Το τρίτο στεφάνι

3

Το εμβληματικό μυθιστόρημα παρουσιάζεται σε μια εύρυθμη, άκρως φροντισμένη και πληθωρική σκηνική παραγωγή, με ζωηρές ερμηνείες, όμως το στοίχημα της σκηνικής μεταφοράς της λογοτεχνίας δεν κερδίζεται εξ ολοκλήρου.

Το τρίτο στεφάνι

«Ενας στρόβιλος είναι η ζωή. Ευτυχία θα πει να αγαπάς το στρόβιλο», θα πει η Μαρία Κίτσου στο φινάλε της παράστασης, κι αυτόν το στρόβιλο επιχειρεί να συλλάβει ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ανεβάζοντας το μνημειώδες μυθιστόρημα του Ταχτσή. Με γρήγορη ροή, συνεχείς δράσεις και πολυπληθείς σκηνές, η παράσταση βάζει στο επίκεντρο τις ζωές δύο γυναικών μέσα στη δίνη του χρόνου – και μέσω αυτών την ίδια την Ελλάδα του πρώτου μισού του 20ού αι., τα μεγάλα ιστορικά και πολιτικά γεγονότα που τη σημάδεψαν. Γύρω από τις δύο κεντρικές ηρωίδες, την Εκάβη και τη Νίνα, πεισματάρες και μαχήτριες της ζωής, πρωταγωνίστριες δύο διαδρομών πότε παράλληλων και πότε τεμνόμενων, ο Μαρκουλάκης στήνει ένα πολύχρωμο γαϊτανάκι, φέρνοντας το ιδιωτικό σε συνομιλία με το δημόσιο και τις προσωπικές ιστορίες πλάι στη μεγάλη Ιστορία. Το βλέμμα του είναι ανθρωποκεντρικό –εξάλλου και στο κείμενο του Ταχτσή το κέντρο είναι ο άνθρωπος, ενώ δεν είναι λίγοι οι ήρωες στους οποίους διακρίνεις στοιχεία του συγγραφέα–, ενώ ευδιάκριτη είναι και η αισιόδοξη σκηνοθετική οπτική, η επιμονή στο γεγονός ότι αυτές οι γυναίκες, οι άνθρωποι του έργου, εντέλει μια ολόκληρη χώρα, πεισμώνουν, μάχονται και «κερδίζουν», παρά τα τραύματα και τις απώλειες.

Το τρίτο στεφάνι - εικόνα 1

Όμως το στοίχημα της μεταφοράς ενός τόσο μεγάλου λογοτεχνικού κειμένου στη σκηνή δεν κερδίζεται ολοκληρωτικά, καθώς η σκηνοθεσία επιλέγει τη λύση της συνεχούς εναλλαγής αφήγησης και δράσης, από την οποία όλα περνούν εν τάχει, και ίσως ισοπεδωμένα: Οι τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους χαρακτήρες, οι κομβικές στιγμές μιας χώρας η οποία βασανιζόταν, άλλαζε ή διχαζόταν, η αναρχική γραφή του συγγραφέα κ.λπ. Μια γεύση μόνο παίρνουμε από αυτά, ενώ οι ηθοποιoί σκοντάφτουν στις υψηλές ταχύτητες, καθώς δεν έχουν το χρόνο να εστιάσουν βαθύτερα στους ρόλους, ειδικά αυτοί που υποδύονται περισσότερους του ενός. Αρκετά από τα πρόσωπα παρουσιάζονται χωρίς διακυμάνσεις και οι ηθοποιοί συχνά καταφεύγουν σε αχρείαστη –φωνητική, κυρίως– ένταση, αν και αδιαμφισβήτητα δίνονται με πάθος στο εγχείρημα. (Συμμετέχουν οι: Ντ. Γιαννακοπούλου, Κ. Μυριαγκού, Ελ. Σκολίδη, Γ. Ψυχογυιός, Μ. Χαζαράκης, κ.ά.).

Το βάρος, βέβαια, πέφτει στις δύο πρωταγωνίστριες, που έχουν περισσότερο χώρο στη διάθεσή τους: η Μαρία Καβογιάννη πραγματοποιεί μια πληθωρική και μεστή απόδοση της εμβληματικής Εκάβης, ενώ η Μαρία Κίτσου, αν και σε στιγμές εμφανίζεται πιο άκαμπτη, στηρίζει την παράσταση με στιβαρότητα γύρω από την αφήγηση της Νίνας. Το σκηνικό του Πάρι Μέξη αποτυπώνει το «στρόβιλο» της παράστασης και της ζωής με καλαισθησία και πλήρη λειτουργικότητα, καθώς δημιουργεί πολλά επίπεδα, κυριαρχεί στη σκηνή και δίνει εικόνα και ζωή σε ένα πληθωρικό έργο που εκτείνεται σε πέντε δεκαετίες και σε δεκάδες διαφορετικούς χώρους. Ο ρόλος της μουσικής (Μίνως Μάτσας) σημαντικός, εμπλουτίζει τη σκηνική ατμόσφαιρα και συνοδεύει τα γεγονότα με γνωστά (αλλά και τα πιο αναμενόμενα) τραγούδια της εποχής.

Περισσότερες πληροφορίες

Το τρίτο στεφάνι

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 150 '

Έργο-σημείο αναφοράς για τη νεότερη ελληνική πεζογραφία, το οποίο αφηγείται την Ιστορία της χώρας μέσα από τη ζωή δύο γυναικών με φόντο τον Μεσοπόλεμο και την Κατοχή.

Παλλάς

Βουκουρεστίου 5 (City Link)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.