Πέρσες

5

Ουσιαστική –και πολύ καλά εκτελεσμένη– σκηνική προσέγγιση της αισχυλικής τραγωδίας και του αρχαίου δράματος ως πεδίου διαλόγου, που οδηγεί σε μια κοινοτική όσο και πολιτική εμπειρία θέασης.

Πέρσες Σταύρος Χαμπάκης©

Με τους "Πέρσες", ο Δημήτρης Καραντζάς χρησιμοποιεί την αισχυλική τραγωδία ως πεδίο διαλόγου, αναγνωρίζοντας ουσιαστικά και έμπρακτα τη δυναμική του αρχαίου δράματος να ανοίγει συζητήσεις, να προκαλεί και να επιδέχεται ερμηνείες. Ο διάλογος, μάλιστα, δεν διεξάγεται μόνο μεταξύ σκηνοθέτη και έργου, αλλά συμπεριλαμβάνει όλο το ανθρώπινο δυναμικό της παράστασης, δηλαδή και τους θεατές. Έτσι, αυτοί οι "Πέρσες" γίνονται μια κοινοτική εμπειρία όχι μόνο λόγω της συμμετοχικής θέασης, αλλά ως κοινωνικό γεγονός που εμπεριέχει και προϋποθέτει και το κοινό - και λειτουργούν εντέλει ως πολιτική πράξη, όπως πολιτική είναι η σκηνοθετική ανάγνωση του έργου, χωρίς να παραγνωρίζει το βαθύ θρηνητικό συναίσθημα που το διαπερνά.

Πέρσες
Σταύρος Χαμπάκης©

Τυπικά, το κείμενο της παράστασης αποτελεί διασκευή, καθώς κάποια από τα χορικά έχουν αφαιρεθεί και αντικατασταθεί από αποσπάσματα νεότερων ποιημάτων· είναι ένας από τους δρόμους που επιλέγει ο σκηνοθέτης για να υπηρετήσει την οπτική του. Η αξιοποίηση δεκάδων ερασιτεχνών ερμηνευτών, που "γεννιούνται" μέσα από το κοίλο, σαν κομμάτι του κοινού, και κατεβαίνουν στην ορχήστρα για να πάρουν θέση στα δρώμενα, είναι ένας άλλος. Εκεί ενώνονται με τους ηθοποιούς, αναπαριστώντας όχι κυριολεκτικά το δράμα των ηττημένων στη Σαλαμίνα Περσών του 5ου π.Χ. αι., αλλά το δράμα ενός οποιουδήποτε λαού –σίγουρα και σημερινού, όπως δηλώνουν τα κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη)–, που έρχεται αντιμέτωπος με μια τεράστια συλλογική και προσωπική συντριβή, με την κατάρριψη της εικόνας των ηγετών του, με την –για πρώτη φορά– αμφισβήτηση της κραταιάς εξουσίας.

Πέρσες
Σταύρος Χαμπάκης©

Η δράση απλώνεται από τις ψηλότερες κερκίδες μέχρι το βάθος πίσω από την ορχήστρα και επιδεικνύει τόσο πολιτικό όσο και ανθρωποκεντρικό προβληματισμό. Η φορτισμένη σκηνική ατμόσφαιρα, όπου κυριαρχούν οι ενοχλητικοί ήχοι και οι οξύτονες νότες, η κίνηση που αποτυπώνει τη συμπεριφορά μιας κοινότητας που, σπασμωδικά, προσπαθεί να συγκροτήσει μια νέα ταυτότητα (μουσική: Γιώργος Πούλιος, κίνηση: Τάσος Καραχάλιος), η ανάγνωση των προσώπων, όλα συνθέτουν το σώμα μιας κοινωνίας –ηγεσίας και λαού–, που βρίσκεται σε μια κομβική στιγμή που ίσως επιφέρει αλλαγές – ορθώς, ο σκηνοθέτης δεν αποσαφηνίζει τι αλλαγές και δη με διδακτισμό.

