Πόθεν έσχες

3

Τα 80s και η άτυπη κληρονομιά τους απασχολούν τη νέα κωμωδία που ανεβάζει η ομάδα 4Frontal, σε μια πληθωρική παράσταση-σχόλιο για τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας. | Powered by Uber

Πόθεν έσχες © Ελίνα Γιουνανλή

Φρεγάτες που γέρνουν, χρήματα μέσα σε συσκευασίες pampers, το μεγαλύτερο ριφιφί του αιώνα, επιχειρηματίες που κατέχουν ποδοσφαιρικές ομάδες, κανάλια και εφημερίδες: η Ελλάδα των 80s και η άτυπη κληρονομιά της απασχολούν το νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη, που αυτήν τη φορά καταφεύγει στο κωμικό είδος. Εφευρίσκει την ιστορία ενός οδηγού φορτηγού από το Ξινό Νερό Φλώρινας, ο οποίος προμηθεύει με παράνομη βότκα τα σκυλάδικα της πρωτεύουσας κι έτσι σιγά-σιγά ανέρχεται στην ιεραρχία της παρανομίας.

Πόθεν έσχες
© Ελίνα Γιουνανλή

Μέσα από ένα flashback που ξεκινάει περίπου από τις μέρες μας –οπότε διεξάγεται η δίκη του κατηγορούμενου πια Φώντα Κουτελάνου– και φτάνει μέχρι τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης, η συγγραφέας κάνει μια διαδρομή σε μεγάλα, πολιτικά κυρίως γεγονότα και σκάνδαλα, ενώ στο πρόσωπο του Κουτελάνου συμπυκνώνει υπαρκτά πρόσωπα και καταστάσεις, "χρεώνοντάς" του μερικά από τα μεγαλύτερα οικονομικά εγκλήματα της μεταπολιτευτικής Ελλάδας. Όλα αυτά, μέσα από την κωμική φόρμα, που δημιουργεί χαρακτηριστικούς ανθρωπότυπους και τραγελαφικές –μέσα στη σοβαρότητά τους– καταστάσεις, η οποία κορυφώνεται όμως σε ένα απελπισμένο φινάλε, όταν ο Κουτελάνος θα απαλλαχθεί από τις δεκάδες κατηγορίες του – και εδώ η συγγραφέας και οι συντελεστές της παράστασης καταθέτουν ένα σχόλιο για την ατιμωρησία ως τη μεγαλύτερη ελληνική παθογένεια, συμπεριλαμβάνοντας πια απολύτως σύγχρονα γεγονότα, όπως τα Τέμπη, η αστυνομική βία, το ελληνικό #metoo.

Πόθεν έσχες
© Ελίνα Γιουνανλή

Ο υπερβάλλων ζήλος και η πληθωρικότητα είναι ορατά τόσο στο έργο –που επιθυμεί να χωρέσει πολλά– όσο και στην παράσταση, την οποία συνσκηνοθετούν ο Κώστας Φιλίππογλου και η Γιώτα Σερεμέτη, μεταχειριζόμενοι ποικίλους κώδικες: τραγούδι, κινηματογραφημένη δράση, σωματικό θέατρο κ.ά. Έτσι καθοδηγούν ένα χορταστικό θέαμα, με ατάκες και αξιοσημείωτες κωμικές στιγμές, ενώ η κωμική υπερβολή επικρατεί στην έντονη αποτύπωση του κιτς των 80s και της "πασοκικής αισθητικής", στις "φωναχτές" ερμηνείες, στον λαϊκό χαρακτήρα της μουσικής· στοιχεία που προσεγγίζουν το επιθεωρησιακό ύφος, παρόλο που η παράσταση δεν εξελίσσεται με τη μορφή σπονδυλωτών νούμερων όπως στην επιθεώρηση αλλά ως κανονική μυθοπλασία. Η πίκρα και ο θυμός, βέβαια, διαφαίνονται πίσω από αυτή την –κάπως επιδερμική– σάτιρα, όμως δεν είναι τόσο ο καταγγελτικός χαρακτήρας που στοιχίζει στο αποτέλεσμα όσο η απουσία δραματικής και σκηνικής οικονομίας.

Πόθεν έσχες
© Ελίνα Γιουνανλή

Οι ηθοποιοί υποστηρίζουν πολύ ικανοποιητικά το εγχείρημα, πάντως, ανταποκρινόμενοι στη φρενίτιδα που επικρατεί κατά το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης. Ο Θανάσης Ζερίτης είναι πολύ καλός ως Φώντας Κουτελάνος, όπως και όλοι οι υπόλοιποι –Νεφέλη Μαϊστράλη, Τατιάνα-Άννα Πίττα, Κατερίνα Πατσιάνη, Αλέξης Βιδαλάκης, Πάνος Τοψίδης και Τάσος Δημητρόπουλος– εναλλασσόμενοι, μάλιστα, σε διαφορετικούς ρόλους. Η αισθητική της παράστασης (σκηνικά-κοστούμια της Γεωργίας Μπούρδα, video art του Αποστόλη Κουτσιανικούλη, μουσική επιμέλεια και σύνθεση του Σταύρου Γιαννουλάδη) είναι καθοριστική για το πληθωρικό τελικό αποτέλεσμα.

Περισσότερες πληροφορίες

Πόθεν έσχες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η δεκαετία του 1980 βρίσκει τον νεαρό Φώντα Κουτελάνο, απ’ το χωριό Ξινό Νερό στη Φλώρινα, να ανεβοκατεβαίνει στην πρωτεύουσα με τη νταλίκα του και να εφοδιάζει με παράνομη βότκα, το νυχτερινό κέντρο της παραλιακής, «Προσκύνημα». Εκεί θα συνδεθεί με τον μικρο-κομπιναδόρο Σάκη Μπούκουρα και το νεαρό λογιστή Φίλιππο Γενναδίου, ενώ θα ερωτευθεί παράφορα την λουλουδού Κατρίνα, απ’ το Τσερνομπίλ του Κιέβου. Κόντρα στις πολιτικές πεποιθήσεις του πατέρα του και στις παραινέσεις της μάνας του να βολευτεί μ’ αυτά που τους έχει δώσει ο Αντρέας, ο Φώντας είναι γεμάτος όνειρα για εύκολο και γρήγορο πλουτισμό. Βάζει στόχο να εκμεταλλευτεί στο έπακρο την νέα «πράσινη» εποχή που ανατέλλει και σύντομα, καταφέρνει να αναρριχηθεί, πρωταγωνιστώντας σε μερικά από μεγαλύτερα οικονομικά και πολιτικά εγκλήματα των τελευταίων τριάντα ετών. Αγοράζει πλοία, νυχτερινά κέντρα, κανάλια, εφημερίδες, εταιρείες παντός είδους, ποδοσφαιρική ομάδα και γίνεται μεγιστάνας· Ο Φώντας Κουτελάνος είναι πια ο Σερ Φώντας, μέχρι που δίνεται εντολή άνωθεν για την σύλληψή του και ξεκινάει μια πολύκροτη δίκη, γεμάτη αναδρομές σε ένα παρελθόν που φλερτάρει επικίνδυνα με το παρόν. Μια κωμικοτραγική ιστορία για τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
15/07/2024

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.

Φεστιβάλ Αθηνών: Στην Παλαιά Βουλή έρχεται η παράσταση "Ετυμολογίες"

Ρένη Πιττακή και Αγγελική Παπούλια πρωταγωνιστούν στο νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου σε ένα κτίριο-ορόσημο της ελληνικής ιστορίας.