Ελευθερία στη Βρέμη

2,5

Μονότονη και ίσως επιδερμική παρουσίαση ενός έργου που, βασισμένο σε αληθινή ιστορία, θέτει το ζήτημα της γυναικείας αυτοδιάθεσης ενάντια στις πατριαρχικές νόρμες.

Ελευθερία στη Βρέμη

Ο Φασμπίντερ έγραψε την "Ελευθερία στη Βρέμη" εμπνευσμένος από την πραγματική περίπτωση μιας γυναίκας που, στις αρχές του 20ού αι., δολοφόνησε δεκαπέντε άτομα. Η ηρωίδα του, η Γκέσε, ζώντας υπό το ζυγό των πατριαρχικών καταναγκασμών που της επιβάλλουν η κοινωνία και η οικογένειά της, είναι παντρεμένη με έναν βίαιο άνδρα, ώσπου, ύστερα από ένα ξέσπασμά του, θα τον δολοφονήσει σερβίροντάς του ένα φλιτζάνι δηλητηριασμένο καφέ. Από εκεί κι έπειτα, το μοτίβο του καφέ θα επανέλθει για να βγάλει από τη μέση όσους στέκονται –ηθελημένα ή και άθελά τους– εμπόδιο στη λαχτάρα της Γκέσε για αυτοδιάθεση, ελευθερία και αληθινή αγάπη.

Ελευθερία στη Βρέμη

Το μοτίβο της επανάληψης διατρέχει το έργο, καθώς απεικονίζονται οι ίδιες καταπιεστικές συνθήκες που καλείται να αντιμετωπίσει ξανά και ξανά η ηρωίδα, ενώ ο πανομοιότυπος τρόπος με τον οποίο εκτελούνται οι δολοφονίες προσδίδει μια τελετουργική διάσταση στα δραματικά γεγονότα και κατ’ επέκταση στο ειδικό βάρος του έργου. Ταυτόχρονα, όμως, αυτά τα στοιχεία μεταδίδουν και μια αίσθηση μονοτονίας και ελλειμματικής εμβάθυνσης, ειδικά καθώς τα δραματικά πρόσωπα υπάρχουν για να μεταφέρουν την επικριτική φωνή της κοινωνίας και της οικογένειας παρά για να συστήσουν χαρακτήρες.

Ελευθερία στη Βρέμη, Μαστοράκης

Τουλάχιστον αυτή την αίσθηση προκαλεί η παράσταση, καθώς ο Νίκος Μαστοράκης (που υπογράφει επίσης τα σκηνικά και τα κοστούμια) απεικονίζει μεν το αυστηρό, θρησκόληπτο περιβάλλον που πνίγει την Γκέσε (στο σταυρό από νέον που κυριαρχεί στο σκηνικό, στα κεριά που συμβολίζουν τα δολοφονημένα πρόσωπα κ.λπ.), αλλά η στάση του επί του έργου δείχνει περισσότερο επιδερμική από ό,τι ήταν, προφανώς, στις προθέσεις του. Η απεικόνιση της Γκέσε ως μιας γυναίκας που ελαφραίνει όσο αποβάλλει τα "βαρίδια" από πάνω της (κάτι που απεικονίζεται και στις ενδυματολογικές επιλογές για την ηρωίδα) είναι ένα από τα ωραία στοιχεία της παράστασης, η οποία όμως ζημιώνεται από τη γενικότερη αίσθηση ελαφράδας ίσως και χιουμοριστικής διάθεσης που κυριαρχεί, ασύμβατης με το βάρος των δραματικών γεγονότων.

Ελευθερία στη Βρέμη

Η Μαρία Κεχαγιόγλου, μια σπουδαία ηθοποιός, εδώ δείχνει να βασίζεται στο μίνιμουμ των δυνατοτήτων της και η σκηνοθεσία δεν διεισδύει στην κατάσταση μιας γυναίκας που αντέδρασε με τον πλέον ακραίο τρόπο ενάντια στις κοινωνικές συμβάσεις (δηλαδή το φόνο, των παιδιών της συμπεριλαμβανομένων). Σε συνδυασμό με το ότι έργο και σκηνοθεσία ξετυλίγονται γύρω από το μοτίβο της επανάληψης, το ενδιαφέρον εξανεμίζεται γρήγορα: ξέρεις τι να περιμένεις σε κάθε σκηνή. Παρ’ όλ’ αυτά, η Κεχαγιόγλου ξεχωρίζει μαζί με τις συνερμηνεύτριές της, την Καίτη Μανωλιδάκη (Μητέρα) και τη Μαριάννα Δημητρίου (Φίλη), ειδικά όταν αντιπαραβάλλονται με τη σχηματικότερη απόδοση –ίσως από σκηνοθετική πρόθεση, ώστε να καταδειχθεί η πατριαρχική φύση τους– των αρσενικών ηρώων, που ερμηνεύουν οι Διαμαντής Καραναστάσης (Σύζυγος), Γιωργής Τσαμπουράκης (Εραστής), Άγης Εμμανουήλ (Εραστής) και Χάρης Τσιτσάκης (Πατέρας).

Ελευθερία στη Βρέμη, Μαστοράκης

Περισσότερες πληροφορίες

Ελευθερία στη Βρέμη

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 75 '

Μια αλληγορία για το ρόλο της εξουσίας στις διαπροσωπικές σχέσεις είναι το έργο του αντικομφορμιστή κινηματογραφιστή που ακολουθεί μια γυναίκα η οποία φτάνει στα άκρα ενάντια στην αδικία της ανδροκρατούμενης κοινωνίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.