Moby Dick - The musical

4

Ως έργο ζωής μπορεί να αποτιμηθεί η μουσική σύνθεση (και το λιμπρέτο) του Δημήτρη Παπαδημητρίου πάνω στο δημοφιλές μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ, που έχει την τύχη να παρουσιαστεί σε ένα ίσων αξιώσεων σκηνικό ανέβασμα.

Moby Dick - The musical

Ίσως η μεταφορά σε μιούζικαλ ενός δημοφιλούς μυθιστορήματος που εμπεριέχει έντονα το στοιχείο της περιπέτειας, ενώ έχει διασκευαστεί ακόμη και για ανήλικους αναγνώστες (άρα απευθύνεται σε όλους), να δημιουργεί την προδιάθεση πως η παράσταση των Παπαδημητρίου-Κακλέα είναι "ακόμη ένα μουσικοθεατρικό υπερθέαμα". Όμως το μεγαλειώδες θέαμα που εκτυλίσσεται επί σκηνής δεν μένει ούτε κατ’ ελάχιστον στο επίπεδο μιας εύπεπτης υπερπαραγωγής. Στην πραγματικότητα, η μουσική σύνθεση και το λιμπρέτο του Δημήτρη Παπαδημητρίου θα μπορούσαν να αποτιμηθούν ως έργο ζωής, που έχει την τύχη να παρουσιαστεί σε ένα ίσων αξιώσεων σκηνικό ανέβασμα.

Moby Dick The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Το τόλμημα του συνθέτη να μεταγράψει σε παραστάσιμη εκδοχή (τρεισήμισι ωρών) το μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ είναι τεράστιο, αλλά το πραγματικό κατόρθωμα είναι ότι καταφέρνει να συλλάβει στη μουσική και στο λιμπρέτο τόσο το επικό μέγεθος όσο και το φιλοσοφικό υπόστρωμα του λογοτεχνικού έργου. Πίσω από τη μανιώδη καταδίωξη που εξαπολύει ο Αχαάβ, ο καπετάνιος ενός φαλαινοθηρικού πλοίου, εναντίον του Μόμπι Ντικ, μιας τεράστιας λευκής φάλαινας, κρύβεται ένα αληθινό έπος για τη μάχη του ανθρώπου με τη φύση, με τον Θεό και, τελικά, με τον εαυτό του, ενώ το βιβλίο διανθίζεται επίσης από πλήθος λεπτομερειών για τον κόσμο των ναυτικών, τη σύγκρουση "πολιτισμένου" κόσμου και ιθαγενών πληθυσμών κ.ά.

Η επική δύναμη της ιστορίας, ο κόσμος του έργου και τα επιμέρους πρόσωπα, η αντιπαραβολή του ανθρώπινου μεγέθους με τη μεγαλειώδη δύναμη της φύσης αλλά και με το θείο στοιχείο, η προσωπικότητα του Αχαάβ, που παλεύει για την υπέρβαση των ορίων του, αγγίζοντας παράλληλα την ύβρη, όλα ανασυστήνονται στο (γραμμένο σχεδόν εξολοκλήρου σε στίχο) λιμπρέτο, που καταφέρνει να συμπυκνώσει τα βασικά σημεία του δραματικού ενδιαφέροντος. Η διάρκεια της παράστασης ίσως κουράζει, και δεν αποφεύγονται κάποιες "κοιλιές" στη δράση, όμως η σκηνική μεταφορά αφορά ένα μυθιστόρημα εξακοσίων και πλέον σελίδων και ο στόχος ήταν εμφανώς να μην εξιστορηθεί επί τροχάδην.

Moby Dick The Musical
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Έξοχος ο πολυπληθής θίασος των είκοσι τριών ηθοποιών και τραγουδιστών με επικεφαλής τον Μπάμπη Βελισσάριο (Αχαάβ), τον Θοδωρή Βουτσικάκη (Στάρμπακ), τον Αιμιλιανό Σταματάκη (Ισμαήλ) και τον Ιβάν Σβιτάιλο (Σταμπ), που στιγματίζουν τους χαρακτήρες τους με δυναμισμό και ενάργεια – και εδώ, στη δουλειά με τους ερμηνευτές, που ξεφεύγουν από το καλούπι της τραγουδιστικής ερμηνείας, φαίνεται η σκηνοθετική συμβολή του Γιάννη Κακλέα και της Αγγελικής Τρομπούκη στις χορογραφίες. Αυτό το τόσο δυναμικό σύμπαν ωφελείται στο μέγιστο όχι μόνο από την καλαισθησία και την υψηλή ποιότητα του σκηνικού (Μανόλης Παντελιδάκης) και των κοστουμιών (Ηλένια Δουλαδίρη), αλλά κυρίως από τα τρισδιάστατα γραφικά, που ενισχύουν την ψευδαισθητική δύναμη του θεάματος και την επίδρασή του στην άμεση εμπειρία του θεατή. Η δωδεκαμελής ορχήστρα σε διεύθυνση του Αλέξιου Πρίφτη επιστεγάζει, ως πραγματικός συμπρωταγωνιστής των ερμηνευτών, την επιτυχία ενός κορυφαίου εγχειρήματος.

Περισσότερες πληροφορίες

Moby Dick The Musical

  • Μιούζικαλ
  • Διάρκεια: 190 '

Το σπουδαίο μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ για τη φιλία, την ανθρώπινη μοίρα και τη σχέση των ορίων του ανθρώπου με τον θεό μετατρέπεται σε ένα μιούζικαλ-υπερπαραγωγή.

City Theater (Κλειστό Γήπεδο Γαλατσίου)

Λεωφ. Βεΐκου 139, Γαλάτσι
  • Συναυλίες

City Theater (Κλειστό Γήπεδο Γαλατσίου)

Λεωφ. Βεΐκου 139, Γαλάτσι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου πηγαίνει περιοδεία

Μάθετε σε ποιους σταθμούς θα παρουσιαστεί η τριλογία του Αισχύλου μετά την παρουσίασή της στο κατάμεστο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (από όπου μπορείτε να δείτε εντός φωτογραφίες).