Πέρσες
Σταύρος Χαμπάκης©

Σε αυτό το ολοκληρωμένο σύμπαν υπάρχουν πολλά σημεία υπεροχής: ο αντιπροσωπευτικός Χορός ανδρών και γυναικών κάθε ηλικίας, αντί των γερόντων του πρωτότυπου (Αλεξία Καλτσίκη, Γιάννης Κλίνης, Αινείας Τσαμάτης κ.ά.), ο συντετριμμένος Αγγελιαφόρος του Χρήστου Λούλη, η Άτοσσα της Ρένης Πιττακή, ειδικά στη σκηνή που μοιράζεται με τον Δαρείο του Γιώργου Γάλλου, η ατσαλάκωτη εμφάνιση του Μιχάλη Οικονόμου/Ξέρξη (σχόλιο για την, εντέλει, άτρωτη εξουσία;), αλλά και μερικές σκηνές μεγάλης συγκίνησης, όπως ο θρήνος για τους νεκρούς Πέρσες -αυτός ο μακρύς κατάλογος των ξένων σε μας ονομάτων, ηχεί, ίσως για πρώτη φορά ύστερα από τόσες παραστάσεις του έργου, συνταρακτικά-, ή το ερεθιστικού σκεπτικού ανοιχτό φινάλε, όταν ο λαός οδηγεί, αποπροσανατολισμένος, ψάχνοντας τα βήματά του αλλά και σαν απειλητικός κλοιός, τον Ξέρξη στο παλάτι…

Περισσότερες πληροφορίες

Πέρσες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη, το αντιπολεμικό έργο που απηχεί ζητήματα ύπαρξης και συνύπαρξης, γίνεται κοινός τόπος για μια συνομιλία που φωτίζει εμμέσως τα πολλαπλά παγκόσμια αδιέξοδα του σήμερα, με τη συμμετοχή 40 πολιτών.

Ηρώδειο

Διονυσίου Αρεοπαγίτου

Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Κανελλοπούλου 1, Παραλία Ελευσίνας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ικέτιδες": Sold out Επίδαυρος και έναρξη προπώλησης για Λυκαβηττό

Παρασκευή 23 Αυγούστου και Σάββατο 24 Αυγούστου θα παιχτούν οι "Ικέτιδες" στην Επίδαυρο κι όπως μαθαίνουμε έχουν μείνει ελάχιστα εισιτήρια. Λόγω της ζήτησης ανοίγει και η προπώληση του Λυκαβηττού. Μάθετε περισσότερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/08/2024

Πέντε κωμωδίες για τον Δεκαπενταύγουστο

Η κωμωδία έχει ευεργετικές ιδιότητες. Αν μείνατε Αθήνα την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου και θέλετε να γελάσετε και να περάσετε καλά υπάρχουν πέντε κωμωδίες που υπόσχονται βραδιές χαλάρωσης και γέλιου.

Ακρόαση ηθοποιών στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Άντρες και γυναίκες ηθοποιούς αναζητά το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας για τις νέες του παραγωγές. Προλαβαίνετε να στείλετε βιογραφικό μέχρι την Τρίτη 20 Αυγούστου.

Η μουσικός Κατερίνα Φωτεινάκη τραβά ένα ταρώ για το μέλλον

Μιλήσαμε με την καλλιτεχνική διευθύντρια και μία από τις μουσικούς της παράστασης "Ταρώ του Οδυσσέα" που θα παιχτεί στη Μήλο σε σκηνοθεσία Αγλαΐας Παππά, στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός".

Τέσσερις γυναίκες του πενταγράμμου εμφανίζονται στο θέατρο

Η Ελένη Τσαλιγοπούλου, η Κορίνα Λεγάκη, η Μαρίνα Σάττι και η Nalyssa Green, τέσσερις γοητευτικές προσωπικότητες του πενταγράμμου εμφανίζονται σε θεατρικές παραστάσεις αυτή την περίοδο.

Ο Κιάνου Ριβς κάνει το ντεμπούτο του στο Μπρόντγουεϊ

Ο γνωστός ηθοποιός με καριέρα στο σινεμά σε πολλές επιτυχημένες ταινίες δράσης και επιστημονικής φαντασίας θα πρωταγωνιστήσει το φθινόπωρο του 2025 σε μια όχι και τόσο αναμενόμενη θεατρική επιλογή.