Η έκθεση «Αστερισμοί στο Χώμα» καλεί σύγχρονους εικαστικούς να σκεφτούν πάνω στην αρχαιολογία και επισκέπτες να δουν το Κουφονήσι «αλλιώς»

Οι επιμελητές της έκθεσης μας μιλούν για τη σχέση τέχνης και αρχαιολογίας και το πώς η έκθεση σε προσκαλεί σε έναν διαφορετικό περίπατο στο νησί.

Η έκθεση «Αστερισμοί στο Χώμα» καλεί σύγχρονους εικαστικούς να σκεφτούν πάνω στην αρχαιολογία και επισκέπτες να δουν το Κουφονήσι «αλλιώς»

Η Ειρήνη Καλλιγά και ο Φάνης Καφαντάρης, επιμελητές της έκθεσης «Αστερισμοί στο Χώμα / Constellations in the Dirt» που παρουσιάζει ο πολιτιστικός οργανισμός ΝΕΟΝ σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων στο Άνω Κουφονήσι μας μιλούν για τον ρόλο του αρχαιολόγου ως μεταφραστή.

Η έκθεση «Αστερισμοί στο Χώμα» καλεί σύγχρονους εικαστικούς να σκεφτούν πάνω στην αρχαιολογία και επισκέπτες να δουν το Κουφονήσι «αλλιώς» - εικόνα 1
Οι επιμελητές της έκθεσης Φάνης Καφαντάρης και Ειρήνη Καλλιγά

Πώς προέκυψε η ιδέα για μια έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Κουφονήσι και σε ποιόν απευθύνεται;

Η έκθεση Αστερισμοί στο χώμα επιδιώκει να δημιουργήσει ένα σύγχρονο διάλογο εικαστικών γύρω από το «εύρημα» στο σύγχρονο πολιτισμό και απευθύνεται τόσο στους κατοίκους του νησιού όσο και σε κάθε επισκέπτη του. Το δέσιμο των κοινωνιών πολιτισμικά και συναισθηματικά με τα ευρήματα που ανασύρονται από το παρελθόν εμφανίζεται διαχρονικά κρίσιμο. Και πιθανά είναι. Ο τόπος μας άλλωστε είναι εξαιρετικό παράδειγμα πεδίου διατοπικού αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Στο πλαίσιο της ευρύτερης επικοινωνίας του Οργανισμού ΝΕΟΝ και της Εφορείας Αρχαιοτήτων, η έκθεση έρχεται να «προλογίσει» (με μία έννοια) την Αρχαιολογική Συλλογή Κουφονησίου που πρόκειται να παρουσιαστεί μόνιμα στο ίδιο κτίριο απαντώντας θετικά στην πρόσκληση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων για μία έκθεση σύγχρονης τέχνης.

Η έκθεση «Αστερισμοί στο Χώμα» καλεί σύγχρονους εικαστικούς να σκεφτούν πάνω στην αρχαιολογία και επισκέπτες να δουν το Κουφονήσι «αλλιώς» - εικόνα 2
Από τα αριστερά στα δεξιά: THEO MICHAEL, Masterman, 2009, Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΒΛΑΧΟΣ, Ξένοι αρχαιολόγοι από όρθια σε σκυφτή θέση (3 ασκήσεις), 2012/2018, Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη, ΜΑΛΒΙΝΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ, Τα δάκρυα του φιδιού, 2018, Ανάθεση νέου έργου από τον Οργανισμό ΝΕΟΝ,HYPERCOMF, Hypercomf 1st, 2017, Ευγενική παραχώρηση της Hypercomf. Installation view © Φάνης Καφαντάρης, Courtesy NEON

Το θέμα της αρχαιολογίας έχει αποτελέσει αντικείμενο ενδιαφέροντος για καλλιτέχνες και επιμελητές και σε τοπικό επίπεδο. Με ποιόν τρόπο επανέρχεστε σε αυτό και που εντοπίζεται το ενδιαφέρον σας;

Η σχέση μας ως θεατές με τα αρχαιολογικά ευρήματα, με τον τρόπο έκθεσής τους εντός και εκτός μουσείων, ξεπερνά σχεδόν με τρόπο ομοιογενή τα κοντινά γεωγραφικά όρια. Μοιάζει δηλαδή να υπάρχει ένα είδος καθιερωμένης σύνδεσης ανάμεσα στο τρίγωνο «εύρημα – αρχαιολόγος – θεατής». Πάνω στη σχέση αυτή επιχειρήσαμε να δουλέψουμε με τους καλλιτέχνες στην έκθεση συνεχίζοντας αν θέλετε ένα διάλογο και με προηγούμενες προσεγγίσεις. Ξεκινώντας ως βάση με το ερώτημα αν είναι εφικτή η ύπαρξη ενός ευρήματος γυμνού από περιγραφές επιδιώξαμε να κατανοήσουμε το ρόλο του αρχαιολόγου ως μεταφραστή που ερμηνεύει τα αντικείμενα που ανασύρει στην επιφάνεια, λειτουργώντας επικυρωτικά ως προς την αξία τους για τον θεατή που τα παρατηρεί.

