«Μοριάς 21»: Στα μέρη της Πελοποννήσου μυρίζει το μπαρούτι της Επανάστασης

Το πιο εκτενές πρόγραμμα για την επετειακή χρονιά τρέχει εκεί όπου άναψε η σπίθα της ανεξαρτησίας και προτείνει είκοσι μία διαδρομές για να «βιώσεις την ιστορία ταξιδεύοντας». Κάναμε μια βόλτα και μεταφέρουμε εντυπώσεις.

«Μοριάς 21»: Στα μέρη της Πελοποννήσου μυρίζει το μπαρούτι της Επανάστασης

Μέσα στα αγέρωχα τείχη του Νιόκαστρου στην Πύλο, υπάρχει ένα πλάτωμα πλάι στο ναό –άλλοτε τζαμί– του Σωτήρος, απ’ όπου προσφέρεται γενναιόδωρα η θέα στην ομορφιά του κόλπου, έως τα απομεινάρια του Παλαιόκαστρου απέναντι και την ξερική Σφακτηρία στ’ αριστερά. Παίρνοντας μια βαθιά ανάσα, φαντάζεσαι την ατμόσφαιρα θολή απ’ το μπαρούτι και την επιφάνεια του νερού γεμάτη συντρίμμια, κατάρτια και σώματα νεκρά ή απελπισμένα.

Ήταν ένα φθινοπωρινό μεσημέρι του 1827, όταν μέσα σε λίγες ώρες ο πολυάριθμος στόλος των Τουρκοαιγυπτίων εξοντώθηκε απ’ τα ιστιοφόρα των Μεγάλων Δυνάμεων στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου, γλιτώνοντας την Ελληνική Επανάσταση από ένα άδοξο φινάλε. Ο αέρας του Ιμπραήμ κόπηκε ύστερα από τρία χρόνια επέλασης, κατά τα οποία είχαν δοθεί πολύ σκληρές μάχες, όπως στο Μανιάκι ή στο ύψωμα της Δραμπάλας με το στρατό του Κολοκοτρώνη ταμπουρωμένο στον απόκρημνο λόφο. Οι κόγχες θαρρείς ακόμη «αχνίζουν»…

«Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να γνωρίσεις την ιστορία, παρά βιώνοντας και ταξιδεύοντας», υπογραμμίζει η Σοφία Αντωνιάδου, CEO και συνιδρύτρια της εταιρείας Discover Greek Culture. Τον Οκτώβριο του 2020 ξεκίνησαν να δουλεύουν εντατικά πάνω σε ένα όραμα που είχε το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου: με όχημα τα γεγονότα των επαναστατικών χρόνων, να διαμορφωθεί ένα πρόγραμμα πολιτιστικού τουρισμού επ’ αφορμή της επετείου, το οποίο θα συνδέει ως αλυσίδα όλη την Πελοπόννησο.

Έτσι γεννήθηκε το «Μοριάς 21» με πυρήνα την ομώνυμη ιστοσελίδα, η οποία έκανε launch στα μέσα της χρονιάς, αρχίζοντας να μετρά στο διαδικτυακό της καντράν ταξιδιώτες που έχουν όρεξη να γευτούν την ιστορία άμεσα, βιωματικά, χωρίς να παιδεύονται με τη βιβλιογραφία και την τραχιά γλώσσα του Μακρυγιάννη.

«Μοριάς 21»: Στα μέρη της Πελοποννήσου μυρίζει το μπαρούτι της Επανάστασης - εικόνα 1
«Μοριάς 21»: Στα μέρη της Πελοποννήσου μυρίζει το μπαρούτι της Επανάστασης - εικόνα 2
Μια πέτρινη πυραμιδοειδής στήλη δεσπόζει ως μνημείο πάνω απ’ το πεδίο μάχης στο Μανιάκι.

Το δύσκολο τούτο έργο ανέλαβε ο Γιώργος Φήταμ απ’ τη βραβευμένη εταιρεία τουρισμού. Ανατρέχοντας στα πολύτομα απομνημονεύματα και τις πιο αξιόπιστες πηγές της περιόδου, όπως ο Μιχαήλ Σακελλαρίου και φυσικά ο Βακαλόπουλος, κατέληξε σε δέκα εμβληματικές τοποθεσίες-ορμητήρια, που σχηματίζουν τη ραχοκοκαλιά του προγράμματος, δηλαδή τις διαδρομές.

