Ο αμπιγιέρ

3

Το πολυπαιγμένο και αγαπημένο έργο, που αποτίνει με τον δικό του τρόπο φόρο τιμής στο θέατρο και τους ανθρώπους του, ανεβαίνει σε μία φροντισμένη και ζεστή, αλλά χωρίς κλιμακώσεις, παράσταση.

Αμπιγιέρ Μάνος Γεωργίου©

Το έργο το οποίο καθιέρωσε τον Βρετανό συγγραφέα (και βραβευμένο με Όσκαρ για τον "Πιανίστα" σεναριογράφο) αποτυπώνει κάτι από την προσωπική του εμπειρία, όταν στη δεκαετία του ’50 εργάστηκε ως αμπιγιέρ ενός αναγνωρισμένου σαιξπηρικού ηθοποιού. Γράφτηκε το 1980 αλλά διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και επικεντρώνεται στη σχέση ενός –επίσης σαιξπηρικού– ηθοποιού που βρίσκεται στη δύση της καριέρας του και του αμπιγιέρ του· βάζοντας, παράλληλα, στη μεγάλη εικόνα συνολικά τους ανθρώπους του θεάτρου και τη φύση του επαγγέλματος: τη ματαιοδοξία αλλά και το πάθος για μια δουλειά που είναι συχνά γεμάτη ματαιώσεις, το εφήμερο της θεατρικής τέχνης αλλά και τη σπουδαιότητά της – μοτίβα που μεγεθύνονται χάρη στο χρονικό πλαίσιο της δράσης, όταν εν μέσω βομβαρδισμών και κακουχιών ο θίασος επιμένει να δίνει καθημερινά παραστάσεις.

Αμπιγιέρ
Μάνος Γεωργίου©

Αυτήν τη γοητεία των έργων που αντλούν από τη μεγάλη δεξαμενή της αυτοαναφορικότητας κουβαλάει ο "Αμπιγιέρ", ειδικά καθώς παίζει και με το μοτίβο του "θεάτρου μες στο θέατρο" και μας βάζει να παρακολουθούμε από τα παρασκήνια μια σκηνή από την παράσταση του "Βασιλιά Ληρ" που δίνει ο θίασος ενώπιον των υποτιθέμενων κατοίκων του Λονδίνου το 1940· παραμένει έτσι ένα έργο που διατηρεί το σκηνικό ενδιαφέρον παρά την κάπως παλιακή, φθαρμένη πια, φόρμα του. Η σκηνοθεσία του Κώστα Γάκη κινείται σε ασφαλή μονοπάτια και αντιμετωπίζει το έργο με φροντίδα, αλλά χωρίς να το οδηγεί σε εξάρσεις ή κλιμακώσεις που θα ευνοούσαν το αποτέλεσμα. Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα στον ωραίο σκηνικό χώρο του Κένι ΜακΛέλαν, που φέρνει σε πρώτο πλάνο το καμαρίνι του Σερ, ενώ στην πορεία επιτρέπει μια πολύ ωραία απόδοση της σκηνής του "Ληρ" – σκηνή που αποτελεί και την κορυφαία της παράστασης, καθώς μεταφέρει με συγκινητικό τρόπο τη μαγεία και το εφήμερο της θεατρικής τέχνης, αυτού του μικρού "θαύματος" που δημιουργείται και καταστρέφεται κάθε βράδυ.

Αμπιγιέρ
Μάνος Γεωργίου©

Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι ζεστές, δεν εμβαθύνουν όμως ιδιαίτερα στα δραματικά πρόσωπα, τα οποία από γραφής δεν είναι μονοδιάστατα: ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης δείχνει κάπως κουρασμένος στο ρόλο του Σερ, εστιάζει πάντως στην υπαρξιακή και καλλιτεχνική αγωνία ενός ανθρώπου που βρίσκεται στη δύση της ζωής του και αφήνει σε δεύτερη μοίρα τον επηρμένο και μάλλον τυραννικό χαρακτήρα του. Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης είναι συγκινητικός στον ρόλο του αφοσιωμένου Νόρμαν, αλλά εμφανίζεται κάπως παροπλισμένος, καθώς προβάλλει κυρίως την ηττοπαθή πλευρά του. Ωραίοι οι ηθοποιοί στους ρόλους των υπόλοιπων συντελεστών του θιάσου: Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Τζένη Κόλλια, Άγγελος Νεράντζης, Μάρω Παπαδοπούλου, Απόστολος Πελεκάνος, κ.ά., συνδιαμορφώνουν όλοι μαζί μια παράσταση που μπορεί να μην επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις, υπερτονίζει όμως με τον τρόπο της τη διαχρονικότητα του "μηνύματος" που φέρει το έργο, όπως εκφράζεται διά στόματος του Σερ: "ο πολιτισμός απειλείται".

Περισσότερες πληροφορίες

Ο αμπιγιέρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Στη σκιά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, πίσω από τις ιστορίες των παρασκηνίων ενός ετοιμόρροπου θεάτρου της αγγλικής επαρχίας, η ακλόνητη σχέση ενός μεγάλου ηθοποιού (Σερ) με τον αμπιγιέρ του (Νόρμαν) και των υπόλοιπων μελών του θιάσου, δημιουργούν ένα παιχνίδι ανάμεσα σε εξουσιαστή και εξουσιαζόμενο. Το κλασικό έργο μέσα από τον μικρόκοσμο των συντελεστών-ηθοποιών ενός θιάσου, έρχεται αντιμέτωπο με τα μεγάλα και διαχρονικά προβλήματα όλων των ανθρώπινων σχέσεων. Ο αιώνιος φόβος της μοναξιάς, η ανάγκη μας για αφοσίωση, πίστη και αυταπάρνηση στον άλλον, δημιουργούν μοιραία σχέσεις αλληλεξάρτησης. Η ισορροπία όμως έρχεται πάντοτε με την αναπόφευκτη σύγκρουση ζωής και θανάτου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.

Τη θεατρική παράσταση "Οδυσσέας" υποδέχεται το Μικρό Γκλόρια τον Οκτώβριο

Μια παράσταση που εμπνέεται από αληθινή ιστορία και έχει θέμα τη νόσο Αλτσχάιμερ έρχεται τη νέα σεζόν, με πρωταγωνιστή τον Τάσο Παλαντζίδη.