Φουέντε Οβεχούνα

3

Καλοδουλεμένη και καλαίσθητη, αλλά εντέλει άτολμη παρουσίαση ενός κλασικού έργου που, παρά τις εγγενείς αδυναμίες, έχει στοιχεία που προσφέρονται για μια σύγχρονη ανάγνωση.

Φουέντε Οβεχούνα

Αν κάτι βοηθάει αυτό το έργο του 17ου αιώνα να αντέχει στο χρόνο, είναι ο πυρήνας της υπόθεσής του: οι κάτοικοι ενός χωριού εξεγείρονται και τιμωρούν διά θανάτου το διοικητή τους, που βιάζει τις κοπέλες και βασανίζει όσους τις υπερασπίζονται. Έπειτα όλοι μαζί, ομόθυμοι και παρά τα φριχτά βασανιστήρια των ανακριτών, αποδίδουν το έγκλημα στο χωριό συνολικά, καταφέρνοντας, έτσι, να πάρουν χάρη από τον βασιλιά. Τα άλλα χαρακτηριστικά –η ερωτική ιστορία, η ποίηση, ο λαϊκός χαρακτήρας– δεν φτάνουν σε τέτοια επίπεδα ώστε να δικαιώνουν το ανέβασμά του. Εξάλλου, το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο της δραματουργίας της εποχής, πρόκειται δηλαδή για ένα δράμα τιμής, όπου οι απλοϊκοί αλλά έντιμοι χωρικοί δεν δέχονται οι γυναίκες τους να σπιλώνονται ως λάφυρα του διοικητή.

Φουέντε Οβεχούνα - εικόνα 1
© Patroklos Skafidas

Η Ελένη Ευθυμίου, λαμβάνοντας ίσως υπόψη της ότι η παράσταση προορίζεται για την κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (σκέψη που λειτούργησε, νομίζω, περιοριστικά), φάνηκε άτολμη απέναντι στο κείμενο. Σημαντικό μειονέκτημα αποτελεί η μετάφραση (Μαρία Χατζηεμμανουήλ), που με τον εκβιασμένο ομοιοκατάληκτο στίχο της, μεταφέρει την ιστορία σαν παραμύθι και δημιουργεί απόσταση από τα σκηνικά γεγονότα, και δη τα πιο σοβαρά από αυτά, ενώ υπονομεύει ως ένα βαθμό την αληθοφάνεια των προσώπων παρά την πίστη των ηθοποιών (Μαρία Σαββίδου, Βασιλική Τρουφάκου, Ερατώ Πισσή, Νάνσυ Σιδέρη, Γιώργος Κριθαράς, Δημήτρης Κίτσος, Θανάσης Δόβρης κ.ά.).

Βέβαια, τα όρια που βάζει η «Φουέντε Οβεχούνα» δεν είναι αμελητέα: η δύναμη του θέματος δεν μπορεί να καμουφλάρει το γεγονός ότι πρόκειται για ένα παλαιό δείγμα γραφής, όπου η δήλωση πίστης προς το βασιλιά είναι εμφατική και το αναχρονιστικό θέμα της τιμής επανέρχεται συνεχώς. Εδώ η δραματουργική δουλειά (Σοφία Ευτυχιάδου) και η σκηνοθετική ικανότητα λειτουργούν υπέρ του θεάματος: λύσεις όπως η δημιουργία του ρόλου της αφηγήτριας, η ζωντανή κινηματογράφηση, η μουσική που συμπορεύεται με τη δράση (σύνθεση του Λευτέρη Βενιάδη) πριμοδοτούν τη θεατρικότητα και δένουν την πλοκή σε έναν καλό ρυθμό, οι σκηνές πλήθους λειτουργούν ωραία και οι σκηνικές εικόνες είναι υποβλητικές (κίνηση: Τάσος Παπαδόπουλος, σκηνογραφία: Ζωή Μολυβδά-Φαμέλη, κοστούμια: Άγγελος Μέντης, φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης).

Η δουλειά της Ευθυμίου είναι αισθητικά ωραία και δεν της λείπουν τα ενδιαφέροντα στοιχεία και οι εύστοχες νύξεις: Στο φινάλε αφήνει ανοιχτό το ερώτημα τι θα γίνει την επόμενη μέρα με την άφιξη του νέου διοικητή, ενώ υπονομεύει μέσα από την κωμική ανάγνωση το βασιλικό ζεύγος (απολαυστικοί, ίσως στις πιο ξεχωριστές ερμηνείες της παράστασης, η Μαρία Γεωργιάδου και ο Μπάμπης Γαλιατσάτος), σε γενικές γραμμές, όμως, επιλέγει να παρουσιάσει το έργο στρογγυλεμένο, σαν από απόσταση, και έτσι ειδικά οι κομβικές σκηνές –της βιασμένης Λαουρένθια που ξεμπροστιάζει τους άντρες του χωριού, της λαϊκής εξέγερσης ή των βασανιστηρίων–, ενώ θα έπρεπε να μας συνταράζουν, ολοκληρώνονται χωρίς να ανεβάζουν τη θερμοκρασία.

Περισσότερες πληροφορίες

Φουέντε οβεχούνα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η άφιξη του διοικητή Φερνάν Γκόμεθ στο μέχρι τότε ήσυχο χωριό Φουέντε Οβεχούνα και η αυταρχική του συμπεριφορά ενώνει τους κατοίκους σε μια συλλογική εξέγερση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.