Είκοσι μία στο σύνολο, σχεδιασμένες σε τριήμερα, τετραήμερα και πενθήμερα, οι προτεινόμενες εξορμήσεις εκκινούν από τα ανυποχώρητα προπύργια της Μάνης, απ’ την καστροπολιτεία της Μονεμβασιάς και του Ακροκόρινθου, όπου πρώτη φορά υψώθηκε γαλανόλευκη σημαία, απ’ την Πύλο, την Τρίπολη με την αιματοβαμμένη άλωση, το Ναύπλιο του Καποδίστρια και, φυσικά, την πρωταγωνίστρια της ανεξαρτησίας, την Καλαμάτα, που απελευθερώθηκε χωρίς να πέσει τουφεκιά. «Οι διαδρομές προσφέρονται με τέτοιο τρόπο ώστε να μη χρειάζεται ξεναγός», εξηγεί ο ίδιος, «με μια ματιά στις σημειώσεις του χάρτη, ο επισκέπτης μπορεί να ταξιδέψει στο χρόνο και να φανταστεί τα γεγονότα να εκτυλίσσονται μπροστά του».

«Μοριάς 21»: Στα μέρη της Πελοποννήσου μυρίζει το μπαρούτι της Επανάστασης - εικόνα 3
Το αναστηλωμένο κτίριο-μουσείο των Κολοκοτρωναίων στο Λιμποβίσι είναι γεμάτο λάβαρα και όπλα.

Όλα τα κείμενα και το στίγμα των διαδρομών εγκρίθηκαν απ’ το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που η ομάδα απευθύνθηκε στους ντόπιους για να ακούσει τις ιστορίες που διασώζονται από στόμα σε στόμα. Ο όγκος των πληροφοριών συμπυκνώθηκε σε λίγες μόνον αράδες για να σε συντροφεύουν ως αφήγηση.

Επί του πρακτέου, περισσότερο ως αφορμή λειτουργεί η ιστοσελίδα για να επεκτείνει κάποιος τα ταξίδια του αυτοσχεδιαστικά – άλλοτε οι διαδρομές ακολουθούν γεωγραφικά τα γεγονότα, όπως την άγρια επέλαση του Ιμπραήμ ή την εκστρατεία του Δράμαλη που απέκρουσε με πανουργία ο Κολοκοτρώνης, άλλοτε ξεφυλλίζουν τις ζωές των αγωνιστών, ανεβάζοντας υψόμετρο για την Άνω Μέλπεια που έβγαλε το «καλύτερο τουφέκι της Μεσσηνίας» (Μητροπέτροβας), το Λιμποβίσι με το λιθόκτιστο σπίτι-μουσείο των Κολοκοτρωναίων και την Πολιανή του Παπαφλέσσα (ο πρόεδρος της οποίας είναι απόγονος του αγωνιστή, κρατώντας ατόφιο το πύρινο βλέμμα), κι άλλοτε έχουν ξεκάθαρη θεματική ανά είδος, όπως συμβαίνει με τα μοναστήρια. Τα περισσότερα εξ αυτών, λόγω της θέσης τους, αποτέλεσαν ορμητήρια ή κρησφύγετα, με το υπόσκαφο Παλαιομονάστηρο Βρονταμά να επιφυλάσσει το υψηλότερο δέος.

Έτσι, γύρω από τα μέρη που αποτέλεσαν προμετωπίδες της Επανάστασης, κρύβονται λιγότερο γνωστοί αλλά ενδιαφέροντες «δορυφόροι». Για παράδειγμα, σε ένα από τα πρώτα πεδία μάχης που πέτυχαν νίκη οι Έλληνες ενάντια στα υπέρτερα οθωμανικά στρατεύματα είναι τα Άνω Δολιανά, ένα μαρμαρόχτιστο σήμερα χωριό μέσα στο πράσινο, όπου σώζεται το λεγόμενο «Ταμπούρι του Νικηταρά», μια οικεία-μουσείο με επαναστατικά και λαογραφικά εκθέματα (επικοινωνία στο 2755360100). Ενώ από την τακτική της «καμένης γης» που εφάρμοσε ο Ιμπραήμ το 1827 σε όλη τη Μεσσηνία, βρίσκοντας ένα «παραθυράκι» στην ανακωχή που επέβαλαν οι Μεγάλες Δυνάμεις, έχουν επιβιώσει 120 υπεραιωνόβιες ελιές κοντά στη Βασιλάδα.

Συγκεκριμένα, τα «δέντρα της Επανάστασης» αποτελούν ξεχωριστό κεφάλαιο της έρευνας του «Μοριάς 21», αφού με οδηγό τους τοπικούς θρύλους κάθε περιοχής εντοπίστηκαν και σηματοδοτήθηκαν 27 επιβλητικά λιόδεντρα, δρύες, μουριές και πλάτανοι, ως σιωπηλοί μάρτυρες των γεγονότων.

