Η νύχτα της Ιγκουάνα

3

Σκιαγραφεί με ρεαλιστικό και μαζί ποιητικό τρόπο τα σκοτεινά σημεία της ανθρώπινης ψυχής, σε μια στρωτή παράσταση χωρίς εξάρσεις.

Η νύχτα της Ιγκουάνα

Δεν είναι από τα έργα που παίζονται συχνά, ούτε ίσως από τα καλύτερα του Τενεσί Ουίλιαμς. Είναι όμως ένα δυνατό δράμα, όπου ο συγγραφέας μεταφέρει –όπως πάντα– τις αυτοβιογραφικές αναφορές και τα προσωπικά τραύματά του. Σε ένα τροπικό ξενοδοχείο στο Μεξικό, όπου συγκεντρώνεται ένα πλήθος ετερόκλητων ανθρώπων, η σεξουαλική ελευθερία συγκρούεται με τον πουριτανισμό και τη θρησκοληψία, η ηδονή παλεύει με το αίσθημα της ενοχής και το ασυνείδητο βρίσκει ρωγμές για ανεβεί στην επιφάνεια και να επιβληθεί στις τραυματισμένες προσωπικότητες των ηρώων.

Είναι δύσκολο το ανέβασμα του έργου, καθώς φλερτάρει με το υπερρεαλιστικό στοιχείο και συνομιλεί με ένα επίπεδο που υπερβαίνει το ρεαλισμό. Οι ήρωες είναι άνθρωποι βαθιά τραυματισμένοι, τους κυνηγούν προσωπικοί δαίμονες, βρίσκονται στο μεταίχμιο της ηθικής, παλεύουν μεταξύ παραδοχής και αντίστασης στην αμαρτία, διαλύονται μέσα τους. Κεντρικός χαρακτήρας είναι ο Λόρενς Σάνον (Ιωάννης Παπαζήσης), ένας ιερέας που καθαιρέθηκε λόγω αποπλάνησης μιας ανήλικης, διαρκώς κυνηγημένος από το "στοιχειό" του παρελθόντος του, και πλέον δουλεύει ως ξεναγός. Αυτός οδηγεί ένα γκρουπ αυστηρών καθολικών γυναικών με επικεφαλής τη θρησκόληπτη Τζούντιθ Φέλοους (Δήμητρα Βλαγκοπούλου) στο ξενοδοχείο της απελευθερωμένης χήρας Μαξίν Φολκ (Μαρία Κεχαγιόγλου), με ακόμη μία κατηγορία αποπλάνησης (μιας κοπέλας από το γκρουπ) να τον βαραίνει. Εκεί θα καταφτάσει και η Χάνα Τζελκς (Σύρμω Κεκέ), μια στερημένη γυναίκα που συνοδεύει τον γηραιό ποιητή παππού της (Γιώργος Μπινιάρης), με την οποία ο Σάνον θα αναπτύξει μια ιδιαίτερη, αν και πλατωνική, σχέση. Απόκληροι και περιπλανώμενοι, οι ήρωες συναντιούνται σε ένα ξενοδοχείο, σ’ ένα σημείο μετάβασης παρά μόνιμης εγκατάστασης, διαφορετικοί αλλά και τόσο ίδιοι στην προσωπική τους μοναξιά.

Η νύχτα της Ιγκουάνα - εικόνα 1
© Patroklos Skafidas

Η Μαρία Μαγκανάρη με τη σκηνοθεσία της έδωσε έμφαση στη σύγκρουση του πραγματικού με το μη ρεαλιστικό. Ανασύνθεσε εξωτερικά το τροπικό περιβάλλον του έργου, με το σκηνικό του πολύχρωμου ξενοδοχείου (Τίνα Τζόκα) και τα έντονα κοστούμια, ταιριαστά προς την ιδιοσυγκρασία κάθε ήρωα (Ιωάννα Τσάμη), φροντίζοντας να σπάσει το ρεαλισμό με φωτισμούς (Μαρία Γοζαδίνου), ήχους (Nalyssa Green) και παράλληλες δράσεις, που αποτυπώνουν όσα στο έργο αφορούν το παρελθόν, τους δαίμονες, τις μύχιες σκέψεις. Αυτή η ατμόσφαιρα, όμως, σκόνταψε στην απόδοση των προσώπων.

Οι, πράγματι, έντονα σκιτσαρισμένοι από τον ίδιο το συγγραφέα χαρακτήρες (ο "αμαρτωλός ιερέας", η "διψασμένη χήρα", η "θρησκόληπτη τουρίστρια", η "στερημένη γεροντοκόρη") οδήγησαν στις περισσότερες περιπτώσεις σε μια σχηματική απόδοση. Η Μαρία Κεχαγιόγλου έδειχνε έξω από τα νερά της παρά την ικανοποιητική παρουσία της, ο Ιωάννης Παπαζήσης δεν συνέλαβε με επιτυχία, σε πολλές περιπτώσεις, τον βαθιά διχασμένο ήρωά του, η Δήμητρα Βλαγκοπούλου έπλασε μια στερεοτυπική Τζούντιθ. Ο Γιώργος Μπινιάρης είχε μια ωραία, απόκοσμη παρουσία και η Σύρμω Κεκέ επιβεβαίωσε την εσωτερική δυναμική της, ενώ επαρκείς στους μικρότερους ρόλους τους ήταν ο Πέτρος Μάλαμας και η Βίκυ Κατσίκα.

Περισσότερες πληροφορίες

Η νύχτα της Ιγκουάνα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Το έργο ξεφεύγει από το ρεαλιστικό πλαίσιο που χαρακτηρίζει το έργο του Ουίλιαμς στο μεγαλύτερο μέρος του και διερευνά τα ψυχικά τοπία των προσώπων μέσα από το πρίσμα του συμβολικού και του μεταφυσικού στοιχείου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.