι.
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιεί διαρκώς συσκέψεις στις οποίες συμμετέχουν το ΤΑΙΠΕΔ που διενήργησε το διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος που είναι η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με στόχο να καλυφθεί το κενό των πέντε μηνών έως ότου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναλάβει τη λειτουργία και διαχείριση του οδικού άξονα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, προκρίνεται η λύση της συνέχισης της διαχείρισης της Αττικής Οδού από τις Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ έως και το Φεβρουάριο του 2025. Θα πρόκειται για μία οιωνεί απευθείας ανάθεση με το σχήμα να αμοίβεται ή ενα σταθερό ποσό ή ανάλογα με τα οχηματοχιλιόμετρα που θα καλυφθούν στο διάστημα αυτό. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, πάντως, το σύνολο των διοδίων ή μέρος τους θα προστίθεται στα ταμεία του κράτους για το ενδιάμεσο διάστημα.
Τυπικά, για τους πέντε αυτούς μήνες η Αττική Οδός θα "γυρίσει" στο Δημόσιο και πιο συγκεκριμένα στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά έχει ήδη γίνει ξεκάθαρο ότι δεν είναι σε θέση να αναλάβει τον οδικό άξονα έως ότου να γίνει το handover.
Υπενθυμίζεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έδωσε πριν από έναν ακριβώς χρόνο, δηλαδή στις 7 Σεπτεμβρίου του 2023, την προσφορά-ρεκόρ των 3,27 δισ. € για να αναλάβει την Αττική Οδό για τα επόμενα 25 έτη επικρατώντας των Mytilineos-Vinci, Abertis, Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Meridiam, Macquarie-Όμιλος Κοπελούζου, και Intrakat-Briza-Rubicone.
Οι νέες τιμές στα διόδια σε όλη την Ελλάδα
Εκτός από τη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό έρχονται και άλλες αλλαγές στις τιμές των διοδίων και πιο συγκεκριμένα στην Εγνατία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, ενώ σχετικά με την Αττική Οδό αξίζει να αναφερθεί ότι ύστερα από την πρώτη πενταετία οι τιμές θα ανέβουν.
Αναλυτικότερα, αυτές μπορούν να φτάσουν το 2030 έως και τα 3,25 € για τα ΙΧ σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί ο κυκλοφοριακός κορεσμός του οδικού άξονα στις ώρες αιχμής, ενώ τις υπόλοιπες ώρες οι τιμές θα μειώνονται έτσι ώστε η μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 2,5 €. Για αυτό το λόγο οι τιμές των διοδίων θα αυξηθούν από τις 07:00 έως τις 09:00 και από τις 16:00 έως τις 18:00 από το 2030.
Όσον αφορά την Εγνατία Οδό, η σύμβαση για την οποία υπεγράφη στα τέλη του περασμένου Μαρτίου με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis. Η σύμβαση αναμένεται να κυρωθεί από τη Βουλή εντός του φθινοπώρου, αλλά πρέπει να λυθούν κάποια διαδικαστικά όπως το τελικό τίμημα, καθώς αυτό το 2021 που είχε γίνει ο διαγωνισμός είχε οριστεί στο 1,5 δισ. € και μειώθηκε στο 1,3 δισ. € λόγω των αλλαγών στο οικονομικό περιβάλλον από το καλοκαίρι του 2021 έως τον Μάρτιο του 2023 και των έργων που χρειάζονται για την ποιότητα του αυτοκινητόδρομου.
Σχετικά με τις τιμές των διοδίων αυτές έχουν αυξηθεί από τα 0,02 στα 0,04 €, ενώ προβλέπεται και νέα αύξηση στο μέλλον.
Ο τρίτος αυτοκινητόδρομος στον οποίο θα έχουμε αλλαγές στις τιμές των διοδίων και πιο συγκεκριμένα μείωση είναι το τμήμα Μαλιάκος-Κλειδί του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου που διαχειρίζεται η κοινοπραξία Hochtief-Vinci-Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ. Αυτές θα ισχύουν από την 1η Οκτωβρίου του 2023 έως και τη 31η Δεκεμβρίου 2025 ανέρχονται στο 7% για τα βαρέα οχήματα και μέχρι 17% για τα ελαφρά οχήματα, δεδομένου ότι θα συνδυαστούν όλες οι εκπτώσεις με τη χρήση πομποδέκτη.
Αυτό συμβαίνει καθώς προ ημερών ολοκληρώθηκε η διαδικασία αναχρηματοδότησης του παραχωρησιούχου με τα οφέλη για το ελληνικό κράτος να φτάνουν στα 14,2 εκατ. € από τον επιμερισμό.
Πηγή: thetoc.gr