«Μοριάς 21»: Στα μέρη της Πελοποννήσου μυρίζει το μπαρούτι της Επανάστασης - εικόνα 4
Στην εκκλησία των Αγίων Αποστόλων στην Καλαμάτα ευλογήθηκε για πρώτη φορά η ελληνική σημαία.

Αλλά δεν είναι μόνον οι ιστορικοί και φυσικοί τόποι, τα λημέρια, τα κάστρα, οι ανδριάντες κι οι αετοφωλιές, όπως αποκαλούσαν τα κλεφτοχώρια. Το πρόγραμμα, προκειμένου να επεκτείνει τη δράση του και να ενωθεί με τις τοπικές κοινωνίες, πυροδότησε μια σειρά επιμέρους πρωτοβουλιών που εξάπτουν την περιέργεια του ταξιδιώτη.

Έτσι, κατά μήκος των διαδρομών, έχουν ξεφυτρώσει υπέροχες τοιχογραφίες με πορτρέτα αγωνιστών απ’ τα αδέρφια Κρέτση (το πρόγραμμα υλοποιήθηκε απ’ την ΑΣΚΤ, με εποπτεία της Ερατούς Χατζησάββα), έχουν τοποθετηθεί νέα ψηφιακής παραγωγής εκθέματα που ζωντανεύουν πίνακες της Επανάστασης, καθώς και παραδοσιακές στολές απ’ την ανεξάντλητη συλλογή της Βικτώριας Καρέλια (εάν βρεθείτε στην Καλαμάτα, επ’ ουδενί μην παραλείψετε μια στάση στο συγκλονιστικό μουσείο της), ενώ σε επιλεγμένα εστιατόρια διαμοιράστηκαν θεματικές συνταγές με την υπογραφή του Λευτέρη Λαζάρου, με έμπνευση από τις πρώτες ύλες της εποχής.

«Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα πολιτιστικού τουρισμού που καθιερώνει την Πελοπόννησο ως προορισμό στη συνείδηση των ταξιδιωτών», αναφέρει ο Ξενοφών Κάππας από πλευράς του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου, το οποίο μέσω του φορέα ανάπτυξης της οικογένειας του Costa Navarino, της ΤΕΜΕΣ Α.Ε., κάλυψε τη γενναία χρηματοδότηση του έργου. «Ο σχεδιασμός ήταν τέτοιος ώστε τα παραδοτέα του προγράμματος, όπως για παράδειγμα τα ψηφιακά εκθέματα και οι τοιχογραφίες, αλλά και όλη η πληροφορία σχετικά με τις διαδρομές ή ακόμη και τα μενού που αναπτύχθηκαν, να διατηρηθούν και να αξιοποιηθούν από τους τοπικούς φορείς και μετά το πέρας της χρονιάς, αποκτώντας έτσι χαρακτήρα “σημείου αναφοράς” για κάθε περιοχή».

Το σύνολο του προγράμματος πρόσφατα εντάχθηκε στο Google Arts & Culture, γεγονός πολύ ελπιδοφόρο για τη διάδοση πέραν της επετειακής χρονιάς, αλλά η αλήθεια είναι ότι, για να αποτελέσει επί της ουσίας μοχλό τουριστικής ανάπτυξης, χρειάζεται περισσότερο υλικό, ενώ ένας αμεσότερος τρόπος μετάδοσης –λ.χ. ηχογραφημένες αφηγήσεις με σύστημα γεωεντοπισμού– αναμφίβολα θα εξυπηρετούσε.

«Μοριάς 21»: Στα μέρη της Πελοποννήσου μυρίζει το μπαρούτι της Επανάστασης - εικόνα 5

Συνδετικοί κρίκοι

Ψηφιακά εκθέματα Μέσα σε αυτόνομους χώρους τύπου black box, οι οποίοι προσγειώθηκαν στο εσωτερικό μουσείων κι άλλων κτιριακών τοπόσημων των διαδρομών, ζωντανεύουν διάσημα φιλελληνικά έργα με προβολή 180 μοιρών και πομπώδη αφήγηση – ένας έξυπνος τρόπος να μεταδώσεις βασικές πληροφορίες.

Παραδοσιακές φορεσιές Δίπλα σε κάθε ψηφιακό έκθεμα έχει τοποθετηθεί προθήκη με τα μέρη της σπονδυλωτής έκθεσης ελληνικών ενδυμασιών «Ο Μοριάς της Ελευθερίας». Πρόκειται για υπέροχα κομμάτια απ’ τη συλλογή του Ιδρύματος Καρέλια, που βγαίνουν για πρώτη φορά απ’ τις αποθήκες.

