Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια;

Ο ιδρυτής της K-Gold Temporary Gallery μας μιλά για την έκθεση «Ξύπνησα με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια» και τη δική του Λέσβο.

Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια;

Με αφορμή την φετινή έκθεση «Ξύπνησα με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια» στη Λέσβο, ο Νικόλας Βαμβουκλής μας μίλησε για την ιδιαίτερη πατρίδα του, την πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης K-Gold Temporary και την επιθυμία του να γνωρίσει και η περιφέρεια τη σύγχρονη τέχνη.

Ο Νικόλας Βαμβουκλής κατάγεται από τη Μυτιλήνη και είναι απόφοιτος Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και Χορού από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Με μεταπτυχιακές σπουδές στις Εικαστικές Τέχνες και την Επιμέλεια στο NΑΒΑ Milano, ίδρυσε το 2014 την K-Gold Temporary Gallery, μια νομαδική πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης. Στόχος της είναι να φέρει το ευρύ κοινό σε επαφή με τον σύγχρονο πολιτισμό, ενεργοποιώντας εναλλακτικούς χώρους όπου καλλιτέχνες και επιμελητές διευρύνουν την έρευνα και την πρακτική τους.

Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια; - εικόνα 1
Νικόλας Βαμβουκλής ©Shek Po Kwan 2

Ποιά είναι η ιδέα πίσω από τη φετινή έκθεση «Ξύπνησα με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια»;

Η φετινή μας έκτη συνεχόμενη έκθεση βασίζεται στο wunderkammer. Θέλαμε να γεμίσουμε μια άδεια κατοικία και να γίνει το τέλειο σκηνικό για την παρουσίαση διαφόρων μεθόδων χαρτογράφησης, συλλογής και αρχειοθέτησης στην καλλιτεχνική πρακτική. Έτσι, ένα νεοκλασικό κτήριο στο χωριό της Αγίας Παρασκευής στη Λέσβο γεμίζει -σαν ένα άλλο δωμάτιο των θαυμάτων- με θραύσματα της κοινωνίας. Με αντικείμενα και έργα που θα επιλέγαμε να σώσουμε.

«Ξύπνησα με το μαρμάρινο τούτο κεφάλι στα χέρια που μου εξαντλεί τους αγκώνες και δεν ξέρω πού να τ’ ακουμπήσω. Έπεφτε το όνειρο καθώς έβγαινα από το όνειρο έτσι ενώθηκε η ζωή μας και θα είναι πολύ δύσκολο να ξαναχωρίσει.» -Γιώργος Σεφέρης, «Μέμνησο λουτρῶν οἷς ἐνοσφίσθης»

O τίτλος της καλοκαιρινής μας έκθεσης αναφέρεται στο ποίημα του Γιώργου Σεφέρη, που ως σύγχρονη Οδύσσεια διακρίνει τη συνέχεια μεταξύ παρελθόντος και παρόντος και πώς αυτή επιγράφεται τόσο ως προσωπική εμπειρία όσο και ως πολιτισμική μνήμη.

Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια; - εικόνα 2
Bas Jan Ader, Primary time, 1974, Courtesy The Estate of Bas Jan Ader - Mary Sue Ader Andersen & Meliksetian

Ποιά είναι τα πιο ιδιαίτερα έργα της φετινής έκθεσης;

Φέτος, έχουμε μερικές νέες ενδιαφέρουσες αναθέσεις, για παράδειγμα ο Ηλίας Παπαηλιάκης φτιάχνει μια τοιχογραφία, παρεμβαίνοντας στο χώρο του νεοκλασικού, ενώ ο Άδωνης Αρχοντίδης κατασκευάζει ένα συντριβάνι στην αυλή. Στους ξένους καλλιτέχνες ξεχωρίζουν οι ιστορικοί εικαστικοί Joan Jonas και Bas Jan Ader. Το έργο του τελευταίου που παρουσιάζεται είναι ένα φιλμ, που εστιάζει στο χέρι του καλλιτέχνη, ο οποίος προσπαθεί να οργανώσει και να αναδιατάξει ένα μπουκέτο, αφήνοντας μόνο κίτρινα, κόκκινα και μπλε λουλούδια.

