Ρωμαίος και Ιουλιέτα

4

Αυτό που έμεινε να αποκαλείται «το μεγαλύτερο love story όλων των εποχών» ανεβαίνει σε μια παράσταση καλοπαιγμένη, καλαίσθητη και καλά δομημένη γύρω από μία κεντρική ιδέα, που αντιπαραβάλλει την ομορφιά (αλλά και την ήττα) του έρωτα απέναντι στην ασχήμια ενός παρηκμασμένου κόσμου.

Ρωμαίος και Ιουλιέτα © Γκέλυ Καλαμπάκα

Πόσες ελπίδες και πόσος χώρος χρειάζεται για ν’ ανθίσει η ομορφιά και η αλήθεια μέσα σε έναν κόσμο παρακμής; Αυτό αναρωτιέται ο Δημήτρης Καραντζάς στο ανέβασμα του σαιξπηρικού έργου με μια παράσταση καθαρή, καλαίσθητη και καλά δομημένη γύρω από μία κεντρική ιδέα. Ο κόσμος του "Ρωμαίου και της Ιουλιέτας" είναι ο κόσμος ενός διπόλου και μιας σύγκρουσης, καθώς τον κόσμο των Καπουλέτων και των Μοντέγων που κυριαρχείται από το μίσος –και ο σκηνοθέτης διάβασε δίνοντας έμφαση στις πατριαρχικές, σεξιστικές και machο εκφάνσεις του– έρχεται να διαρρήξει η ομορφιά και η ειλικρίνεια του ερωτικού συναισθήματος. Μια σειρά επαναστάσεων αφηγούνται έργο και παράσταση: η ιδιοσυγκρασία του Ρωμαίου, που επιμένει ν’ αγαπάει εκεί όπου οι άλλοι επιβάλλονται ή μισούν, το θάρρος της Ιουλιέτας, ενός κοριτσιού που μεγαλώνει υπακούοντας στην πατρική εντολή ("τα μάτια μου δεν θα τα σηκώνω πιο πάνω από τις δικές σας υποδείξεις", λέει στον Καπουλέτο), αλλά προβαίνει σε γενναίες πράξεις αυτοδιάθεσης· ακόμη και ο υπέροχος ποιητικός σαιξπηρικός λόγος στη μετάφραση του Διονύση Καψάλη λειτουργεί ως πράξη αντίστασης στην ασχήμια.

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
© Γκέλυ Καλαμπάκα

Η δράση της παράστασης τοποθετείται σε ένα γεωμετρικό ψυχρό σκηνικό με όψη οστεοφυλακίου (Μαρία Πανουργιά), στο μαυσωλείο των Καπουλέτων, όπου συγκεντρώνονται νεκροί και ζωντανοί για το φινάλε και ένα σύμπλεγμα άψυχων σωμάτων κλείνει την παράσταση, το τραγικό αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας μίσους που πηγαίνει γενιές πίσω – και, κατά τη σκηνοθετική ανάγνωση, μένει αβέβαιο αν θα σταματήσει. Η ιδέα της παρηκμασμένης αριστοκρατίας αντιπαραβάλλεται με την ομορφιά των ερωτευμένων και επί σκηνής διαδραματίζονται συχνά παράλληλες δράσεις˙ όπως στη σκηνή του μπαλκονιού, όταν ταυτόχρονα με την πρώτη ιδιωτική συνάντηση των δύο νέων συνεχίζεται το εκμαυλισμένο γλέντι των Καπουλέτων. Σε αυτό το πλαίσιο, ο έρωτας ανθίζει σχεδόν σαν θαύμα και η σκηνοθεσία συχνά αντιμετωπίζει το ζευγάρι ως μια "λεπτομέρεια", την πιο σημαντική όμως, στο πλουραλιστικό κάδρο που δημιουργεί. Όπως στη σκηνή της εκκλησίας (αν και με προβληματική ορατότητα για αρκετούς θεατές), όταν η πόρτα μισανοίγει και μόλις που διακρίνουμε τους δύο παθιασμένος νέους, ή στην πρώτη τους γνωριμία, που λειτουργεί σαν όαση μέσα στη σκηνή του χορού όπου δεσπόζει η κακόηχη, στριγκιά μουσική του Γιώργου Πούλιου.

Ρωμαίος και Ιουλιέτα
© Γκέλυ Καλαμπάκα

Αξιοσημείωτος είναι και ο ερωτισμός της παράστασης και κορυφαίες οι σκηνές της Ιουλιέτας, που δονείται από την προσμονή του αγαπημένου της, ενώ η αυτοκτονία της πάνω στο σώμα του ήδη νεκρού Ρωμαίου φέρει την υπόμνηση μιας τελευταίας ερωτικής ένωσης. Οι ηθοποιοί ερμηνεύουν επάξια το σκηνοθετικό σύμπαν με κορυφαίους την Ηρώ Μπέζου και τον Έκτορα Λιάτσο στο πρωταγωνιστικό ζευγάρι· ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Πατήρ Λαυρέντιος), ο Άρης Μπαλής (Μπενβόλιο), ο Γιάννης Κλίνης (Μερκούτιος) και, στον αντίποδα, οι "εκπρόσωποι" του παρηκμασμένου κόσμου: Ρένη Πιττακή (Νένα), Άννα Καλαϊτζίδου (Κυρία Καπουλέτου), Γιάννης Νταλιάνης (Καπουλέτος), Ρίτα Λυτού (Κυρία Μοντέγου) κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρωμαίος και Ιουλιέτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 140 '

Έρωτας και θάνατος συνυπάρχουνι στην συγκλονιστική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας που ανεβαίνει σε μια παράσταση που φωτίζει αυτές τις αντίρροπες δυνάμεις και αντιπαραβάλλει την ομορφιά (αλλά και την ήττα) του έρωτα απέναντι στην ασχήμια ενός παρηκμασμένου κόσμου..

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.