Η έκθεση «Αστερισμοί στο Χώμα» καλεί σύγχρονους εικαστικούς να σκεφτούν πάνω στην αρχαιολογία και επισκέπτες να δουν το Κουφονήσι «αλλιώς» - εικόνα 3
THEO MICHAEL, Masterman, 2009, Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη. Installation view © Φάνης Καφαντάρης, Courtesy NEON

Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραδείγματα από τους διαφορετικούς τρόπους που αντιμετώπισαν το θέμα οι καλλιτέχνες; Υπάρχουν νέα έργα που έγιναν ειδικά για την έκθεση;

Επιλέξαμε υφιστάμενα έργα από επτά καλλιτέχνες ενώ παρουσιάζουμε και δύο νέα έργα που έγιναν ειδικά για την έκθεση – της Μαλβίνας Παναγιωτίδη και του Κώστα Ρουσσάκη – αναθέσεις από τον Οργανισμό ΝΕΟΝ. Δίπλα στη δουλειά του Βαγγέλη Βλάχου και του Theo Michael, που αποτελούν σχόλια στην αξιολογική βαρύτητα του αρχαιολόγου και της μουσειακής έκθεσης των ευρημάτων, βρίσκουν οι επισκέπτες έργα που παρουσιάζονται ως σχόλιο στα δημιουργήματα του δικού μας σύγχρονου πολιτισμού ως πιθανά ευρήματα στο μέλλον - τα έργα των Βασίλη Παπαγεωργίου, Hypercomf και Κωνσταντίνου Κωτσή.

Η έκθεση «Αστερισμοί στο Χώμα» καλεί σύγχρονους εικαστικούς να σκεφτούν πάνω στην αρχαιολογία και επισκέπτες να δουν το Κουφονήσι «αλλιώς» - εικόνα 4
HYPERCOMF Hypercomf 1st,, 2017 Βαμβακερό ύφασμα, τσόχα, υφαντό, κέντημα, τμήμα στολής κατάδυσης, τζιν, καπέλα Ευγενική παραχώρηση της HypercomfInstallation view © Φάνης Καφαντάρης, Courtesy NEON

Η μουσική και η άυλη σύνδεσή της με τον τόπο ως σημαντική διαχρονικά γέφυρα των πολιτισμών παρουσιάζεται με το ηχητικό έργο της Θάλειας Ιωαννίδου που διαχέεται στο χώρο και συνυπάρχει με το αβέβαιο και ανερμήνευτο αποτύπωμα ενός αντικειμένου στο έργο του Κώστα Σαχπάζη. Η Μαλβίνα Παναγιωτίδη συλλέγει πολύτιμα και άχρηστα ευρήματα, τα μετατρέπει σε κέρινα γλυπτά τα οποία λιώνουν κατά τη διάρκεια της έκθεσης, σχολιάζοντας την αλλοίωση και διάβρωση των αντικειμένων στο χρόνο ως υλικά, αλλά και στη μνήμη μας. Ο Κώστας Ρουσσάκης αφαιρεί με το έργο του τις ερμηνείες κάθε ‘πιθανού’ ευρήματος. Δημιουργεί μία ξύλινη κατασκευή που αναγράφει τη λέξη ΤΙΠΟΤΑ, η οποία αποσυναρμολογείται για να μετατραπεί σε κάθισμα δημόσιας χρήσης που κοιτά την ‘πρωτοκυκλαδική’ Κέρο από την παραλία μπροστά από το κτίριο που φιλοξενεί την έκθεση. Προλογίζεται με τον τρόπο αυτό ένα άνοιγμα προς το νησί.

Παράλληλα, προβάλλεται στο χώρο της έκθεσης το φιλμ του αρχαιολόγου Oscar Broneer, γυρισμένο το 1947 από την Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών στην Αθήνα – τεκμήριο και σχόλιο για το αρχαιολογικό τοπίο και τη θέση του στην Ελλάδα αμέσως μετά τον πόλεμο.

