Σπάζοντας το ένα ρεκόρ προσέλευσης μετά το άλλο αλλά και μαγνητίζοντας διοργανώσεις διεθνούς εμβέλειας, εμβληματικούς DJs και πιστούς της Ίμπιζα και άλλων κοσμοπολίτικων προορισμών, η ντίβα του ελληνικού καλοκαιριού ετοιμάζεται για άλλη μία χρυσή σεζόν, όπως πάντα υπό το άγρυπνο βλέμμα της ομάδας του «α», η οποία επέστρεψε στο νησί, μίλησε με τους ανθρώπους-κλειδιά και τσεκάρισε ενδελεχώς τις νέες αφίξεις και τις κλασικές αξίες.
φωτό: Έφη Παρούτσα
«I am in heaven!» είπε η καλοβαλμένη κυρία. Το κολονάτο ποτήρι της γέμισε ροζέ Miraval από το μπουκάλι που έφερε στο αναπαυτικό daybed ο κομψός σερβιτόρος με την tailor made στολή στα χρώματα της άμμου. Το μοναδικό μυκονιάτικο φως έκανε το sleek μαύρο στρώμα να λαμπυρίζει κι εκείνη δεν άργησε να ζητήσει να της ανοίξουν την πρωτότυπη πλεκτή ομπρέλα με τα περιμετρικά κρόσσια. Η σκηνή στο υπέροχο «Principote Mykonos» στον Πάνορμο το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου, λίγο προτού οι Μυκονιάτες κόψουν το νήμα για τη μεγάλη κούρσα του καλοκαιριού.
Κάποια μαγαζιά είχαν ανοίξει, κάποια ετοιμάζονταν πυρετωδώς για το παραδοσιακό επίσημο opening το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος. Στα πηγαδάκια είχε φτάσει μόλις η είδηση για την εμφάνιση του Eros Ramazzotti δίπλα στον Αντώνη Ρέμο στο «Nammos», πολλοί συζητούσαν για την τεραστίων διαστάσεων πισίνα με τις ιπτάμενες νησίδες του καινούργιου beach complex «SantAnna», για το χαμό που θα προκαλέσουν o Deadmau5 και ο Richie Hawtin στο «Cavo Paradiso», για τα νέα ξενοδοχεία που ανοίγουν δίχως τελειωμό, για την ελληνική κουζίνα που φαίνεται να κάνει επιτέλους comeback κόντρα σε αυτό που πέρυσι έφτασε να κυκλοφορεί ως ανέκδοτο στο νησί, δηλαδή πως «ακόμη και οι ταβέρνες σερβίρουν sushi».
Υπήρχε μια γενική έξαψη στον αέρα, γεμάτη ενέργεια μαζί με τη βεβαιότητα της επιτυχίας. Πέρυσι η Μύκονος συγκέντρωσε 1,8 εκατ. επισκέπτες, ενώ φέτος (από τις 10/3 μέχρι τις 4/12) περιμένει 2 εκατ. – και ανάμεσά τους κάποιους από τους πιο πλούσιους, διάσημους και ικανούς να επενδύσουν στην καλοπέρασή τους (και στην απόκτηση γης στο νέο de rigueur νησί).
Τα σημάδια για την ικανότητα της Μυκόνου να συναγωνίζεται παγκόσμιους jet set προορισμούς πληθαίνουν φέτος. Η διεθνής κοσμοπολίτικη διοργάνωση για την έναρξη του Champions League «Heineken Champion Voyage» εγκαταλείπει την Ίμπιζα για τη Μύκονο (μια επιτυχία της Heineken Ελλάς), το διεθνές ράλι Gumball 3000 με πανάκριβα υπεραυτοκίνητα και οδηγούς celebrities κι επαγγελματίες ραλίστες τερμάτισε στο νησί στις 7/7, ο Ιταλός DJ Jean Claude Ades, σταρ του διεθνούς clubbing και υπεύθυνος για τα πιο ξέφρενα πάρτι της Ίμπιζα, θα βρίσκεται τα κυριακάτικα απογεύματα του καλοκαιριού στο «Scorpios».