Συνολικά στην έκθεση συμμετέχουν είκοσι Έλληνες και ξένοι εικαστικοί και φωτογράφοι. Συγκεκριμένα συμμετέχουν οι εικαστικοί καλλιτέχνες Joan Jonas, Ηλίας Παπαηλιάκης, Virginia Russolo, Bas Jan Ader, Guendalina Cerruti, Χρήστος Δεληδήμος, Anna Franceschini, Louis De Belle, Jonathas de Andrade, Ørjan Amundsen, Ευγενία Βερελή, Petter Solberg, Άδωνης Αρχοντίδης, Sarah Cockings και Harriet Fleuriot. Παράλληλα, κυκλοφορεί και ένας δίγλωσσος κατάλογος και το journal της K-Gold Temporary Gallery με τίτλο «The Wild Ones», όπου συμμετέχουν οι φωτογράφοι Polly Brown, Diego Saldiva, Martin Sekera, Elena Subach, Daniel Everett και Christian Michael Filardo.

Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια; - εικόνα 3
Άδωνης Αρχοντίδης, Bath I, 2018, Courtesy the artist

Η έκθεση βρίσκεται στη Λέσβο. Πώς πιστεύεις ότι η ιστορία του νησιού έχει επηρεάσει τους καλλιτέχνες;

Η Λέσβος είναι ένα νησί με έντονο παρελθόν και ιστορία και αυτό φαίνεται και στο ευρύτερο πλαίσιο της έκθεσης, από τα προϊστορικά ευρήματα του Απολιθωμένου Δάσους, την αρχαιολογία και τη λαϊκή παράδοση μέχρι τη περίφημη συλλογή του Tériade και του πρώτου Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στην Ελλάδα που ιδρύθηκε στο νησί. Επιπλέον, το προσφυγικό επηρέασε την κατάσταση στο νησί, αφού διαδόθηκε μια αρνητική εικόνα και αυτό φάνηκε και από τον πεσμένο τουρισμό.

Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια; - εικόνα 4
Louis de Belle, Besides Faith, 2016, Courtesy the artist

Από το 2014, ξεκινήσαμε να προσπαθούμε να αλλάξουμε αυτή την εικόνα και να δημιουργηθούν νέα πράγματα. Με το δημόσιο να είναι μπλοκαρισμένο και να μην επενδύει σε project που σχετίζονται με τη σύγχρονη τέχνη, εμείς θέλαμε να δώσουμε σταδιακά φωνή σε νέους ανθρώπους. Αν και η K-Gold Temporary Gallery έχει βάση της τη Λέσβο ταξιδεύουμε επιθυμώντας να φέρουμε την τέχνη στην περιφέρεια.

Συχνά δεν υπάρχουν τέτοια ερεθίσματα εκτός των μεγάλων πόλεων και εμείς θέλαμε να το αλλάξουμε αυτό. Ειδικά, η περιφέρεια το χρειάζεται αυτό. Χρειάζεται ελπίδα και θάρρος, ώστε να ξεφύγουν οι καλλιτέχνες στην περιφέρεια από τη λογική ότι δεν μπορούν να κάνουν πράγματα και βρίσκονται στο περιθώριο. Έχοντας αυτό στο μυαλό μας προχωράμε και στις εκθέσεις μας βλέπουμε συνεχώς τη θετική ανταπόκριση του κοινού. Μάλιστα, κάνοντας τις εκθέσεις μας σε εναλλακτικούς χώρους στο νησί, όπου δεν παρουσιάζεται εύκολα τέχνη, το κοινό ανακαλύπτει και κτήρια, όπου υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχε πρόσβαση.

Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια; - εικόνα 5
Ο διατηρητέος Μόλυβος από το κάστρο του χωριού.

Μίλησέ μου για τη δική σου Λέσβο. Ποια είναι τα μέρη που πρέπει να επισκεφτεί ο ταξιδιώτης;

Το νησί έχει μια ιδιαίτερη ομορφιά και συνδυάσει γραφικότητα, ιστορία και πολιτισμό. Στην Αγία Παρασκευή, τη δική μου ιδιαίτερη πατρίδα, αξίζει μια επίσκεψη στο επιβλητικής αρχιτεκτονικής σχολείο. Επίσης, θα πρότεινα μια επίσκεψη στον παραδοσιακό οικισμό του Μολύβου με το μεσαιωνικό κάστρο, τα γραφικά σοκάκια και το λιμανάκι, όπου παντού στα ταβερνάκια βλέπεις κρεμασμένα χταποδάκια.

Must είναι και το Μουσείο Βιβλιοθήκη Tériade, το πρώτο μουσείο μοντέρνας τέχνης στην Ελλάδα, με τη ανεκτίμητη συλλογή του γνωστού εκδότη και τεχνοκριτικού Στρατή Ελευθεριάδη. Αν πάντως, έχει κανείς χρόνο αξίζει να έρθει με το αυτοκίνητό του και να εξερευνήσει όλο το νησί, αφού κρύβει διαμαντάκια.

Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια; - εικόνα 6
Ουζοκαταστάσεις στα ταβερνάκια του νησιού.

Υπάρχει κάποιο παραδοσιακό έδεσμα που αξίζει να δοκιμάσουμε;

Στον κόλπο της Καλλονής δοκιμάστε την περίφημη σαρδέλα, παπαλίνα, που συνδυάζεται υπέροχα με τη συνοδεία του ούζου από το Πλωμάρι, το οποίο προσφέρουμε και εμείς στα εγκαίνια των εκθέσεών μας. Αν πάλι, είστε του γλυκού πρέπει να δοκιμάσετε πλατσέντα, που γίνεται με λάδι, αλεύρι και καρύδι, σιροπιάζεται και πασπαλίζεται με κανέλα.

Παράλληλες εκδηλώσεις

Παρασκευή 9 Αυγούστου στις 8:30 μ.μ.: Πρόγραμμα Χορού
«There's a moose growing out of my back»: Χορογραφία: Julie Rasmussen. Ερμηνεία: Julie Rasmussen, Maren Fidje Bjørnseth, Hilde Ingeborg Sandvold
«JunkDance»: Χορογραφία: Ξένια Κογχυλάκη. Ερμηνεία: Νεφέλη Καδινοπούλου Αστερίου, Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη, Ευθύμιος Μοσχόπουλος

Νικόλα Βαμβουκλή, πώς είναι να ξυπνάς με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια; - εικόνα 7
Ξένια Κογχυλάκη, JunkDance, 2019, Courtesy the artist.

Σάββατο 10 και Κυριακή 11 Αυγούστου από τις 11 π.μ. έως τις 1 μ.μ.: Δημιουργικά εργαστήρια για παιδιά με την εκπαιδευτικό Κατερίνα Ζάγκλη. Μετά από μια ξενάγηση τα παιδιά μέσα από ασκήσεις και παιχνίδια φτιάχνουν τα δικά τους δείγματα τέχνης ανακαλύπτοντας τα δικά τους νοητικά μονοπάτια μεταξύ μύθου και πραγματικότητας.

Τετάρτη 14 Αυγούστου στις 8 μ.μ.: Ξενάγηση στην έκθεση, με τον επιμελητή Νικόλα Βαμβουκλή

Καθημερινά στην αυλή του οικήματος από τις 9 μ.μ. έως τις 11 μ.μ. θα υπάρχουν προβολές.

