Φοίνισσες

2,5

Φιλόδοξη και τολμηρή η προσέγγιση του Γιάννη Μόσχου, ο οποίος προτείνει μια κινηματογραφική αντιμετώπιση τόσο του συγκεκριμένου έργου όσο και του τραγικού είδους συνολικά, που όμως δεν δικαιώνεται σε ικανοποιητικό βαθμό στη σκηνή.

Φοίνισσες

Δύο προκλήσεις που θέτει το τραγικό είδος, χώρια των επιμέρους απαιτήσεων κάθε έργου, είναι η αφηγηματικότητά του και η παρουσία του Χορού. Όσον αφορά την πρώτη, τα σημαντικά γεγονότα συμβαίνουν κατά κύριο λόγο εκτός σκηνής και τα πληροφορούμαστε μέσα από αφηγήσεις· στη σκηνή παρακολουθούμε τις δράσεις που προηγούνται ή έπονται αυτών. Αυτό δεν σημαίνει ότι η τραγωδία υπολείπεται σε δραματικότητα, το αντίθετο, αλλά πάντως η πύκνωση της σκηνικής ατμόσφαιρας είναι ένα στοίχημα, ειδικά εφόσον η σύγχρονη θεατρική πρακτική δεν είναι τόσο λογοκεντρική.

Ο Γιάννης Μόσχος, λοιπόν, σε αυτό το πρώτο του στοίχημα με το αρχαίο δράμα, τόλμησε να προσδώσει κινηματογραφική υφή στα δρώμενα, εστιάζοντας στο σασπένς και τα συναισθηματικά κρεσέντα των «Φοινισσών».
Πράγματι, στην ευριπίδεια εκδοχή του θηβαϊκού κύκλου, που καταπιάνεται με την έριδα μεταξύ Πολυνείκη και Ετεοκλή για την εξουσία μετά την αυτοτιμωρία του Οιδίποδα, τα γεγονότα είναι καταιγιστικά: ο Πολυνείκης ετοιμάζεται να επιτεθεί στην πόλη του· η συνάντησή του με τον Ετεοκλή οδηγεί σε αδιέξοδο· η Ιοκάστη μάταια επιχειρεί να τους ενσταλάξει τη φρόνηση· ο Τειρεσίας χρησμοδοτεί πως η σωτηρία της Θήβας βρίσκεται στη θυσία του γιου του Κρέοντα, Μενοικέα· ο Μενοικέας αυτοκτονεί, κάτι που δεν αποτρέπει τη μάχη και το θάνατο των δύο αδερφών, πάνω από τα σώματα των οποίων θα αυτοκτονήσει η Ιοκάστη.

Φοίνισσες - εικόνα 1

Στην παράσταση μια σειρά από βιντεοπροβολές εστιάζουν στα πρόσωπα του έργου (video design: Αποστόλης Κουτσιανικούλης). Tο ύφος της μουσικής εντείνει το κλίμα αγωνίας (Θοδωρής Οικονόμου), όπως κάνουν και τα φωτιστικά εφέ (Λευτέρης Παυλόπουλος), ενώ η σκηνοθετική προσθήκη της βουβής Σφίγγας (Σεσίλ Μικρούτσικου) οπτικοποιεί την κατάρα που ταλανίζει τη Θήβα. Όλα αυτά, αν και δείχνουν να μεγεθύνουν το δραματικό εκτόπισμα, λειτουργούν ως θεαματικό περιτύλιγμα που παραμερίζει το ενδιαφέρον από τον πυρήνα των γεγονότων και των προσώπων, και συνεπακόλουθα από τους ηθοποιούς, παρά τις καλές, γενικά, ερμηνείες (ειδικά από τους Μαρία Κατσιαδάκη, Αργύρη Ξάφη, Θάνο Τοκάκη, Λουκία Μιχαλοπούλου), και δεν βοηθάνε την εκπλήρωση της σκηνοθετικής οπτικής πάνω στα ζητήματα του έργου.