Ακόμη η Qatar ανακοίνωσε πως το 2018 θα εντάξει τη Μύκονο στο δίκτυο των προορισμών της, ενώ το αεροδρόμιο του νησιού, ήδη αναβαθμισμένο στη Fraport εποχή του, θα αποκτήσει χώρο στάθμευσης ιδιωτικών αεροσκαφών.
Ο δήμαρχος της Μυκόνου Κωνσταντίνος Κουκάς εξηγεί: «Τα τελευταία 3-4 χρόνια μέσα από τη συντονισμένη δουλειά και την κοινή προσπάθεια των επιχειρηματιών και του δήμου, η Μύκονος έχει επιτύχει να ξεπεράσει τον εαυτό της και ήδη πρωταγωνιστεί στις προτιμήσεις των διεθνών jet setters, αφήνοντας πίσω άλλους προορισμούς της Μεσογείου που τους υποδέχονταν παραδοσιακά. Η Μύκονος αποτελεί τη βιτρίνα της Ελλάδας και είμαστε σε μια διαρκή προσπάθεια να παράγουμε θετικές ειδήσεις με στόχο την προβολή της χώρας στο σύνολό της στο εξωτερικό. Παράλληλα δουλεύουμε για την ανάδειξη του νησιού ως επίκεντρου πολιτιστικών και αθλητικών γεγονότων και πρωτίστως για να καταστήσουμε τη Μύκονο βιώσιμη για όλους τους κατοίκους της 365 ημέρες το χρόνο».
Ο κ. Γιάννης Ρεβύθης από το Real Estate Mykonos επιβεβαιώνει τις αλλαγές όχι μόνο στο επίπεδο των VIPs που έρχονται για διακοπές αλλά και στο επίπεδο των αγοραστών γης και των ενοικιαστών πολυτελών κατοικιών τα τελευταία 2-3 χρόνια (που βεβαίως με τη σειρά τους επηρεάζουν τα μέγιστα την εικόνα του νησιού): «Αν και παραμένουν οι Ελβετοί, οι Αυστριακοί, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί και οι Αμερικανοί, έχουν προστεθεί πολλοί Άραβες και από τη Μέση Ανατολή, και από τα κράτη του Κόλπου. Και βεβαίως, λόγω των πρόσφατων πολιτικών γεγονότων στην περιοχή, αυξάνεται ραγδαία το ενδιαφέρον για αγορά ακινήτων από τους Τούρκους».
Τι γίνεται λοιπόν με τη Μύκονο; Είναι όντως η νέα Ίμπιζα; Το αντίπαλον δέος του Σεν Τροπέ; Για εμάς που παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στο νησί το ζήτημα είναι να αποφασίσει πρώτα η ίδια η Μύκονος τι θέλει να είναι. Η στροφή των τελευταίων ετών προς ένα κοινό με το λεγόμενο «new money», που συνοδεύτηκε από μια άνευ προηγουμένου εκτόξευση των τιμών και της υπερπροσφοράς σε οτιδήποτε, είναι μια πραγματικότητα, όπως όμως και το γεγονός ότι ένα ραμαζάνι ήταν αρκετό για να κλείσει ο περσινός Ιούνιος με αισθητή μείωση των εσόδων στο νησί.
Με αυτήν τη σκέψη χωνόμαστε στη Χώρα ώρα ηλιοβασιλέματος και... κρουαζιέρας. Πλήθος Κινέζοι κι Ευρωπαίοι τουρίστες γεμίζουν σταδιακά τα στενά δρομάκια δημιουργώντας το αδιαχώρητο. Αναρωτιόμαστε πόσοι θα αφιερώσουν λίγο χρόνο για μια επίσκεψη στη Δήλο ή στο πλήρως ανακαινισμένο αρχαιολογικό μουσείο, που φιλοξενεί την εξαιρετική έκθεση κοσμήματος «Vanity - Ιστορίες κοσμημάτων στις Κυκλάδες», καλύπτοντας 7.000 χρόνια και 19 διαφορετικά Κυκλαδονήσια και φτάνοντας μέχρι σήμερα με δημιουργίες από τους Ιλεάνα Μακρή, Minas, Deux Hommes κ.ά.