Η έκθεση «Αστερισμοί στο Χώμα» καλεί σύγχρονους εικαστικούς να σκεφτούν πάνω στην αρχαιολογία και επισκέπτες να δουν το Κουφονήσι «αλλιώς» - εικόνα 5
Κτίριο Αρχαιολογικής Συλλογής Κουφονησίου (παλιό Δημοτικό σχολείο)© Πάνος Κοκκινιάς, Courtesy NEON

Το Κουφονήσι με ποιόν τρόπο συνδιαλέγεται με την έκθεση είτε ως χώρος είτε ως σημείο αναφοράς για τους καλλιτέχνες;

Η επιλογή μας επιμελητικά να προσκαλέσουμε τον επισκέπτη να περιηγηθεί στα Κουφονήσια αναζητώντας αρχαιολογικά ευρήματα με τη βοήθεια ενός χάρτη που συντάχθηκε με την επιστημονική υποστήριξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και τον Στέφανο Κεραμίδα, επιδιώκει ένα δέσιμο με το νησί μετατοπίζοντας έτσι το ενδιαφέρον μας από το γενικό στο τοπικά ειδικό. Ένα δέσιμο κυριολεκτικό και μεταφορικό καθώς τα πρωτοκυκλαδικά ευρήματα κατέχουν εξέχουσα θέση στη ζωή των κατοίκων και στη σύγχρονη ιστορία των μικρών Κυκλάδων που διατηρούν ακόμη ενεργή αρχαιολογική δραστηριότητα.

INFO Άνω Κουφονήσι, Κτίριο Αρχαιολογικής Συλλογής Κουφονησίου (παλιό Δημοτικό σχολείο Κουφονησίου) | 20 Ιουνίου – 2 Σεπτεμβρίου 2018 | Ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη ως Κυριακή 10:00 – 14:00 & 19:00 – 23:00 (με ξενάγηση) | Είσοδος ελεύθερη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Ένα απόκοσμο κομμάτι Καππαδοκικής γης στην Κρήτη

Περίπου 35 χλμ. δυτικά των Χανίων, ξεπροβάλλει ένα μνημείο της φύσης, ανάμεσα σε καταπράσινες κοιλάδες. Ένα εξωπραγματικό σύμπλεγμα λοφίσκων, ένα εντυπωσιακό έργο τέχνης της φύσης, που έχει αποτελέσει πεδίο πολλαπλών ερευνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΠΩΛΙΝΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ
16/05/2024

Ο Όμιλος Mitsis πραγματοποίησε εξαγορά 4* ξενοδοχειακού θερέτρου και υπέγραψε 10ετή συμφωνία διαχείρισης 3* ξενοδοχείου στην Κέρκυρα

Πρόκειται για την τρίτη εξαγορά ξενοδοχείου που έχει ολοκληρώσει ο Όμιλος την τελευταία διετία κατόπιν των εξαγορών δύο μονάδων στην Κρήτη το 2022 και την πέμπτη συμφωνία διαχείρισης ακινήτου τον τελευταίο χρόνο κατόπιν συμφωνιών επέκτασής του στην Κρήτη, Σαντορίνη και Χαλκιδική.

Αυτές είναι οι ωραιότερες διαδρομές με αυτοκίνητο στην Πελοπόννησο για καλοκαιρινά drives

Η καλοκαιρινή Πελοπόννησος είναι όπως και κάθε χρόνο ψηλά στην ατζέντα μας.

Η Everty απέκτησε δύο ξενοδοχεία πέντε αστέρων στο νησί της Κέας

Το "Ydor Hotel & Spa" και το "Porto Kea Suites Hotel & Spa", τα οποία πλέον ανήκουν στην Everty και είναι υπό τη διαχείριση της Sandglass Hotels & Villas είναι προς το παρόν τα μοναδικά εν λειτουργία ξενοδοχεία πέντε αστέρων στο νησί.

Περπατήσαμε στο Μπίλιοβο, το ομορφότερο λιθόκτιστο μονοπάτι της Πελοποννήσου

Λίγο έξω από την Καλαμάτα, στην Έξω Μάνη, στα ριζά του Ταΰγετου, βρίσκεται ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα μονοπάτια της Πελοποννήσου με πανοραμική θέα, προσεγγίσιμο κι από τους σχετικά αρχάριους περιπατητές, ακόμη και σε μονοήμερη εκδρομή.

Λέρος: Αναδεικνύονται και συντηρούνται βυζαντινά μνημεία του νησιού

Πρόκειται για την αρχιτεκτονική μελέτη αποκατάστασης και ανάδειξης της Εκκλησίας του Αγίου Πέτρου στον Δρυμώνα, του ζωγραφικού διακόσμου της Εκκλησίας της Αγίας Κιουράς στο Παρθένι και της Εκκλησίας του Αγίου Ζαχαρία, στη Μερικιά.

Drumsheds: Πώς ένα club σ' ένα παλιό ΙΚΕΑ στο Λονδίνο θέλει να αναβιώσει τη νυχτερινή ζωή της αγγλικής πρωτεύουσας

Το φιλόδοξο Drumsheds, το μεγαλύτερο, πλέον, club venue του Ηνωμένου Βασιλείου δανείζεται τη rough αισθητική του ΙΚΕΑ και μετατρέπεται σ’ ένα μουσικό παράδεισο γι’ αυτούς που προτιμούν να ιδρώνουν πάνω στην πίστα, από το να ξεποδαριάζονται στους διαδρόμους του, ψάχνοντας τον πιο βολικό καναπέ.