Ο Χορός από την πλευρά του θυμίζει την πρόκληση ενός είδους όπου η ποίηση λειτουργεί ως τομή στο σκηνικό σύμπαν, διακόπτει τη δράση και συνδιαλέγεται μαζί της. Η παράσταση έδωσε χώρο και χρόνο στον Χορό, εστιάζοντας στις συναισθηματικές αντιδράσεις του, και όλες οι ηθοποιοί, καλλίφωνες και καλά ασκημένες στην κίνηση, λειτούργησαν ως ένα επιπλέον πάσχον πρόσωπο (Ν. Μαϊστράλη, Ζ. Μυλωνά, Ε. Νικολάου, Στ. Νικολάου, Κ. Παπανδρέου, Κ. Πατσιάνη, Ε. Ρίζου, Μ. Ρουχάτζε, Θ. Σταματέλου, Στ. Ψαρουδάκη) – με μια χορογραφία όμως μάλλον συμβατική, επικεντρωμένη στην καλλιέπεια των φωνών και των σωμάτων (Amalia Bennett).

ΚΑΤΡΑΚΕΙΟ Πλατεία Χαλκηδόνας, Νίκαια, 2132075342 (27/8), TO ΣΧΟΛΕΙΟΝ «ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΑ» Πειραιώς 52 & Βενιζέλου, Μοσχάτο, 2103301880 (22-26/9). Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φοίνισσες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η μοιραία μονομαχία μεταξύ Πολυνείκη και Ετεοκλή όταν ο δεύτερος αθέτησε τη συμφωνία τους να βασιλεύουν εκ περιτροπής στη Θήβα μετά την (αυτο)τιμωρία του Οιδίποδα.

Κατράκειο

Πάνω από την Πλατεία Χαλκηδόνας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πώς το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας έχει καταφέρει να κάνει έναν Γάλλο να αναφωνεί "Η Καλαμάτα είναι πλέον οι διακοπές μας!"

Άργησα 30 χρόνια να πάω στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αλλά επιβεβαιώνω και από πρώτο χέρι ότι ο καλλιτεχνικός αυτός θεσμός που έχει κάνει τη Μεσσηνιακή πόλη προορισμό για τους.ις απανταχού λάτρεις του χορού είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πολιτιστικό τουρισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
16/07/2024

Υπουργείο Πολιτισμού: Αύξηση χρηματοδότησης για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Υπογραφή νέας σύμβασης αξίας 1.270.000 ευρώ για το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο πλαίσιο της 30ής επετειακής χρονιάς του, ενισχύοντας την πολιτιστική ζωή και τη διεθνή προβολή της πόλης.

Γιατί η "Ορέστεια" από τον Θεόδωρο Τερζόπουλο εγγράφεται στις σπουδαιότερες σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος;

Η πολυαναμενόμενη πρώτη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με το Εθνικό Θέατρο έκανε πρεμιέρα στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με μία μυσταγωγική παράσταση της αισχυλικής τριλογίας.

"Το τάβλι" σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ρήγας αυτό το καλοκαίρι

Το θεατρικό του Δημήτρη Κεχαΐδη θα παρουσιαστεί σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής, με τον σκηνοθέτη και τον Αντώνη Κρόμπα στους ρόλους δύο λαμόγιων που παίζουν μια παρτίδα τάβλι με απρόβλεπτη εξέλιξη.

"Hecuba, not Hecuba": Στην Επίδαυρο η παράσταση του αντισυμβατικού Τιάγκο Ροντρίγκες που πλέκει το μύθο με μια αληθινή ιστορία

Ο μύθος της "Εκάβης" του Ευριπίδη συναντά την αληθινή ιστορία μιας οργισμένης μητέρας που παλεύει ενάντια στη συγκάλυψη της εξουσίας και την έλλειψη απόδοσης δικαιοσύνης.

Το "Μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας" και ο "Μπογιατζής" βάζουν τα... καλοκαιρινά τους

Οι δύο παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον χειμώνα συνεχίζουν την πορεία τους και τη θερινή περίοδο στην αυλή του θεάτρου Από Κοινού.

Ορέστεια

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος δοκίμασε τα όρια της μεθόδου του σε ένα τιτάνιο έργο και, αν και σε σημεία προδόθηκε, παρέδωσε μια παράσταση με στοιχεία μυσταγωγίας και "ιερού μεγαλείου", που θα εγγραφεί στις σπουδαιότερες της σύγχρονης παραστασιογραφίας του αρχαίου δράματος.