Στη Μικρή Βενετία πολλοί επιδίδονται σε ακροβατικά ανάμεσα στα τραπέζια ξυστά με τη θάλασσα για μια θέση στο πιο ρομαντικό σημείο τη νησιού και μπερδεύονται στα πόδια των τυχερών που έχουν ήδη καθίσει με ένα ποτό στο χέρι. και ακόμη δεν είναι ούτε Ιούνιος. «Τώρα είναι καλό αυτό;» ρωτάμε φίλους εστιάτορες. «Πολύ καλό», είναι η απάντηση. «Οι κρουαζιέρες είναι που κρατάνε ζωντανές τις επιχειρήσεις της Χώρας». Μια εξήγηση γι’ αυτό δίνει επιχειρηματίας του hotelling με μακρά εμπειρία στον Α-list τουρισμό: «Τα beach complexes που βρίσκονται πια σε κάθε παραλία –και είμαι σίγουρος πως ο αριθμός τους θα γίνεται κάθε χρόνο μεγαλύτερος– κάνουν πάρτι σχεδόν καθημερινά στην προσπάθειά τους να εδραιώσουν τη θέση τους. Ο κόσμος πίνει πάρα πολύ, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να βγει πριν από τα μεσάνυχτα ή να ξεχνάει τις κρατήσεις στα εστιατόρια κι έτσι πάει η ιστορία».
Αυτά λοιπόν για τη Χώρα και το αντίπαλον δέος των πολυτελών, πολυμήχανων και προχωρημένων beach complexes, που μετρούν τα δευτερόλεπτα της ζωής του νησιού σε ένα non stop σερί από σούπερ πάρτι, υπέροχο φαγητό, υπερπολυτελείς ξαπλώστρες με το σχετικό σέρβις, spa στην παραλία και γενικά το ακραίο pampering-συνώνυμο της Μυκόνου. Όλο αυτό μας έδωσε κάποιες φορές την αίσθηση ενός déjà vu, σαν μια περίεργη ομοιομορφία σχεδόν παντού, και μας έβαλε στον πειρασμό να υποθέσουμε πως σε ένα κοντινό μέλλον ίσως κάνει το exclusive να φαίνεται μαζικό.
Beach life εμπειρία
Τη σχετική φιλοσοφία των πολυτελών beach complexes δημιούργησε κι εξέλιξε, φυσικά, το «Nammos» στην Ψαρού, που φέτος εδραιώνει την απόλυτη κυριαρχία του στη θρυλική παραλία με το Nammos Mall, εκεί όπου βρισκόταν το «Belvedere Cottage». Το υπερπολυτελές mall θα διαθέτει υπόγειο πάρκινγκ ικανής χωριτικότητας –ευτυχώς, διότι γίνεται το αδιαχώρητο καθώς κατεβαίνεις προς την παραλία–, εμπορεύματα που ποικίλλουν από έργα τέχνης μέχρι ρούχα διάσημων brands και αξεσουάρ, εστιατόρια και cafés. Απέναντι από το mall είδαμε να ανεγείρονται βίλες – αραβικών συμφερόντων, όπως μας είπαν. Η Ψαρού θα μπορούσε να πει κάποιος πως γίνεται «χωριό Nammos» με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό.
Άλλη μία παραλία που παρουσιάζει συγκέντρωση επιχειρήσεων είναι η Παράγκα. Το αστέρι της ανέτειλε το 2015 με τη λειτουργία του «Scorpios» σε boho chic ύφος (η signature στιγμή του παραμένει εκείνη του ηλιοβασιλέματος που γιορτάζεται τελετουργικά), δίπλα στο οποίο έρχεται φέτος μια καινούργια, πανάκριβη και άκρως φιλόδοξη επένδυση, το «SantΑnna» του επιχειρηματικού δίδυμου των «Nice ’n’ Easy», των Χρήστου Αθανασιάδη - Δημήτρη Χριστοφορίδη, που επεκτείνει θεαματικά τις δραστηριότητές του χρόνο με το χρόνο.
