Καζανόβα / Δον Ζουάν. Ερωτική περιπλάνηση

3
Καζανόβα / Δον Ζουάν @Ελίνα Γιουνανλή

Είναι η γοητευτική η απόφαση να παρουσιαστούν σε ενιαία παράσταση δύο ποιητικά έργα (άπαιχτα ως τώρα επί σκηνής), που τα χωρίζει σχεδόν ένας αιώνας και συνδέονται εμμέσως μέσα από τις μορφές του μυθικού Δον Ζουάν και του ιστορικού Καζανόβα ("Δον Ζουάν" του Λόρδου Μπάιρον και "Το τέλος του Καζανόβα" της Μαρίνας Τσβετάγεβα). Μας συστήνονται μάλιστα επί σκηνής με τρόπο διαφορετικό απ’ ό,τι θα περιμέναμε όχι μόνο οι δύο ήρωες, αλλά και οι συγγραφείς τους.

Καζανόβα / Δον Ζουάν
​​@Ελίνα Γιουνανλή

Συγκεκριμένα στην περίπτωση του Μπάιρον, είναι σχεδόν αποκαλυπτική η γνωριμία με μια άλλη πλευρά του ποιητή που έχει ταυτισθεί στη δική μας συνείδηση με τον ρομαντικό φιλέλληνα. Εδώ, θέμα του γίνεται ο νεαρός Δον Ζουάν, ένα αγόρι στα δεκάξι του, που, μεγαλωμένο σε ένα ασφυκτικά συντηρητικό πλαίσιο από την αυστηρή μητέρα του, με την εκπαίδευσή του να στρέφεται σε βίους Αγίων και κηρύγματα, ξεκινάει το μεγάλο του ταξίδι στη ζωή και στις σαρκικές απολαύσεις. Το ξύπνημα της σεξουαλικότητας, η πρώτη του επαφή με μια παντρεμένη γυναίκα, ένα ναυάγιο που τον ξεβράζει στις ακτές ενός ελληνικού νησιού, για να συνεχίσει τις φιλήδονες περιπέτειές του με μια ελληνοπούλα, είναι τα αποσπάσματα που έχουν επιλεχθεί στην παράσταση, ανάμεσα στους πολλούς χιλιάδες στίχους που αριθμεί ολόκληρο το ποιητικό έργο.

Καζανόβα / Δον Ζουάν
@ Ελίνα Γιουνανλή

Ο Ζουάν του Μπάιρον είναι ένας θετικός ήρωας, ένα αγόρι όλο σφρίγος που ρίχνεται με ορμή στη ζωή (τον ερμηνεύουν ο Στάθης Κόικας και ο Δημήτρης Φιλιππίδης), ενώ μαζί του επί σκηνής ανεβαίνει και ο δημιουργός του (Βασίλης Ανδρέου), ενσταλάζοντας στην παράσταση πινελιές από το σατιρικό πνεύμα του. Παρ’ όλ’ αυτά, το σκηνικό αποτέλεσμα που προκύπτει είναι αμήχανο. Το χιούμορ και η σπιρτάδα του κειμένου δημιουργούν σωστά την ανάγκη να δημιουργηθεί σκηνική ελαφράδα αλλά στην πράξη η σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού καταφεύγει σε αχρείαστη κάποιες φορές σωματικότητα και στην υπερβολή, δημιουργώντας έτσι καρικατούρες (όπως, π.χ. στην περίπτωση του Νίκου Καρδώνη, που ερμηνεύει τον κωμικό σύζυγο της Τζούλια, της Λίλλυς Μελεμέ ως Χάιδως κ.ά.).

Καζανόβα / Δον Ζουάν
@Ελίνα Γιουνανλή

Στο δεύτερο μέρος, όπου ακολουθεί το κείμενο της Τσβετάγεβα, το συναίσθημα αλλάζει, το σκηνικό ενδιαφέρον ανανεώνεται. Η δράση τοποθετείται το τελευταίο βράδυ του 1799, παραμονή ενός νέου αιώνα. Ο Καζανόβα, "η υπόσταση του 18ου αι.", κατά το χαρακτηρισμό της Τσβετάγεβα, είναι ένας γηραιός άνδρας, ένας άνθρωπος σε αποδρομή. Σε αυτόν θα έρθει να αντιπαρατεθεί η δεκατριάχρονη Φραντσέσκα, μια πνοή φρέσκου αέρα, προσωποιώντας τον νέο αιώνα που ανατέλλει και μια σειρά από συγκρούσεις: αρσενικού και θηλυκού, νιότης και γήρατος. "Θέλω να ζήσω στα βήματά σου!" θα δηλώσει, και μέσω αυτής η Τσβετάγεβα σκιαγραφεί ένα θηλυκό alter ego του ήρωα, εισάγοντας θαραλλέα στο προσκήνιο μια γυναίκα στον δρόμο της (ερωτικής) αυτοδιάθεσης.