Ξύπνησα με ένα μαρμάρινο κεφάλι στα χέρια | Οίκημα Βασιλείας Ταφύλια, Αγία Παρασκευή, Λέσβος | Εγκαίνια: Παρασκευή 9 Αυγούστου στις 8 μ.μ. | Διάρκεια: 9 Αυγούστου – 8 Σεπτεμβρίου | Περισσότερες πληροφορίες εδώ

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Ένα απόκοσμο κομμάτι Καππαδοκικής γης στην Κρήτη

Περίπου 35 χλμ. δυτικά των Χανίων, ξεπροβάλλει ένα μνημείο της φύσης, ανάμεσα σε καταπράσινες κοιλάδες. Ένα εξωπραγματικό σύμπλεγμα λοφίσκων, ένα εντυπωσιακό έργο τέχνης της φύσης, που έχει αποτελέσει πεδίο πολλαπλών ερευνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΠΩΛΙΝΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ
16/05/2024

Ο Όμιλος Mitsis πραγματοποίησε εξαγορά 4* ξενοδοχειακού θερέτρου και υπέγραψε 10ετή συμφωνία διαχείρισης 3* ξενοδοχείου στην Κέρκυρα

Πρόκειται για την τρίτη εξαγορά ξενοδοχείου που έχει ολοκληρώσει ο Όμιλος την τελευταία διετία κατόπιν των εξαγορών δύο μονάδων στην Κρήτη το 2022 και την πέμπτη συμφωνία διαχείρισης ακινήτου τον τελευταίο χρόνο κατόπιν συμφωνιών επέκτασής του στην Κρήτη, Σαντορίνη και Χαλκιδική.

Αυτές είναι οι ωραιότερες διαδρομές με αυτοκίνητο στην Πελοπόννησο για καλοκαιρινά drives

Η καλοκαιρινή Πελοπόννησος είναι όπως και κάθε χρόνο ψηλά στην ατζέντα μας.

Η Everty απέκτησε δύο ξενοδοχεία πέντε αστέρων στο νησί της Κέας

Το "Ydor Hotel & Spa" και το "Porto Kea Suites Hotel & Spa", τα οποία πλέον ανήκουν στην Everty και είναι υπό τη διαχείριση της Sandglass Hotels & Villas είναι προς το παρόν τα μοναδικά εν λειτουργία ξενοδοχεία πέντε αστέρων στο νησί.

Περπατήσαμε στο Μπίλιοβο, το ομορφότερο λιθόκτιστο μονοπάτι της Πελοποννήσου

Λίγο έξω από την Καλαμάτα, στην Έξω Μάνη, στα ριζά του Ταΰγετου, βρίσκεται ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα μονοπάτια της Πελοποννήσου με πανοραμική θέα, προσεγγίσιμο κι από τους σχετικά αρχάριους περιπατητές, ακόμη και σε μονοήμερη εκδρομή.

Λέρος: Αναδεικνύονται και συντηρούνται βυζαντινά μνημεία του νησιού

Πρόκειται για την αρχιτεκτονική μελέτη αποκατάστασης και ανάδειξης της Εκκλησίας του Αγίου Πέτρου στον Δρυμώνα, του ζωγραφικού διακόσμου της Εκκλησίας της Αγίας Κιουράς στο Παρθένι και της Εκκλησίας του Αγίου Ζαχαρία, στη Μερικιά.

Drumsheds: Πώς ένα club σ' ένα παλιό ΙΚΕΑ στο Λονδίνο θέλει να αναβιώσει τη νυχτερινή ζωή της αγγλικής πρωτεύουσας

Το φιλόδοξο Drumsheds, το μεγαλύτερο, πλέον, club venue του Ηνωμένου Βασιλείου δανείζεται τη rough αισθητική του ΙΚΕΑ και μετατρέπεται σ’ ένα μουσικό παράδεισο γι’ αυτούς που προτιμούν να ιδρώνουν πάνω στην πίστα, από το να ξεποδαριάζονται στους διαδρόμους του, ψάχνοντας τον πιο βολικό καναπέ.