Βασική πρωταγωνίστρια μια τεράστια πισίνα 2.000 τ.μ. με θαλασσινό νερό και νησίδες, που πάνω τους θα έχουν πολυθρόνες και τέντες και από κάτω, μέσα στο νερό, χώρο για ντους και ανάπαυση, ενώ μια μεγάλη νησίδα θα διαθέτει από κάτω ένα ολόκληρο διαμέρισμα με γυάλινο τοίχο, που θα επιτρέπει την οπτική πρόσβαση στο νερό!
Καινούργια άφιξη στην Αγία Άννα της Παράγκας και το «Σαρδελάκι Μύκονος» των επίσης δραστήριων επιχειρηματιών Γιώργου Κυρμιτζόγλου - Στάθη Ζαγορίτη («Σαρδελάκι», «Σουσάκι», «Σαρδελάκι με Θέα»). Ίδιο μενού με το «Σαρδελάκι» της Αθήνας συν μεγάλα ψάρια, αστακούς, κωλοχτύπες και πολλά όστρακα, σε ένα πολύ μεγάλο μαγαζί με all day λειτουργία.
Χωρίς αντίπαλο το εκπληκτικό «JackieO’ Beach» των Μιχάλη Σιγκούνα και Carsten Stehr στη μαγική παραλία Σούπερ Παραντάις.
Straight friendly, και γενικά friendly για όλους και όλες, με premium spa πάνω στην άμμο, περίκλειστο με τέντες, έξοχο φαγητό με ήπιο fusion ύφος σε επιμέλεια του Χριστόφορου Πέσκια και προϊόντα κυκλαδίτικα και μυκονιάτικα, εκλεκτό shopping στην μπουτίκ, δύο drag shows στις 19.00 και 20.00 και χορός μέχρι το ηλιοβασίλεμα.
Άλλωστε το μότο του είναι «From sunset to sunrise in style», παραπέμποντας για τη συνέχεια στο «JackieO’» της Χώρας, που ξεκινάει τη δράση του το βράδυ και φέτος καμαρώνει δικαίως για την κομψή αλά «JackieO’ Beach» μεταμόρφωση που επιφύλαξε στις κοντινές του δημόσιες τουαλέτες.
Κλασική αξία στο Καλό Λιβάδι το «Solymar» (προτίμηση πολλών Ελλήνων) με ξένη κι ελληνική μουσική – από αργά το μεσημέρι μαζί με μεσογειακή δημιουργική κουζίνα από τον σεφ Μάριο Τσουρή. Σχεδόν στη μέση της παραλίας το «Rakkan», που άνοιξε πέρυσι, έδωσε φέτος τη θέση του στο «Nemo», με αλλαγές ως προς τη διακόσμηση και το γευστικό concept.
Στην άλλη άκρη της παραλίας, πάνω σε λοφάκι, το ξενοδοχείο «Pietra e Mare» (μέλος του ανερχόμενου ομίλου Aqua Vista Hotels), αμφιθεατρικά χτισμένο σε όμορφο κήπο, προσφέρει απίστευτη θέα στον κόλπο. Relaxing area με αιώρες, πισίνα, μασάζ και μια σειρά από όμορφα κι ευρύχωρα μπάνγκαλοους, όπου επικρατούν το λευκό, η πολυτελής μίνιμαλ διακόσμηση και η γαλήνια ατμόσφαιρα, όλα με ατομική βεράντα και κάποια με τζακούζι.
