Ποιες τάσεις και προορισμοί θα συζητηθούν τη χρονιά που μόλις ξεκίνησε; Μαζί με το Global Trends Report της Λονδρέζικης World Travel Market, ξεφυλλίζουμε τις λίστες με τους hot προορισμούς για το 2014 που κάθε χρόνο τέτοιες μέρες δημοσιεύουν οι κορυφαίοι διεθνείς ταξιδιωτικοί οδηγοί και sites όπως το Lonely Planet, το National Geographic, το Conde Nast και το Travel and Leisure και καταστρώνουμε σχέδια...
Παίρνοντας τη σκυτάλη από τη Μασσαλία και το Κόσιτσε, οι δύο πόλεις που μοιράζονται φέτος τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης έχοντας ήδη τα καλεντάρια τους γεμάτα με ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις είναι η Ρίγα στη Λετονία με την άκρως ατμοσφαιρική Παλιά Πόλη ( www.riga2014.org ) και η Umeå, η μεγαλύτερη πόλη της βόρειας Σουηδίας ( http://umea2014.se ). Το Μουντιάλ, ο βασιλιάς των παγκόσμιων αθλητικών συναντήσεων, επιστρέφει φέτος στην πατρίδα του ποδοσφαίρου Βραζιλία, προκαλώντας ισχυρούς πονοκεφάλους σε φιλάθλους και ταξιδιωτικά γραφεία, καθώς οι αγώνες θα διεξαχθούν σε διάφορες πόλεις τις οποίες χωρίζουν μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις, ενώ η χώρα θα κεντρίσει εκ νέου το ενδιαφέρον μας με τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2016. Λιγότερες αναφορές από όσες θα περιμέναμε βρήκαμε για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες που διοργανώνονται στο Sochi της Ρωσίας από τις 7 μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου, είναι ωστόσο αρκετές οι γνώριμες ευρωπαϊκές "γωνιές" που φιγουράρουν στις λίστες χάρη στο φρεσκαρισμένο προφίλ τους.
Ανάμεσά τους, η Ζυρίχη, που με επίκεντρο την πρώην βιομηχανική συνοικία Zürich-West αποκτά ακόμη πιο ενδιαφέρουσα νυχτερινή ζωή, η Μαγιόρκα που βρίσκεται σε φάση σοφιστικέ αναγέννησης, όπως και το Παλέρμο στη Σικελία, αλλά και το διαχρονικά αγαπημένο Παρίσι, που μας δελεάζει εκ νέου με βόλτες σε μια ολοκαίνουργια και car-free προμενάντ μήκους 2,5 χλμ. στην αριστερή μεριά του Σηκουάνα από το Pont de l’Alma μέχρι το Musee d’Orsay, καθώς και νέα πτέρυγα ισλαμικής τέχνης στο Λούβρο. Με αιχμή του δόρατος όπως πάντα το Λονδίνο, σε έναν καλώς εννοούμενο αναβρασμό φαίνεται πως βρίσκεται η Μεγάλη Βρετανία. Λόγου χάρη, στη βόρεια επαρχία του Yorkshire φέτος βρέχει τα περισσότερα αστέρια Michelin εκτός Λονδίνου, με 5 εστιατόρια να πετυχαίνουν την κορυφαία διάκριση και άλλα 3 να βραβεύονται ως Bib Gourmand, ενώ ο φετινός Ποδηλατικός Γύρος της Γαλλίας, η πιο γνωστή διεθνής συνάντηση ποδηλασίας, θα ξεκινήσει από το Leeds στις 5 Ιουλίου. Ολοκαίνουργιο πρόσωπο έχει όμως και η Γλασκόβη στη Σκοτία εν όψει των Commonwealth Games το καλοκαίρι.
