Πόσο έτοιμοι είμαστε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο του υπερτουρισμού;

Μπορεί ο τουρισμός να εμφανίζει μεγάλη αύξηση στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, ταυτόχρονα όμως προβληματίζει, με την πιο πολυσυζητημένη λέξη της φετινής χρονιάς στην ταξιδιωτική αργκό να έχει αρνητική χροιά.

Πόσο έτοιμοι είμαστε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο του υπερτουρισμού;

Μπορεί ο τουρισμός να εμφανίζει μεγάλη αύξηση στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, ταυτόχρονα όμως προβληματίζει, με την πιο πολυσυζητημένη λέξη της φετινής χρονιάς στην ταξιδιωτική αργκό να έχει αρνητική χροιά. Ο λόγος για τον υπερτουρισμό που απασχολεί, όπως θα δείτε και στο ρεπορτάζ μας εδώ, τους κορυφαίους προορισμούς, οι οποίοι καλούνται να πάρουν μέτρα για την αναχαίτιση των αφίξεων και την προστασία του χαρακτήρα των προορισμών.

Πόσο έτοιμοι είμαστε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο του υπερτουρισμού; - εικόνα 1

Τα εντυπωσιακά νούμερα της νέας έρευνας του Oxford Economics (170.000 επιπλέον νέες θέσεις εργασίας μπορούν να δημιουργηθούν στη χώρα μας από την ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένου) προκάλεσαν ενθουσιασμό αλλά και σκεπτικισμό στην πρόσφατη εκδήλωση για την παρουσίασή τους που οργάνωσαν η Google και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Οι εκπρόσωποι τόσο δημόσιων όσο και ιδιωτικών φορέων έθεσαν το θέμα του υπερτουρισμού και της ανάγκης διαχείρισης του τουριστικού προϊόντος. Ο Αλέξης Γαληνός, διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης & Τουριστικής Προβολής Αθηνών, μίλησε για συγκριτικό πλεονέκτημα της ελληνικής πρωτεύουσας που είναι μια ζωντανή, αληθινή πόλη, έχει δηλαδή αυτό που θέλουν να αποκτήσουν ξανά οι πόλεις-λούνα παρκ της Ευρώπης.

"Μέχρι να φτάσουμε τα 20 εκατ. της Βαρκελώνης έχουμε καιρό"

Πόσο έτοιμοι είμαστε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο του υπερτουρισμού; - εικόνα 2

Λίγες ημέρες νωρίτερα, στο ετήσιο συνέδριο του ΣΕΤΕ "Ελληνικός τουρισμός: ανάπτυξη και βιωσιμότητα", που εστίασε στη σύνδεση του τουρισμού με την αγροδιατροφή και τον πολιτισμό, ο Γιώργος Χατζηγιαννάκης, ιδιοκτήτης του εστιατορίου "Σελήνη" στη Σαντορίνη και πρωτεργάτης του γαστρονομικού τουρισμού, έκρουσε για άλλη μία φορά τον κώδωνα του κινδύνου για την υποβάθμιση ενός από τους δύο κορυφαίους προορισμούς της χώρας μας. Η τοπική κοινωνία δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι η Σαντορίνη δεν αντέχει εκατομμύρια τουρίστες κι έχει χάσει το στοίχημα του υψηλού τουρισμού της εμπειρίας. ""Μέχρι να φτάσουμε τα 20 εκατ. της Βαρκελώνης έχουμε καιρό”, θα ακούσεις να λένε πολλοί ντόπιοι επιχειρηματίες", δήλωσε χαρακτηριστικά. Σημειωτέον, το καλοκαίρι ο δήμος του νησιού είχε εκπέμψει SOS, προειδοποιώντας ότι η Σαντορίνη θα καταρρεύσει τουριστικά αν δεν ληφθούν μέτρα για τη διαχείριση της υπερβάλλουσας κίνησης, με την κατανάλωση νερού αλλά και τη δόμηση να έχουν ξεπεράσει τη φέρουσα ικανότητα.

Χαρακτηριστικά ως προς τα ποιοτικά στοιχεία των επισκεπτών είναι και τα δείγματα της μεγάλης κι εν εξελίξει έρευνας για τη Ρόδο ως τουριστικό προορισμό, που δείχνουν ότι η πλειονότητα των επισκεπτών αφορά all inclusive πακέτα, ενώ μόλις το 3% του δείγματος ξόδεψε ποσό άνω των € 1.000 κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο νησί κι ένας στους τρεις τουρίστες δεν επισκέφθηκε το κέντρο και την Παλιά Πόλη!