Τοιχογραφίες αγωνιστών Στο πλαίσιο της δράσης «Τα πρόσωπα της Επανάστασης», ταλαντούχα χέρια από την ΑΣΚΤ ενέταξαν στο σημερινό τοπίο μιας σειράς πόλεων τις μορφές του Παπαφλέσσα, του Νικηταρά, του Καποδίστρια και του Κολοκοτρώνη, μεταξύ άλλων. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν ήδη αγκαλιάσει τα έργα τους.

Πιάτα Λαζάρου Με οδηγό τα υλικά, τις γεύσεις και τις τεχνικές που χρησιμοποιούσαν για να τραφούν καλύτερα με τα λιγοστά μέσα που είχαν στη διάθεσή τους οι επαναστάτες, ο πάντα δημιουργικός Λευτέρης Λαζάρου κατέληξε σε 12 συνταγές, για καθεμία από τις οποίες προτείνει το αντίστοιχο wine pairing ο Κωνσταντίνος Λαζαράκης.

Ευχαριστούμε το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και την «Costa Navarino» για τη φιλοξενία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Ένα απόκοσμο κομμάτι Καππαδοκικής γης στην Κρήτη

Περίπου 35 χλμ. δυτικά των Χανίων, ξεπροβάλλει ένα μνημείο της φύσης, ανάμεσα σε καταπράσινες κοιλάδες. Ένα εξωπραγματικό σύμπλεγμα λοφίσκων, ένα εντυπωσιακό έργο τέχνης της φύσης, που έχει αποτελέσει πεδίο πολλαπλών ερευνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΠΩΛΙΝΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ
16/05/2024

Ο Όμιλος Mitsis πραγματοποίησε εξαγορά 4* ξενοδοχειακού θερέτρου και υπέγραψε 10ετή συμφωνία διαχείρισης 3* ξενοδοχείου στην Κέρκυρα

Πρόκειται για την τρίτη εξαγορά ξενοδοχείου που έχει ολοκληρώσει ο Όμιλος την τελευταία διετία κατόπιν των εξαγορών δύο μονάδων στην Κρήτη το 2022 και την πέμπτη συμφωνία διαχείρισης ακινήτου τον τελευταίο χρόνο κατόπιν συμφωνιών επέκτασής του στην Κρήτη, Σαντορίνη και Χαλκιδική.

Αυτές είναι οι ωραιότερες διαδρομές με αυτοκίνητο στην Πελοπόννησο για καλοκαιρινά drives

Η καλοκαιρινή Πελοπόννησος είναι όπως και κάθε χρόνο ψηλά στην ατζέντα μας.

Η Everty απέκτησε δύο ξενοδοχεία πέντε αστέρων στο νησί της Κέας

Το "Ydor Hotel & Spa" και το "Porto Kea Suites Hotel & Spa", τα οποία πλέον ανήκουν στην Everty και είναι υπό τη διαχείριση της Sandglass Hotels & Villas είναι προς το παρόν τα μοναδικά εν λειτουργία ξενοδοχεία πέντε αστέρων στο νησί.

Περπατήσαμε στο Μπίλιοβο, το ομορφότερο λιθόκτιστο μονοπάτι της Πελοποννήσου

Λίγο έξω από την Καλαμάτα, στην Έξω Μάνη, στα ριζά του Ταΰγετου, βρίσκεται ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα μονοπάτια της Πελοποννήσου με πανοραμική θέα, προσεγγίσιμο κι από τους σχετικά αρχάριους περιπατητές, ακόμη και σε μονοήμερη εκδρομή.

Λέρος: Αναδεικνύονται και συντηρούνται βυζαντινά μνημεία του νησιού

Πρόκειται για την αρχιτεκτονική μελέτη αποκατάστασης και ανάδειξης της Εκκλησίας του Αγίου Πέτρου στον Δρυμώνα, του ζωγραφικού διακόσμου της Εκκλησίας της Αγίας Κιουράς στο Παρθένι και της Εκκλησίας του Αγίου Ζαχαρία, στη Μερικιά.

Drumsheds: Πώς ένα club σ' ένα παλιό ΙΚΕΑ στο Λονδίνο θέλει να αναβιώσει τη νυχτερινή ζωή της αγγλικής πρωτεύουσας

Το φιλόδοξο Drumsheds, το μεγαλύτερο, πλέον, club venue του Ηνωμένου Βασιλείου δανείζεται τη rough αισθητική του ΙΚΕΑ και μετατρέπεται σ’ ένα μουσικό παράδεισο γι’ αυτούς που προτιμούν να ιδρώνουν πάνω στην πίστα, από το να ξεποδαριάζονται στους διαδρόμους του, ψάχνοντας τον πιο βολικό καναπέ.