Προμηθέας

3
Προμηθέας Άρης Μπινιάρης Μαρίζα Καψαμπέλη©

Ο Άρης Μπινιάρης πατάει στoν αισχυλικό μύθο και γράφει μια σύγχρονη εκδοχή του˙ όχι όμως τωρινή, καθώς ο κόσμος που συνθέτει μπορεί να ανήκει στο χθες, το σήμερα και, βέβαια, και το αύριο. Με αφορμή τον "Προμηθέα Δεσμώτη" δημιουργεί ένα νέο κείμενο, που έχει ως επίκεντρο την καταπίεση έως ολοκληρωτικής εκμηδένισης- του ανθρώπου από το "σύστημα": το κράτος, τη δικαιοσύνη, την οικογένεια. Ο δικός του Προμηθέας είναι δεσμώτης σε μια φυλακή υψίστης ασφαλείας, όπου θα γνωρίσει την ίδια μοίρα με δεκάδες συντρόφους του που κρατούνται ταπεινωμένοι και βασανισμένοι, όπως τον πληροφορεί -λειτουργώντας ως "παράδειγμα"- η Κρατούμενη, ηρωίδα αντίστοιχη με τη βασανισμένη Ιώ του μύθου. Ο Μπινιάρης ακολουθεί το δραματουργικό πρότυπο της τραγωδίας του Αισχύλου, όπου ο αιχμάλωτος ήρωας συγκρούεται με διάφορους εκπροσώπους του κράτους και της θεϊκής τάξης, και αναπλάθει το μύθο μέσα από το δικό του κείμενο -το οποίο εμπλουτίζεται με στίχους ανάλογης πολεμικής και προβληματικής του ράπερ Άγνωστος Χειμώνας-, στο οποίο εκθέτει τη δυστοπία ενός συστήματος βίας, καταπίεσης και ολοκληρωτισμού.

Προμηθέας Άρης Μπινιάρης
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Σε μια ιστορία όπου δράση συνιστούν οι είσοδοι και έξοδοι των προσώπων (όπως άλλωστε συμβαίνει και στην πρωτότυπη τραγωδία), δράση γίνεται το κείμενο, οι φορτισμένες λέξεις, ο ηλεκτροφόρος λόγος του Προμηθέα ενάντια στη διαστρεβλωμένη γλώσσα των εκπροσώπων της εξουσίας, στην οποία οι δοκιμασίες μεταφράζονται σε "πράξεις αφύπνισης" και τα βασανιστήρια σε "βελτιωμένες τεχνικές ανάκρισης". Η σκηνοθεσία αποκαλύπτεται ιδιαίτερα και μέσα από την αισθητική της παράστασης: η χρήση μασκών που καλύπτουν το μισό πρόσωπο (τις υπογράφει η Μάρθα Φωκά) και οι στυλιζαρισμένες κινήσεις δημιουργούν ένα εξωρεαλιστικό κόσμο, που δεν παύει όμως να δείχνει απόλυτα υπαρκτός. Δίνουν παρ’ όλ’ αυτά στην παράσταση όψη ενός σύγχρονου κόμικ, όπου το κράτος, η οικογένεια, οι θεσμοί είναι δισδιάστατες εφιαλτικές καρικατούρες (εύστοχη ως προς αυτό και η ενδυματολογική δουλειά του Πάρι Μέξη), ενώ ο Προμηθέας και η Ιώ είναι οι μόνοι ήρωες φτιαγμένοι από σάρκα, αίμα και κόκκαλα.

Προμηθέας Άρης Μπινιάρης
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Τα πάντα στην παράσταση λειτουργούν με συνέπεια, αν και υπάρχει, παρ’ όλ’ αυτά, η αίσθηση μιας επαναληψιμότητας ίσως και ενός αδιεξόδου, στοιχεία που προσδίδουν στην παράσταση την αίσθηση πειράματος, μιας δραματουργικής και σκηνικής δοκιμής. Η μουσική του Εμμανουήλ Ροβίθη διαπερνάει το χώρο με την οξύτητά της και οι ηθοποιοί ενσαρκώνουν με ακρίβεια το σύμπαν που έχει δομηθεί: η Βάσω Καβαλιεράτου και ο Αυγουστίνος Κούμουλος είναι εξίσου εφιαλτικοί και "γελοίοι" στους διπλούς τους ρόλους (Ψυχίατρος/Μητέρα του Προμηθέα, Εισαγγελέας/Πατέρας του Προμηθέα, αντίστοιχα), ενώ η Μαρία Μαντά, σε μια εξαίσια ερμηνεία της Κρατούμενης, και ο καθηλωτικός Μιχάλης Βαλάσογλου ως Προμηθέας, φέρνουν στη σκηνή την ενέργεια των ζωντανών παλλόμενων σωμάτων κόντρα στις "άψυχες", σαν να πρόκειται για μαριονέτες, παρουσίες των άλλων προσώπων.  

Περισσότερες πληροφορίες

Προμηθέας

  • Σκηνική Σύνθεση

Μια σύγχρονη ανάγνωση του αισχύλειου έργου που εμβαθύνει σε ζητήματα ψυχικής και κοινωνικής απομόνωσης και προσεγγίζει τον μύθο του Προμηθέα μέσα στα όρια μιας αυταρχικής φυλακής υψίστης ασφαλείας, όπου ξεδιπλώνεται ένα σκοτεινό χρονικό μια σειράς ανακρίσεων. Στην καρδιά του έργου βρίσκονται οι αμείλικτες επισκέψεις των εκπροσώπων του καθεστώτος στον κρατούμενο Προμηθέα, συνθέτοντας μια στοιχειωμένη καταβύθιση σε μια εποχή που δεσπόζουν απολυταρχικές πρακτικές και αντιλήψεις. Στην παράσταση ενσωματώνονται, επίσης, στίχοι του ράπερ Άγνωστος Χειμώνας, ο οποίος είναι γνωστός για το αντιδογματικό του ύφος και το κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενο των τραγουδιών του. Αυτές οι λυρικές συνεισφορές, σε συνδυασμό με τον κορμό ενός νέου κειμένου, αποτελούν τον πυρήνα γύρω από τον οποίο αναπτύσσεται μια σκηνική αλληγορία με όχημα τη μουσικότητα του λόγου, τις ψυχολογικές σημάνσεις και τη σκηνική χρήση της μάσκας, συμβάλλοντας έτσι στην δημιουργία ενός πολυδιάστατου παραστασιακού γεγονότος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.