35% των τουριστικών αναζητήσεων για την Ελλάδα σχετίζεται με τον πολιτισμό

Πόσο έτοιμοι είμαστε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο του υπερτουρισμού; - εικόνα 3

Στη σημασία της διαχείρισης της φήμης της Ελλάδας και την επιμήκυνση της σεζόν εστίασε, με αφορμή την έρευνα του Oxford Economics, και η Ιωάννα Δρέττα, διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece. Αξιοποιώντας ακόμη ένα πολύ σημαντικό στοιχείο της έρευνας, ότι το 35% των τουριστικών αναζητήσεων για την Ελλάδα σχετίζεται με τον πολιτισμό (αξιοθέατα, μουσική, τέχνες, φεστιβάλ, ιστορικά μνημεία, αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία), γνωστοποίησε τη δυσκολία της Marketing Greece να προβάλει τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους σε σχετικά βίντεο που παρήγγειλε σε bloggers λόγω της γραφειοκρατίας των αδειοδοτήσεων. Η έλλειψη ολιστικού σχεδίου και συντονισμού των αρμόδιων φορέων είναι ένα από τα βασικά διαχρονικά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού, που η αντιμετώπισή του την εποχή του υπερτουρισμού είναι πιο αναγκαία από ποτέ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Ένα απόκοσμο κομμάτι Καππαδοκικής γης στην Κρήτη

Περίπου 35 χλμ. δυτικά των Χανίων, ξεπροβάλλει ένα μνημείο της φύσης, ανάμεσα σε καταπράσινες κοιλάδες. Ένα εξωπραγματικό σύμπλεγμα λοφίσκων, ένα εντυπωσιακό έργο τέχνης της φύσης, που έχει αποτελέσει πεδίο πολλαπλών ερευνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΠΩΛΙΝΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ
16/05/2024

Ο Όμιλος Mitsis πραγματοποίησε εξαγορά 4* ξενοδοχειακού θερέτρου και υπέγραψε 10ετή συμφωνία διαχείρισης 3* ξενοδοχείου στην Κέρκυρα

Πρόκειται για την τρίτη εξαγορά ξενοδοχείου που έχει ολοκληρώσει ο Όμιλος την τελευταία διετία κατόπιν των εξαγορών δύο μονάδων στην Κρήτη το 2022 και την πέμπτη συμφωνία διαχείρισης ακινήτου τον τελευταίο χρόνο κατόπιν συμφωνιών επέκτασής του στην Κρήτη, Σαντορίνη και Χαλκιδική.

Αυτές είναι οι ωραιότερες διαδρομές με αυτοκίνητο στην Πελοπόννησο για καλοκαιρινά drives

Η καλοκαιρινή Πελοπόννησος είναι όπως και κάθε χρόνο ψηλά στην ατζέντα μας.

Η Everty απέκτησε δύο ξενοδοχεία πέντε αστέρων στο νησί της Κέας

Το "Ydor Hotel & Spa" και το "Porto Kea Suites Hotel & Spa", τα οποία πλέον ανήκουν στην Everty και είναι υπό τη διαχείριση της Sandglass Hotels & Villas είναι προς το παρόν τα μοναδικά εν λειτουργία ξενοδοχεία πέντε αστέρων στο νησί.

Περπατήσαμε στο Μπίλιοβο, το ομορφότερο λιθόκτιστο μονοπάτι της Πελοποννήσου

Λίγο έξω από την Καλαμάτα, στην Έξω Μάνη, στα ριζά του Ταΰγετου, βρίσκεται ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα μονοπάτια της Πελοποννήσου με πανοραμική θέα, προσεγγίσιμο κι από τους σχετικά αρχάριους περιπατητές, ακόμη και σε μονοήμερη εκδρομή.

Λέρος: Αναδεικνύονται και συντηρούνται βυζαντινά μνημεία του νησιού

Πρόκειται για την αρχιτεκτονική μελέτη αποκατάστασης και ανάδειξης της Εκκλησίας του Αγίου Πέτρου στον Δρυμώνα, του ζωγραφικού διακόσμου της Εκκλησίας της Αγίας Κιουράς στο Παρθένι και της Εκκλησίας του Αγίου Ζαχαρία, στη Μερικιά.

Drumsheds: Πώς ένα club σ' ένα παλιό ΙΚΕΑ στο Λονδίνο θέλει να αναβιώσει τη νυχτερινή ζωή της αγγλικής πρωτεύουσας

Το φιλόδοξο Drumsheds, το μεγαλύτερο, πλέον, club venue του Ηνωμένου Βασιλείου δανείζεται τη rough αισθητική του ΙΚΕΑ και μετατρέπεται σ’ ένα μουσικό παράδεισο γι’ αυτούς που προτιμούν να ιδρώνουν πάνω στην πίστα, από το να ξεποδαριάζονται στους διαδρόμους του, ψάχνοντας τον πιο βολικό καναπέ.