Με νύχια και με δόντια

3
Με νύχια και με δόντια © Πάτροκλος Σκαφίδας

Ο Αμερικανός Θόρντον Ουάιλντερ έγραψε το 1942 μια παράδοξη, διασκεδαστική όσο και συγκινητική αλληγορία που διασχίζει χιλιάδες χρόνια Ιστορίας, σε μια απόπειρα να εμφυσήσει στους συμπατριώτες του πίστη εν μέσω των δραματικών χρόνων του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Εφευρίσκει μία αρχετυπική οικογένεια, αυτή του κυρίου και της κυρίας Ανθρώπου (Antrobus, στο πρωτότυπο), και την τοποθετεί σε κρίσιμες στιγμές, υπαρκτές ή μυθικές (με αναφορές στην προϊστορική εποχή, τη Βίβλο και την Παλαιά Διαθήκη), που έφεραν την ανθρωπότητα στο χείλος της καταστροφής. Στις ισάριθμες πράξεις του έργου, η οικογένεια του Ανθρώπου -δηλαδή ο Τζωρτζ και η Μάτζι, τα παιδιά τους Χένρι και Γκλάντις, και η υπηρέτριά τους Σαμπίνα-, επιβιώνουν "με νύχια και με δόντια" πρώτα στην εποχή των παγετώνων, έπειτα από μια τρομερή πλημμύρα χάρη στην κιβωτό που φτιάχνει ο Τζορτζ, και τέλος μετά τη λήξη ενός καταστροφικού πολέμου. Το διασκεδαστικό εύρημα να συμπυκνωθούν στιγμές από την ανθρώπινη Ιστορία στη ζωή μιας τυπικής αμερικανικής οικογένειας (την οποία επίσης σχολιάζει περιπαιχτικά ο Ουάιλντερ, και μέσω αυτής την αμερικανική κοινωνία) ενισχύεται από το συχνό σπάσιμο της σύμβασης, στοχείο που προσδίδει στο έργο επιπλέον ενδιαφέρον και γοητεία.

Με νύχια και με δόντια
@Πάτροκλος Σκαφίδας

Ανοιχτό σε ερμηνείες και δοκιμές, το "Με νύχια και με δόντια" δίνει την ευκαιρία στη Σοφία Μαραθάκη για μια παράσταση που παίζει με την κωμική φόρμα. Η σκηνοθέτρια τοποθετεί τη δράση σε ένα κατάλευκο σκηνικό (ωραία η δουλειά του Κωνσταντίνου Ζαμάνη, όπως και στα κοστούμια), επεμβαίνει ευεργετικά στις ρυθμικές αδυναμίες του έργου συντομεύοντάς το, και βλέπει τους ήρωες και τις ιστορίες τους ως καμβά για πειραματισμό στην ερμηνεία, την κίνηση, την έκφραση. Διογκώνει έτσι τον κωμικό χαρακτήρα του κειμένου, προτείνοντας έναν γκροτέσκο τρόπο, που υπηρετείται με ζήλο από τους καλούς ηθοποιούς: Ελεάνα Καυκαλά, Μάριο Παναγιώτου, Μαρία Παρασύρη, Βασίλη Καλφάκη, Νάντια ΚατσούραΓιώργο ΛόξαΓιώργο Σύρμα. Η σκηνοθετική γραμμή πηγάζει ίσως και από το γεγονός ότι τα πρόσωπα του έργου λειτουργούν ως συμβολικές/αρεχτυπικές φιγούρες παρά ως χαρακτήρες και το αποτέλεσμα είναι καλοκουρδισμένο και σε στιγμές απολαυστικό, όμως η συνολικά καλή εντύπωση κάπου σκοντάφτει˙ εν μέρει ίσως στις αδυναμίες του ίδιου του έργου, εν μέρει στο γεγονός ότι το κωμικό παράδοξο λειτουργεί καλύτερα όταν αποδίδεται "σοβαρά", ενώ στην παράσταση υπονομεύεται από το γκροτέσκο ύφος ερμηνείας. Συνολικά, πάντως, πρόκειται για μια αξιοπρόσεκτη δουλειά, μελετημένη στις λεπτομέρειες (στον τρόπο, π.χ., που αποδίδει με ευδιάκριτες πινελιές την αμερικανική σφραγίδα του έργου, αλλά δεν παραμελεί τον οικουμενικό χαρακτήρα του), που καταθέτει το δικό της συγκινητικό, ουμανιστικό μήνυμα.

Περισσότερες πληροφορίες

Με νύχια και με δόντια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Εμπνευσμένο από την «Αγρύπνια των Φίνεγκαν» του Τζέιμς Τζόις, το έργο είναι μια παράδοξη ιστορία του ανθρώπινου είδους και μια αλληγορική ανάγνωση για το τέλος του κόσμου και της Ιστορίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2024

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).

Οι παραγωγές της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση ταξιδεύουν σε όλον τον κόσμο

Η βρετανική εφημερίδα The Stage πλέκει το εγκώμιο της Στέγης που προωθεί και στηρίζει την εξακτίνωση της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας του θεάτρου και του χορού στην Ευρώπη - κι όχι μόνο.

Θεσσαλικό Θέατρο: Ο Ορέστης Τάτσης νέος καλλιτεχνικός διευθυντής

Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου.

Το αφιέρωμα "60 Χρόνια Εουτζένιο Μπάρμπα – Odin Teatret" έρχεται σε Φάμπρικα και Ρεκτιφιέ

Η σημαντική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου Εουτζένιο Μπάρμπα έρχεται στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο για μία σειρά καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών δράσεων οργανωμένων από την ομάδα τέχνης Fabrica Athens.