Ο δήμαρχος των Τρικάλων, μιλά στο «α» για το πως η πόλη του κατάφερε να οικοδομήσει ένα νέο, σύγχρονο branding αλλά και για τα ενδιαφέροντα μελλοντικά σχεδιά του.
Με ποιον τρόπο τα Τρίκαλα μπορούν να θεωρηθούν smart city;
Δεν θεωρώ την ελληνική απόδοση του smart city, την «έξυπνη πόλη» δηλαδή, βασικό ζητούμενο στην Ελλάδα σήμερα. Και αυτό γιατί, δυστυχώς, έχουμε ακόμη να επιλύσουμε πολύ πιο βασικά προβλήματα στις πόλεις μας. Προτιμώ αντ’ αυτού τον τίτλο της σύγχρονης πόλης, μιας πόλης ανοιχτής, που δεν ταλαιπωρεί τους δημότες, νοιάζεται για το σήμερα αλλά και το αύριο, κινείται με εξωστρέφεια και είναι έτοιμη να προσαρμοστεί στις αλλαγές που επιβάλλει η εποχή. Τα Τρίκαλα νομίζω πως πληρούν όλες τις παραπάνω προϋποθέσεις και, ναι, μπορούν να θεωρηθούν σύγχρονη πόλη!
Πώς βοηθάει ο δήμος στην ανάπτυξη του τουρισμού;
Ο κάθε τόπος οφείλει να διακρίνει τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα και να τα θέσει σε υψηλή προτεραιότητα στο στρατηγικό του σχεδιασμό. Τα Τρίκαλα, όντας στο κέντρο της Ελλάδας, στηρίζουν πολλά στον τουρισμό λόγω της ιστορίας τους (πατρίδα του Ασκληπιού, του πρώτου γιατρού της αρχαιότητας), της μουσικής τους παράδοσης (τόπος καταγωγής μεγάλων μουσικών) αλλά και των νέων πρωτοβουλιών όπως ο Μύλος των Ξωτικών, το μεγαλύτερο χριστουγεννιάτικο χωριό της Ελλάδας. Δίπλα στα Μετέωρα, στον ορεινό όγκο Ελάτης, Περτουλίου και Νεραϊδοχωρίου καθώς και στη Λίμνη Πλαστήρα, αποτελούν το ιδανικό μέρος για μικρές ή και μεγαλύτερες αποδράσεις.
Και οι μελλοντικοί σας στόχοι;
Στα άμεσα πλάνα μας είναι η αξιοποίηση της ιστορίας του Ασκληπιού με ένα φιλόδοξο πλάνο που βασίζεται στον πρωτογενή, το δευτερογενή και τον τριτογενή τομέα παραγωγής. Συνδυάζει την παραγωγή βοτάνων, αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών, ακριβώς όπως έκανε ο Ασκληπιός, με την έρευνα και τη δημιουργία προϊόντων «από τη γη του πρώτου γιατρού της ανθρωπότητας» αλλά και τον τουρισμό, μέσα από περιπατητικά μονοπάτια στα χνάρια του μύθου! Αναμένουμε μάλιστα αυτές τις ημέρες την έναρξη της νέας φάσης του προγράμματος Leader, για να καταθέσουμε τη μελέτη του σχετικού ψηφιακού μουσείου. Παράλληλα ολοκληρώνουμε τη μελέτη αξιοποίησης του ιαματικού πόρου του Ριζώματος, στοχεύοντας και στην αξιοποίηση του –μέχρι σήμερα– διερχόμενου τουρισμού από τους παρακείμενους ιερούς βράχους των Μετεώρων.
Σε ποιες τουριστικές αγορές απευθύνεστε και με ποιον τρόπο;
Ομάδα-στόχος είναι σίγουρα ο οικογενειακός τουρισμός, κυρίως λόγω του Μύλου των Ξωτικών αλλά και λόγω των κοντινών αποδράσεων που προσφέρει η περιοχή. Στρατηγικό μας στόχο αποτελεί επίσης η προσέλκυση μαθητικών εκδρομών, γι’ αυτό έχουμε ήδη εντάξει και ολοκληρώνουμε τις διαδικασίες δημοπράτησης ενός ψηφιακού, διαδραστικού και... διασκεδαστικού μουσείου για τους Τρικαλινούς μουσικούς δημιουργούς αλλά κι ενός μουσείου τεχνολογίας – και τα δύο στην παλιά πόλη, το Βαρούσι. Τα Τρίκαλα είναι μια ζωντανή πόλη με δεκάδες cafés, ταβέρνες και μπαρ, που αποτελούν ιδανικό προορισμό και για νεαρά ζευγάρια, ειδικά αν αγαπούν το ποδήλατο!