Ξεμακραίνοντας λιγάκι από το ευρωπαϊκό τερέν, το μάτι μας πέφτει σε μία από τις ομορφότερες και φιλικότερες πόλεις της Αφρικής, το Cape Town το οποίο κρατά για φέτος τον τίτλο της Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Design με περισσότερα από 450 σχετικά events στα σκαριά. Έντονη είναι όμως η κινητικότητα και στα ανατολικά της ηπείρου, καθώς από την 1η Ιανουαρίου οι λάτρεις της περιπέτειας και των σαφάρι επισκέπτονται την Κένυα, την Ρουάντα και την Ουγκάντα με μία και μόνο βίζα. Αν, πάλι, τα άγρια ζώα δεν είναι το φόρτε σας, σημειώστε πως ανοιχτά της Τανζανίας, στο νησάκι Pemba, το "Manta Resort" μόλις απέκτησε και ένα υποβρύχιο δωμάτιο ( www.themantaresort.com ). Επιμένοντας λίγο στα νέα ξενοδοχεία ανά τον κόσμο, που όσο να’ναι αποτελούν ένα είδος τουριστικού βαρόμετρου και μας συστήνουν συχνά άγνωστες μέχρι πρότινος τοποθεσίες, αξίζει ακόμα να αναφέρουμε το "Yemaya Island Hideaway" ( www.littlecornhotel.com ) στο απαλλαγμένο από αυτοκίνητα Little Corn Island ανοιχτά της Νικαράγουα, το "El Nidο" ( www.elnidoresorts.com ) στο νησί Pangulasian των Φιλιππίνων, όπως και το luxurious eco-resort "The Brando" ( www.thebrando.com ), το οποίο ανοίγει το καλοκαίρι στο νησάκι Tetiaroa (ιδιοκτησίας Marlon Brando) βόρεια της Ταϊτής.
Η κινέζικη μεγαλούπολη Chengdu, πρωτεύουσα της επαρχίας του Σετσουάν, έλκει τους προβολείς όχι μόνο με ένα ολοκαίνουργιο Ritz-Carlton και ένα Fairmont που ανοίγει μέσα στη χρονιά αλλά και χάρη στις ομορφιές της ευρύτερης περιοχής, όπου ζει ο μεγαλύτερος πληθυσμός πάντα στον κόσμο (υπάρχει και σχετικό πάρκο). Στα ενδότερα της αχανούς Λαϊκής Δημοκρατίας, η πόλη Changsa ετοιμάζεται να υποδεχθεί μέσα στη χρονιά το νεότερο υψηλότερο κτίριο του κόσμου Sky City, το οποίο κλέβει τα πρωτεία από το Burj Khalifa στο Ντουμπάι, "φωτίζοντας" και την άγνωστη τουριστικά επαρχία του Hunan. Στα θεματικά ταξίδια, ιδιαιτέρως trendy φαίνονται οι δρόμοι του Κακάο στο Εκουαδόρ, ενώ "μακάβριο" σουξέ γνωρίζουν οι οργανωμένες περιηγήσεις στα εγκαταλειμμένα κτίρια της πτωχευμένης αμερικανικής πολιτείας του Ντιτρόιτ.
Όσα έδειξε η φετινή Word Travel Market
Έχει μια μανία με τα ακρωνύμια το Global Trends Report, που δημοσιεύεται κάθε χρόνο στον απόηχο της World Travel Market μιας από τις σημαντικότερες εκθέσεις για τον τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο. Πέρυσι μας σύστησε τις BRICs, δηλαδή τη Βραζιλία, τη Ρωσία, την Ινδία και την Κίνα ως ανερχόμενες ταξιδιωτικές και κατ’επέκταση καταναλωτικές δυνάμεις, φέτος σειρά έχουν οι PANKs. Μην σπάτε άδικα το κεφάλι σας προσπαθώντας να σκεφτείτε πιθανές χώρες, διότι εδώ έχουμε να κάνουμε με τις "professional aunts, no kids", δηλαδή γυναίκες, οι οποίες δεν έχουν δικά τους παιδιά, αλλά αγαπούν να… κακομαθαίνουν τα παιδιά συγγενών και φίλων, πολύ συχνά και με ταξίδια αναψυχής. Η συγκεκριμένη αγορά διευρύνεται διαρκώς, καθώς οι γυναίκες, σε παγκόσμιο επίπεδο, αποκτούν παιδιά σε όλο και μεγαλύτερη ηλικία. Μονάχα στην Αμερική, υπολογίζεται πως υπάρχουν 23 εκ. PANKs, οι οποίες ξοδεύουν ετησίως περί τα 9 δις δολάρια.