Καζανόβα / Δον Ζουάν
@ Ελίνα Γιουνανλή

Παρά τον κάπως πομπώδη τρόπο με τον οποίον ο Άρης Τρουπάκης ερμηνεύει τον Καζανόβα, κυριαρχεί ωραία το αίσθημα της συντριβής που δημιουργεί η παρουσία του. Το αποτέλεσμα συνολικά είναι ακμαιότερο, χάρη στις δραματικές συγκρούσεις, στη στιβαρή παρουσία της Μαρίας Σαββίδου ως Τσβετάγεβα, και κυρίως αυτή της Ειρήνης Λαφαζάνη που αντιδιαστέλλεται στον γηραιό, είρωνα αλλά και για λύπηση, πρώην "καρδιοκατακτητή" και σαρώνει με την ενέργειά της ως νεαρή Φραντσέσκα. (Τη διανομή σε αυτό το μέρος συμπληρώνει ο Στάθης Λιβαθινός σε μικρό ρόλο-έκπληξη.) Παράλληλα με αυτή την αντιπαραβολή, αντιπαραβάλλονται και τα δύο έργα μεταξύ τους και προκύπτει ωραία η ιδέα των δύο προσώπων που αιχμαλωτίζουν μέσα τους δύο φάσεις της ζωής, ο ένας την ακμή και ο άλλος τη δύση της.

Καζανόβα / Δον Ζουάν
@Ελίνα Γιουνανλή

Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Θοδωρή Αμπαζή, εκτελεσμένη ζωντανά, συνοδεύει τους ηθοποιούς και μεγεθύνει το συναισθηματικό πλαίσιο κάθε σκηνής, ενώ οι εύστοχες έμμετρες μεταφράσεις (της Έλσας Ανδριανού για τον "Καζανόβα" και του Γιώργου Κοροπούλη για τον "Δον Ζουάν") πλουτίζουν το σκηνικό εγχείρημα. Εξαιρετικής αισθητικής τα κοστούμια της Ελένης Μανωλοπούλου και η σκηνική ατμόσφαιρα, χάρη και στους φωτισμούς του Αλέκου Αναστασίου.

Περισσότερες πληροφορίες

Καζανόβα / Δον Ζουάν. Ερωτική περιπλάνηση

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 105 '

Το φιλόδοξο εγχείρημα του Στάθη Λιβαθινού ενώνει σε μία παράσταση δύο άπαιχτα έργα, τον «Δον Ζουάν» (μετάφρ.: Γ. Κοροπούλης) του Λόρδου Μπάιρον και το «Τέλος του Καζανόβα» (μετάφρ.: Έλ. Ανδριανού) της Ρωσίδας ποιήτριας Μαρίνα Τσβετάγεβα, για πρώτη φορά σε ελληνικό έμμετρο ομοιοκατάληκτο στίχο. Τα δύο έργα γράφτηκαν σε ταραγμένους καιρούς: το πρώτο στις αρχές 19ου αιώνα, λίγο πριν ο Μπάιρον αναμιχθεί ενεργά στην Ελληνική Επανάσταση, και το δεύτερο στις αρχές του 20ού, λίγο μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση. Η λογοτεχνική φιγούρα του Δον Ζουάν και η ιστορική προσωπικότητα του Καζανόβα συνδέονται μεταξύ τους μέσα από το «φαινόμενο όχι του έρωτα, αλλά του έρωτα για τη ζωή», όπως επισημαίνει ο σκηνοθέτης. Το ένα στη νιότη και το άλλο στον ύστατο απολογισμό. Το ρομαντικό πνεύμα του Λόρδου Μπάιρον συναντά την ξεχωριστή γραφή της Μαρίνα Τσβετάγεβα σε ένα σκηνικό έργο για τον έρωτα, τον χρόνο την εξορία και την περιπλάνηση.

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Πειραιώς 260

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.