Γερά στο παιχνίδι φέτος και ο Πλατύς Γιαλός, με την πολυσυζητημένη άφιξη του ξενοδοχείου «Branco Mykonos», το οποίο θα έχει το full οργανωμένο παραλιακό κομμάτι του ανοιχτό και σε εξωτερικούς επισκέπτες. Σημειώστε ότι στο εστιατόριό του ο γνωστός σεφ Αθηναγόρας Κωστάκος επιμελείται το μενού, ενώ η cocktail list φέρει την υπογραφή του Βασίλη Κυρίτση («The Clumsies»). Καινούργια άφιξη και το beach complex «DK Oyster» με επίκεντρο το ομώνυμο εστιατόριο (όστρακα, premium κρεατικά, θαλασσινά και λίγα ψάρια), στην παραλία του ανακαινισμένου ξενοδοχείου «Mykonos Κosmoplaz». Το νέο venue προμοτάρει και δύο πολυτελείς σουίτες πάνω από το εστιατόριο, που ενοικιάζονται με την ώρα για ανάπαυση, ιδιωτικό γεύμα κ.λπ., καθώς και τα ιδιωτικά δωμάτια δίπλα του.
Myconian hotelling
Στο ξενοδοχειακό μέτωπο, τώρα, αξίζει να επισημάνουμε ότι η απουσία –τουλάχιστον προς το παρόν– των διεθνών αλυσίδων προφυλάσσει από μια ανεπιθύμητη ομοιομορφία, επιτρέποντας έτσι στους Μυκονιάτες να δημιουργήσουν ορισμένα από τα πιο όμορφα ξενοδοχεία της Ελλάδας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα υπερπολυτελή ξενοδοχεία Myconian της οικογένειας Δακτυλίδη. Από τα bigger than life «Avaton», «Utopia», «Villas» και «Imperial», που απλώνονται αμφιθεατρικά στην πανύψηλη πλαγιά πάνω από την Ελιά, μέχρι τα πλήρως ανακαινισμένα «Kyma» και «Korali» στην πόλη και τα υπόλοιπα ξενοδοχεία του ομίλου, τα περισσότερα είναι μέλη των κορυφαίων ξενοδοχειακών «οικογενειών» Relais & Châteaux, Design Hotels, Leading Hotels of the World και καθένα έχει τη δική του διακοσμητική ταυτότητα, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό μικροπεριβάλλον στο νησί. Πλέον, μάλιστα, ανοίγουν τα εστιατόριά τους (και για εξωτερικούς επισκέπτες), τα οποία δίνουν έμφαση στη farm to fork φιλοσοφία, ανεβάζοντας τα γαστρονομικά ντεσιμπέλ στο νησί.
Ελληνική Κουζίνα: η επιστροφή
Στο σχετικό... ντεσιμπελόμετρο η ηγεμονία του σούσι στα μεμονωμένα αλλά και στα ξενοδοχειακά εστιατόρια, στα beach restaurants, στα bars, ακόμη και στις ταβέρνες (!), βρέθηκε πέρυσι εκτός συναγωνισμού. Φέτος το φλερτ με την ιαπωνική και την ευρύτερα ασιατική γαστρονομία εξακολουθεί να παίζει ισχυρά, δίνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις πολύ καλά αποτελέσματα: από το πανέμορφο «Buddha Bar Beach» πάνω στην ιδιωτική παραλία του εντυπωσιακού και πλήρως ανακαινισμένου «Santa Marina» ή το «Pasaji» στον Ορνό μέχρι το «Mr Pug» του Γιώργου Βενιέρη, το «Ling Ling by Hakkasan» στη Χώρα, το «Kiku Mykonos» στην υπέροχη βεράντα του ξενοδοχείου «Cavo Tagoo» αλλά και το άρτι αφιχθέν ιαπωνο-περουβιανό «Nikkei» του δραστήριου επιχειρηματία Γιάννη Μωράκη, που θα περάσει το πρώτο του καλοκαίρι στο νησί στη θέση του παλιού «Balthazar» στα Ματογιάννια.