Την ίδια ώρα στην Ευρώπη της συνεχιζόμενης οικονομικής στασιμότητας, το αίτημα για value for money και συνάμα αυθεντικές ταξιδιωτικές εμπειρίες είναι ισχυρότερο από ποτέ με αποτέλεσμα να γνωρίζουν πρωτοφανή άνθηση εναλλακτικά ταξιδιωτικά κανάλια, που δίνουν ώθηση στον λεγόμενο τουρισμό peer to peer (δηλαδή από ίσο προς ίσο ή από καταναλωτή προς καταναλωτή) και τα οποία σχετίζονται προς το παρόν κυρίως με θέματα διαμονής. Έτσι, όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες γυρνάνε την πλάτη στα ξενοδοχεία και επιλέγουν cozy διαμερίσματα στα κέντρα των πόλεων, τα οποία οι ιδιοκτήτες τους διαθέτουν σε πολύ συμφέρουσα τιμή σε διαδικτυακές πλατφόρμες όπως το Airbnb και το HouseTrip. Ενδεικτικό της ισχυρής τάσης, το γεγονός πως και τα δύο sites εμφανίζονται πλέον ως valued partners στο TripAdvisor, ενώ στο παιχνίδι μπαίνουν και εναλλακτικά sites ενοικίασης αυτοκινήτων, όπως το Zipcar, το οποίο εξαγοράστηκε πρόσφατα από την Avis.
Να πούμε βέβαια ότι τα περισσότερα από αυτά τα νέα ταξιδιωτικά ήθη βρίσκονται, προς το παρόν τουλάχιστον, εκτός ενός αυστηρού νομοθετικού, και επομένως φορολογικού πλαισίου, με δεδομένη όμως τη διαρκώς αυξανόμενη δημοφιλία τους, οι κλασικού τύπου ξενοδοχειακές μονάδες θα πρέπει να λάβουν έγκαιρα τα μέτρα τους. Μία κάποια λύση προσφέρουν ασφαλώς τα επαγγελματικά ταξίδια, τα οποία επανακάμπτουν δυναμικά ύστερα από την ύφεση των τελευταίων χρόνων. Για την μεγάλη αυτή φυλή των mobile workers, τα μεγάλα ξενοδοχεία (ή, σύμφωνα με την έκθεση, τα γραφεία του μέλλοντος) δεν προσφέρουν μόνο τα απαραίτητα facilities (αίθουσες συνεδριάσεων κ.λπ.), αλλά και δωμάτια με ημιδιαμονή σε χαμηλότερες τιμές, τα οποία χρησιμεύουν για ξεκούραση ανάμεσα σε επαγγελματικές συναντήσεις. Στην ψηφιακή μας εποχή, πρωτεύοντα ρόλο έχει η on-line παρουσία στα social media, όπως και οι προσωποποιημένες υπηρεσίες μέσω εξειδικευμένων applications πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά τη λήξη του ταξιδιού.
Καθώς, σύμφωνα με εκτιμήσεις, μέχρι το 2017 το 30% των ταξιδιωτικών πωλήσεων θα γίνεται online, βέβαιη θεωρείται και η εμφάνιση όλο και πιο εξειδικευμένων σχετικών καναλιών, όπως το καινούργιο site αναζήτησης εισιτηρίων Routehappy, όπου οι πτήσεις βαθμολογούνται από τους χρήστες με κριτήρια happpiness σε μια κλίμακα από το 1 μέχρι το 10, ενώ τα κριτήρια αναζήτησης, πέρα από την τιμή και την ημερομηνία, περιλαμβάνουν επίσης παροχές όπως χώρος για τα πόδια, Wi-fi και ψυχαγωγία. Τέλος, ένα ενδιαφέρον πείραμα προσιτής πολυτέλειας πραγματοποιεί η αεροπορική Flydubai, η οποία παρότι low-cost διαθέτει πλέον σε κάποιες πτήσεις business class, με ναύλους χαμηλότερους από αυτούς των κλασικών αεροπορικών.