Η ράβδος

3

Η βία, ο αυταρχισμός και οι σχέσεις εξουσίας βρίσκονται στο επίκεντρο του βρετανικού έργου, το οποίο συστήνει στους Έλληνες θεατές μια παράσταση που ανοίγει συζητήσεις, αλλά υστερεί σε σκηνική θερμοκρασία.

Η ράβδος

Ένας καθηγητής, ύστερα από σαράντα πέντε χρόνια σταδιοδρομίας και ενώ μια τιμητική γιορτή ετοιμάζεται από το σχολείο εν όψει της επικείμενης συνταξιοδότησής του, βρίσκεται αποκλεισμένος στο σπίτι όπου κατοικεί με τη σύζυγό του, καθώς ένα εξαγριωμένο πλήθος μαθητών έχει συγκεντρωθεί απ’ έξω, επιδεικνύοντας απειλητικές διαθέσεις. Στα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις για το συγκεκριμένο γεγονός έρχονται να προστεθούν αυτά που κρύβονται πίσω από την απρόσμενη επίσκεψη της αποξενωμένης κόρης του ζευγαριού, μια επίσκεψη που φέρνει στο φως τις τεταμένες σχέσεις που τη συνδέουν με τους γονείς και κυρίως με τον πατέρα της. Αυτός είναι ο δραματικός πυρήνας –από τον προκύπτουν πολλά θέματα συζήτησης– του τελευταίου έργου του Μαρκ Ρέιβενχιλ, βασικού εκπροσώπου του ρεύματος "in-yer-face theatre", το οποίο χαρακτήρισε το βρετανικό θέατρο των 90s με έργα που ανάβλυζαν βία, ωμότητα, ειρωνεία και έντονη –αν και έμμεση τις περισσότερες φορές– κριτική των θατσερικών και νεοφιλελεύθερων πολιτικών.

Η ράβδος

Στη "Ράβδο", που έγραψε το 2018 στα 52 του, ο συγγραφέας μιλάει για τη βία και τον αυταρχισμό, για την ηδονή της εξουσίας, διερωτάται πάνω στα όριά της, εκθέτει χειραγωγητικές και πατριαρχικές συμπεριφορές, αυτήν τη φορά στο πλαίσιο της οικογένειας και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Επιβεβαιώνει, δε, εκ νέου τη δεινότητα της βρετανικής δραματουργικής σχολής, καθώς υπογράφει ένα πολυεπίπεδο έργο που θίγει καίρια θέματα, τα οποία προκύπτουν δεξιοτεχνικά το ένα μέσα από το άλλο κι έτσι το δραματικό ενδιαφέρον κλιμακώνεται και διατηρείται, παρότι η δράση περιορίζεται στη λεκτική αντιπαράθεση των τριών προσώπων, μάλλον επειδή καθένα απ’ αυτά κρύβει διαφορετικές εκφάνσεις που εκδηλώνονται σταδιακά.

Η ράβδος

Κι όμως η "Ράβδος" δίνει την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα έργο ρητορικής και ηθικής διαλεκτικής, παρά για ένα κείμενο-δυναμίτη, που θα επιδρούσε έντονα και βίαια πρώτα στις αισθήσεις και το θυμικό και έπειτα στη σκέψη και τη λογική επεξεργασία των δραματουργικών δεδομένων. Τουλάχιστον αυτή είναι η επίγευση της παράστασης που υπογράφει ο Γιώργος Σκεύας, συστήνοντας το έργο στους Έλληνες θεατές: παραδίδει με καθαρότητα το κείμενο, διεγείρει τη σκέψη, ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό, όμως δεν πυροδοτεί, παρά ελάχιστα, κάποια συναισθηματική δόνηση παρόλη τη ζοφερή συνθήκη που έχει συνθέσει ο συγγραφέας (αν και αφήνει και ο ίδιος κάποια αναπάντητα ερωτηματικά).

Η ράβδος

Όσο για τους ηθοποιούς, παρόλο που ο Δημήτρης Καταλειφός (Έντουαρντ), η Ζωή Ρηγοπούλου (Μορίν) και η Αλεξία Καλτσίκη (Άννα) ερμηνεύουν τα πρόσωπα σχεδόν ακίνητοι και στις ίδιες θέσεις κατά το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης –επιβεβαιώνοντας έτσι την αίσθηση πως έχουμε να κάνουμε με οπτικές γωνίες που συγκρούονται παρά με χαρακτήρες–, κατεβάζουν με θέρμη το κείμενο στην πλατεία και συμβάλλουν αποφασιστικά στη δημιουργική διαδικασία της πρόσληψής του.

Περισσότερες πληροφορίες

Η ράβδος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Η βία, ο αυταρχισμός και οι σχέσεις εξουσίας βρίσκονται στο επίκεντρο του βρετανικού έργου, μέσα από την ιστορία ενός καθηγητή που περιμένει την αποχαιρετιστήρια γιορτή για την αφυπηρέτησή του. Ο Βρετανός συγγραφέας, εκπρόσωπος του in-yer-face θεάτρου, θέτει ερωτήματα και η παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιώργος Σκεύας παραδίδει με καθαρότητα το κείμενο, διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ικέτιδες": Sold out Επίδαυρος και έναρξη προπώλησης για Λυκαβηττό

Παρασκευή 23 Αυγούστου και Σάββατο 24 Αυγούστου θα παιχτούν οι "Ικέτιδες" στην Επίδαυρο κι όπως μαθαίνουμε έχουν μείνει ελάχιστα εισιτήρια. Λόγω της ζήτησης ανοίγει και η προπώληση του Λυκαβηττού. Μάθετε περισσότερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/08/2024

Πέντε κωμωδίες για τον Δεκαπενταύγουστο

Η κωμωδία έχει ευεργετικές ιδιότητες. Αν μείνατε Αθήνα την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου και θέλετε να γελάσετε και να περάσετε καλά υπάρχουν πέντε κωμωδίες που υπόσχονται βραδιές χαλάρωσης και γέλιου.

Ακρόαση ηθοποιών στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Άντρες και γυναίκες ηθοποιούς αναζητά το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας για τις νέες του παραγωγές. Προλαβαίνετε να στείλετε βιογραφικό μέχρι την Τρίτη 20 Αυγούστου.

Η μουσικός Κατερίνα Φωτεινάκη τραβά ένα ταρώ για το μέλλον

Μιλήσαμε με την καλλιτεχνική διευθύντρια και μία από τις μουσικούς της παράστασης "Ταρώ του Οδυσσέα" που θα παιχτεί στη Μήλο σε σκηνοθεσία Αγλαΐας Παππά, στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός".

Τέσσερις γυναίκες του πενταγράμμου εμφανίζονται στο θέατρο

Η Ελένη Τσαλιγοπούλου, η Κορίνα Λεγάκη, η Μαρίνα Σάττι και η Nalyssa Green, τέσσερις γοητευτικές προσωπικότητες του πενταγράμμου εμφανίζονται σε θεατρικές παραστάσεις αυτή την περίοδο.

Ο Κιάνου Ριβς κάνει το ντεμπούτο του στο Μπρόντγουεϊ

Ο γνωστός ηθοποιός με καριέρα στο σινεμά σε πολλές επιτυχημένες ταινίες δράσης και επιστημονικής φαντασίας θα πρωταγωνιστήσει το φθινόπωρο του 2025 σε μια όχι και τόσο αναμενόμενη θεατρική επιλογή.