Μιλήστε μας για το success story του Μύλου των Ξωτικών. Τι νέο έχει φέτος και πώς έχει εξελιχτεί η επισκεψιμότητά του;
Ο Μύλος των Ξωτικών είναι καταρχάς ένα επιτυχημένο παράδειγμα αξιοποίησης δημοτικής περιουσίας, πιο συγκεκριμένα του Μύλου Ματσόπουλου, ενός πανέμορφου βιομηχανικού κτιρίου του 1887. Κατά δεύτερον ένα μοναδικό παράδειγμα πώς μια τόσο απλή ιδέα, η δημιουργία ενός θεματικού πάρκου δηλαδή, μπορεί να αλλάξει την εικόνα μιας περιοχής και πώς μια περιοχή μπορεί να αξιοποιήσει πολλαπλά αυτήν την ευκαιρία για να αναδείξει της ομορφιές της και να οικοδομήσει ένα νέο, σύγχρονο branding. Το εντυπωσιακό είναι πως κάθε χρόνο ο Μύλος των Ξωτικών αυξάνει την επισκεψιμότητά του, έχοντας φτάσει τις 1.000.000 επισκέψεις πέρυσι. Και το μυστικό δεν είναι άλλο από το ότι αλλάζει, κινείται συνέχεια σαν το ποδήλατο, γι’ αυτό και δεν πέφτει! Φέτος μάλιστα αποτελεί κυριολεκτικά και μεταφορικά το «σταθμό» των Χριστουγέννων, με το πολικό εξπρές και βαγόνια που χρησιμοποιήθηκαν για να φιλοξενήσουν θεματικά εργαστήρια.
Γιατί να έρθει ο επισκέπτης στα Τρίκαλα φέτος το χειμώνα;
Για να δει μιαν άλλη Ελλάδα! Μια ζωντανή, όμορφη πόλη, χαμογελαστούς και φιλόξενους ανθρώπους, να πάρει δωρεάν ποδήλατα από το info kiosk και τα πάρκινγκ του δήμου για να περιηγηθεί την πόλη, να γυρίσει στα στενά του Σακαφλιά αλλά και του Τσιτσάνη, του Βίρβου, του Καλδάρα, του Σαμολαδά και του Μητροπάνου, να νιώσει και πάλι παιδί στον Μύλο των Ξωτικών, να ξεχαστεί στις όχθες του ποταμού Ληθαίου, του γιου της Λήθης, εκεί όπου ο Ασκληπιός θεράπευε τους ασθενείς, καθώς τους έκανε να ξεχάσουν –και αυτοί– τα προβλήματά τους. Να περπατήσει γύρω από το μεσαιωνικό κάστρο της πόλης, να γνωρίσει την Ελλάδα μέσα από τις νότες του Τσιτσάνη στο νέο μουσείο που φέρει το όνομά του.
Τι να δοκιμάσει κάποιος;
Τα Τρίκαλα φημίζονται για τα τυροκομικά τους προϊόντα. Συνεπώς δεν υπάρχει πιθανότητα να έρθεις κάποιος και να μη δοκιμάσει μεζέδες που βασίζονται σε αυτά. Είμαστε μάλιστα ο πρώτος νομός σε τυποποίηση φέτας αλλά και τσίπουρου. Μαζί με το γαλοτύρι και το τσίπουρο, με ή χωρίς γλυκάνισο, φυσικά θα δοκιμάσετε λουκάνικα Τρικάλων αλλά και τοπικές πίτες. Αφήστε χώρο και για γλυκά του κουταλιού και χαλβά. Η δίαιτα μπορεί να ξεκινήσει... από Δευτέρα!
Περισσότερα για τα Τρίκαλα και αξιολογημένες προτάσεις διαμονής και φαγητού από τον AlphaGuide εδώ.