Φαίνεται όμως ότι φέτος η ελληνική κουζίνα είναι το μεγάλο στοίχημα στο οποίο ποντάρουν βραβευμένοι σεφ και πολυτελή εστιατόρια. Ο Νικόλας Ιωαννίδης από το iconic ξενοδοχείο «Βelvedere» στη Χώρα (όπου και το βραβευμένο «Matsuhisa») τοποθετεί το θέμα σε επίπεδο ζήτησης: «Οι πελάτες μας θέλουν ελληνικό φαγητό και είναι το πρώτο που μας ζητούν μόλις φτάσουν εδώ. Διαπιστώσαμε όμως ότι υπάρχει δυσκολία να τους συστήσουμε κάποιο μαγαζί με αυθεντικό ελληνικό φαγητό.
Αποφασίσαμε λοιπόν να δώσουμε προσοχή σε αυτό το αίτημα και να προσφέρουμε στο εστιατόριο του ξενοδοχείου “Thea” πιάτα που μας αρέσουν από την πραγματική ελληνική κουζίνα, χωρίς αφρούς, ετοιμασμένα λίγο πιο ελαφρά από τον executive chef Νίκο Ζερβό, σε ένα πιο φροντισμένο περιβάλλον».
Από τους πρώτους διδάξαντες της μοντέρνας ελληνικής κουζίνας στο νησί και με όλους τους Χρυσούς Σκούφους κρεμασμένους στην ανοιχτή του κουζίνα του εστιατορίου του, το «Bill & Coo», που μόλις απέκτησε ένα νέο κι εντυπωσιακό spa, συνεχίζει και φέτος την κούρσα υψηλών επιδόσεων με ένα ολοκαίνουργιο μενού που έχει τη χαρακτηριστική υπογραφή του Αθηναγόρα Κωστάκου.
Στο ατμοσφαιρικό εστιατόριο του ντιζαϊνάτου «Kenshō Βοutique Hotel & Suites», που έκλεψε πέρυσι τις εντυπώσεις στον Ορνό, κερδίζοντας παράλληλα Βραβείο Ελληνικής Κουζίνας, ο Γιώργος Στυλιανουδάκης προτείνει μοντέρνες ελληνικές γεύσεις δουλεμένες με γαλλικές τεχνικές, και φέτος έχει δίπλα του έναν από τους πιο αξιόλογους Έλληνες ζαχαροπλάστες, τον Δημήτρη Χρονόπουλο.
Στον Ορνό επίσης, στο άρτι αφιχθέν «Wolves of Kitchen», ο Alsi Sinanaj υιοθετεί το trend της ποιοτικής κρεατοφαγίας και βάζει στο τραπέζι Τomahawk, T-bones, New York steaks και Prime ribs, πλαισιωμένα με σαλάτες και μεζέδες ελληνοβαλκανικής έμπνευσης. Σε ελληνικές γραμμές με μεσογειακές αποχρώσεις κινείται και η Αυγερία Σταπάκη στο «Principοte Mykonos», ελληνική κουζίνα σερβίρει και το «Lady Finger» του ξενοδοχείου «Andronikos», με μενού που επιμελείται από φέτος ο βραβευμένος Γκίκας Ξενάκης και με chef de cuisine τον Νίκο Κουτσούκο.
«Γαλανόλευκη» κινητικότητα σε επίπεδο γεύσεων και στη low profile παραλία του Καλαφάτη. Το εστιατόριο «La Veranda» του πεντάστερου πολυτελούς ξενοδοχείου «La Residence» μπαίνει φιλόδοξα στο γαστρονομικό χάρτη, με chef τον Γιάννη Ζούμπουλα, o οποίος μπολιάζει τις μεσογειακές προτάσεις του με ελληνικά στοιχεία.
Η πλήρης αλλαγή του ανθρώπινου δυναμικού στο ξενοδοχείο «Aphrodite», που φέτος κλείνει τα 50 χρόνια, επηρεάζει σοβαρά και το γαστρονομικό τομέα. Αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση, ο έμπειρος Κώστας Παπαχριστοφόρου (διευθυντής στον εμβληματικό Αστέρα Βουλιαγμένης σχεδόν μέχρι την πώλησή του) έφερε μαζί και όλη την ομάδα της κουζίνας. Με βάση το έμπειρο προσωπικό, ετοιμάζεται στο χώρο του ξενοδοχείου το νέο fine dining εστιατόριο «Blue» με premium κρεατικά αλλά και champagne bar, ενώ η ψαροταβέρνα «Θάλασσα» πάνω στο κύμα εξακολουθεί την ελληνική πορεία της με ανανεωμένο μενού.
Όσο για τη Χώρα, σταθερό ραντεβού με τις μεσογειακές και μοντέρνες ελληνικές γεύσεις κλείνουμε στο «M-eating», με τον σεφ και ιδιοκτήτη Παναγιώτη Μενάρδο να σερβίρει τις ευφάνταστες προτάσεις του στην ατμοσφαιρική βεράντα της Καλογερά. Από την άλλη, το εναλλακτικό «Nice ’n’ Easy» κάνει θεαματικές αλλαγές, καθώς μετατρέπεται σε upscale ταβέρνα με ψάρι και κρέας και αγκαλιάζει πλέον και το διπλανό μαγαζί, το οποίο γίνεται ένα 100% gluten free restaurant με πολλές vegan επιλογές.
Το αδελφό εστιατόριο «Nesaea» στον Καλαφάτη εξακολουθεί να λειτουργεί με το γνωστό ελληνικό του μενού, όμως μέσα στο κτήμα έχει οργανωθεί εργαστήριο με exquisite catering (για βίλες, δεξιώσεις και απαιτητικά events).
Πολλά τα καταπληκτικά της Μυκόνου, λοιπόν, αλλά θα μπορούσε κάποιος να πει ότι παρόμοια (ίσως και πιο εντυπωσιακά) διαθέτουν και άλλοι τρανοί προορισμοί της Μεσογείου. Τελικά τι είναι αυτό που «αποπλανεί» το upperclass διεθνές κοινό και το φέρνει εδώ; Όπως μου έλεγε ο Μάρκος Ανδρόνικος, ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου «Andronikos» και Μυκονιάτης από κούνια: «Είναι ο καλός μας χαρακτήρας και η σκληρή δουλειά που έφεραν την επιτυχία στο νησί. Είμαστε ανεκτικοί με όλους, ακόμη και όταν η Μύκονος ήταν ένα μικρό φτωχό νησί. Είμαστε φιλόξενοι, θέλουμε όλοι να περνούν καλά, δεν κοροϊδεύουμε και προσφέρουμε το καλύτερο».
Καλή φιλοσοφία που έφερε αποτελέσματα, αλλά και κάτι ακόμη. Η Μύκονος μέχρι στιγμής δεν έχει βιομηχανοποιηθεί. Δίπλα στις πανάκριβες ξαπλώστρες και στα απίστευτα ακριβά τραπέζια στα beach complexes (που η τιμή τους δεν έχει νόημα να εκτιμάται με μέτρο το μισθό έστω κάποιου ανωτάτου στελέχους της Ελβετίας, όταν το αντίπαλον δέος είναι ένας πετρελαιοσεΐχης του Κατάρ...) προσφέρει ακόμη ένα ανθρώπινο «παραδοσιακό» συναίσθημα προσωπικής επαφής και γοητείας, όπου βρεθείς και όπου σταθείς.
Επίσης, για όποιους το επιθυμούν, η Μύκονος κρατάει παραλίες ερημικές, χωρίς ξαπλώστρες και ομπρέλες, ταβέρνες μικρές, χωματόδρομους και εκπληκτικά παραδοσιακά προϊόντα. Οι γνώστες περιμένουν πώς και πώς τις ημέρες που δεν έχει Βοριά για να ανηφορίσουν στον Φωκό, να απλώσουν την πετσέτα στην άμμο και να προλάβουν στη συνέχεια ένα τραπέζι κάτω από την πέργκολα στο ομώνυμο ταβερνάκι, μακριά από όλους και όλα. Ακόμη όμως και για να φτάσεις σε ορισμένα από τα πιο πολυτελή beach complexes, περνάς δίπλα από τις ξερολιθιές και τους σχηματισμούς βράχων που μοιάζουν με γλυπτά έτσι όπως ξεπροβάλλουν στα ξερά χωράφια.